Visa fullständig version : Hur man blir rik
Har plöjt lite böcker om hur man blir rik, och sparande, på senaste, och sammanställde lite tips för mig själv. Infon kanske kan glädja någon?
Vad anser ni, håller ni med eller ej?
• Spara direkt när lönen kommer in på kontot
• Köp din bostad
o så länge orten inte är starkt beroende av en industri som kan bli nedlagd, eller om man bor temporärt på en ort.
o Amortera på bostaden
o Köp inte en för stor bostad
• Pensionsspara inte innan 40-årsåldern, investera hellre i aktier, fonder och egen bostad.
• Köp och behåll aktier i investmentbolag
• Att välja aktier:
o Har VD/Huvudägare egna aktier i företaget?
o Är ägarna ärliga människor?
o Begriper man affärsiden?
o Satsa pengar på företag som redan tjänar pengar
o Ha mellan 6-8 bolag i portföljen
• Att välja fonder
o Kontrollera rating på Morningstar.se
o Satsar fondförvaltaren egna pengar i fonden?
o Har samma förvaltare förvaltat fonden under lång tid?
• Ränteplacera i sparkonto
o Leta efter högsta räntan och lägsta avgifterna
• Amortera på egna lån. Sätt inte in pengar på ett sparkonto med 3% ränta om du har 5% ränta på huslånet.
• Satsa på indexfonder
o Avanza Zero, exempelvis
• Bind inte lånen
• Köp ej bil
von huff
2011-03-10, 18:27
Det mesta där är ju sunt bondförnuft ifall man vill spara pengar.
Har du blivit rik då?
Nej, har ingen koll alls, därför jag läst böckerna :D
Aha, jag förstår.
Själv resonerar jag som så att de som är rika på riktigt inte direkt behöver bry sig om hur många kvadratmeter de bor på eller hur många bilar de har. Så, om jag följer deras exempel borde jag också bli rik.
Bind inte lånen
Sanning med modifikation. Hade du bundit räntan för ett halvår sen hade du tjänat på det.
Annars är det som von huff säger, sunt förnuft det som gäller. Dock inte alla som lever som man lär.
Lillstrumpa
2011-03-10, 18:35
Ser att du har läst "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson. :)
filmjölk
2011-03-10, 18:45
steg 1. föds in i en rik judisk klan/ svensk borgarsläkt
steg 2. köp dyra märkeskläder på pappas kreditkort
steg 3. stureplanspartaya till du är 30 på pappas kreditkort
steg 4. Tilldelas en vd-post i ett av släktens företag
steg 5. delegera arbetet till några stjärtslickande överutbildade streberwannabes
steg 6. profit
steg 1. bänkpress
steg 2. powercurla i bezepsracket
steg 3. överdosera EAA
steg 4. träna 8dagar i veckan
steg 5. powercurla i bezepsracket
steg 6. profit
Fixade.
Hur man blir rik:
1. Bosätt dig i en etta (hyreslägenhet) i ett nedgånget område (dvs där hyran är låg).
2. Bli besatt av WoW.
3. Ha ett heltidsjobb.
4. Profit.
Carolinew
2011-03-10, 19:10
Hur man blir rik:
2. Bli besatt av WoW.
3. Ha ett heltidsjobb.
Det där är väl ändå rätt motsägelsefullt? :D
Sheogorath
2011-03-10, 19:11
det där är väl ändå rätt motsägelsefullt? :d
+1
Edit: förmodligen vanligare:
1. Ha ett heltidsjobb.
2. Bli besatt av WoW.
3. Inte ha heltidsjobb.
4. Fortsätta spela WoW.
5. Pengarna slut.
6. Fortsätta spela WoW.
7. Låna pengar av mamma.
8. Fortsätta spela WoW.
9. Mamma lackar.
10. Fortsätta spela WoW.
11. Börja deltid som telesäljare och få ut 9000 kr i månaden.
12. Fortsätta spela WoW.
Spartansk
2011-03-10, 19:12
Jag trodde det bara var kronor in - kronor ut som gällde?
Själv ägnar jag mig åt periodiskt sparande, där jag tjänar alla dygnets pengar under en åttatimmarsperiod, för att sedan spendera dem i sexton timmar.
Det där är väl ändå rätt motsägelsefullt? :D
Jo, och det är just därför det är så svårt att bli rik.
Disclaimer: Jag känner inte till detta av egen erfarenhet, utan har läst om andras besatthet av det.
Jockefoten
2011-03-10, 19:14
Den svenska drömmen V75.
Sheogorath
2011-03-10, 19:14
Själv ägnar jag mig åt periodiskt sparande, där jag tjänar alla dygnets pengar under en åttatimmarsperiod, för att sedan spendera dem i sexton timmar.
:laugh:
+1
Edit: förmodligen vanligare:
1. Ha ett heltidsjobb.
2. Bli besatt av WoW.
3. Inte ha heltidsjobb.
4. Fortsätta spela WoW.
5. Pengarna slut.
6. Fortsätta spela WoW.
7. Låna pengar av mamma.
8. Fortsätta spela WoW.
9. Mamma lackar.
10. Fortsätta spela WoW.
11. Börja deltid som telesäljare och få ut 9000 kr i månaden.
12. Fortsätta spela WoW.
Läskigt hur väl dedär passar in på en polare, dock minus steg 11, 5 år and still going "strong"..
Carolinew
2011-03-10, 19:17
Frågan är ju hur man definierar "rik". Man kan säkert skaffa sig en god ekonomi med lite sunt förnuft men rik (enligt min definition) lär man inte bli. Då gäller det att starta företag (ett framgångsrikt sådant förstås) eller bli idrottsstjärna inom någon högavlönad sport. Alternativt bli filmstjärna.
Vanliga Svenssons ligger mao rätt risigt till.
Transcendera över denna mundana monetära nivån ni befinnner er på, låt inte tingen äga er och ni kommer bli lyckligare.
Helvete vad jag trollar just nu. Brist på pengar sux @ss
Hemligt tips, man kan bli rik på att utnyttja den gratis utbildning man kan få av staten på högre utbildningar..
Frågan är ju hur man definierar "rik". Man kan säkert skaffa sig en god ekonomi med lite sunt förnuft men rik (enligt min definition) lär man inte bli. Då gäller det att starta företag (ett framgångsrikt sådant förstås) eller bli idrottsstjärna inom någon högavlönad sport. Alternativt bli filmstjärna.
Vanliga Svenssons ligger mao rätt risigt till.
Om man har pengar nog att ha råd med sina intressen utan att arbeta, då är man rik, imo. Har man som "intressen" bl.a. att äga villa, ha fru och barn, två bilar, resa, dvs. leva Svenssonlivet, så är det rätt svårt.
Slartibartfast
2011-03-10, 19:23
Transcendera över denna mundana monetära nivån ni befinnner er på, låt inte tingen äga er och ni kommer bli lyckligare.
Helvete vad jag trollar just nu. Brist på pengar sux @ss
"Things you own, end up owning you" - Tyler Durden
Carolinew
2011-03-10, 19:25
Om man har pengar nog att ha råd med sina intressen utan att arbeta, då är man rik, imo. Har man som "intressen" bl.a. att äga villa, ha fru och barn, två bilar, resa, dvs. leva Svenssonlivet, så är det rätt svårt.
Asketer torde med andra ord vara svinrika då :) Synd man inte har det levnadssättet som intresse :Virro
Eddie Vedder
2011-03-10, 19:26
Välkommen in i klubben, "Vi som kan teorin men är odugliga i praktiken" :D
:laugh::bow:
Rik blev man genom att köpa hus/lägenhet för 10 år sedan som man kan sälja idag och gå med ordentlig vinst vilken man gör ännu större.
Asketer torde med andra ord vara svinrika då :) Synd man inte har det levnadssättet som intresse :Virro
Nja, med den definitionen finns det bara rik och icke-rik.
KaptenKnäsvag
2011-03-10, 19:31
Hur man blir rik:
1. Bosätt dig i en etta (hyreslägenhet) i ett nedgånget område (dvs där hyran är låg).
2. Bli besatt av WoW.
3. Ha ett heltidsjobb.
4. Profit.
Älskar när folk nästan lyckas använda profit-memen korrekt
Sen krävs det lite guts för att satsa. Satsar man inte, vinner man inte. Att tjäna stora mängder pengar innebär också stora mängder jobb som många anser ha en alternativkostnad dom inte är villiga att betala (familj, party varje helg, semester hit och dit osv osv). Sista punkten gäller dock inte om man följer stureplansmodellen ovan där familj och party varje helg faktiskt hjälper dig att tjäna pengar.
Carolinew
2011-03-10, 19:35
Nja, med den definitionen finns det bara rik och icke-rik.
Wat? Vad hade det med asketer att göra? :confused:
Den svenska drömmen V75.
Enda sättet som är legitimt av grannarna ;)
Alfred Nobel
2011-03-10, 19:38
1. Plugga matematik.
2. Fortsätt med matematisk statistik och finansiell matematik.
3. Doktorera inom ämnet.
4. Skriv ett bra CV och ett bra Coverletter.
5. Sök jobb/Internship på alla storbanker i London, Wall Street, Tokyo, etc.
6. Slava/Jobba 16 h om dygnet i ett par år och avancera som tex kvantare.
7. Starta en hedgefond alternativt inom private equity.
8. Gör inga misstag.
9. Rik.
dream_theater_
2011-03-10, 19:44
Bra tips ändå. Det som jag tyckte var bäst var nog; "Amortera på egna lån. Sätt inte in pengar på ett sparkonto med 3% ränta om du har 5% ränta på huslånet."
von huff
2011-03-10, 19:45
Studera nåt som det finns jobb inom i framtiden, på hög nivå.
Bli bra inom nån bransch,starta eget och hoppas det går bra.
Alla jag vet som har gott om pengar är lågutbildade eller har knappt nån utbildning alls men är skickliga inom nåt område och har startat eget och lyckats bra
Älskar när folk nästan lyckas använda profit-memen korrekt
Jag använde ingen meme.
Wat? Vad hade det med asketer att göra? :confused:
Du skrev som svar att asketer måste vara svinrika. Men eftersom min definition endast var avhängig "val" av intressen, och dessa är godtyckliga, så finns det inte olika grader av rik. ;)
sandberg93
2011-03-10, 19:55
investera i saker som inte sänks i värde:
guld silver m.m
mark/skog
lägenhet/hus.
meme : profit.
1. Uppfinn det nästa Google/Facebook/Internet.
2. Profit.
1. Starta ett hunddagis.
2. Var snäll mot hundarna (men köp billig mat).
3. Cashflow.
Alternativt, det vanliga: Sälj dig själv. Var beredd att gå över lik. Håll dig själv högst, men var samtidigt kapabel att sätta på rätt mask efter tillfälle.
coolboynesko
2011-03-10, 20:15
Krona in - Krona ut
Om du vill bli rikare så ligger du på +500kr i veckan! Vill du bli fattigare ligger du på max -500, hamnar du runt -1000 lär du hamn på kronofogden och förlora mycket fina grejer!
Det är väl trevligt att inte ha råd med precis allt. Det lär ju kännas bra bortkastat, meningslöst och onödigt efter en tid om man har ändlös tillgång till pengar.
Carolinew
2011-03-10, 20:32
Du skrev som svar att asketer måste vara svinrika. Men eftersom min definition endast var avhängig "val" av intressen, och dessa är godtyckliga, så finns det inte olika grader av rik. ;)
Fast nu var ju inte det min poäng heller. Utan bara att det är lite roligt att kalla en asket för "rik" :) I alla fall så länge vi pratar om pengar, vilket jag antar att TS och övriga gör.
Se inside job. Många bra tips i den filmen, ena killen drog in 485.000.000$.
Minimjölk
2011-03-10, 21:16
För de allra flesta fungerar de tipsen som gavs i första posten. Visst kan man starta eget, vinna pengar altewrnativ slava ihjäl sig men det krävs väldigt mycket för at tbli enormt rik. Är man däremot "bara" intresserad av att bli god för några miljoner så kan man genom att leva sparsamt och leva enligt första posten på ett tiotal år uppnå detta. Visst kanske man behöver en del tur med men om man tidigt ser till at tskuldsätta sig lite, hålla igen på onödiga kostnader samt investera sitt kapital smart, då har man en bra grundplåt för framtiden. Ränta på ränta är en fantastisk sak.
von huff
2011-03-10, 21:20
Det är väl trevligt att inte ha råd med precis allt. Det lär ju kännas bra bortkastat, meningslöst och onödigt efter en tid om man har ändlös tillgång till pengar.
Så tänker jag alltid när jag äter mina makaroner och dricker mitt vatten..
Så tänker jag alltid när jag äter mina makaroner och dricker mitt vatten..Du vet mycket väl hur jag menar men du orkar inte låta bli. :)
Det har annars visat sej lönsamt i många fall att starta en egen religion. Mycket dörrknackande i början men efter ett tag har man folk som sköter det åt en ;)
Larsson85
2011-03-10, 21:43
Det finns inget snabbt och säkert sätt att bli rik, om det hade funnits så hade alla varit rika. Men det är fakta som de flesta känner till.
Det första steget för att bli rik är att ha ett fungerande sparande, men det säger sig själv att om man inte har en fantastisk lön så blir man inte rik på det.
Nästa steg är att förvalta det kapital som man sparar ihop. Det kan man göra genom fastigheter, aktier, poker osv. Dock ska man komma ihåg det som jag skrev innan, det finns inget snabbt och säkert sätt. Ju högre risk man är villig att ta, desto större möjlighet har man att bli rik (och fattig). Om man tittar på folk som har blivit rika så handlar det ofta om att de har lärt sig att hantera instrument med hög risk bättre än andra, och tjänar således mer pengar än andra.
Aktier i stora bolag är t.ex ett instrument med en relativt låg risk om man tittar över en lång tidshorisont. Om man tittar på mindre bolag, kort tidshorisont och optioner så har vi en helt annan risk, men samtidigt pratar vi om helt andra pengar.
Samma sak gäller med att starta ett företag, är man villig att investera sina livs besparingar i en ide som man tror på så kan utdelningen bli riklig, men jag behöver väl inte ens säga att det kan gå omkull också.
Edit: Sen gäller det så klart att definiera vad man menar med rik innan man börjar att sträva efter det.
von huff
2011-03-10, 21:46
Du vet mycket väl hur jag menar men du orkar inte låta bli. :)
Fattar vad du menar men har svårt att se det på samma sätt.För mig är pengar ett medel för att kunna göra saker jag vill, mer pengar mera roligt.Jag ser inte pengaförtjänst som en utmaning, utan mer som ett nödvändigt ont för att överleva
Minimjölk
2011-03-10, 21:49
När är man rik då? Om man utgår från dagens samhälle i Sverige? Är det vid en miljon, tio? Eller är det när man kan leva gott på sina tillgångar med bibehållen standard och inte en enda krona till på inkontot under låt säga 5år (tidigare definition på att vara miljonär)?
Larsson85
2011-03-10, 21:52
När är man rik då? Om man utgår från dagens samhälle i Sverige? Är det vid en miljon, tio? Eller är det när man kan leva gott på sina tillgångar med bibehållen standard och inte en enda krona till på inkontot under låt säga 5år (tidigare definition på att vara miljonär)?
Man är rik när man känner sig rik. Normalt inträffar det när man kan ha en högre standard än folk i sin omgivning. Umgås man med folk med låg standard så krävs det sannolikt en lägre summa innan man känner sig rik, jämfört med om man umgås med folk som har en hög standard. Att sätta en absolut summa är irrelevant.
Är inte den största delen av att bli "förmögen" att skaffa sig ett hyffsat betalt jobb?
Alla punkter blir så mycket lättare om man tjänar mer än "normalt". Lättare att få lån till bostäder, mer pengar att investera med. Osv.
Är 23 år nu, sitter fortfarande med hyffsat kassa betyg, inget höjdarjobb och drömmar om att bli rik. Känns som om den värsta pressen skulle släppa om jag fick ett mer betalt jobb (som jag också vill trivas med), för att sedan få en finare bostad och mer att investera.
Svåraste är bara att få det jobbet. Speciellt när alla andra är så mycket bättre, och har viljan/kapaciteten att plugga sig till bättre jobb osv. Jag lever på drömmen att helt plötsligt, på ett bananskal, halka mig in på ett grymt jobb och klättra därifrån. Dock, ju äldre jag blir, så märker jag att inget händer, och jag förmodligen bara kommer hamna bland alla andra medelsvenssons.
Märks det att det är min födelsedag, och att jag är lite deprimerad av att bli äldre utan att egentligen utvecklas? :(
Det var en dansk undersökning som jag läste om för ett par år sedan. Då kom man fram till att om man titta på hur rika/inkomst människor hade och hur lyckliga de ansåg sig vara. Så var de fattigaste och de rikaste mest olyckliga, medan de som tjänade ganska bra, dvs. lite över medel var lyckligast.
Ristretto
2011-03-10, 23:11
:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:
1. Plugga matematik.
2. Fortsätt med matematisk statistik och finansiell matematik.
3. Doktorera inom ämnet.
4. Skriv ett bra CV och ett bra Coverletter.
5. Sök jobb/Internship på alla storbanker i London, Wall Street, Tokyo, etc.
6. Slava/Jobba 16 h om dygnet i ett par år och avancera som tex kvantare.
7. Starta en hedgefond alternativt inom private equity.
8. Gör inga misstag.
9. Rik.Det räcker nog med en kandidat. Man kan börja jobba snabbare (3 år istället för ~9), investera pengarna och låta dessa växa medan man tar mastern. Många masterprogram kräver väl några år i branschen?
Jag vet inte om jag hade velat slava (kaffe, powerpoint) på en firma med en Ph D i handen. Med kandidat hade jag gärna gjort det.
TommyBoy
2011-03-11, 00:06
1. Kolla upp vilket framtida bristyrke som intresserar dig.
2. Studera till en mastersexamen inom yrket.
3. Under studietiden, hitta din nisch och skapa en unik affärsidé
4. Starta ett företag med en bra bolagsstruktur, använd bolagsjurister.
5. Sikta högt (rikstäckande organisation, globalisering mm.)
6. Arbeta 7 dagar i veckan 12 h per dag
7. När du stöter på problem, vilket du kommer att göra. Vänd motgången till framgång genom att lära dig av misstagen.
8. Ge det 10 år
9. --> Rik!
Jag är på 8,5
1. Var nykter och drogfri.
2. Utför ett välplanerat bankrån, fortfarande nykter och drogfri.
3. Nu har du pengarna, men du kan inte använda dem i särskilt stor omfattning :-)
Du har ungefär 69% chans att klara dig om du utför bankrånet nykter, är tidigare ostraffad och INTE börjar spendera pengar, de som åker dit är som regel påverkade av någon drog och/eller tidigare straffade och/eller har svårt att ligga lågt, eller har helt enkelt otur.
Arf Pingvin
2011-03-11, 08:39
1. Var nykter och drogfri.
2. Utför ett välplanerat bankrån, fortfarande nykter och drogfri.
3. Nu har du pengarna, men du kan inte använda dem i särskilt stor omfattning :-)
Du har ungefär 69% chans att klara dig om du utför bankrånet nykter, är tidigare ostraffad och INTE börjar spendera pengar, de som åker dit är som regel påverkade av någon drog och/eller tidigare straffade och/eller har svårt att ligga lågt, eller har helt enkelt otur.
Men shit. Jag var game till sista meningen. Jag har alltid sån jäkla otur. Får hitta på nåt annat *gah!*
Samma här, tycker det fungerar klart bäst! Slipper man ta med sig pengar överallt och spendera när man måste spara!
shut teh face
2011-03-11, 09:26
Skaffa ett medelbra jobb, 40-50k i månaden, spara halva lönen i indexfond eller dylikt
Köp bostad
Sälj och köp dyrare
Upprepa ovanstående i 30 år
Nu ska du ha cirka 10 miljoner som du kan investera smart och leva på
Mitt tips är att försöka leva rikt varje dag och samtidigt försöka få det lite bättre hela tiden.
Carolinew
2011-03-11, 09:51
Problemet är väl att många av tipsen här gör att man inte blir halvrik förrän man blir pensionär. Vem vill snåla och spara hela livet bara för att känna sig rik den dagen man flyttar in på ålderdomshem?
Problemet är väl att många av tipsen här gör att man inte blir halvrik förrän man blir pensionär. Vem vill snåla och spara hela livet bara för att känna sig rik den dagen man flyttar in på ålderdomshem?
Det är bara för att folk ska "halvspara" under lång tid. Bättre att jobba dubbelt i 4-5 år och leva på nudlar under den tiden. Då får man ihop ett bra kapital som man kan förvalta under tiden. Man komprimerar sparandet så att säga :naughty:
Det räcker nog med en kandidat. Man kan börja jobba snabbare (3 år istället för ~9), investera pengarna och låta dessa växa medan man tar mastern. Många masterprogram kräver väl några år i branschen?
Jag vet inte om jag hade velat slava (kaffe, powerpoint) på en firma med en Ph D i handen. Med kandidat hade jag gärna gjort det.
Master/Magister efter år i branschen? Inte i Sverige, om jag inte missat något.
Sen lär man inte slava på något sätt om man hamnar på rätt tjänst som doktor inom något.
Sen kan man undra varför man ens doktorerar om man inte är intresserad av den akademiska banan, vilket är vad jag vet det vanliga fallet ifall man väljer att doktorera direkt efter ordinarie examen.
Master/Magister efter år i branschen? Inte i Sverige, om jag inte missat något.
Sen lär man inte slava på något sätt om man hamnar på rätt tjänst som doktor inom något.
Sen kan man undra varför man ens doktorerar om man inte är intresserad av den akademiska banan, vilket är vad jag vet det vanliga fallet ifall man väljer att doktorera direkt efter ordinarie examen.Sant, här går man på Master direkt verkar det som, inte bara i ekonomi utan även som ingenjör. Nästan inga ingenjörsjobb jag har kollat på i USA, England och några andra engelsktalande länder kräver högre än BSc för ingenjörer och lönerna är nästan samma för BSc och MSc av den statistik jag har sett. Smådrygt.
Men i Tokyo, New York, London som nämndes så har jag för mig att det ofta är:
Kandidat -> slava -> MBA -> kötta
Ang doktorera för att tjäna pengar så tror jag att man tjänar mer på att börja jobba efter mastern och få ett försprång både ekonomiskt och tidsmässigt.
Minimjölk
2011-03-11, 12:08
Det är bara för att folk ska "halvspara" under lång tid. Bättre att jobba dubbelt i 4-5 år och leva på nudlar under den tiden. Då får man ihop ett bra kapital som man kan förvalta under tiden. Man komprimerar sparandet så att säga :naughty:
Detta är väldigt viktigt. genom att ta några eller flera hundår tidigt, både vad det gäller jobbkarriär och sparande så kan man se till att man för resten av livet har det bättre. Det borde för de allra flesta som är vana att leva som studenter vara möjligt. Problemet är att folk med sitt första riktiga jobb känner sig nyrika och vill "lyxa" till det vilket på sikt kan leda till att man befinner sig i ungefär samma ekonomiska sits.
Givetvis är det upp till var och en att välja men om man ser vilka resultat ett planerat ekonomiskt tänk kan ge på 5-10år så borde alla i alla fall överväga det spåret.
Låt säga att man kommer ut i arbetslivet runt 23-25. Spara först ihop grundplåten till en ok bostad alternativt investera dessa pengar i aktier etc. direkt om du vill bo i hyresrätt. När du är nöjd med ditt boende, lev snålt i några år och spara undan pengar genom att amortera ev. lån samt investera. När du är 30år bör du beroende på inkomst och allmänna förutsättningar fått ihop en hel del pengar. Har du amorterat bör även dina lånekostande ha gått ned vilket ger dig mindre utgifter och förhoppningsvis högre inkomster i form av högre lön+avkastning. Detta gör att du varje månad får mer och mer pengar i överskott. Här kan du då välja att lägga delar av detta på hög och unna dig saker för resten, alternativt spara rubbet.
Har du väl säkrat din egen hushållsekonomi är du inte heller lika konjuktorkänslig vilket gör att du har möjlighet att ta större risker som på sikt kan leda till ännu större avkastning.
Att investera pengar i högriskinvesteringar är ju ingen risk för ditt leverne/hushåll om pengarna du investerar är pengar du med lätthet kan avvara. Situationen är ju en helt annan om du använder matkassan för investering. Därför är mitt tips att öronmärka pengar till olika budgetar. Investeringspengar är enbart avsedda för detta.
Sedan kan man ju ha tur/otur med investeringar men i det långa loppet jämnar det troligtvis ut sig samt att man blir bättre på att hitta rätt investeringar mm. Har man bara ett någorlunda sunt ekonomiskt tänk och ger det tid så kan alla spara ihop en hel del pengar om det är ens egna önskan. Å andra sidan måste man ju leva med men som ung är situationen oftast lite annorlunda jämfört med när man är kanske 35 och har tre ungar samt väldigt krävande karriär. I detta läge är det rätt skönt att ha säkrat ekonomin vilket ger möjlighet att kanske gå ned och jobba halvtid, starta eget etc. Att bara fortsätta att spara till en bra pension känns ju enligt mig fel, man måste börja leva innan dess. I bästa fall hittar man en balans där man kan leva sunt ekonomiskt och ändå unna sig allt man vill, oftast måste man ju kompromissa dock.
Som med allting annat. Sätt upp ett mål du vill uppnå och fundera på bästa möjliga väg för att uppnå målet. Desto tidigare du börjar och desto mer du lär dig, desto fortare kommer du uppnå målet.
Sant, här går man på Master direkt verkar det som, inte bara i ekonomi utan även som ingenjör. Nästan inga ingenjörsjobb jag har kollat på i USA, England och några andra engelsktalande länder kräver högre än BSc för ingenjörer och lönerna är nästan samma för BSc och MSc av den statistik jag har sett. Smådrygt.
I Sverige är de, av Sveriges ingenjörer, rekommenderade ingångslönerna för 2011 ca 26200 för en högskoleingenjör och 28900 för en civilingenjör.
Ang doktorera för att tjäna pengar så tror jag att man tjänar mer på att börja jobba efter mastern och få ett försprång både ekonomiskt och tidsmässigt.
Beror nog på vad man har för plan efter man har doktorerat, hamnar man kvar i den akademiska världen så kan det bli svårt trots att man får betalt när man doktorerar, har för mig att man får ca 20-23000 i månaden?
Detta är väldigt viktigt. genom att ta några eller flera hundår tidigt, både vad det gäller jobbkarriär och sparande så kan man se till att man för resten av livet har det bättre. Det borde för de allra flesta som är vana att leva som studenter vara möjligt. Problemet är att folk med sitt första riktiga jobb känner sig nyrika och vill "lyxa" till det vilket på sikt kan leda till att man befinner sig i ungefär samma ekonomiska sits.
Givetvis är det upp till var och en att välja men om man ser vilka resultat ett planerat ekonomiskt tänk kan ge på 5-10år så borde alla i alla fall överväga det spåret.
Låt säga att man kommer ut i arbetslivet runt 23-25. Spara först ihop grundplåten till en ok bostad alternativt investera dessa pengar i aktier etc. direkt om du vill bo i hyresrätt. När du är nöjd med ditt boende, lev snålt i några år och spara undan pengar genom att amortera ev. lån samt investera. När du är 30år bör du beroende på inkomst och allmänna förutsättningar fått ihop en hel del pengar. Har du amorterat bör även dina lånekostande ha gått ned vilket ger dig mindre utgifter och förhoppningsvis högre inkomster i form av högre lön+avkastning. Detta gör att du varje månad får mer och mer pengar i överskott. Här kan du då välja att lägga delar av detta på hög och unna dig saker för resten, alternativt spara rubbet.
Har du väl säkrat din egen hushållsekonomi är du inte heller lika konjuktorkänslig vilket gör att du har möjlighet att ta större risker som på sikt kan leda till ännu större avkastning.
Att investera pengar i högriskinvesteringar är ju ingen risk för ditt leverne/hushåll om pengarna du investerar är pengar du med lätthet kan avvara. Situationen är ju en helt annan om du använder matkassan för investering. Därför är mitt tips att öronmärka pengar till olika budgetar. Investeringspengar är enbart avsedda för detta.
Sedan kan man ju ha tur/otur med investeringar men i det långa loppet jämnar det troligtvis ut sig samt att man blir bättre på att hitta rätt investeringar mm. Har man bara ett någorlunda sunt ekonomiskt tänk och ger det tid så kan alla spara ihop en hel del pengar om det är ens egna önskan. Å andra sidan måste man ju leva med men som ung är situationen oftast lite annorlunda jämfört med när man är kanske 35 och har tre ungar samt väldigt krävande karriär. I detta läge är det rätt skönt att ha säkrat ekonomin vilket ger möjlighet att kanske gå ned och jobba halvtid, starta eget etc. Att bara fortsätta att spara till en bra pension känns ju enligt mig fel, man måste börja leva innan dess. I bästa fall hittar man en balans där man kan leva sunt ekonomiskt och ändå unna sig allt man vill, oftast måste man ju kompromissa dock.
Som med allting annat. Sätt upp ett mål du vill uppnå och fundera på bästa möjliga väg för att uppnå målet. Desto tidigare du börjar och desto mer du lär dig, desto fortare kommer du uppnå målet.
Jag har väl hamnat i någon mellanvariant. Lägger undan det som blir över efter lefvernet mitt. I slutänden fungerar det oxå men det tar som sagt lite längre tid.
1. Google: Forex trading
2. Learn it
3. Live it
4. Love it
5. ...Profit
En del "tips" är ju närmast trollscience vad gäller möjlighet att genomföra, typ "kom på briljant företagsidé".
Det enda som fungerar utan tur eller nån form av skicklighet är väl att slösa mindre pengar än man gör av med och investera det som blir över. Och historiskt sett har väl aktier varit den bästa investeringen.
Sen krävs det lite guts för att satsa. Satsar man inte, vinner man inte. Att tjäna stora mängder pengar innebär också stora mängder jobb som många anser ha en alternativkostnad dom inte är villiga att betala (familj, party varje helg, semester hit och dit osv osv). Sista punkten gäller dock inte om man följer stureplansmodellen ovan där familj och party varje helg faktiskt hjälper dig att tjäna pengar.
Håller med dig, tror alla som går in för att bli rika blir det. Sen beror det på hur man definierar rik, jag tycker jag är rik som får betalt för att göra det jag älskar/har som intresse o samtidigt få betalt för det
Beror nog på vad man har för plan efter man har doktorerat, hamnar man kvar i den akademiska världen så kan det bli svårt trots att man får betalt när man doktorerar, har för mig att man får ca 20-23000 i månaden?
Ja, men sen när man är klar får man betydligt mer, speciellt om man flyttar från Sverige. I Sverige premieras den som pratar mest, utomlands (t.ex. Australien) är titel så mycket viktigare. Dr blir med automatik betydligt mkt bättre betald än en "Mr, mrs" MSc, BSc osv
Minimjölk
2011-03-11, 14:48
Du får ta och ändra nickname till DrBoris istället. :)
Du får ta och ändra nickname till DrBoris istället. :)
Gotya :) Förhoppningsvis får jag det när jag väl är klar med utbildningen om 3år:)
Jobba utomlands inom finans, klättra klättra klättra.
Jobba utomlands inom finans, klättra klättra klättra.
Tur att såna jobb är lätta att få.
von huff
2011-03-11, 15:27
Stort +1!!!Med "normal" lön och snåleri, hur mycket skulle man kunna spara på 30 år?1-2 miljoner eller mer kanske?Hur som helst så vad har man för glädje sen när man levt som en råtta i 30 år.De som är snåla är ofta riktigt tråkiga människor som inte reser,fester, köper roliga saker osv.jag tycker att det är klokt att spara men inte i överdrift
Ja, men sen när man är klar får man betydligt mer, speciellt om man flyttar från Sverige. I Sverige premieras den som pratar mest, utomlands (t.ex. Australien) är titel så mycket viktigare. Dr blir med automatik betydligt mkt bättre betald än en "Mr, mrs" MSc, BSc osv
Jag missade skriva i den svenska akademiska världen, eller hur är löneutvecklingen där? Självklart är privata sektorn mer avlönad men det är väl ändå en stor andel som fortsätter inom den akademiska världen (troligen därför att de trivs där och därför valt att doktorera..)
Hur är skillnaden lönemässigt på att bli industridoktor(heter det så?) jämfört med "vanlig doktor"? Det känns ju som ett vettigt alternativ om det inte diffar så mycket.
Tur att såna jobb är lätta att få.
Ja relativt lätta. Handlar om att emigrera till rätt land.
En schysst riktbänk och ett knippe krockade sportbilar funkar ju alltid.
Järvskan
2011-03-16, 00:10
Vill man bli rik så är det viktigaste inte att öka inkomsterna utan i stället minimera sina utgifter.
Nja, ligger inkomsterna på 10,000Kr i månaden blir du aldrig rik på att minska utgifterna.
Landström
2011-03-16, 00:19
Nja, ligger inkomsterna på 10,000Kr i månaden blir du aldrig rik på att minska utgifterna.
På bara lite drygt 8 år skulle du ha 1 mille i fickan. Ett scenario jag hade köpt direkt.
Rådet om :• Bind inte lånen
Känns ju inte så vettigt,,,
Köpte hus när räntan var låg,senare så band jag mina lån, och är väldigt glad över det i dag!
MVH
Owe
Stort +1!!!Med "normal" lön och snåleri, hur mycket skulle man kunna spara på 30 år?1-2 miljoner eller mer kanske?Hur som helst så vad har man för glädje sen när man levt som en råtta i 30 år.De som är snåla är ofta riktigt tråkiga människor som inte reser,fester, köper roliga saker osv.jag tycker att det är klokt att spara men inte i överdrift
Beror väl på vad du avser med normal lön, men lyckas du spara 3000 kr i månaden i 30 år så har du med en realränta på 7 % (index 10 % - historisk genomsnittlig inflation 3 %) fått ihop lite drygt 3,6 mkr i dagens värde räknat. Visserligen ingen hänsyn till vinstskatter, vilket lär dra ned summan något.
Man behöver heller inte leva som en råtta för att spara undan lite per månad. Som sagt, beror ju helt på inkomstnivå och vilka kostnader man befattar sig med i övrigt. Finns väl en balans där också. Att inte spara för mycket så att man lever som en kyrkråtta och inte för lite så att man lever på marginalerna
På bara lite drygt 8 år skulle du ha 1 mille i fickan. Ett scenario jag hade köpt direkt.
Justerat för en inflation på 5% blir det ~760kkr på 8 år. Tar 12 år att komma över miljonen och efter 20 år har man knappt 1.5 mille. Det är ju mycket pengar men rik blir man ju inte förrän man börjar få inkomsterna att växa.
Någon här som tjänar pengar på forex Trading?
Behöver man inte ha ett stort startkapital för att det ska löna sig ?
Någon här som tjänar pengar på forex Trading?
Behöver man inte ha ett stort startkapital för att det ska löna sig ?
Grejen är väl just att man inte behöver det, då man (om jag förstått det rätt) kan låna upp sin insats flera gånger om. Då gäller det å andra sidan att veta vad man gör, annars så ;)
Grejen är väl just att man inte behöver det, då man (om jag förstått det rätt) kan låna upp sin insats flera gånger om. Då gäller det å andra sidan att veta vad man gör, annars så ;)
Funderar på att ta hem ett gratis program och testa med bluff pengar och se hur man får Edet att fungera.
Någon här som sysslar med detta i dag och får det att fungera ?
Så, hur rik är du? :D
ChewChew
2011-03-16, 21:59
Funderar på att ta hem ett gratis program och testa med bluff pengar och se hur man får Edet att fungera.
Någon här som sysslar med detta i dag och får det att fungera ?
Jag sysslar lite med det. :) Använder ett låtsas konto med drygt $50k på, ganska kul att sitta o pyssla lite med då man inte har annat framför sig. Finns att hämta på http://www.fxcm.com/
Drog för inte mindre än 2 timmar sedan hem "$150" efter drygt en timme på marknaden. :D Tyvärr så vart det ju inga riktiga pengar, men ändå. :)
Jag sysslar lite med det. :) Använder ett låtsas konto med drygt $50k på, ganska kul att sitta o pyssla lite med då man inte har annat framför sig. Finns att hämta på http://www.fxcm.com/
Drog för inte mindre än 2 timmar sedan hem "$150" efter drygt en timme på marknaden. :D Tyvärr så vart det ju inga riktiga pengar, men ändå. :)
Det låter kul, dra gärna iväg ett pm till mig med lite tips och trix
Värt att veta är att du inte bör trada med en större kontostorlek än vad du tänkt investera i riktiga pengar, för jag antar att ditt inte pumpar in 50k$ i ditt första livekonto. Anledningen till detta är att du får en felaktig bild utav både marginaler, leverage och money management. Det finns ju en anledning till att mäklarna oftast har 50k i sina demo konton. :)
Jag rekomenderar att du går in på metatrader4.com och laddar ner deras plattform (förutsatt att du vill använda mt4 då såklart) för där kan du själv ställa in ditt startkapital samt leverage, vilket ger en betydligt mer korrekt bild av hur det kommer fungera sen i verkligheten. :)
Hejnomax
2011-03-17, 13:24
Ammortera eller inte beror ju på räntan. Kapital kostar ju alltid så få disponera pengarna istället för att ha ett mindre lån kan vara en fördel.
Jag skulle inte investera i aktier aktivt om jag inte var väldigt insatt, man måste ju väga vinst mot ansträngning och den stress ett aktivt sparande medföljer.
Iden att man kan värdera aktier bättre än marknaden efter man slöläst DI till morgonkaffet är också lite konstig.
Rika personer har aktier =/= Man blir rik av att "följa börsen"
Hejnomax
2011-03-17, 13:38
Sedan kan man ju ha tur/otur med investeringar men i det långa loppet jämnar det troligtvis ut sig samt att man blir bättre på att hitta rätt investeringar mm.
Långa loppet är väldigt långt. En livstid är inte mycket i sammanhanget. Ville bara flika in :)
ChewChew
2011-03-17, 14:04
Värt att veta är att du inte bör trada med en större kontostorlek än vad du tänkt investera i riktiga pengar, för jag antar att ditt inte pumpar in 50k$ i ditt första livekonto. Anledningen till detta är att du får en felaktig bild utav både marginaler, leverage och money management. Det finns ju en anledning till att mäklarna oftast har 50k i sina demo konton. :)
Jag rekomenderar att du går in på metatrader4.com och laddar ner deras plattform (förutsatt att du vill använda mt4 då såklart) för där kan du själv ställa in ditt startkapital samt leverage, vilket ger en betydligt mer korrekt bild av hur det kommer fungera sen i verkligheten. :)
Nä, använder ju inte kontot för att tjäna låtsas pengar, ville mest bara få en blick över deras plattform samt hur handeln går till överlag. :) Sant som du säger att folk sätter för stor leverage på deras konto vilket oftast leder till ett konto som ganska snabbt blir tomt. Har läst lite om handeln överlag och ville bara testa på de olika "strategierna" som jag tagit åt mig. Så där kan ju vilket konto som helst vara en bra start, oavsett vilken summa pengar och hävstång det har.
stahlberg
2011-03-17, 16:40
Jag har inte läst alla inlägg i tråden. Men jag tyckte tipsen i inledningen kan hjälpa en att få en bättre ekonomi, men knappast att bli rik. Förstås kan man bli rik t.ex på aktiehandel, men då fordras det god tur (här i Finland finns det rika människor som kan tacka sina föräldrar för att de köpte nokia-aktier när Nokia ännu var en gummistövelfabrik).
Filmjölks (tror jag det var) inlägg läste jag, och det innehöll en hel del matnyttigt, som nog trots allt är orealistiskt för de flesta medelsvenssöner att uppnå.
Inte ens genom att vinna på spel och dobbel blir man rik på allvar annat än i få undantagsfall. För övrigt är idrottsstjärnor i de allra flesta grenar - också här med få undantag - knappast rika enligt min måttstock.
Ett bra och beprövat finskt rikhetsrecept är att börja som kommunist, sedan byta inriktning och bli direktör för Sampokonsernen. Slå vakt om Nordea, svenskar! Men inte heller det är alla förunnat, utvecklingen stannar för de flesta någonstans på vägen.
Man kan bli rik på att råna värdetransporter. Men minst lika ofta hamnar man i fängelse med stora skadestånd på nacken.
Det är svårt att bli riktigt rik om man inte har det i släkten. Men fattigdom brukar man kunna undvika.
För de allra flesta fungerar de tipsen som gavs i första posten. Visst kan man starta eget, vinna pengar altewrnativ slava ihjäl sig men det krävs väldigt mycket för at tbli enormt rik. Är man däremot "bara" intresserad av att bli god för några miljoner så kan man genom att leva sparsamt och leva enligt första posten på ett tiotal år uppnå detta. Visst kanske man behöver en del tur med men om man tidigt ser till at tskuldsätta sig lite, hålla igen på onödiga kostnader samt investera sitt kapital smart, då har man en bra grundplåt för framtiden. Ränta på ränta är en fantastisk sak.
Fast ett sparkonto med 1-3.6% ränta per år ger inte mycket pengar ändå... Det tar många år och många månatliga insättningar för att det ska bli mycket pengar i slutändan.
Minimjölk
2011-08-13, 23:59
Men vad är många? Sett ur ett livsperspektiv så har man ju normalt rätt många månader på sig. Låt säga att man konsekvent sätter in 10% av sin disponibla inkomst i en vettig investering och utöver det sätter in kapital lite då och då när man har pengar över. Det¨tar inte lång tid att få ihop en hel del pengar. De allra flesta kan dessutom spara mer än 10%. Låt säga att man bor ihop med någon och båda jobbar fulltid. Kan man inte då spara undan 10% varje månad är man rätt snett ute på det med för höga utgifter skulle jag säga.
Men vad är många? Sett ur ett livsperspektiv så har man ju normalt rätt många månader på sig. Låt säga att man konsekvent sätter in 10% av sin disponibla inkomst i en vettig investering och utöver det sätter in kapital lite då och då när man har pengar över. Det¨tar inte lång tid att få ihop en hel del pengar. De allra flesta kan dessutom spara mer än 10%. Låt säga att man bor ihop med någon och båda jobbar fulltid. Kan man inte då spara undan 10% varje månad är man rätt snett ute på det med för höga utgifter skulle jag säga.
För att bli "rik" runt 30-års ålder. Självklart kan man bli rik vid 50 när barnen flyttat ut och man har två inkomster att röra sig med... Men att bli rik innan det är svårt.
Jag studerar själv just nu så har svårt att spekulera i hur det ser ut för mig framöver, men 10% ska inte vara några problem.
För många. Det är väl bara att räkna på dina siffror så ser du att det tar ett tag.
Dregoran
2011-08-14, 12:18
Ja relativt lätta. Handlar om att emigrera till rätt land.
Relativt lätt i förhållande till vadå?
Att bli klar före 24-25 års med en bra ekonomiutbildning med höga betyg eller en dubbelexamen med dugliga betyg samtidigt som man bygger kontaktnät, jagar internship osv. kräver en hel del.
Sedan ska man orka jobba 12-18h om dagen som en glorifierad sekreterare/excel-hora i 4-5 år innan man ens får komma i närheten av att hålla i projekt.
Säger inte att IB inte är en lukrativ bransch men vad för yrken får en karriär i London/NY att verka relativt lätt?
Minimjölk
2011-08-15, 11:56
För många. Det är väl bara att räkna på dina siffror så ser du att det tar ett tag.
Personligen skulle jag se til latt spara undan mer än 10% av lönen för att snabbare nå fram och då dessutom se till att få bra avkastning på dessa i form av högre riskinvesteringar i form av aktier/fonder samt fastigheter mm.
Låt säga att du idag tjänar 25000kr och sparar undan 2500kr varje månad så kommer de 30000kr du sparar undan/år idag vara värda nästan det dubbla om tio år om du kan uppnå 7% avkastning i snitt per år. Här måste man dock tänka på inflationen med.
Om man däremot är två stycken som jobbar heltid och delar på alla kostnader och lever ekonomiskt så kan man i många fall spara undan kanske en hel månadsinkomst. Låt säga två personer som får ut 25k+20k. Sparar man 20k/månad så blir det på 10-15års sikt rätt mycket pengar. Om man då parallelt med detta amorterat på lån och kanske haft tur med att värderingen av ens bostad ökat så ser ju sitsen väldigt trevligt ut jämfört med att stå med kanske en månadslön totalt i buffert.
Jag blir vansinnig på folk (ffa de som är över 30) med välbetalda jobb som konstant måste ta smålån med usla villkor för mindre inköp i 20-30kkr-klassen. Hur svårt är det egentligen att spara ihop till en buffert för att slippa detta?
mattepatte
2011-08-15, 14:19
För att bli riktigt rik så ska man nog som det är sagt väldigt många gånger förut, inte ha siktet på pengarna, utan det man själv brinner för.
Satsar man allt på det så kommer pengarna sen.
För frågan är, om man bara har siktet inställt på pengar, och man lever snålt, sparar hela tiden, ägnar en stor del av sin energi av att sätta in pengar på rätt aktier och aldrig leva ut, utan allt bara kretsar om pengar.
När man sen har tio miljoner på sitt konto tio år senare, som frågan är om man ens kommer ha, var det värt det?
Jag vet inte mer en såhär och jag är bara ett 21:årigt gammal spjuver.
Minimjölk
2011-08-15, 15:14
Nja, det finns väldigt mycket som man kan bli väldigt bra på men som inte ger några pengar. Tänk tex på hur många timmar som många här lägger ned på sin kost/träning etc.
Eller varför inte bara surfa Kolo? :)
Det du nämner är däremot viktigt att tänka på. är det något självändamål i just ditt liv att vara rik? vad fyller det för funktion och hur pass villig är du att uppoffra? Sanningen här skiljer sig en stor del från person till person och beror mycket på ens förutsättningar och bakgrund. Dessutom förändras målen med tiden.
Mitt mål har sedan en längre tid varit att se till att trygga resten av mitt liv ekonomiskt och då även ålderdomen och detta utan att göra för stora avkall från min livskvalité idag.
Jag lovade mig själv som liten att aldrig behöva vara i sitsen att behöva vända på varenda krona.
Jag ökar mina tillgångar månad efter månad samtidigt som jag idag lever det liv jag vill leva. Självklart hade jag kunnat bränna mer pengar idag men då hade jag själv känt mig mindre harmonisk för att jag i mitt tycke slösar bort pengar.
jag mår bra av att veta att vi sitter tryggt i vårt hus eller om någon av oss skulle bli utan jobb, räntorna går upp i över 10%. Dessutom har vi då lyxen att gå ned och jobba deltid, pensionera oss tidigare eller unna oss att köpa något fint när/om andan faller på.
Sparandet och det ekonomiska tänket är viktigt för mig men framför allt är det väl tryggheten samt de möjligheter som det ger som lockar.
Sedan skall jag inte dölja att det känns rätt roligt att kunna se vilka resultat man kan uppnå bara på tiotalet år. När jag gör estimat på hur bra det kan se ut om ytterligare 10år blir jag nästan mörkrädd. :)
von huff
2011-08-15, 15:59
Jag kommer aldrig att bli rik men har som mål att ha köpt min bostad innan jag fyllt 30 vilket jag borde lyckas med.Dagens hyror är sjuka.Om man har ett jobb man tänkt behålla så skulle jag rekommendera att köpa en bostad istället för att bo 50 år på hyra.Jag vet inte men jag skulle aldrig vilja ta ett lån som det tar 30 år att betala, jag kan ta ett billån eller liknande men vill inte vara bunden till nånting.Annars är ett tips att se över var man har sina försäkringar, det kan skilja en hel del mellan olika bolag
Man skaffar sig en bra utbildning och ser till att inte jobba i Sverige.
Minimera utgifterna så mycket som det bara är möjligt.
Ö&B ris, pasta, rapsolja, köttfärs, krydda osv.
Maximera inkomsten på alla möjliga sätt, tex utlandsjobb, dubbla jobb, köp och sälj av varor samtidigt.
Samtidigt som man bygger upp startkapital försöker man kombinera det med investment plugg och förhoppningsvis kan man lyckas få sina pengar att jobba för en istället för att jobba för sina pengar.
Maximera inkomsten på alla möjliga sätt, tex utlandsjobb, dubbla jobb, köp och sälj av varor samtidigt.
Samtidigt som man bygger upp startkapital försöker man kombinera det med investment plugg och förhoppningsvis kan man lyckas få sina pengar att jobba för en istället för att jobba för sina pengar.
Det är enklare än så.
1. Observera agazza.
2. Efterapa.
Det är enklare än så.
1. Observera agazza.
2. Efterapa.
Det vet vi ju inte än, jag kan bli luspank också:D (*cry*)
Stormrik behöver ingen bli. Jag hade tänkt arbeta mig upp till en inkomst på ~500 000 kr om året. Då är jag max lycklig. Lääängtar till jag är max lycklig! ;)
Källa: http://www.e24.se/toppjobb/karriar/sa-mycket-maste-du-tjana-for-att-bli-lycklig_2888834.e24
shut teh face
2011-08-16, 10:09
Bara se till att ha bra pröjs och vara två, då kan man utan problem lägga undan 15k var varje månad, blir ju liksom 4 millar på 10 år nästan.
Får man ut 25 efter skatt så kan man då leva på 20k, det är inte svårt om man inte slösar.
I verkligheten så sparar man väl kanske 10k varje månad på riktigt, resten läggs i en buffer som man slösar ifrån ibland. :)
Stormrik behöver ingen bli. Jag hade tänkt arbeta mig upp till en inkomst på ~500 000 kr om året. Då är jag max lycklig. Lääängtar till jag är max lycklig! ;)
Källa: http://www.e24.se/toppjobb/karriar/sa-mycket-maste-du-tjana-for-att-bli-lycklig_2888834.e24
Beror ju på hur mycket fritid du får offra för dom där 500k också
Bara se till att ha bra pröjs och vara två, då kan man utan problem lägga undan 15k var varje månad, blir ju liksom 4 millar på 10 år nästan.
Får man ut 25 efter skatt så kan man då leva på 20k, det är inte svårt om man inte slösar.
I verkligheten så sparar man väl kanske 10k varje månad på riktigt, resten läggs i en buffer som man slösar ifrån ibland. :)
Det där missade jag, det hjälper faktiskt avsevärt också
Beror ju på hur mycket fritid du får offra för dom där 500k också
Nädå, jag skojsade lite bara. Själv är jag nog mer inställd på stridis "troll"spår, fast seriöst då http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4916229&postcount=19
von huff
2011-08-23, 18:27
Hur har det gått för dig?
Hur har det gått för dig?
Du får vara mer specifik, men det går väl bra för min ålder
von huff
2011-08-23, 19:24
Du får vara mer specifik, men det går väl bra för min ålder
Angående sparandet och ideen med att starta eget?
Angående sparandet och ideen med att starta eget?
Kort sagt ser det ut såhär
Jag har gått från cirka 23.000 jag hade när jag slutade gymnasiet (diverse småaffärer, aldrig sommarjobbat).
flyttade hemifrån och gick optoteknik i ett år, tog inga lån utan lärde mig spara/minimera utgifter rätt så hårt redan från början så under det året gick det åt cirka 15.000 av sparpengarna utöver dom 2500kr man får varje månad.
Direkt efter det började jag i norge och har jobbat arslet av mig sedan dess.
Under den tiden har jag hunnit spekulera bort cirka 87.000kr på diverse teknikföretag (aktier).
Jag flyttade även till norge och tog en 3a inne i staden för att folk inbillade mig att dom skulle flytta dit och jobba också, så under 9 månader förlorade jag även cirka 9800 Nok på kallhyra, det är cirka 88.000kr till som tog hårt på sparandet
Jag har börjat pendla nu och blivit mer haj på avdrag och göra kungliga matlådor så nu har sparandet rullat på rätt bra ett tag.
Men det har tagit lite hårt senaste året då jag arbetsvägrade 4 månader och blev nekad permitteringspengar, samtidigt har jag flyttat 5 gånger under året pga personliga skäl (fruntimmer...).
Angående att starta eget så finns tanken kvar och jag har jobbat lite med kontakter och själva pappersarbetet men det blir nog ingenting på länge, det finns endel stora skäl till det nu.
Jag är ung och känner egentligen inte att jag har lust att lägga ner tiden som krävs på det, man måste även kunna lära sig att hitta en nivå man är lycklig med, annars blir man aldrig nöjd hur mycket pengar man än får.
För det andra kommer inkomsten inte öka tillräckligt motför den jag har nu för att det ska motivera jobbet. Jag kommer behöva ha runt 2-4 anställda innan det skulle bli värt det, och då blir helt plötsligt hela livet jobb.
Jag har även fått ett bra jobberbjudande i hemtrakterna med fruktansvärt bra utvecklingsmöjlighet i Sverige, där utbyggningen av ftth kommer explodera snart, (beroende på ifall vissa förläggningsmetoder osv blir godkända i år då.)
Hur som helst, just idag är jag tjugotvå år och har cirka femhundra sjuttontusen i likvida medel, jag antar att det är det viktiga.
von huff
2011-08-23, 20:04
Det är ju bra,särskilt med tanke på alla motgångar.Jag har själv börjat satsa på matlådor och minskat på bilkörandet och festandet för att spara ihop lite.
Det är ju bra,särskilt med tanke på alla motgångar.Jag har själv börjat satsa på matlådor och minskat på bilkörandet och festandet för att spara ihop lite.
Det jag tycker kostar mest förutom dom stora sakerna som boende osv, är alla jävla småutgifter jag inte har någon aning om vad jag köpt för något.
Därför har jag skaffat någon ekonomi app på telefon som jag skriver ner summan och vad det var jag köpte för något.
Det är lite överdrift men det räckte med en månad för att se att jag slösade fruktansvärt på små impulsköp på typ hobbex och teknikmagasinet (medan tjejen köper kläder och skräp så hänger jag där..) och på typ korvstånd osv..:D
Ska börja använda mig av www.smartbudget.se från och med september, blir spännande att se precis som du skriver Agazza, var fan alla småsummor tar vägen egentligen. Många bäckar små...
Skönt med 500k+ i likvida medel :D
Ska börja använda mig av www.smartbudget.se från och med september, blir spännande att se precis som du skriver Agazza, var fan alla småsummor tar vägen egentligen. Många bäckar små...
Skönt med 500k+ i likvida medel :D
Det är rätt viktigt att poängtera dåra att jag inte haft något liv överhuvudtaget senaste 3,5 åren, jag har knappt några vänner kvar och jag har inte gjort något riktigt roligt heller under den tiden.
Jag är endast ledig från fredag morgon till söndag eftermiddag, så har det varit i 3 år och jag har en snittjobbtid på över 15 timmar per dag sedan jag började för 3 år sedan.
Tror inte många skulle vilja slänga bort åldern mellan 19-22 som jag gjort.
Men men, får hoppas på att min livsplan går bra, annars får jag väl ta livet av mig eller nåt:D
Det är rätt viktigt att poängtera dåra att jag inte haft något liv överhuvudtaget senaste 3,5 åren, jag har knappt några vänner kvar och jag har inte gjort något riktigt roligt heller under den tiden.
Jag är endast ledig från fredag morgon till söndag eftermiddag, så har det varit i 3 år och jag har en snittjobbtid på över 15 timmar per dag sedan jag började för 3 år sedan.
Men men, får hoppas på att min livsplan går bra, annars får jag väl ta livet av mig eller nåt:D
Ja, det är svårt att veta i förväg om uppoffringarna var värt det. Men du är ju bara 22 år gammal, att kasta bort 3 år efter gymnasiet är väl ingenting? De gör de flesta andra som gått ut gymnasiet, bor hemma och spelar WoW, lever på mamma och pappa eller jobbar på callcenter. Dricker öl på helgerna och kladdar på polarens ex på dansgolvet. Typ.
Du har en livsplan. Det är jävligt positivt. Gl.
Ja, det är svårt att veta i förväg om uppoffringarna var värt det. Men du är ju bara 22 år gammal, att kasta bort 3 år efter gymnasiet är väl ingenting? De gör de flesta andra som gått ut gymnasiet, bor hemma och spelar WoW, lever på mamma och pappa eller jobbar på callcenter. Dricker öl på helgerna och kladdar på polarens ex på dansgolvet. Typ.
Du har en livsplan. Det är jävligt positivt. Gl.
Det där lät ju hur bra som helst, det där är inte att kasta bort ungdomen :D
ajja vi får se, jag lär väl ha endel viktiga uppdateringar här närmsta typ 1-5 åren, tacktack:)
Sparven från Minsk
2011-08-23, 20:43
Tack för tipset på smartbudget.se
Men fråga, är det värt att uppgradera till plus (alla tjänster) eller räcker gratis varianten för en vanlig dödlig?
von huff
2011-08-23, 21:01
Det jag tycker kostar mest förutom dom stora sakerna som boende osv, är alla jävla småutgifter jag inte har någon aning om vad jag köpt för något.
Därför har jag skaffat någon ekonomi app på telefon som jag skriver ner summan och vad det var jag köpte för något.
Det är lite överdrift men det räckte med en månad för att se att jag slösade fruktansvärt på små impulsköp på typ hobbex och teknikmagasinet (medan tjejen köper kläder och skräp så hänger jag där..) och på typ korvstånd osv..:D
Exakt"Jag gjorde en budget men efter att ha bokfört alla utgifter såg jag hur mycket onödigt skit man köper som man skulle klarar sig utan:)
Tack för tipset på smartbudget.se
Men fråga, är det värt att uppgradera till plus (alla tjänster) eller räcker gratis varianten för en vanlig dödlig?
Jag har som sagt inte börjat använda den ännu, bara varit inne och kikat lite och jag tyckte att det såg ut som att gratisvarianten räckte mer än väl... Testa och se vetja. Utvärdera gärna också.
Sparven från Minsk
2011-08-23, 21:07
Jag har som sagt inte börjat använda den ännu, bara varit inne och kikat lite och jag tyckte att det såg ut som att gratisvarianten räckte mer än väl... Testa och se vetja. Utvärdera gärna också.
I will! Kör med "Min budget" tror jag den heter på Iphonen. Samma koncept men med denna sida får man ju ut så mycket mer, samt att det känns smidigare att föra in allt framför datorn istället för att sitta och trickla med luren.
1. Lyssna på Paul Pin2
2. Fixa snabba cash
3. Rik
:D
LPna6mgveg
Fultjack
2011-08-23, 21:22
"Bara se till att ha bra pröjs" är ju lättare sagt än gjort. I mitt förra jobb fick jag ut 17k efter skatt och det tyckte jag var BRA betalt då jag var van att få ut 12-13k på jobbet innan.
Inte ens jag och tjejen får ut 20k TILLSAMMANS som det är just nu. vilket försvårar sparandet ganska hårt.
Skulle man ha ut 25k skulle man kunna leva som en gud :D eller spara rätt bra med pengar beroende på vad man prioriterar.
När jag läser den här tråden så inser jag att jag aldrig kommer orka bli rik. Målet är väl just nu ett helt okej svenssonliv där man inte begränsas i vardagen av pengar + en bra buffert så man känner sig trygg.
Under högstadiet och gymnasiet visste jag solklart vad jag ville bli, jag skulle bli civilingenjör i datateknik och sedan skulle jag bli chef och tjäna massvis med pengar. För pengar gör att man blir lycklig eller?
När jag väl började på civilingenjörsprogrammet i Linköping så var jag tvungen att lägga simningen åt sidan, åt mig tjock, mådde kasst, tyckte plugget var tråkigt och hade inte alls mycket gemensamt med klasskamraterna.
Jag kom på att det var inte alls så jag ville leva, jag älskade simningen och mina underbara träningskompisar som jag hade i hemstaden så jag bestämde mig därför att hoppa av efter bara sju månader. Men vad som hände var att min motivation till att träna och leva sköt i höjden, det har aldrig gått så bra i min träning som det senaste året. Det krävdes att jag slutade med träningen för att upptäcka vad jag ville hålla på med. Jag kanske inte kommer bli någon världsstjärna men fan i mig så har jag bestämt mig för att jag ska ta medalj på SM innan jag tvingas lägga av av ekonomiska skäl. Just nu jobbar jag en dag i veckan samt pluggar strökurser på distans för att få studiemedel, tyvärr är det enda sättet för mig att gå runt just nu och jag inser ju att det inte kommer hålla hur länge som helst.
Efter det ska jag på något sätt hjälpa andra att nå sina mål, vet ännu inte om det kommer vara inom simning eller träning men när jag lyckats hjälpa min första aspirant till att nå ett sånt mål, då vet jag att jag kommer känna mig rik. Inte ekonomiskt för det kommer jag nog aldrig bli, men poängen som jag vill komma fram till är att jag har under resans gång kommit på att pengar är inte allt.
Springer
2011-08-24, 08:33
Man har tur, lite tålamod och så plötsligt så upptäcker man att 3 veckor på semester med hela familjen inte gör särskilt stort hål i plånboken. Brukar komma i 40-årsåldern.
Ni som har köpt eran bostad, såg i början av tråden "bind inte upp lånen". Vad tycker folk om det generellt, jag antar att banken tar ut en väldigt hög säkerhet när dom låter en binda upp lånen sådär? Så är det egentligen värt det? t.ex. så hade SEB för någon månad sen lägre ränta på 1års räntan än på den rörliga.
Ondskapelsen
2011-08-31, 12:23
Bumpar det här.
Det gjorde min dag. Inte skrattat så mycket på riiiiktigt länge.
StampChamp
2011-08-31, 12:29
Det där lät bara tragiskt. Förstår inte varför folk vill jobba bort sitt liv? Sparar man för att leva livet och ha mycket pengar när man är 60 år eller? Bara idiotiskt och kasta bort sina tidigare år och inte göra nåt.
Det där lät bara tragiskt. Förstår inte varför folk vill jobba bort sitt liv? Sparar man för att leva livet och ha mycket pengar när man är 60 år eller? Bara idiotiskt och kasta bort sina tidigare år och inte göra nåt.
Jag har inte märkt att jag gör mindre speciella saker än mina vänner, jag kan bara inte göra det med dom längre, tvärtemot mer eftersom jag tappar alla mina vardagar så måste jag leva livet på helgerna, det är en uppoffring jag kan leva med just nu, onsdags krogbesöken lockar inte så mycket längre liksom. Men det har börjat bli jobbigt att egentligen bara ha ett liv 2 dagar i veckan, jag har fått offra träning och vänner för det.
Jag är 22 år och nu väntar jag bara på vändningen i aktiemarknaden och det här är en plan jag har haft i många år.
Mitt mål är att kunna leva gott och maximalt jobba halvtid när jag är runt 25-30 år.
Folk tror att det tar halva livet för att spara ihop bra med pengar och att man bör satsa på en bra utbildning för att få hög lön, men det går ganska fort faktiskt bara man ligger i.
Dom flesta i min ålder har 2-3 år kvar i skolan innan dom kommer ut i arbetsmarknaden, då sitter dom med en studieskuld som motsvarar mina likvida tillgångar, då kommer dom få ödsla dubbelt så lång tid som jag gjort, bara för att hamna på min nivå, och då ligger dom ändå runt 9 år efter mig.
Ondskapelsen
2011-08-31, 13:20
Agazza vinner tråden!
Om man sparar nu för att kunna slösa sen så kommer man aldrig bli rik.
Det handlar om att spara för att säkra upp en trygg framtid etc.
Sen om man trivs med att jobba 15h om dagen så förstår jag inte problemet?
Jag själv skulle inte kunna tänka mig att jobba mindre. Jag älskar det jag gör.
shut teh face
2011-08-31, 13:41
Kort sagt så går det åt en massa pengar varje månad om man äter ute ofta, går ut på krogen och köper dyra drinkar, köper massa kläder varje månad, ska ha senaste mobilen. Detta är enligt min mening minst 5-10k varje månad för de flesta. Det är en jävla massa pengar på 1 år, och 10 år.
Sen klarar kanske inte vissa utan att leva med dessa materiella sakerna och hobbyerna. Vi är alla olika, för mig är det inget jag saknar för fem öre. Jag är lycklig bara jag har snus och kaffe. :D
Ondskapelsen
2011-08-31, 13:50
Kort sagt så går det åt en massa pengar varje månad om man äter ute ofta, går ut på krogen och köper dyra drinkar, köper massa kläder varje månad, ska ha senaste mobilen. Detta är enligt min mening minst 5-10k varje månad för de flesta. Det är en jävla massa pengar på 1 år, och 10 år.
Sen klarar kanske inte vissa utan att leva med dessa materiella sakerna och hobbyerna. Vi är alla olika, för mig är det inget jag saknar för fem öre. Jag är lycklig bara jag har snus och kaffe. :D
Min poäng är att dessa utgifter är ingenting som förhöjer din tillvaro nämnvärt, och därför kan man skära ner på dessa utan problem.
Iaf för mig.
shut teh face
2011-08-31, 14:10
Min poäng är att dessa utgifter är ingenting som förhöjer din tillvaro nämnvärt, och därför kan man skära ner på dessa utan problem.
Iaf för mig.
Jag är lite av den åsikten också, att vissa personer behöver vissa saker för att vara lyckliga, utan att trampa någon på foten.
Spartansk
2011-09-06, 19:58
Bumpar det här.
Det gjorde min dag. Inte skrattat så mycket på riiiiktigt länge.
:-)
stahlberg
2011-09-06, 21:35
Jag har tyvärr inte tid att läsa alla inlägg, de må sedan vara hur intressanta som helst.
Det verkar som om jag med ordet "rik" menar något annat än de flesta som skriver i tråden. Så det gäller att anpassa sig till tanken och ändra min definition på rik så att det motsvarar definitionen på "ha hyfsad levnadsstandard".
Det är - åtminstone inte ännu - särskilt svårt att nå hyfsad levnadsstandard i vårt nordiska välfärdssamhälle. Man kan t.ex studera och få ett bra arbete eller, som agazza verkar föredra, jobba och spara.
Det gemensamma för båda dessa metoder är att vägen till målet sannolikt är ganska torftig. Den som studerar för att få ett bra jobb tjänar inget och drar på sig studieskulder, och på en osäker arbetsmarknad kan det dröja länge innan det välbetalda arbetet dyker upp. Och den som väljer arbeta/spara-modellen måste för det första jobba oerhört mycket, och måste dessutom leva rätt snålt för att kunna lägga lite i madrassen.
Jag tycker metoden jobba/spara är ganska långsam. Låt oss säga att man lägger undan 20000/månad, en förhållandevis stor summa för en person som har medelmåttlig lön och normala levnadskostnader. Detta ger 240000/år och 2,4 miljoner på tio år. Man ska alltså arbeta, streta och snåla sig fram i tio år för att nå 2,4 miljoner, vilket ändå motsvarar bara fem årslöner för en någorlunda välavlönad Svensson. Efter 20 år har man sparat ihop tio årslöner om man inte tvingats röra något. 20 år är en lång tid!! Och under denna tid har penningvärdet hunnit minska. 2 miljoner var ganska mycket för 20 år sedan, det är betydligt mindre idag, och vi kan vara säkra på att penningvärdet fortsätter att sjunka de närmaste 20 åren.
Och kan man lägga undan mindre än 20000 så tar det ännu längre tid. Troligen får man ligga i ända tills man blir pensionerad innan man har någon nytta av pengarna. Då har man snålat och stretat i hela sitt arbetsföra liv.
Nu är det inte min mening att klandra någon för hur han eller hon väljer att leva. Men vill man ha ordentligt med pengar lite snabbare så gäller det nog att sätta lite fjutt på det sparade kapitalet så att det förräntar sig.
Ordet "livsplan" tycker jag är att ta till ordentligt. Livet ser nog till att de levandes livsplaner spricker på ett eller annat sätt. Visioner är bra, livsplaner är sämre.
_slipknot1_
2011-09-06, 22:09
Steg:
1. Starta en sekt
2. ???
3. Profit
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.