handdator

Visa fullständig version : axelproblem vid träning "även lätt träning"

deblanche
2011-03-09, 22:02
Tjena alla goa och glada!

Har haft ett litet "hinder" eller hur man ska uttrycka det. I båda axlarna så knastrar det och knäpper när jag utför olika övningar för just axlar, eller när axlar är involverade.

Värst är det när man gör hantellyft framåt och drag emot hakan - skivstång. Spelar ingen roll ifall jag tränar med lätta eller tunga vikter, får fortfarande känslan av att något kommer i "kläm" när jag utför dom olika övningarna.

Så jag undrar ifall det är brist på muskelstabilitet som får dessa problem att uppstå? Har varit så ända sedan förra året när jag började med styrketräning. Och vid vissa tillfällen har jag även blivit "övertränad", men det är absolut inte den känslan jag har nu. Utan står jag upp och gör hantel lyft framåt utan hantel och håller ena handen på motsatt axel så känner jag hur det knastrar.

Kan även nämna att jag har dåliga knän "efter mamma". Som knakar, knastrar med mera vid knäböj, benböj, marklyft o.s.v. Frågade instruktören där jag tränar och hon drog snabbt slutsatsen att jag kan ha brist på ledvätska, så kanske det som spökar även i axelregionen?

Hoppas det framkommer tydligt med det jag ville förmedla. Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
deBlanche

vicarious
2011-03-09, 22:08
Sluta köra dom övningarna till att börja med.

deblanche
2011-03-09, 22:11
Sluta köra dom övningarna till att börja med.

Men det gäller nästan allt jag har axelgruppen involverad i, så det är slut för mig med bänk, hantelpress, militärpress, pecdec press, flyes, latsdrag med flera. I nästan alla övningar när det tillkommer förflyttning i axeln på något sätt känner jag en väldigt annorlunda känsla. Det är inte smärta, men det känns påfrestande på något sätt.

Kischen
2011-03-09, 22:16
Drag mot hakan är väl inte en speciellt klockren övning för axlarna om man vill hålla sig skadefri där?

deblanche
2011-03-09, 22:19
Drag mot hakan är väl inte en speciellt klockren övning för axlarna om man vill hålla sig skadefri där?

Ingen övning som jag brukar använda mig utav, tycker det finns bättre alternativ. Men tog upp den övningen som ett exempel där det stretar emot lite extra.