handdator

Visa fullständig version : Överkonsumtion av äpplen

Mauriice
2011-03-10, 23:52
En snabb fråga om äpplen bara:

Jag deffar just nu, och har börjat äta ca 4-6 äpplen om dagen för att pigga upp mig, samt för döda hungern. Dessutom är det så gott!

Är det här en bra idé egentligen? Finns det något negativt med det?

Förövrigt håller jag mig inom mina kaloriberäkningar, och jag ligger på ett underskott på ca 1000 Kcal om dagen.

Jag tänkte mer på aspekten där äpplen innehåller så mycket socker osv. Kan det påverka mina resultat?

Tacksam för svar!

/Maurice

vicarious
2011-03-10, 23:54
Massa dötsfruktos.

Nä men så länge du tänker på att även äpplena ger energi så är det väl ingen fara.

Mauriice
2011-03-10, 23:55
Massa dötsfruktos.

Nä men så länge du tänker på att även äpplena ger energi så är det väl ingen fara.

Vad är fruktos egentligen? Hur påverkar det mig i mitt läge med deff osv? Tycker inte det borde göra det eftersom jag håller mig inom min kaloriram samt har ett högt proteinintag.

kettlebellGuden
2011-03-10, 23:58
Håller du dig till vad du har räknat på så ät vad fasiken du känner för.

Fruktos är en sockerart. Är man trendig så anser man att det är roten till allt ont.

Sverker
2011-03-11, 06:28
Vad är fruktos egentligen? Hur påverkar det mig i mitt läge med deff osv? Tycker inte det borde göra det eftersom jag håller mig inom min kaloriram samt har ett högt proteinintag.

Ren fruktos kan ge sämre mättnadssignaler men du äter äpplen. Du får känna efter själv ifall äpplen mättar bra eller inte.

Rent näringsmässigt spelar fruktosen ingen roll. Du ligger på kaloriunderskott och fruktosen ombildas till blodsocker eller förbränns i levern. Inget konstigt med det.

Eddie Vedder
2011-03-11, 08:32
Är man trendig så anser man att det är roten till allt ont.

Eller så försöker man vara trendig genom att överdriva med coola one-liners. 4-6 äpplen vid energiunderskott lär inte vara några problem. Utgår man från Finels siffror blir 1 kg äpplen cirka 40 gram fruktos. Om kosten utöver det är sockerfri tror jag inte det är några bekymmer alls, inte ens under lång tid.

Sheogorath
2011-03-11, 08:40
Ren fruktos kan ge sämre mättnadssignaler men du äter äpplen. Du får känna efter själv ifall äpplen mättar bra eller inte.

Rent näringsmässigt spelar fruktosen ingen roll. Du ligger på kaloriunderskott och fruktosen ombildas till blodsocker eller förbränns i levern. Inget konstigt med det.

Är det verkligen så enkelt? Har du testat att ligga på energiunderskott med högt fruktosintag? Jag har det och det blev katastrof. Om levern redan är mättad på fruktos kommer fruktosen att bidra till fettbildning som är oproportionerligt stor kring buken och de inre organen. Större inlagring på ett ställe med oförändrat förbränningsmönster ger naturligtvis en successiv ansamling av fett där man inte vill ha den. Om ökad fettinlagring kring buken av överätning av fruktos samtidigt hade gett ökad fettförbränning kring buken hade detta varit ett icke-problem. Jag menar att så inte är fallet.

JimmyFlessa
2011-03-11, 08:44
Så många äpplen per dag hade fått mig att tröttna på dem. Varva med lite päron & apelsiner förfan, ;)

Eddie Vedder
2011-03-11, 08:45
Är det verkligen så enkelt? Har du testat att ligga på energiunderskott med högt fruktosintag? Jag har det och det blev katastrof. Om levern redan är mättad på fruktos kommer fruktosen att bidra till fettbildning som är oproportionerligt stor kring buken och de inre organen. Större inlagring på ett ställe med oförändrat förbränningsmönster ger naturligtvis en successiv ansamling av fett där man inte vill ha den. Om ökad fettinlagring kring buken av överätning av fruktos samtidigt hade gett ökad fettförbränning kring buken hade detta varit ett icke-problem. Jag menar att så inte är fallet.

Jag tror också som du, att överkonsumtion av fruktos är i sig en oberoende negativ faktor även vid underskott. Men den stora fråga i det här sammanhanget är ju om man med den äppelkonsumtionen är i riskzon eller ej. Jag menar att så inte är fallet. ;)

Sheogorath
2011-03-11, 08:49
Jag tror också som du, att överkonsumtion av fruktos är i sig en oberoende negativ faktor även vid underskott. Men den stora fråga i det här sammanhanget är ju om man med den äppelkonsumtionen är i riskzon eller ej. Jag menar att så inte är fallet. ;)

Det tror inte jag heller :thumbup: Som du säger: 40 g fruktos / dygn klarar man nog fint om kosten är sackaros/fruktosfri i övrigt.

z_bumbi
2011-03-11, 09:02

Hur högt var intaget för att du skulle märka sådana effekter och kanske framför allt hur mycket åt du vid ett och samma tillfälle?

Nitrometan
2011-03-11, 09:14
30 bananer om dagen kanske?

Apos78
2011-03-11, 11:21
Så många äpplen per dag hade fått mig att tröttna på dem. Varva med lite päron & apelsiner förfan, ;)

Vi ser alla fram emot din egen tråd gällande detta.

Sverker
2011-03-11, 11:30
Det tror inte jag heller :thumbup: Som du säger: 40 g fruktos / dygn klarar man nog fint om kosten är sackaros/fruktosfri i övrigt.

Du kan säkert fixa 50 ( till 200 tror jag själv;) )gram fruktos också, varje dag. Har vi inte någon tråd om mängderna fruktos som kan absorberas och omsättas varje dygn ?

Men i detta fallet kommer kaloriunderskottet att ge glukagonsignal till levern vilket leder till att blodsockret balanseras jämnt.

kettlebellGuden
2011-03-11, 11:43
Eller så försöker man vara trendig genom att överdriva med coola one-liners. 4-6 äpplen vid energiunderskott lär inte vara några problem. Utgår man från Finels siffror blir 1 kg äpplen cirka 40 gram fruktos. Om kosten utöver det är sockerfri tror jag inte det är några bekymmer alls, inte ens under lång tid.

Jag tycker ju då att kan man svara på en rad och få med all relevant information för att besvara de två frågorna så är det bätträ än att skriva många rader.

Sheogorath
2011-03-11, 11:45
Du kan säkert fixa 50 ( till 200 tror jag själv;) )gram fruktos också, varje dag. Har vi inte någon tråd om mängderna fruktos som kan absorberas och omsättas varje dygn ?

Men i detta fallet kommer kaloriunderskottet att ge glukagonsignal till levern vilket leder till att blodsockret balanseras jämnt.

Den tråden kom fram till att det handlar om drygt 40 g fruktos / dygn har jag för mig. Att blodsockret balanseras jämt och fint av fruktos tror jag inte någon i den här tråden tvivlar på, det är inte heller problemet. Ett av problemen (det som känns mest relevant för mig) redogjorde jag för.

Sverker
2011-03-11, 12:13
Var det inte 40 gram per 3 timmar ?

Annars blir det bara en godispåse på 100 gram sega råttor.

Eddie Vedder
2011-03-11, 12:14
Jag tycker ju då att kan man svara på en rad och få med all relevant information för att besvara de två frågorna så är det bätträ än att skriva många rader.

Ja i alla fall om one-linern fyller en funktion. Men i ditt fall gjorde den ju inte det.

kettlebellGuden
2011-03-11, 12:32
Ja i alla fall om one-linern fyller en funktion. Men i ditt fall gjorde den ju inte det.

Konkret svar på båda frågorna. I dunno. Verkade fylla en bra funktion.

JacobHeitmann
2011-03-11, 12:36
Jag äter minst 240 gram fruktos från färska mogna frukter varje dag (893 gram kolhydrater och 683 gram enkla sockerarter) och får varken bukfetma eller något annat löjligt som studier på majssirap säger.

De flesta här på koloz har fruktfobi och är inte helt insatta i intracellulärt fett. De har inget problem med att springa ut i skogen nakna och jaga ett viltsvin och bryta av nacken på den, men de skriker som en tjej när de ser en mogen banan på köksbordet.

Ät din frukt och håll fettet nere så är det fritt fram att äta tonvis med frukt. Jag äter t.ex. 10 stora mangos, 10 bananer, 1 kg vindruvor och en stor sallad på 300-500 gram spenat, lite selleri med färsk fruktdresssing.

Ristretto
2011-03-11, 12:57
De flesta här på koloz har fruktfobi och är inte helt insatta i intracellulärt fett. De har inget problem med att springa ut i skogen nakna och jaga ett vildsvin och bryta av nacken på den[...]

Vem gör det och varför skulle det vara dåligt?

Ät din frukt och håll fettet nere så är det fritt fram att äta tonvis med frukt. Jag äter t.ex. 10 stora mangos, 10 bananer, 1 kg vindruvor och en stor sallad på 300-500 gram spenat, lite selleri med färsk fruktdresssing.

Hur håller du koll på att du får i dig det essentiella fett du behöver?

Sheogorath
2011-03-11, 12:59
Var det inte 40 gram per 3 timmar ?

Annars blir det bara en godispåse på 100 gram sega råttor.

My point exactly.

Sheogorath
2011-03-11, 13:02
Jag äter minst 240 gram fruktos från färska mogna frukter varje dag (893 gram kolhydrater och 683 gram enkla sockerarter) och får varken bukfetma eller något annat löjligt som studier på majssirap säger.

De flesta här på koloz har fruktfobi och är inte helt insatta i intracellulärt fett. De har inget problem med att springa ut i skogen nakna och jaga ett viltsvin och bryta av nacken på den, men de skriker som en tjej när de ser en mogen banan på köksbordet.

Fruktfobi? Vem har fruktfobi? Det är en jävla skillnad på att äta en eller ett par frukter om dagen jämfört med dina 240 g fruktos. Jag tror att din lever mår riktigt risigit faktiskt, beroende på hur länge du plågat den. Men du har gjort ditt val och det står dig fritt att välja.

JacobHeitmann
2011-03-11, 13:06

Hur håller du koll på att du får i dig det essentiella fett du behöver?

Yep, dubbelkollar nästan varje dag.

kettlebellGuden
2011-03-11, 13:11
Jag tillhör ju de här som gärna äter något kg frukt om dagen. Tror inte att min lever mår särskilt illa av det. Kan ju knappast vara något problem om man rör på sig.

Tror inte heller på att koloiter generellt har någon fruktfobi.

JacobHeitmann
2011-03-11, 13:18
Jag tillhör ju de här som gärna äter något kg frukt om dagen. Tror inte att min lever mår särskilt illa av det. Kan ju knappast vara något problem om man rör på sig.

Tror inte heller på att koloiter generellt har någon fruktfobi.

Sant, inte mer än den generella svenska befolkningen kanske. LFCH gänget har väl andra åsikter.

Apos78
2011-03-11, 13:18

Det där svaret är så klassiskt när det kommer till det animaliska intaget att det låter rent fånigt varje gång det kommer upp. En hårt krystad försvarsreaktion när någon ens antyder till att ifrågasätta något som på kolo diskuteras flitigt och med vissa anhängare av "varför skulle det vara dåligt".

Varför skulle det vara bra? Eller dåligt? Eller inget av dom? Eller båda? Helt boende av vad du tittar på givetvis.

En hårt krystad försvarsreaktion när någon ens antyder till att ifrågasätta något som på kolo diskuteras flitigt och med vissa anhängare av "varför skulle det vara dåligt".

JacobHeitmann
2011-03-11, 13:25
Fruktfobi? Vem har fruktfobi? Det är en jävla skillnad på att äta en eller ett par frukter om dagen jämfört med dina 240 g fruktos. Jag tror att din lever mår riktigt risigit faktiskt, beroende på hur länge du plågat den. Men du har gjort ditt val och det står dig fritt att välja.

Jag har inte sett en enda studie som har testat att färsk mogen frukt i stora mängder ska vara dåligt för levern. Until then...:hbang:

Sheogorath
2011-03-11, 13:38
Jag har inte sett en enda studie som har testat att färsk mogen frukt i stora mängder ska vara dåligt för levern. Until then...:hbang:

Kör hårt om du nu tror att fruktos från frukt hanteras annorlunda än tillsatt fruktos. Det kanske finns något i frukt som skyddar... "God packaged the poison with the antidote" osv. Jag skulle ALDRIG våga chansa med tanke på de riskerna jag ser med förfettad lever.

Eddie Vedder
2011-03-11, 15:13
Jag äter minst 240 gram fruktos från färska

Jag tror jag frågar för fjärde gången nu men du brukar inte svara. Var hittar du alla de här färska och mogna frukterna i Sverige under vinterhalvåret? Jag hittar bara frukt i affären som plockats innan mognad, fraktats hit, fraktats till de olika affärerna, legat en tid i disken och sedan kanske hamnar i konsumentens fruktkorg. Men var hittar du de nyskördade som faktiskt mognat i trädet?

JacobHeitmann
2011-03-11, 15:26
Jag tror jag frågar för fjärde gången nu men du brukar inte svara. Var hittar du alla de här färska och mogna frukterna i Sverige under vinterhalvåret? Jag hittar bara frukt i affären som plockats innan mognad, fraktats hit, fraktats till de olika affärerna, legat en tid i disken och sedan kanske hamnar i konsumentens fruktkorg. Men var hittar du de nyskördade som faktiskt mognat i trädet?

Och jag brukar svara. Men frågan är lite dum i sig själv, no offence, typ. Den fraktas hit och plockas innan den har mognat. Mineraler och antagligen vitamin-innehållet är lägre än vad det skulle vara. Det är också oekologiskt vissa av mina kalorikällor som växer upp i en dödad humus, som arbetar tillsammans med fruktträden.

Mitt svar är på det: Jag kompenserar näringsbristen i frukterna med bladgrönsaker som innehåller mineraler och andra viktiga vitaminer i en högre ratio på mineraler/kalorier-skalan.

På vintern äter jag importerade bladgrönsaker från (grannländerna helst) men även svenska inomhusodlade krukgrönsaker. På sommaren plockar jag större delen av mitt intag från naturen och kompenserar med att köpa från affären när jag inte hittar tillräckligt.

När det gäller frukten äter jag en hel del svenska frukter som päron, jordgubbar, äpplen, körsbär (ska ätas direkt i trädet :D), körsbär och skogsbär på hösten. Resten äter jag importerat eftersom vi bor i Sverige. Något jag önskar att jag inte gjorde, när det gäller matbiten. :p
Fick du svar på frågan?

Eddie Vedder
2011-03-11, 15:35
Fick du svar på frågan?

Japp, svaret är att du alltså inte alls äter så färska och nyttiga frukter som du påstår. Och då blir alla klipp du postar om fruktarianer från andra länder irrelevanta för alla som bor i Sverige.

JacobHeitmann
2011-03-11, 15:46
Japp, svaret är att du alltså inte alls äter så färska och nyttiga frukter som du påstår. Och då blir alla klipp du postar om fruktarianer från andra länder irrelevanta för alla som bor i Sverige.

Vem har sagt att frukt är onyttigt? :smash: Jag då aldrig påstått att importerad frukt är onyttigt? Det är inte helt omöjligt att få tag i redan mogna frukter om man lägger lite energi på att gå ihop ett gäng och köpa hem (billigare) frukter. Det jag säger, är att det det är bättre med trädmogna frukter, men inte ohållbart att vänta tills de är mogna på köksbänken.

Även de som lever i tropiskt klimat och äter frukter direkt plockade från träden äter ungefär lika stora volymer som frukt. Det går att leva på alla breddgrader så länge man håller koll på sig själv med blodprov och hälsokontroller.

Den största faran är inte den lite lägre mineralhalten i frukten, utan allt annat som kan påverka en: Stressigt tråkigt jobb, avgaser, inandning av kemikalier, för lite (sol)ljus, för lite träning osv.

Sen färska är de alltid, om väljer att inte äta frukt bara för att de inte är plockade från träden och uppätna inom 6 timmar är man lite väl fanatisk och bakom flötet.

Eddie Vedder
2011-03-11, 15:52
Vem har sagt att frukt är onyttigt? :smash: Jag då aldrig påstått att importerad frukt är onyttigt?

Ingen, vet inte var du fick det ifrån. Jag menar bara att jag tror du överdriver fruktens näringsvärde. Att ditt sextimmarsexempel är extremt håller jag med om. Även om det knappast är orimligt under höst och sommar till exempel. På hösten äter jag en hel del äpplen, "gratis" och färska. :)

JacobHeitmann
2011-03-11, 16:08
Japp, svaret är att du alltså inte alls äter så färska och nyttiga frukter som du påstår.

Ops, jag tolka det som att du inte ansåg mig äta nyttigt när jag käka så frukt = onyttigt. Så kan det gå. Klart du tycker frukt är nyttigt, men inte om man äter stora mängder med dem. Då är det något konstigt ämne som plötsligt dyker upp ur tomma intet som är onyttigt. :)

kettlebellGuden
2011-03-11, 16:34
Sant, inte mer än den generella svenska befolkningen kanske. LFCH gänget har väl andra åsikter.

Fettmaffian (LCHF-gänget) tror jag knappast är en majoritet i det här forumet. Liksom bananmaffian gör de förhållandevis mycket ljud av sig. Vilket är kul.. annars blir det ingen diskussion. Trist när alla jamar med.

Spartansk
2011-03-11, 16:38
F d partiledaren Alf Svensson är "förbjuden" av sin tandläkare att äta fler än två äpplen per dag eftersom äppelsyran fräter på tandhalsarna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article58354.ab?service=print

Alliaria
2011-03-11, 16:41
Dis aftonbladet... Säger inte att det är osant men vägrar tro på något med aftonbladet som enda källa.

C.E.J.
2011-03-11, 17:05
Ops, jag tolka det som att du inte ansåg mig äta nyttigt när jag käka så frukt = onyttigt. Så kan det gå. Klart du tycker frukt är nyttigt, men inte om man äter stora mängder med dem. Då är det något konstigt ämne som plötsligt dyker upp ur tomma intet som är onyttigt. :)

Läser du alls vad han skriver? Det här är ju löjeväckande.

Ristretto
2011-03-11, 17:49
Det där svaret är så klassiskt när det kommer till det animaliska intaget att det låter rent fånigt varje gång det kommer upp. En hårt krystad försvarsreaktion när någon ens antyder till att ifrågasätta något som på kolo diskuteras flitigt och med vissa anhängare av "varför skulle det vara dåligt".

Varför skulle det vara bra? Eller dåligt? Eller inget av dom? Eller båda? Helt boende av vad du tittar på givetvis.

En hårt krystad försvarsreaktion när någon ens antyder till att ifrågasätta något som på kolo diskuteras flitigt och med vissa anhängare av "varför skulle det vara dåligt".

Nej, jag undrar helt seriöst varför det skulle vara dåligt. Jag tror dessutom inte att ex. ett överdrivet proteinintag är det bästa man kan göra för kroppen, men hör gärna andra nackdelar med köttkonsumtion.

King Grub
2011-03-11, 17:51
men hör gärna andra nackdelar med köttkonsumtion.

Mag- och tarmcancer.

JacobHeitmann
2011-03-11, 18:06
Nej, jag undrar helt seriöst varför det skulle vara dåligt. Jag tror dessutom inte att ex. ett överdrivet proteinintag är det bästa man kan göra för kroppen, men hör gärna andra nackdelar med köttkonsumtion.

Man dör?

Women who ate large amounts of red meat had a 20 percent higher risk of dying of cancer and a 50 percent higher risk of dying of heart disease than women who ate less. Men had a 22 percent higher risk of dying of cancer and a 27 percent higher risk of dying of heart disease. That`s compared to those who ate the least red meat, just 5 ounces per week, or 25g per day -- approximately a small rasher of bacon.

Learn more: http://www.naturalnews.com/025957_meat_cancer_disease.html#ixzz1GJNdJJWT

WHITEFOLKS
2011-03-11, 18:30

Du vet att det inte är något konstigt ämne som kommer ur tomma intet när det gäller lever om man äter stora mängder av det?

Allt är bra i lagom mängd, inget är bra i för stora ;)

kettlebellGuden
2011-03-11, 19:06
Man dör?

Intressant sida. Hälften av källhänvisningarna är döda länkar, och/eller till väldigt icke-vetenskaplig information.

För att inte då nämna att vissa av länkarna är till hans egna böcker...

About the author

Andreas Moritz is a medical intuitive; a practitioner of Ayurveda, iridology, shiatsu, and vibrational medicine; a writer; and an artist. He is the author of the international bestseller, The Amazing Liver and Gallbladder Flush; Timeless Secrets of Health and Rejuvenation, Lifting the Veil of Duality, Cancer Is Not a Disease, It's Time to Come Alive, Heart Disease No More, Diabetes No More, Simple Steps to Total Health, Diabetes—No More, Ending the AIDS Myth and Heal Yourself with Sunlight.

Marknadsföringssida du har länkat till, Jacob. Helt klart.

WHITEFOLKS
2011-03-11, 19:09
So far har tyvärr alla som ätit frukt dött också :/

Eddie Vedder
2011-03-11, 20:12
Man dör?

Du ser väl själv att det inte handlar om en interventionsstudie?

Springer
2011-03-11, 20:49
So far har tyvärr alla som ätit frukt dött också :/

Nja, inte än. Men det kommer väl, får vi tro. :cool:

Tolkia
2011-03-11, 23:03
F d partiledaren Alf Svensson är "förbjuden" av sin tandläkare att äta fler än två äpplen per dag eftersom äppelsyran fräter på tandhalsarna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article58354.ab?service=print
Med tanke på vad som några rader längre ned sägs om hur mycket äpplen Svensson åt vid konsumtion ad lib kanske inte rådet var så dumt. Plus att en miljard äpplen om dagen säkert kan ge en hel del obehagliga sensationer om man har bara tandhalsar, något som inte är så ovanligt bland folk i Svenssons ålder (eller yngre). Sedan kan man ju tycka att Aftonbladets användning av exemplet var mer eller mindre lyckad.

Ristretto
2011-03-11, 23:25
Man dör?

Bra källa...

Eddie Vedder
2011-03-12, 09:58
Bra källa...

Det är en sekundärkälla men det är ju ingen lögn, det är en sammanfattning av vad en studie visat så just det citatet tycker jag är en bra källa även om hela sidan naturligtvis är sjukt vinklad. Av någon konstig anledning hänvisar de först till den här:

Reducing Meat Consumption Has Multiple Benefits for the World's Health. Arch Intern Med. 2009;169(6):543-545.

http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/169/6/543

Och det antyder ju att de inte ens läst för det är bara en debattartikel som svarar på den här studien:

Background High intakes of red or processed meat may increase the risk of mortality. Our objective was to determine the relations of red, white, and processed meat intakes to risk for total and cause-specific mortality.

Methods The study population included the National Institutes of Health–AARP (formerly known as the American Association of Retired Persons) Diet and Health Study cohort of half a million people aged 50 to 71 years at baseline. Meat intake was estimated from a food frequency questionnaire administered at baseline. Cox proportional hazards regression models estimated hazard ratios (HRs) and 95% confidence intervals (CIs) within quintiles of meat intake. The covariates included in the models were age, education, marital status, family history of cancer (yes/no) (cancer mortality only), race, body mass index, 31-level smoking history, physical activity, energy intake, alcohol intake, vitamin supplement use, fruit consumption, vegetable consumption, and menopausal hormone therapy among women. Main outcome measures included total mortality and deaths due to cancer, cardiovascular disease, injuries and sudden deaths, and all other causes.

Results There were 47 976 male deaths and 23 276 female deaths during 10 years of follow-up. Men and women in the highest vs lowest quintile of red (HR, 1.31 [95% CI, 1.27-1.35], and HR, 1.36 [95% CI, 1.30-1.43], respectively) and processed meat (HR, 1.16 [95% CI, 1.12-1.20], and HR, 1.25 [95% CI, 1.20-1.31], respectively) intakes had elevated risks for overall mortality. Regarding cause-specific mortality, men and women had elevated risks for cancer mortality for red (HR, 1.22 [95% CI, 1.16-1.29], and HR, 1.20 [95% CI, 1.12-1.30], respectively) and processed meat (HR, 1.12 [95% CI, 1.06-1.19], and HR, 1.11 [95% CI 1.04-1.19], respectively) intakes. Furthermore, cardiovascular disease risk was elevated for men and women in the highest quintile of red (HR, 1.27 [95% CI, 1.20-1.35], and HR, 1.50 [95% CI, 1.37-1.65], respectively) and processed meat (HR, 1.09 [95% CI, 1.03-1.15], and HR, 1.38 [95% CI, 1.26-1.51], respectively) intakes. When comparing the highest with the lowest quintile of white meat intake, there was an inverse association for total mortality and cancer mortality, as well as all other deaths for both men and women.

Conclusion Red and processed meat intakes were associated with modest increases in total mortality, cancer mortality, and cardiovascular disease mortality.

http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/169/6/562

Meat Intake and Mortality. A Prospective Study of Over Half a Million People. Arch Intern Med. 2009;169(6):562-571.

Men det är som sagt en observationsstudie och Jacobs försök att få sambandet att verka kausalt visar ju bara än en gång hur sorgligt okunnig han är om all den forskning han hänvisar till. Observationsstudier ger inga fullständigt kausala samband. Det här kategoriserades som köttkonsumtion:

Red meat intake was calculated using the frequency of consumption and portion size information of all types of beef and pork and included bacon, beef, cold cuts, ham, hamburger, hotdogs, liver, pork, sausage, steak, and meats in foods such as pizza, chili, lasagna, and stew.

Konsumtion av köttintag var associerat med något högre mängd dödsfall i olyckor också. Kan det kanske vara så att de som lever lite mer ohälsosamt och är "mindre duktiga" överlag också är de som käkar mer korv och hamburgare? Det kan man ju se med tanke på andra levnadsvanor i den gruppen, de verkar helt klart "mindre duktiga":

Subjects who consumed more red meat tended to be married, more likely of non-Hispanic white ethnicity, more likely a current smoker, have a higher body mass index, and have a higher daily intake of energy, total fat, and saturated fat, and they tended to have lower education and physical activity levels and lower fruit, vegetable, fiber, and vitamin supplement intakes

Rökare/före detta rökare var dock två subgrupper som man plockade bort sedan för att analysera ytterligare men övriga punkter ovan kontrollerade man inte för.

kettlebellGuden
2011-03-12, 10:07
"Jag har inte läst studien själv, men en kompis har läst den."

Vi gillar dig ändå, Jacob. Sök in på några distanskurser om "vetenskapliga metoder" eller så där på någon högskola. Inte för att jag tror det ändrar dina åsikter, men det kanske resulterar i att du argumenterar utifrån helt annat underlag :)

Perramja
2011-03-12, 10:16
Man dör?

Finns inga studier som visar på att kött från vilt eller ekologiskt uppfödda djur på något sätt skulle vara ohälsosamt, och är troligvis inte mer ohälsosamt än de besprutade icke ekologiska frukter du äter emellanåt. Visa mig en studie som visar på detta så lovar jag att jag också ska börja leva på socker varje dag, det har du mitt ord på, för då omkullkastas hela evolutionsteorin jag har lärt mig i princip. Dock kommer du inte kunna visa mig någon för det finns ingen, i studier om kött där negativa effekter påvisats med signifikant resultat anges ofta vilt/ekologiskt kött som en eventuell felkälla då man inte tagit hänsyn till detta under studiernas gång. Vi är toppredatorer och miljögifter ackumuleras högst upp i näringskedjan, därför gäller det att försöka äta giftfritt. Är man så dum att man äter kött från djur som fötts upp på spannmål, nitritbehandlade charkprodukter och besprutade grönsaker, ja då får man skylla sig själv:cool:

Eddie Vedder
2011-03-12, 10:36
Är man så dum att man äter kött från djur som fötts upp på spannmål, nitritbehandlade charkprodukter och besprutade grönsaker, ja då får man skylla sig själv:cool:

Tack för den. :D

Angående vilt är det som du säger, konsumtionen är överhuvudtaget för låg för att ens kunna analyseras i större populationsstudier. Den som äter ekologiskt kött hänvisas ju till kategorin "kött" helt enkelt. Jag är övertygad om att undantag finns men just gällande cancer, dödlighet och i så här stora studier tror jag inte att jag sett det.

Det skulle dessutom bli ett problem eftersom de som äter vilt och gräsbete är den typen av personer igen som är "duktiga" och då blir ju genast den konsumtionen svår att särskilja.

Om sedan hypotesen om nitrosaminer från kött och järnet stämmer kommer ju dock inte vilt och gräsbete skilja sig åt för cancern kan jag tro. Men kanske kommer det skilja för CVD (på grund av bättre fettsammansättning till exempel).

Ristretto
2011-03-12, 12:36
Det är en sekundärkälla men det är ju ingen lögn, det är en sammanfattning av vad en studie visat så just det citatet tycker jag är en bra källa även om hela sidan naturligtvis är sjukt vinklad.

Ok, på så vis. Det blir dock svårt att ta sidan på allvar, tycker jag, pga hur vinklad den är. Speciellt när den börjar prata om att kött innehåller den sämsta typen av fett osv.

En annan tanke som slog mig var att just vildsvin, som Jacob flitigt använder som exempel, borde vara bättre eftersom de är just vilda. Dvs man slipper all skit som uppfödda djur matas med. Eller, finns det ingen sådan skillnad mellan vilda djur och tama?

EDIT:
Du hade redan tagit upp detta såg jag nu.

För övrigt tycker jag att det är bra att det kommer upp diskussioner av denna typ, Kolozzeum är ju ganska vinklat till förmån för en hög köttkonsumtion...:)

Sheogorath
2011-03-12, 14:23
Hur högt var intaget för att du skulle märka sådana effekter och kanske framför allt hur mycket åt du vid ett och samma tillfälle?

Jag tar fritt från minnet nu:

2,5 dl Proviva + havregryn som frukost.
2,5 dl Proviva + 2 stora bananer som eftermiddagsmellis (tillsammans med en kaseindrink).
1 påse "Flygplan" (Ferrari-bilar i budgetvariant, ~170 g?) + 1 Powerking (sockervarianten) som post-workout (tillsammans med 1 vassle).
1 st Center Dark som kvällssnack (80 g?).

Jag låg på >kv x 2 g protein / dygn.