Logga in

Visa fullständig version : Äggnudlar/protein

panzer123
2011-03-10, 23:36
Tjena, har en fråga angående äggnudlar och protein. Är äggnudlar bra som proteionkälla då det ger både kolhydrater och protein på samma gång. Jag avskyr verkligen ägg keso och liknande produkter. Min andra fråga är om vilken sorts protein finns det i kött ? Är det kesin eller vassle ?

En jag jag aldrig förstått är att alla säger "proteionpulver är bara tillskott ät inte det som mat" men är inte protein som protein ? Alltså, skulle man inte kunna äta ris sallad och en protein shake som lunch ?

vicarious
2011-03-10, 23:52
Tjena, har en fråga angående äggnudlar och protein. Är äggnudlar bra som proteionkälla då det ger både kolhydrater och protein på samma gång. Jag avskyr verkligen ägg keso och liknande produkter. Min andra fråga är om vilken sorts protein finns det i kött ? Är det kesin eller vassle ?

En jag jag aldrig förstått är att alla säger "proteionpulver är bara tillskott ät inte det som mat" men är inte protein som protein ? Alltså, skulle man inte kunna äta ris sallad och en protein shake som lunch ?

Kasein och vassle är mjölkproteiner så dessa hittar du inte i något kött. I kött är det köttprotein.

Jo, protein från tillskott fungerar minst lika bra som protein från mat. Det går bra att äta en sådan lunch. Låter inte särskilt mättande eller aptitligt dock :)

panzer123
2011-03-11, 00:10
Är köttproteion på något sätt bättre än vassle ?

Crocker
2011-03-11, 00:43
I vilket sammanhang?

dupper
2011-03-11, 00:45

Båda är "kompletta", alltså innehåller tillräckligt med de essentiella aminosyrorna (eller är det samtliga...?) för oss människor. Vassle är snabbare, om man nu vill ha ett snabbare protein.

Eddie Vedder
2011-03-11, 08:26

Aktin och myosin heter de primära proteinfraktionerna. Och ska man jämföra hur pass högvärdiga de är så är de lite sämre än kasein och vassle. Men det är ju helt obetydligt för mer än rent akademiskt intresse. Kvalitén är hög.

I vilket sammanhang?

Alla bortsett från mjölkproteinallergi.