Visa fullständig version : Skador i armbågar / överarm
mr_ping2
2003-11-24, 10:24
Började i styrkelyft för 2 månader sedan c:a och kör tunga set, oftast 2-3 reps. Ända sedan jag började har jag fått ont i armbågarna och mellersta delen av överarmarna...
Det kommer alltid efter jag kört bicepsträning vilket jag kör ungefär var 5:e dag.
Träningsupplägget ser ut ungefär så här:
Dag 1: Bänkpress/triceps träning (tunga reps, oftast 2-3 reps.)
Dag 2: Böjj / bicepsträning (tunga reps i böjj, 6:or i biceps)
Dag 3: Axlar (6:or)
Dag 4: Marklyft, latsdrag, rodd (2-3 reps i mark, 6:or i övrigt)
Dag 5: Vila
Dag 6: Bänkpress igen... osv...
Vilar jag för lite ?
Vad kan det vara som gör att jag skadar mig i armarna ?
kanske du gått ut för hårt så att leder, ligament etc inte hunnit anpassa sig till din tunga träning?
Värm upp ordentligt & kör lite lättare vikter så kanske det rättar till sig.
Lycka till!
mr_ping2
2003-11-24, 10:43
Du kanske har rätt... jag har kört 6:or i alla övningar innan typ.
Vad tycker ni jag ska köra då ?
4:or kanske ?
Frågan är om bicepscurlen spökar...
Var inte dina bicepscurls hemska rent utseendemässigt?
Sänk vikten, du ska inte tävla i curls. Enda funktionen de har är att stabilisera axlarna och stödja armarna vid pressar.
Har du kört non-stop med tung träning så ofta i två månader?
Ta en vecka ledigt.
Har du inte fått en period av din tränare att bygga upp din grundstyrka på innan du börjar med 2:or och 3:or??
mr_ping2
2003-11-24, 11:50
Jag har tränat sen -95 ungefär... och då alltid kört 12-8:or typ.
Jag fuskade på filmerna i stångcurlen men det är meningen, sedan kör jag strikt efter det med z-stång.
Har du kört mark och böj hela tiden?
Annars har du ju inte lagt någon grund för att börja köra tungt i de två övningarna.
Att du ska "fuska" i bicepscurl är det något som tränare sagt eller något du kommit fram till själv?
Det är viktigt vid marklyft att man är van vid att jobba tungt vid ytterläget med biceps då det ju är där som påfrestningen kommer vid marklyftet.
Kör man ej hålla emot och sen slänga upp vikten jobbar man med den starkaste delen av biceps och inget mer plus en avsevärd belastning på lederna.
mr_ping2
2003-11-24, 13:27
Det är sånt jag läst här av vissa.... och kört på i nåt år typ.
Men det e möjligt att det inte är rätt...
Sist körde jag med dryga 50kg och körde strikta 6:or istället, fick visserligen ont då med...
Lillgrabben
2003-11-24, 13:37
Om du får ont av att träna biceps med stång så byt till hantlar eller kör med ngt lämpligt handtag i kabelmaskinen.
Trots att du kör lågreps så är det inte nödvändigt att hela tiden ligga på för dig maximala vikter...... Variera dig & kör inte alltid surtungt.
MVH
mr_ping2
2003-11-24, 13:44
Lillgrabben: Ska jag köra 6:or i dom andra övningarna med då ? (bänk, mark och böj)
Grejjen är att jag inte vet säkert vilken övning som gör att jag får ont! Det kan ju lika väl vara bänk.... men jag värmer upp bra, kör typ 5 set uppvärmnining från 20kg upp till dryga 80-90.
FlexOnline
2003-11-24, 14:41
Originally posted by mr_ping2
Började i styrkelyft för 2 månader sedan c:a och kör tunga set, oftast 2-3 reps. Ända sedan jag började har jag fått ont i armbågarna och mellersta delen av överarmarna...
Det kommer alltid efter jag kört bicepsträning vilket jag kör ungefär var 5:e dag.
Träningsupplägget ser ut ungefär så här:
Dag 1: Bänkpress/triceps träning (tunga reps, oftast 2-3 reps.)
Dag 2: Böjj / bicepsträning (tunga reps i böjj, 6:or i biceps)
Dag 3: Axlar (6:or)
Dag 4: Marklyft, latsdrag, rodd (2-3 reps i mark, 6:or i övrigt)
Dag 5: Vila
Dag 6: Bänkpress igen... osv...
Vilar jag för lite ?
Vad kan det vara som gör att jag skadar mig i armarna ?
Du e nog for stark for dig själv...:D
Om du är seriös med din satsning måste du dra ner på träninen! Låter radikalt men du kan inte träna 4 dagar i rad tungt och tro att kroppen skall hålla ihop. Prova att lägga träningen på max 4 pass/vecka ex. måndag, onsdag, fredag, lördag. Flytta över bicepsträningen till axeldagen så kör du inte heller överkropp alla dagar. Då har kroppen en bättre chans att återhämta sig och kanske kan överbelastningsskador undvikas.
Förslaget att köra med hantlar är mycket bra då den friare rörelsen stressar betydligt mindre på underarmarna. Ett annat tips är att inte köra dyngtungt med biceps. Kör hellre något lättare och med bra fart istället. Under vissa perioder kan du träna biceps lite hårdare men INTE under perioder med x-tremt tunga böj, mark och bänk. Kom ihåg att stor biceps har du ingen nytta av i styrkelyft.
Kör hårt men smart :thumbup:
och kom ihåg att du växer när du vilar och äter :eating: :sleep:
mr_ping2
2003-11-24, 15:21
Många visa ord där... det ligger något i det.
Jag har aldrig varit så här "skadad" när jag "motionstränade"...
Lättare curlar med z-stång, inte så många set för discobyggandet (kör typ 10 set biceps ungefär), och bara en gång i veckan.
Men vem vill inte ha fräcka biceps sen till sommaren liksom ?
En styrkelyftare som tränar biceps var 5:e dag!?
Nån mer än jag som ser ett stort fel?
Vi har styrkelyftare på elitnivå på mitt gym och de tränar aldrig biceps, finns 1 som gör det 3ggr per år kanske.
palme: Finns en del styrkelyftare som tränar biceps, inte en helt onödig muskel men inget de prioriterar.
mr_ping2
2003-11-24, 20:20
De jag tränar med tränar biceps en gång i veckan, och dom är i SM-nivå i både SL och bänk för sig...
Köpte förresten Zon (den där salvan) idag på apoteket, smörjde på lite sånt o körde i mig en treo - det funkade kanon. Körde mark, latsdrag och rodd.
Nu ska jag dock vila 1 eller 2 dagar och sedan köra på i bänken med tröja och förhoppningsvis filma så ni får se hur ser ska se ut :))
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.