Visa fullständig version : Köpa olja.
kellarsp0ket
2003-11-24, 21:52
Har funderat på d här med olja.. läste lite på Exhale forumet, å först då kom ja på att Zeta's flaskor av linfrö olja som jag brukar köpa ju faktiskt står i ljuset!
Att dom inte använder mörka flaskor.. *pff*
Dom länkade till Zone Capone's shop, där dom rekommenderade å köpa Udo's Choice. Men den va ju svindyr.. :(
Skulle väl mest vilja ha källor till att köpa välbevarad, och kvalitativ olja. Varför jag inte bara slänger mig på Udo's choice är just för att man är fattig student å inte har råd med hur mycket somhelst.. så finns d billigare alternativ så är d ju välkommet.
500ml udo's choice, 279
200ml glanshammar linfröolja, 105
250ml biofood linfröolja, 45
Så är priserna här i örebro. Den mellersta är i svart plastförpackning, kylförvaras oftast och har tillsatt e-vitamin. Den nedre kommer i mörk glasflaska, kylförvaras iaf i butiken. Båda är ekologiska, den första ifrån sverige den andra ifrån kanada.
Hur det är med zetas vet jag inte, smakar den knepigt som linfröolja ska till att börja med? =D
feldtarn
2003-11-24, 22:07
Linfröolja! (kallpressad)
Rapsolja!
Olivolja!
Finns att köpa i vanliga affärer billigt! lr nåja, ganska!
Kör själv mest med rapsolja i matlagningen o ibland i prottedrinken! Villar den för dess neutrala smak!
Olivolja kan va jäkligt gott ibland det med men passar inte till allt enligt mig!
Läste tidigare i någon tråd som jag inte hittar nu att olja var bra att äta om man vill gå upp i vikt.
Vilken olja menar ni då? Samt hur mycket brukar ni dricka åt gången?
:eating: :bpump:
jag kör med 2/3 zeta´s linfröolja och 1/3 fiskolja
blir en hyfsat bra olja till ett bra pris.
Originally posted by aliquis
500ml udo's choice, 279
200ml glanshammar linfröolja, 105
250ml biofood linfröolja, 45
Ett tillägg är att Udo´s inte är så överlägsen vad gäller innehållet heller, tar man fiskolja till så är det ingen skillnad i stort och man får ganska mycket fiskolja för de 170 till 240 kr som skiljer. :)
Samtliga som rekommenderade Udos på Exhale var väl för övrigt sponsrade eller sålde den själva.
ossie: Har man svårt att få i sig tillräckligt med kalorier så kan man tillsätta lite matolja till en eller flera måltider, välj t ex raps eller olivolja så får du "bra" fett på köpet. Men du bör vara medveten om att det kan vara smartare att se till att resten av kosten är mer genomtänkt först och sen om det inte hjälper lägga till extra fett.
kellarsp0ket
2003-11-24, 22:32
Feldtarn>> jag var inte ute efter vilka SORTERS oljor jag skulle ha, utan en bättre tillverkad och förpackad/förvarad version av linfröoljan. :) Om du läser så ser du d. ;)
aliguis>> Ska kolla upp om dom där märkena finns på en hälsokost butik här i Skellefteå.. dom kan ju ha annat än Zeta.. men på den lokala ICA butiken som jag handlar på har jag inte hittat någon bättre Linfröolja iaf. Är väldigt skumt av dom på ICA att inte heller ens kylförvara sina Omega3 oljor..man tycker ju att d borde va krav att dom ska veta bättre.:smash:
zetas olja är helt okay tycker jag.
Att Udos olja är dyrare beror troligen på att den innehåller Jättenattljusolja som är relativt dyr.
Jättenattljusoljan innehåller GLA som är en Omega-6 fettsyra men som har många possitiva egenskaper främst för huden men även PMS.
Alla hälsokostbutiker här har den ifrån glanshammar, den ifrån biofood finns bara på ett ställe som heter stadsträdgården som bara säljer ekologiska varor. Biofood är dock väldigt vanligt fabrikat för diverse vegetabiliska varor så du borde kunna be dom i din hälsokostbutik att köpa hem den om inte annat.
Vad gäller kylförvaring har jag uppfattat det som att det inte är så jätteviktigt sålänge flaskan inte är öppnad, men vem vet, den som sade det kanske inte kan alltför mycket.
Jättenattljusolja går att köpa separat på stadsträdgården också, vet inte priset men den är dyr, säkert 70-80kr för en liten flaska på sisådär 50ml eller så. Kanske dyrare.
Udos ger rätt balans mellan omega 3 och 6, villket tydligen ska vara viktigt
PDS: Om man äter en normal kost bör fetttillskottet inte vara välbalanserat i sig utan ha en övervikt av omega-3, jag hittar ingen innehållsdeklaration på Udo´s men har den det så är det bra.
Jag var på en föreläsning av Mr Udo himself och visst han prata danska så jag fattade kanske 50% av vad han sa och JA jag vet han gärna vill sälja sin olja men den verkade faktiskt rätt okej.
Det var något som inte var bra med ett förstort överskott på omega 3 gentemot 6 men jag kommer tyvärr inte ihåg varför :em:
PDS: För mycket omega-3 i förhållande till omega-6 sägs inte vara bra men det är räknat på det totala intaget varje dag.
De siffror jag sett på förhållandet är mellan 1:1 och 1:4 (omega-3:omega-6) men i dagens kost och med dagens råvaror är det vanligare med mycket omega-6, att då tillföra något som har ett bra förhållande gör ju inte att det totala förhållandet blir bättre. :)
Men jag har som sagt inte hittat någon innehållsdeklaration på Udo´s olja så mer kan jag inte säga.
Originally posted by PDS
Det var något som inte var bra med ett förstort överskott på omega 3 gentemot 6 men jag kommer tyvärr inte ihåg varför :em:
Det slår mot din hud. Huden blir torrare och mer känslig om den får en relativ brit på Omega-6 fettsyror.
MunsöHustla
2003-11-26, 15:25
Vart köper ni eran fiskolja ni som använder det?
Åse Columbus
2003-11-26, 15:55
Originally posted by z_bumbi
PDS: Om man äter en normal kost bör fetttillskottet inte vara välbalanserat i sig utan ha en övervikt av omega-3, jag hittar ingen innehållsdeklaration på Udo´s men har den det så är det bra.
skriver av den kartongen av Udos som jag har:
energi 890kcal
protein 1,3g
kolhydrat 0,1g
fett 96,8g
varav:
omega-3 45,0g
omega-6 19,7g
omega-9 19,7g
mättat fett 12.4g
linfröolja
solrosolja
sesamolja
mct
jättenattljusolja
sojalcitin
riskli o groddolja
havrekliolja
tocopheroler/tocotrienoler (e-vitamin)
:smokin:
kellarsp0ket
2003-11-26, 16:30
Hm.. d där med att man ska ha mer Omega 6 än 3 är jag lite fundersam på.. enligt vad jag läst på ABC-Bodybuilding så rekommenderar dom tvärtom vad ni säger att man ska äta MER omega 3 än 6.. å d där om att man skulle få torr hud av Omega 3 motbevisar dom iaf här:
"Omega-3s have been shown to work wonders on skin inflammations, disease, and overall skin perfection, such as softer, smoother, healthier skin. Dr. John A. Grossman, board certified aesthetic plastic surgeon, states [19], ‘For softer skin, get plenty of omega-3 fatty acids in your diet.’ Due to these findings, several companies have designed sprays, foods, and other supplements containing omega-3s for smoother skin"
Så.. nu till vad dom har att säga om vad man ska stoppa i sig mest av..
"An interesting situation is in the United States (USA). An increase in vegetable oils, rich with w6s, has the USA’s ratio of n6:n3 skyrocketed to about 10:1. It has been postulated that this is a major factor for the increased diseases (especially cardiovascular) within our society today [37].
With these statistics in mind, many authorities recommend a higher ratio of n6:n3, much lower than the United States average, however. Between 4:1 (In favor of n6) and 1:1 has been recommended [10], but this is based on just the minimal requirements and normal everyday function, not the athlete.
"
Så vad dom säger är att d vanliga är att ha en 1:1 ratio lr 4:1 ratio på fetterna, där 4 är Omega 6.. men att det bara gäller vanliga "Svenssons". Att ha en högre grad Omega 3 skulle kunna vara bättre för den tränande.. varför?
Jo:
"1. Enhanced insulin sensitivity- as I displayed through several studies, n6 can promote insulin resistance, while n3 leads to increased insulin sensitivity. This in itself is more than enough reason to lower w6s and raise w3s.
2. Reduced PG2s- series two prostaglandins have been shown to promote several diseases, and are quite catabolic. The strongest agent against this is the omega-3, EPA. By increasing your omega-3s, you will decrease your risk for disease and avoid the negative effects of the aforementioned hormone. This will likewise decrease inflammation, improve your immune system, prevent cardiovascular diseases, and much more.
3. Increased Derivates- as stated earlier, w6s have a much stronger negative effect on w3 metabolism. By increasing this, you will help balance/optimize eicosanoid production.
4. Maximum results- overall, omega-3s have a stronger and wider list of benefits than omega-6s. Your skin will improve drastically, nervous system will be enhanced, joints and inflammation will decrease at a higher rate, increased thermogenesis, and the prevention of several diseases, such as cardiac-related ones"
"I recommend around a 2:1 and 3:1 ratio of omega-3:omega-6. This can be adjusted, however, according to your results and goals. At least 30% of your daily fat should come from EFAs, and going higher is perfectly fine. I would monitor this by how your body responds."
Resten av den här långa långa artikeln finns att läsa här:
http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/efa.htm
Originally posted by MunsöHustla
Vart köper ni eran fiskolja ni som använder det?
Jag köper min på vanliga välsorterade mataffärer ca 75kr för 200ml
Triomega med eukalyptussmak
35% Omega-3 varav 50% EPA, 35% DHA och 15% andra Omega-3 fettsyror
MunsöHustla
2003-11-26, 19:54
Originally posted by KniveN
Jag köper min på vanliga välsorterade mataffärer ca 75kr för 200ml
Triomega med eukalyptussmak
35% Omega-3 varav 50% EPA, 35% DHA och 15% andra Omega-3 fettsyror
Är det en silvrig flaska som ska vara lite "häftig" typ?
EiseltUK
2003-11-26, 20:49
Ja det är Triomega.
Jag var alltid torr förr iaf, speciellt på nedre delen av ryggen, men under det år eller så som jag har fått i mig en del omega3 har det varit fint.. Så där kan jag bara hålla med, kanske skulle börja ta en matsked på morgonen o en på kvällen istället för bara en om dagen..
EiseltUK
2003-11-26, 22:02
Är det någon som sagt att man skulle bli torr av Omega?
/ Henrik
Är det en silvrig flaska som ska vara lite "häftig" typ?
hehe... ja det är den.
kellarsp0ket
2003-11-26, 23:25
Originally posted by EiseltUK
Är det någon som sagt att man skulle bli torr av Omega?
/ Henrik
Mja.. inte precis av Omega 3 i sig, men av brist på Omega 6.. Sverker skrev:
"Det slår mot din hud. Huden blir torrare och mer känslig om den får en relativ brist på Omega-6 fettsyror."
Det är GLA som har den possitiva effekten på din hud.
Jag skall se ifall det finns några referenser på nätet om hud och GLA.
5 minuter senare..
http://www.jafra.gr.jp/gla-e.html
Länken visar egentligen bara att GLA hjälper men att hitta en länk där ett överskott av omega-3 slår ut omvandlingen linolsyra-> GLA blir svårare.
Jag letar vidare..
Överskott eller för stor mängd omega-3 sänker ju immunförsvaret i stort så att det kan påverka huden verkar ju inte allt för otroligt.
MunsöHustla
2003-11-28, 17:55
hehe... ja det är den.
Hur många gram får man ut av en flaska?
Hur många gram får man ut av en flaska?
Hur många gram av vad? Det är 200 ml i en flaska iaf.
MunsöHustla
2003-11-30, 19:06
Hur många gram av vad? Det är 200 ml i en flaska iaf.
Ja men de 200ml måste ju väga nåt
vet ej men det borde väll ligga runt 200g
Densiteten på oljor är ca 0.9.
200 ml bör väga 180 - 185 g.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.