Visa fullständig version : Havregrynsgröt ....
Alltså vad i helvette, jag ser på bodybuilding videor osv när Cutler och boysen käkar mängder av havregryn men jag fattar verkligen inte varför..
2 portioner havregrynsgröt innehåller
260 kcal
9g protein
44g kolhydrater
Det är ju typ ingenting med tanke på hur mycket man behöver äta varje dag.
Hur är havregrynsgröt en bra näringskälla?:furious:
Fylld med nyttiga fibrer såsom beta-glukaner som håller magen igång och kan sänka ditt kolesterol och blodsocker. Havregryn har hög mättnadsindex, vilket betyder att du håller dig mätt lagom länge och därmed lättare kan äta lagom mycket mat. Grynen är även fyllda med järn, zink, magnesium, vissa B-vitaminer och aminosyran tryptofan, där den sistnämnda möjligen kan påverka serotoninnivåerna i kroppen som kan ge bättre sömn. Och som om det inte vore nog är de dessutom billiga!
vicarious
2011-03-09, 13:58
De kanske tycker det är gott.
hejhopp79
2011-03-09, 14:00
fylld med nyttiga fibrer såsom beta-glukaner som håller magen igång och kan sänka ditt kolesterol och blodsocker. Havregryn har hög mättnadsindex, vilket betyder att du håller dig mätt lagom länge och därmed lättare kan äta lagom mycket mat. Grynen är även fyllda med järn, zink, magnesium, vissa b-vitaminer och aminosyran tryptofan, där den sistnämnda möjligen kan påverka serotoninnivåerna i kroppen som kan ge bättre sömn. Och som om det inte vore nog är de dessutom billiga!
+ 10
Jag som väger 65 kilo på mina 178 centimeter vill inte direkt bli mätt fort. Borde jag sluta käka havregrynsgröt?
vicarious
2011-03-09, 14:06
Jag som väger 65 kilo på mina 178 centimeter vill inte direkt bli mätt fort. Borde jag sluta käka havregrynsgröt?
Du får känna efter själv. Alla blir inte mätta lätt av havregrynsgröt.
Du får känna efter själv. Alla blir inte mätta lätt av havregrynsgröt.
Jag blir iaf tokmätt på 2 portioner *gah!*
Någon som vet ifall man får mindre mättnads känsla om man blandar med mindre vatten? Nästan allt i havregrynsgröt är ju vatten.
Det beror på hur maten i övrigt ser ut och vad du äter till.
Gröt med bara minimjölk jämfört med gröt med 3% mjölk, sylt, en rostad macka med 30% ost till och ett glas juice ger helt olika energivärden även om de volymmässigt inte skiljer sig så mycket åt.
Lite fler tips
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Havregrynsgröt och banan med blåbärssoppa och keso :) Min kvällsmat e fan räddad :)
Eddie Vedder
2011-03-09, 15:18
Fylld med nyttiga fibrer såsom beta-glukaner som håller magen igång och kan sänka ditt kolesterol och blodsocker.
Havregrynsgröt kommer knappast sänka blodsockret. ;) Men jag vet vad du menar, samma mängd kolhydrater från spannmål utan betaglukaner kommer påverka mer. Om kolesterolsänkningen är bra eller ej ska man nog inte uttala sig helt säkert om men visst kan det vara bra.
JimmyFlessa
2011-03-09, 15:32
Det är ju inte säkert att dessa gubbar kokar gröt på skiten, de kan ju äta grynen som de är, bara ångpreparerade och pressade, då blir det ju genast "lättare".
Spelar det roll om man kokar grynen eller inte för att få ut det mesta av dem? En som inte avgudar havregrynsgröt.
JimmyFlessa
2011-03-09, 15:45
Spelar det roll om man kokar grynen eller inte för att få ut det mesta av dem? En som inte avgudar havregrynsgröt.
Kokta gryn = Långsammare GI om det intresserar dig.
Bara hålla för näsan då och svälja :)
Jag blir iaf tokmätt på 2 portioner *gah!*
Ät inte två portioner åt gången. Sprid ut intaget över dagen om det är svårt att äta allt under en kort tidsperiod. Sen äter du väl annat än havregrynsgröt? Det kanske finns andra livsmedel du kan göra någonting med om du vill behålla gröten.
SiSenior
2011-03-09, 17:23
Att det är så extremt billigt är nog en av det största anledningarna till varför dessa gubbar, som redan har enorma matkostnader varje månad, äter havregryn.
Eddie Vedder
2011-03-09, 17:27
Att det är så extremt billigt är nog en av det största anledningarna till varför dessa gubbar, som redan har enorma matkostnader varje månad, äter havregryn.
Och dessutom är det ganska standardiserat att väga upp "one cup" samt det viktigaste av allt; det har funkat förr och då ändrar man inte i onödan. ;)
isterbuk
2011-03-09, 19:30
Havregryn är en räddare i nöden, skonsamt för plånboken och man kan variera gröten så pass mycket att det aldrig blir tråkigt. Sen att jag inte blir direkt mätt på gröt om man inte ska gå upp mot mängder över 150g åt gången är en annan femma :D
sweaberg
2011-03-09, 19:58
Någon som har något tips på vad man kan ha på gröten när man deffar? gärna så många som möjligt=)
hejhopp79
2011-03-09, 20:03
Kanel och havregryn i ett glas vatten.
Men sen är jag inte så pjåkig av mig.
vicarious
2011-03-09, 20:36
Någon som har något tips på vad man kan ha på gröten när man deffar? gärna så många som möjligt=)
sylt. socker. kanel. äppelmos. frukt/bär. honung. sirap.
vill du ha "lättare" alternativ så sötningsmedel, kanel, proteinfluff, lågkalorisylt.
jone1987
2011-03-09, 21:09
Jag brukar trycka i mig havregryn till frukost, ca 3dl(ingen aning om hur mkt det är i vikt), lite vatten så det blir lite sementaktigt, med sylt(2matskedar) och ca 2dl mellan mjölk. perfekt mättnad för mig på 62kg, 177lång,23år.
Är det mycket eller lite havregryn för att bli mätt för dom flesta?
Kanel och havregryn i ett glas vatten.
Men sen är jag inte så pjåkig av mig.
Havregryn och vatten i en shaker. Sen är jag nöjd.
childman
2011-03-14, 22:08
Är det någon som har provat att äta havregrynsgröt kall?
Jag har tänkt att ta med det som "matlåda", blandat med kvarg och ev. hallon.
Japp, tycker det är godare :)
Eddie Vedder
2011-03-15, 07:07
Hinner oftast kallna under tiden så ja. Och det smakar bra även mot slutet. :)
Hinner oftast kallna under tiden så ja. Och det smakar bra även mot slutet. :)
Haha, men du äter ju så sjuuukt långsamt! Du har väl smakat den mesta maten både varm & kall;)
Jag har oxå ätit gröt kall några gånger och konsistensen blir ju lite annorlunda efter ett tag men det går fortfarande bra att äta.
ja äter alltid min gröt kall, gillar den seg och god =), samt med koloz choklad vassle och lite sötningsmedel, den åker direkt in i frysen 8-10~min när ja tillagat den så jag slipper vänta allt för länge.
Eddie Vedder
2011-03-15, 17:10
Haha, men du äter ju så sjuuukt långsamt! Du har väl smakat den mesta maten både varm & kall;)
Jo sant. :D
Jag har oxå ätit gröt kall några gånger och konsistensen blir ju lite annorlunda efter ett tag men det går fortfarande bra att äta.
Men även om jag kläcker i två ägg exempelvis, och det hinner kallna tidigt (inte bara som en konsekvens av min långsamma takt) så smakar det bra. :)
childman
2011-03-15, 17:29
Jo sant. :D
Men även om jag kläcker i två ägg exempelvis, och det hinner kallna tidigt (inte bara som en konsekvens av min långsamma takt) så smakar det bra. :)
Härligt! Då provar vi att ta med det i en kylväska på lördag :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.