Logga in

Visa fullständig version : Påverkan på cytokinproduktion av periodisk fasta

King Grub
2011-03-11, 13:48
BACKGROUND: Intermittent fasting (IF) improves healthy lifespan in animals by a mechanism involving reduced oxidative damage and increased resistance to stress. However, no studies have evaluated the impact of controlled meal frequency on immune responses in human subjects.

OBJECTIVE: A study was conducted to establish the effects of controlled diets with different meal frequencies, but similar daily energy intakes, on cytokine production in healthy male and female subjects.

DESIGN: In a crossover study design with an intervening washout period, healthy normal weight middle-age male and female subjects (n=15) were maintained for 2 months on controlled on-site one meal per day (OMD) or three meals per day (TMD) isocaloric diets. Serum samples and peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) culture supernatants from subjects were analyzed for the presence of inflammatory markers using a multiplex assay.

RESULTS: There were no significant differences in the inflammatory markers in the serum of subjects on the OMD or TMD diets. There was an increase in the capacity of PBMCs to produce cytokines in subjects during the first month on the OMD or TMD diets. Lower levels of TNF-alpha, IL-17, MCP-1 and MIP-1beta were produced by PBMCs from subjects on the OMD versus TMD diet.

CONCLUSIONS: PBMCs of subjects on controlled diets exhibit hypersensitivities to cellular stimulation suggesting that stress associated with altered eating behavior might affect cytokine production by immune cells upon stimulation. Moreover, stimulated PBMCs derived from healthy individuals on a reduced meal frequency diet respond with a reduced capability to produce cytokines.

J Inflamm (Lond). 2011 Mar 7;8(1):6. Controlled Meal Frequency Without Caloric Restriction Alters Peripheral Blood Mononuclear Cell Cytokine Production.

zeusden1
2011-03-11, 16:00
Försämrad möjlighet till att tillverka cytokiner vid periodisk fasta? Då försämras läkningen av infektioner va?

Hur stor var förändringen om du har läst hela studien?

Cerberus
2011-03-11, 20:53
bra eller dåligt? Hann inte börja läsa igenom fulländaren(noob på att läsa studier) så ja behöver läsa på en hel del.

e för full nu för att komma ihåg nåt sammanhängande.

hejhopp79
2011-03-11, 22:01
Hmm, förstod inte riktigt faktiskt.

Det enda jag märkt med PF med långa faste-tider är att jag verkar lättare bli förkyld och får känningar i halsen på 20-24 h fasta.

Apos78
2011-03-11, 22:17
För trött för att skriva ett utlägg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cytokiner

Cerberus
2011-03-11, 22:42
man kan inte bara se till PF som nedsänkande av immunförsvar. Kronisk stress har en mycket större negativ påverkan på immunförsvaret(håller på att läsa boken Why zebras dont get ulcers, om kronisk stress o dess verkan på våra liv o kroppar).

Men om PF kan öka stressen är det ju värre förstås. Men ja ska läsa fullängdaren imorgon, de som deltog verkade stressade över sina nya måltids-tillfällen(det lilla jag orkade läsa).

z_bumbi
2011-03-12, 08:18
man kan inte bara se till PF som nedsänkande av immunförsvar. Kronisk stress har en mycket större negativ påverkan på immunförsvaret(håller på att läsa boken Why zebras dont get ulcers, om kronisk stress o dess verkan på våra liv o kroppar).

Nej så om en viss diettyp skapar mer stress utöver den man redan utsätts för så är det ingen höjdare. Nu verkar det inte vara så aktuellt om jag bara kollar på abstraktet.

King Grub
2011-03-12, 09:40
Vad pratar ni om? :confused: En lägre produktion av proinflammatoriska cytokiner är väl en hälsomässig fördel, inte en nackdel.

hejhopp79
2011-03-12, 13:04
Haha :)

Trevligt! Särskilt för oss som är inne på 20 h fasta nu

z_bumbi
2011-03-12, 13:25
Vad pratar ni om? :confused: En lägre produktion av proinflammatoriska cytokiner är väl en hälsomässig fördel, inte en nackdel.

Om att en viss diet kan vara positiv eller negativ.

Tom Warrior
2011-03-12, 13:32
På ett personligt anekdotiskt plan kan jag säga att jag personligen har varit sjuk oerhört mycket mindre sen jag började med periodisk fasta, trots ett i övrigt mer dekadent och smutsigt leverne.

King Grub
2011-03-12, 13:45
Om att en viss diet kan vara positiv eller negativ.

Studiens resultat. Folk skriver ju att det är dåligt.