handdator

Visa fullständig version : Danmark inför köttskatt

Inge Enveten
2011-03-11, 17:26
http://www.ystadsallehanda.se/tycktill/article1407589/Dansk-kottskatt-ar-ett-foredome.html

Bra för försäljare av proteinpulver

Tryman
2011-03-11, 18:33
http://www.ystadsallehanda.se/tycktill/article1407589/Dansk-kottskatt-ar-ett-foredome.html

Bra för försäljare av proteinpulver

Precis, nu kan dom höja priserna utan problem ;)

Eddie Vedder
2011-03-11, 19:40
Det här är anledningen till att jag oroar mig för sockerskatt, risken finns att man börjar reglera mot allt. Först fick danskarna regler mot transfett och nu kom det här som i mina ögon är helt fel.

Scorpionida
2011-03-11, 19:48
Äntligen!

MasterChief
2011-03-11, 19:56
Känns väldigt odanskt.

Eddie Vedder
2011-03-11, 19:57
Känns väldigt odanskt.

Fast transfettlagen har ju iofs ganska många år på nacken nu och det har har diskuterats ganska länge.

Andy.da.wohoo
2011-03-11, 19:58
Dåligt.

stridis
2011-03-11, 20:16
För hälsa? De går lite på fel mål.
För Östersjöns miljö? Finns återigen lite mer direkta mål som känns lämpligare.

Så varför?

Andy.da.wohoo
2011-03-11, 20:27
För hälsa? De går lite på fel mål.

Så varför?

Därför att det krävs galet stora mängder vatten och enorm åkermark för att producera kött. Det är helt enkelt inte miljöeffektivt att äta stora mängder kött.

Yes
2011-03-11, 20:29
Borde vara skatt, eller arkebusering, på alla som vill ha skatt.

eternallord
2011-03-11, 20:32
When in doubt, tax it.

IronBug
2011-03-11, 20:34
Då kan man ju hoppas att svenska butiker slutar ta in danskt kött och satsar på svenskt istället.

kettlebellGuden
2011-03-11, 20:37

Som?

Och varför skulle faktumet att det möjligtvis finns annat man kan göra förhindra en från att göra något som går att göra direkt?

kettlebellGuden
2011-03-11, 20:41
Då kan man ju hoppas att svenska butiker slutar ta in danskt kött och satsar på svenskt istället.

Butiker tar in det som säljer.

nu kom det här som i mina ögon är helt fel.

Verkar väl inte helt orimligt att om dansken slutar bre varje macka med fett utkokt från en gris så minskar kalori-intaget / år rätt ordentligt.

IronBug
2011-03-11, 20:41
Butiker tar in det som säljer.

En sån slutsats! Vet du varför dansk fläskfilé säljer? Vet du det så kanske du kan dra en slutsats till.

kettlebellGuden
2011-03-11, 20:45
En sån slutsats! Vet du varför dansk fläskfilé säljer? Vet du det så kanske du kan dra en slutsats till.

Eftersom den här skatten inte kommer att drabba exporterat kött utan skatten ligger i försäljningen till konsumenten så förstår jag inte hur det skulle ändra svenskars köpvanor. För mig köper folk danskt kött för att det är billigt. Du kanske har en annan förklaring till fenomenet? I'm all ears. Vill gärna höra din slutsats.

IronBug
2011-03-11, 20:51
Eftersom den här skatten inte kommer att drabba exporterat kött utan skatten ligger i försäljningen till konsumenten så förstår jag inte hur det skulle ändra svenskars köpvanor. För mig köper folk danskt kött för att det är billigt. Du kanske har en annan förklaring till fenomenet? I'm all ears. Vill gärna höra din slutsats.

Står det i artikeln att skatten inte kommer drabba exporterat kött? Jag läste nämligen inte den. Antog att en köttskatt skulle gå på allt kött, oavsett var det skulle.

Nej, det var just den slutsatsen jag ville att du skulle komma fram till. Så jag är nöjd. Men eftersom mitt första antagande om skatt på exporterat kött, inte stämde, så har jag inte mer att säga.

kettlebellGuden
2011-03-11, 20:55
Står det i artikeln att skatten inte kommer drabba exporterat kött? Jag läste nämligen inte den. Antog att en köttskatt skulle gå på allt kött, oavsett var det skulle.

Artikeln är inte särskilt djuplodad och nämner det inte alls. Läser du lagförslaget (går lätt att hitta på folketingets websajt) så hittar man mer detaljer.

Också lite tveksamt om det ens hade varit lagligt för Danmark att införa skatt hos producenten på exporterade varor.

Crippa90
2011-03-11, 21:01
Det här är anledningen till att jag oroar mig för sockerskatt, risken finns att man börjar reglera mot allt. Först fick danskarna regler mot transfett och nu kom det här som i mina ögon är helt fel.

Har inte danskarna haft skatt på socker typ aplänge redan? Snordyrt med socker/godis är det iaf.

Jag tror inte att det ligger några stora hälsoargument bakom skatten. Danskarna har ju skatt och lyxskatt på i princip allt redan. Kanske kött har börjat ses som lyx?

Cerberus
2011-03-11, 21:09
vilket land ska man åka till här i europa om man vill handla massa kött?

Loooove meat.

Cerberus
2011-03-11, 21:09
täljer en tår för danska kroppsbyggare :( lol

kettlebellGuden
2011-03-11, 21:10
vilket land ska man åka till här i europa om man vill handla massa kött?

Loooove meat.

Du får väl göra som danskarna gör.. de åker till lågprislandet Sverige och handlar på ICA.

Eddie Vedder
2011-03-11, 21:10
Verkar väl inte helt orimligt att om dansken slutar bre varje macka med fett utkokt från en gris så minskar kalori-intaget / år rätt ordentligt.

Det har ju varit rådet sedan 80-talet. Har det varit fungerande tycker du? FInns ju ännu inga stöd för att en lågfettkost är mer effektivt.

kettlebellGuden
2011-03-11, 21:16
Det har ju varit rådet sedan 80-talet. Har det varit fungerande tycker du? FInns ju ännu inga stöd för att en lågfettkost är mer effektivt.

Det har varit rådet i Danmark ja.. ingen har brytt sig om rådet. Har inte danskarna blivit rejält mycket fetare sen de började äta griskött som bre grisfett på mackorna? Eftersom ingen bryr sig om råden så är förhoppningen att folk börjar göra så när det faktiskt kostar pengar att inte följa dem.

Om du sen inte tror på att dra ner på kalorier är ett effektivt sätt att förhindra fetma så vettikattsingen. Fyra mackor med 2mm grisfett på / dag vs. fyra utan. Blir säkert någon kcal / år.

Eddie Vedder
2011-03-11, 21:22
Det har varit rådet i Danmark ja.. ingen har brytt sig om rådet. Har inte danskarna blivit rejält mycket fetare sen de började äta griskött som bre grisfett på mackorna?

Nej. Det gjorde de ju redan innan. Samma sak i Sverige, vi och Danmark har ju i princip identiska råd som du borde veta. Inte ens världens främsta epidemiologer delar din förlegade, och tydligt ineffektiva, hypotes.

http://www.latimes.com/health/la-he-carbs-20101220,0,5464425.story?page=1

Om du sen inte tror på att dra ner på kalorier är ett effektivt sätt att förhindra fetma så vettikattsingen. Fyra mackor med 2mm grisfett på / dag vs. fyra utan. Blir säkert någon kcal / år.

Om du tror att folk funkar på det sättet har du ju fruktansvärt dålig koll. Människor överäter, punkt slut. Man ersätter det ena med det andra.

kettlebellGuden
2011-03-11, 21:31
Nej. Det gjorde de ju redan innan. Samma sak i Sverige, vi och Danmark har ju i princip identiska råd som du borde veta. Inte ens världens främsta epidemiologer delar din förlegade, och tydligt ineffektiva, hypotes.

http://www.latimes.com/health/la-he-carbs-20101220,0,5464425.story?page=1

Visst vi har liknande råd. Ingen följer råden. Hade någon i verkligheten brytt sig om råden så hade vi inte behövt beskatta och ha åldersgräns på cigaretter.

Det stämmer ju inte så bra överrens med verkligheten att danskarna åt ens hälften så mycket fläsk bara några årtioende tillbaka i tiden. Var betydligt större andel rotfrukter, och mycket mindre fläsk innan det blev storindustri. Parallellt med detta har det genomsnittliga kaloriintaget ökat.

Till min förvåning så rörde sig inte länken om skatters ineffektivitet eller något om kaloriintag överhuvudtaget.

Jag förstår inte vad i din länk som säger emot tanken att minskat kaloriintag skulle vara positivt. Den verkar mest röra sig om att fett inte är så negativt som vissa har trott? Hur har det, för övrigt, med mig att göra? Jag har aldrig i mitt liv påstått att fett är dåligt. Jag diskuterar gärna saker men när du påstår att jag står för saker jag inte gör så tänker jag lägga ner.

Ang. överätning i vilket fall som helst. Historiskt har det inte varit ett problem till lika stor grad som nu. Så det är ett intressant fenomen. Rimligtvis borde straffskatt på feta individer vara än bättre än de här tama försöken. Alternativt höja priset på mat generellt.

Eddie Vedder
2011-03-11, 21:36
Ang. överätning i vilket fall som helst. Historiskt har det inte varit ett problem till lika stor grad som nu. Så det är ett intressant fenomen. Rimligtvis borde straffskatt på feta individer vara än bättre än de här tama försöken. Alternativt höja priset på mat generellt.

Därför att du lever i en fantasivärld om du tror att lite mindre smör innebär att folk generellt sett minskar sitt kaloriintag per macka över tid. Så blir det helt enkelt inte.

Det här förslaget handlar heller inte om kalorier, det handlar om en tro att mättat fett är farligt. Det är lätt att beskatta specifika näringsämnen för då trampar man inga producenter på tårna. Läs hur retoriken i de amerikanska rekommendationerna från den ena versionen till den andra å förstår du vad jag menar. Tron på att råd om mindre fett gör folk mindre feta är bortom alla tvivel helt misslyckad.

filmjölk
2011-03-11, 21:37
Kött skall vara dyrt! Svindyrt! Det är någon modern blaj att underklassen skall få äta kött varje dag. Tror ni en livegen bonde på 900-talet vräkte i sig fläskfilé och lövbiffar varje dag? Knappast! Kanske en bit saltat fläsk och lite torkad fisk, resten av kosten bestod av gryn, gryn och mera gryn. På jul kanske han kunde käka en fin köttbit eller en kycklingklubba.

Kött skall vara dyrt, det är ohållbart för miljön och jordklotet om massa lågutbildade underklassmänniskor skall tillåtas äta som eliten.

kettlebellGuden
2011-03-11, 21:39
Därför att du lever i en fantasivärld om du tror att lite mindre smör innebär att folk generellt sett minskar sitt kaloriintag per macka över tid. Så blir det helt enkelt inte.

Det här förslaget handlar heller inte om kalorier, det handlar om en tro att mättat fett är farligt. Det är lätt att beskatta specifika näringsämnen för då trampar man inga producenter på tårna. Läs hur retoriken i de amerikanska rekommendationerna från den ena versionen till den andra å förstår du vad jag menar. Tron på att råd om mindre fett gör folk mindre feta är bortom alla tvivel helt misslyckad.

Peka gärna ut det inlägg där jag har uttryckt någon som helst tilltro till att det här kommer att fungera, eller att jag stödjer det.

Jag tror inte heller på att råd om minskat kaloriintag kommer att göra folk mindre feta.

Eddie Vedder
2011-03-11, 21:44
Peka gärna ut det inlägg där jag har uttryckt någon som helst tilltro till att det här kommer att fungera, eller att jag stödjer det.

Jag tror inte heller på att råd om minskat kaloriintag kommer att göra folk mindre feta.

Inlägg #14 och inlägg #24. Jag vet inte om jag är trött i skallen efter en tuff vecka eller om du är på fredagstrollhumör men just nu fattar jag inte alls vad du försöker får fram. Du blandar vilt mellan miljö, mättat fett och totalfett. Men är vi överens om att mindre fett från källa x i en population med allra största sannolikhet ersätts med kalorier från mer kolhydrater och
även fettkällor y och z?

kettlebellGuden
2011-03-11, 21:50
Inlägg #14 och inlägg #24. Jag vet inte om jag är trött i skallen efter en tuff vecka eller om du är på fredagstrollhumör men just nu fattar jag inte alls vad du försöker får fram. Du blandar vilt mellan miljö, mättat fett och totalfett. Men är vi överens om att mindre fett från källa x i en population med allra största sannolikhet ersätts med kalorier från mer kolhydrater och
även fettkällor y och z?

#14 och #24

Ja ursäkta. My bad. Jag har glömt att jag ska lovat att skriva sarkastiska delar av inlägg i rosa.

Jag är helt överrens om att folk kommer att fortsätta att äta för mycket oavsett vilka råd som gäller, jepp.

Alternativen som jag seriöst ser kunde funger är antingen kaloriskatt eller straffbeskattning för feta. Dock tror jag inte någon av de här är särskilt attraktiva lösningar på något sätt och vis.

Eddie Vedder
2011-03-11, 21:57
Alternativen som jag seriöst ser kunde funger är antingen kaloriskatt eller straffbeskattning för feta. Dock tror jag inte någon av de här är särskilt attraktiva lösningar på något sätt och vis.

Jag tycker att hårdare krav mot producenterna och affärerna är bättre. Hur och när viss typ av livsmedel marknadsförs samt hur det placeras och skyltas med i affärer. Helt enkelt försöka minska sannolikheten att människor exponeras för de livsmedlen och reklamen för dem.

kettlebellGuden
2011-03-11, 22:41
Jag tycker att hårdare krav mot producenterna och affärerna är bättre. Hur och när viss typ av livsmedel marknadsförs samt hur det placeras och skyltas med i affärer. Helt enkelt försöka minska sannolikheten att människor exponeras för de livsmedlen och reklamen för dem.

Jag har svårt att se hur det skulle hjälpa mot folks vilja att köpa mer än de bör äta. Och vilka livsmedel är det du tycker att man skulle låta bli att exponeras för?

noob76
2011-03-11, 22:51

Jag tror också det vore relativt vettigt sett ur ett långsiktigt folkhälsoperspektiv, Jag stöter ofta på människor som köper en risifrutti när de skall köpa något som enligt dem är nyttigt. *gah!*
De vet helt enkelt inte att det finns nyttigare matvaror och så länge de inte drabbas av svår fetma har de heller inga incitament för att själva börja leta efter mindre skadliga livsmedel utan de köper de färdigrätter och halvfabrikat som exponeras mest på TV och i butikshyllorna.

kettlebellGuden
2011-03-11, 22:55
Jag tror också det vore relativt vettigt sett ur ett långsiktigt folkhälsoperspektiv, Jag stöter ofta på människor som köper en risifrutti när de skall köpa något som enligt dem är nyttigt. *gah!*
De vet helt enkelt inte att det finns nyttigare matvaror och så länge de inte drabbas av svår fetma har de heller inga incitament för att själva börja leta efter mindre skadliga livsmedel utan de köper de färdigrätter och halvfabrikat som exponeras mest på TV och i butikshyllorna.

Vem är det som ska bedöma vad som är nyttigt?

Vad är det för onyttigt med risifrutti?

noob76
2011-03-11, 23:02

Förslagsvis de som bedömmer om något skall vara nyckelhålsmärkt eller inte, dvs Livsmedelsverket ;)
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Nyckelhalet/
Exempelvis skulle man kunna sätta upp kriterier att när ett livsmedel får mer än en viss % av sitt energiinnehåll från socker så skulle det kunna klassas som onyttigt, jag vet inte exakt HUR de bedömmer nyckelhålsmärkningen men det finns också företag inom livsmedelsindustrin som har vissa kriterier, bla. http://www.svensktsigill.se/ och det finns andra som markerar produkter UTAN E-innehåll så det är nog inget större problem.

Risifrutti har jag inte ätit på några år nu men vad jag minns är det mycket socker och väldigt lite långsamma kolhydrater samt väldigt många E .

kettlebellGuden
2011-03-11, 23:57
Förslagsvis de som bedömmer om något skall vara nyckelhålsmärkt eller inte, dvs Livsmedelsverket ;)
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Nyckelhalet/
Exempelvis skulle man kunna sätta upp kriterier att när ett livsmedel får mer än en viss % av sitt energiinnehåll från socker så skulle det kunna klassas som onyttigt, jag vet inte exakt HUR de bedömmer nyckelhålsmärkningen men det finns också företag inom livsmedelsindustrin som har vissa kriterier, bla. http://www.svensktsigill.se/ och det finns andra som markerar produkter UTAN E-innehåll så det är nog inget större problem.

Risifrutti har jag inte ätit på några år nu men vad jag minns är det mycket socker och väldigt lite långsamma kolhydrater samt väldigt många E .

Okaj.

Jag köper ju inte det där med att "socker" skulle vara något farligt.

Inte heller de flesta E-ämnen för den delen.

noob76
2011-03-12, 00:16
Okaj.

Inte heller de flesta E-ämnen för den delen.

Tja, onödiga tillsatser i livsmedel ser jag aldrig som något positivt.
De som vill ha mycket tillsatser bör med fördel välja färdigmat med så många E som möjligt !

Socker är nog inte farligt men det är en av anledningarna till att vi i dag är mycket fetare än vad vi var för 100 år sedan, bara sedan 80-talet har vi blivit väldigt mycket fetare, USA har det ännu värre än oss och lättilgängligt socker är definitivt en av anledningarna.

Men vad menar du skulle vara fungerande eftersom du verkar avfärda alla förslag här?
Mer information ? Det verkar ju inte fungera eftersom informationskriget alltid vinns av de med mest resurser dvs. livsmedelsindustrin som vill sälja de produkter med högst vinstmarginal vilket ofta är de mest processade.

Vi precis som alla andra I-länder har uppenbara problem med olika välfärdssjukdomar, läkemedelsindustrin och hela diet/bantningsindustrin har dock inga problem med det. Skulle folk sluta få hjärt och kärlsjukdomar skulle läkemedelsindustrin gråta stora tårar.

kettlebellGuden
2011-03-12, 01:14
Tja, onödiga tillsatser i livsmedel ser jag aldrig som något positivt.
De som vill ha mycket tillsatser bör med fördel välja färdigmat med så många E som möjligt !

Socker är nog inte farligt men det är en av anledningarna till att vi i dag är mycket fetare än vad vi var för 100 år sedan, bara sedan 80-talet har vi blivit väldigt mycket fetare, USA har det ännu värre än oss och lättilgängligt socker är definitivt en av anledningarna.

Men vad menar du skulle vara fungerande eftersom du verkar avfärda alla förslag här?
Mer information ? Det verkar ju inte fungera eftersom informationskriget alltid vinns av de med mest resurser dvs. livsmedelsindustrin som vill sälja de produkter med högst vinstmarginal vilket ofta är de mest processade.

Vi precis som alla andra I-länder har uppenbara problem med olika välfärdssjukdomar, läkemedelsindustrin och hela diet/bantningsindustrin har dock inga problem med det. Skulle folk sluta få hjärt och kärlsjukdomar skulle läkemedelsindustrin gråta stora tårar.

Är inte de flesta E-nummer fullt naturliga tillsatser? Finns det några vetenskapliga belägg på att de vanliga E-numrena är negativa?

Att socker skulle vara anledningen till att folk är fetare nu är förr köper jag inte alls. Jag tror att andledningen till mer fetma nu är att kaloriöverskott är ruskigt mycket vanligare nu än förr. Att skylla folks ätande på socker tycker jag är knasigt. Enda anledningen jag ser till fetma nu är densamma som alltid.. kalori in som överskrider kalori ut. Socker gör dig inte fet.. för mycket socker gör dig fet. Samma gäller förstås protein och fett.

Det jag kan tänka mig fungerar är årlig straffavgift för feta individer, kaloribeskattning, näringsförbud för matvaror och istället utransonering, och tillsist fetmaförbud inskrivet i lag och hårda straff på det.

Jag ser på fetma lite som rökning och alkohol, och i min värld är strävan mot att totalt avlägsna alla tre det som gäller. Information + höjd skatt verkar fungera hyfsat bra på tobak och alkohol (om man bortser från svinen som smugglar eller köper/säljer smuggelgods).

eriksvensson
2011-03-12, 01:22
Det jag kan tänka mig fungerar är årlig straffavgift för feta individer, kaloribeskattning, näringsförbud för matvaror och istället utransonering, och tillsist fetmaförbud inskrivet i lag och hårda straff på det.

Bättre att lägga de pengarna på beteendeterapi istället.

Förbud har och kommer aldrig att fungera. Och hur hade du förresten tänkt att det där skulle fungera? En månadsvägning för alla människor och sedan få en skattekvota på det eller? Kostnaden för en sådan sak skulle bli grymt hög. Och sedan vore det väl inte speciellt svårt att köpa ut mat heller åt överviktiga sålänge som man är normalviktig. Nej, detta skulle aldrig fungera i praktiken.

Om inte annat sätt feta i fängelse, det vore ju ett sätt att få bort problemet från gatan. :)

kettlebellGuden
2011-03-12, 01:39
Bättre att lägga de pengarna på beteendeterapi istället.

Förbud har och kommer aldrig att fungera. Och hur hade du förresten tänkt att det där skulle fungera? En månadsvägning för alla människor och sedan få en skattekvota på det eller? Kostnaden för en sådan sak skulle bli grymt hög. Och sedan vore det väl inte speciellt svårt att köpa ut mat heller åt överviktiga sålänge som man är normalviktig. Nej, detta skulle aldrig fungera i praktiken.

Om inte annat sätt feta i fängelse, det vore ju ett sätt att få bort problemet från gatan. :)

Jag har inte lagt så mycket tänk på hur det skulle fungera i praktiken. Jag ser det dock som mer realistiska lösningar än "fettskatter", "sockerskatter", "förbud mot att göra reklam", "mer information", osv.

Kan tänka mig många sätt som det hade gått att lösa på. Bättre övervakning av vad som försigår inom Sveriges gränser är ju en enkel lösning för att förhindra utköp (hade även löst problematiken för alkohol och tobak).

Förbud mot övervikt + beteendeterapi för att få folk till att helt enkelt börja bry sig om rådande lagar hade nog varit en bra ide precis som du säger.

Som jag ser det är fetma mest ett problem pga. samhällskostnader. Hade samhället helt enkelt slutat betala sjukvården för fetma-relaterade sjukdomar och låtit individerna stå för notan själv, eller om vi hade bytt ut skattefinansierad vård mot försäkringsfinansierad så tror jag att fetma-epidemin hade avtagit så sakteligen eftersom det hade varit så pass kostsamt i längden.

Det är inte särskilt attraktiva lösningar men jag tror inte precis att något mildare grepp fungerar. Personligen lutar jag mest åt övervakningen + hård fetmalagstiftning. Tycker att det låter mycket bra på många sätt och vis.

Alternativt då näringsförbud för allt som rör föda + statlig ransonering.

Problemet är ju då självklart, just nu, att inget av det här fungerar på lokal nivå utan måste införas globalt.

Ditt förslag med att sätta feta i fängelse kan fungera helt bra förutsatt att de inte får överäta när de sitter inne. Men helt klart är det bättre alternativ än "information" och "omg socker är dåligt".

Eddie Vedder
2011-03-12, 09:39

Risifrutti är dyrt skräp. Bedömningen är svår som du säger där håller jag med. Men att den direkta exponeringen påverkar måste du ju fatta. Hur stor är risken att ungen tjatar om 1) godishyllan står bredvid kassan eller 2) godisyllan står avsides på samma sätt som till exempel mejeri oftsast gör?

Vilken risk är störst att man blir sugen gen 1) hård marknadsföring eller 2) mindre hård?

Okaj.

Nej ingen har ju pratat om farligt. Men att socker till 100% ger negativa hälsoeffekter både metabolt och för tänderna, utan att tillföra någon som helst näring är ju till och med Livsmedelsverket med på.

kettlebellGuden
2011-03-12, 10:24
Risifrutti är dyrt skräp. Bedömningen är svår som du säger där håller jag med. Men att den direkta exponeringen påverkar måste du ju fatta. Hur stor är risken att ungen tjatar om 1) godishyllan står bredvid kassan eller 2) godisyllan står avsides på samma sätt som till exempel mejeri oftsast gör?

Vilken risk är störst att man blir sugen gen 1) hård marknadsföring eller 2) mindre hård?

Nej ingen har ju pratat om farligt. Men att socker till 100% ger negativa hälsoeffekter både metabolt och för tänderna, utan att tillföra någon som helst näring är ju till och med Livsmedelsverket med på.

Det är just bedömningen som jag ser som problem vid exponeringslagar. Annars tycker jag det är en kalaside. Själv tillhör jag de lyckligt lottade som skriver en lista innan jag går och handlar och ignorerar allt annat. Men exponering och marknadsföring fungerar utan tvivel.

Hmm.. socker 100% negativt? Måste kolla här. När vi säger socker så menar vi kolhydrater generellt, eller har jag missförstått det här och vi pratar typ strösocker?

Eddie Vedder
2011-03-12, 10:26
Hmm.. socker 100% negativt? Måste kolla här. När vi säger socker så menar vi kolhydrater generellt, eller har jag missförstått det här och vi pratar typ strösocker?

Jag pratar om sackaros alltså, tillsatt strösocker.

Loke
2011-03-12, 10:26
Av folkhälsoskäl tycker jag det är korkat.

Av samhällsekonomiska skäl hade det varit vettigt om det inte var så att den andra handen ger till bönderna. Precis som i sverige är ju danska bönder nästintill statligt anställda.

Fast å andra sidan är ju den andra handen till stor del EU, så det kanske ändå är värt att både beskatta och subventionera samtidigt.

noob76
2011-03-12, 12:02
Kettlebell : Skönt med lite Trolleri på Lördagar !