Visa fullständig version : Varför ser vi inte mer baljväxter + sädesslag på Kolo?
hejhopp79
2011-03-08, 09:54
Med tanke på hur billigt t ex gula ärtor och havregryn är och att de i kombination blir fullvärdigt protein, varför ser vi inte mer prat om detta. Det har ett långt högre PPK-värde än t ex kvarg, men ändå lovordas kvarg.
Är det sämre muskeluppbyggnad på något sätt med exempelvis ärtor och havre, jämfört med mjölk eller kött? Annars kan man ju få i sig mycket protein, väldigt billigt på detta sätt. Eller är det för att det inte är så "gott", som folk undviker det?
King Grub
2011-03-08, 09:56
Är det sämre muskeluppbyggnad på något sätt med exempelvis ärtor och havre, jämfört med mjölk eller kött?
Ja, mjölkprotein stimulerar till exempelvis muskeluppbyggnaden bättre än bönan med bäst proteinsammansättning, sojabönan.
En anledning är dessutom att man får mycket kalorier och kolhydrater på "köpet", till skillnad mot "ren" proteinmat. Bönor och ärter och havre är mer kolhydratmat än proteinmat, om man inte är vegetarian.
hejhopp79
2011-03-08, 09:59
Ja men jag tänkte om man jämför t ex mjölk med kombon havre + gula ärtor. Är mjölk fortfarande bättre för muskeluppbyggnad?
Ja, angående kolhydrater har du ju rätt.
Eddie Vedder
2011-03-08, 10:00
Ja men jag tänkte om man jämför t ex mjölk med kombon havre + gula ärtor. Är mjölk fortfarande bättre för muskeluppbyggnad?
Ja
Och visst äts det även på Kolo:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545&highlight=vegetariska
Att det inte nämns allt för mycket på kollo kan hänga samman med:
Optinojja. Ligger man på gränsen mot denna och skaver (bildligt talat alltså) så är det klart att man väljer den något bättre proteinkällan, t.ex. kött, framför något annat, vad det nu må vara.
Kött är väldigt gott, och många recept är centrerade kring närvaron av animaliskt protein. Vill man då ersätta kött med annat protein så hamnar man lätt i "veggie-träsket" där man känner sig obekväm och skiter i det hela.
Tendenser av machokultur. Tack vare guddi/eddie så har väll folk slutar käka råa ägg iaf. Dock så känns det inte som om någon skulle få för sig att starta en tråd om "VÄRSTA FETA BÖN-BULKEN HERE I COME!", om ni förstår vad jag menar.
Tycker det är ett intressant område. Har själv för avsikt att starta upp ett matprojekt under våren där jag försöker ersätta en del av mitt proteinintag från kött, och delvis även från whey, med balkväxter och liknande. Om det blir något av det så delar jag med mig av upplevelsen.
Motivationen för min del är att jag anser att jag själv (och andra, men de skiter jag i då jag mest sköter mig själv) äter en orimligt stor andel kött. Detta kan ses som förkastligt både ur etiskt och samhällsekonomiskt perspektiv.
Jag äter en hel del gröna ärter. Närproducerat och gott. Men det blir inga höga proteinmängder direkt. Häromkvällen åt jag en böntallrik, vad kan det ha varit, drygt ett halvt kilo baljväxter? Det gav mig 40-45 g halvkasst protein. Jag kan ju säga att den natten och följande morgon var helvetisk. Jag hade föredragit att äta en kotlett.
Det är inget dumt tillskott i en varierad kost, dock. Men att helt gå över till vegetariskt hade jag inte orkat, eller velat.
hejhopp79
2011-03-08, 10:49
Ja
Och visst äts det även på Kolo:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545&highlight=vegetariska
Varför är mjölk då bättre? Handlar det inte huvudsakligen om att äta fullvärdigt protein?
Varför är mjölk då bättre? Handlar det inte huvudsakligen om att äta fullvärdigt protein?
Sojabönan verkar ha ofördelaktig uppsättning aminosyror för muskeltillväxt.
hejhopp79
2011-03-08, 14:16
Läser ni vad jag skrev överhuvudtaget?
Jag skrev att kombinationen gula ärtor och havregryn = fullvärdigt protein.
Jämför nu den här kombinationen, med t ex mjölk. Varför är mjölk isf bättre för muskeluppbyggnad?
Med tanke på hur billigt t ex gula ärtor och havregryn är och att de i kombination blir fullvärdigt protein, varför ser vi inte mer prat om detta. Det har ett långt högre PPK-värde än t ex kvarg, men ändå lovordas kvarg.
Gula ärtor och havregryn, låter inte särskilt gott i kombination, är väl därför det inte talas om det.
sojabönor, med ... kvarg/keso och havregryn då? :)
havregryn + mjölk är en klassiker
hejhopp79
2011-03-08, 15:49
Jaha och vad har det med topic att göra?
Jag menar KOMBINATIONEN av sädesslag och baljväxter som ger FULLVÄRDIGT protein.
Geez
Eddie Vedder
2011-03-08, 15:50
Inte ens ett fullvärdigt protein är ju exakt som ett annat. Även om en hel klass för G på ett prov betyder det ju inte att alla fått identiska resultat. Mjölkprotein har även högre kvalité än exempelvis fläskkött och hönsägg. Jämför man vasslen och kaseinet så skiljer det sig även där.
Jag tycker baljväxter rekommenderas ganska så ofta och det med rätta då det är bra livsmedel.
Gula ärtor och havregryn, låter inte särskilt gott i kombination, är väl därför det inte talas om det.
I så fall är det väl snarare att en del inte kan laga mat...
Ärtsoppa med bröd baserat på havre, ärtmjöl och havregryn som bas i en limpa, ärtmjöl och havremjöl i tunnbröd, ärtsoppa som degvätska i ett vanligt brödbak osv.
hejhopp79
2011-03-08, 16:42
Inte ens ett fullvärdigt protein är ju exakt som ett annat. Även om en hel klass för G på ett prov betyder det ju inte att alla fått identiska resultat. Mjölkprotein har även högre kvalité än exempelvis fläskkött och hönsägg. Jämför man vasslen och kaseinet så skiljer det sig även där.
Jo, det förstår ju jag också.
Det jag fortfarande undrar är om t ex kombinationen havre + gula ärtor, står sig mot andra fullvärdiga protein som t ex mjölk, ägg eller vad det nu kan vara. Jag inser att de inte är identiska, men spelar det någon praktisk roll?
Rent konkret, kan man bygga muskler endast på havre + gula ärtor? För att få fram det svar jag vill ha.
Eddie Vedder
2011-03-08, 16:44
Rent konkret, kan man bygga muskler endast på havre + gula ärtor?
Ja
hejhopp79
2011-03-08, 16:48
Okej och skillnaden kommer sannolikt inte att vara märkbar i praktiken gentemot en diet på endast animaliska produkter?
Eddie Vedder
2011-03-08, 16:51
Okej och skillnaden kommer sannolikt inte att vara märkbar i praktiken gentemot en diet på endast animaliska produkter?
Det är en helt annan fråga. Jag tror att det skulle bli skillnad om man sätter 1000 personer på en vegankost och låter 100 andra äta en mer fullvärdig kost med mer animalier där de får köra samma upplägg, kaloriintag och makrofördelning i x antal år.
kettlebellGuden
2011-03-08, 18:35
Jag äter väl en del bönor och linser. Kanske 4-5 gånger i veckan. Mitt största problem med bönor generellt jmf. med t.ex. en köttbit är tillagningen. Köttbiten behöver jag inte lägga i blöt över natten och sen koka i 1-2 timmar.
Sädesslag blir det väl en del.. någon portion havregrynsgröt om dagen. Lite quinoa, lite pannkakor (vete är väl ett sädesslag) tycker jag om.. bröd förståss.
StraightEdge
2011-03-08, 18:46
Det har väl med att det inte är macho att käka bönor. Det och allt snack om ofullvärdiga proteiner och om att vara 100% optimal. Jag tycker att variation är nyckeln, om inget annat så för psyket. Jag äter själv sojabönor väldigt ofta men oftast i kombination med kött. Studier som visar det ena och det andra bör man ta med en nypa salt. 9kr för 500g billigare än så blir det inte.
Havregryn + ärtor + mjölk = Sant*cupid*
Havregryn har brist på lysin. Ärtorna kompletterar till viss del. Mjölk har extremt stort överskott av lysin. Tillsamman blir det ett bra protein. Det krävs inte så mycket mjölk till en hel måltid. Antagligen räcker 1 - 2 dl.
Silencer
2011-03-08, 19:54
Många blir dåliga i magen också.
hejhopp79
2011-03-08, 20:04
Havregryn + ärtor + mjölk = Sant*cupid*
Havregryn har brist på lysin. Ärtorna kompletterar till viss del. Mjölk har extremt stort överskott av lysin. Tillsamman blir det ett bra protein. Det krävs inte så mycket mjölk till en hel måltid. Antagligen räcker 1 - 2 dl.
Där har vi helt klart något intressant. Om man lägger till lite mjölk som du skriver så kan man med andra ord klara sig proteinmässigt på 1,5 l mjölk, 1,5 havregryn och 1 kg ärtor några dagar? Då syftar jag på muskeluppbyggnad och en kost med omkring 2 g protein/kg kroppsvikt.
Priset, PRISET. Det är ju coolt att kunna få i sig allt man behöver för en billig peng.
malfunction
2011-03-08, 20:13
Ja alltså precis som Grub skriver är det ju egentligen typiska "kolhydratkällor" och då folk generellt börjat peppa mindre kolhydrater och mer fett/protein är det inte så konstigt att det inte är ett så hett ämne. Att både baljväxter och spannmål (hela) är ansett som hälsosamt är ju tyvärr ej relevant då folk är övertygade om att man inte åt det på stenåldern = icke-evolutionär föda = dödsmat.
Personligen lever jag på stärkelsekällor och baljväxter samt spannmål utgör den största delen av mitt energiintag.
Som tillägg till sista inlägget.
Även fast man vill äta mindre kolhydrater så går det inga större problem att få in baljväxter, i en ren keto så är det svårt, i en TKD funkar det utmärkt och så länge man äter mer kolhydrater än så är det busenkelt.
Där har vi helt klart något intressant. Om man lägger till lite mjölk som du skriver så kan man med andra ord klara sig proteinmässigt på 1,5 l mjölk, 1,5 havregryn och 1 kg ärtor några dagar? Då syftar jag på muskeluppbyggnad och en kost med omkring 2 g protein/kg kroppsvikt.
Priset, PRISET. Det är ju coolt att kunna få i sig allt man behöver för en billig peng.
Du klarar dig utmärkt på bara havre eller gula ärter om du får i dig 2 g/kg under så kort tid och jag tvivlar också på att du kommer att märka någon praktisk skillnad om du kör det betydligt längre.
Nu är det dumt att leva på bara ett livmedel så jag rekommenderar det inte men så länge man äter tillräckligt med protein totalt och man inte väljer de livsmedlen med sämst aminosyraprofil så behöver man inte bry sig så värst mycket om exakt hur mycket det är av varje aminosyra. Nu har du ju dessutom valt två grupper som du vet kompletterar varandra redan från början och med den vetskapen så kan inte så mycket gå fel.
hejhopp79
2011-03-08, 20:38
Intressant. Funderar på hur man kan optimera priset för en hyffsad kost, ska forska vidare!
Ursäkta om jag frångår ämnet en aning, men angående mjölkproteinet; betyder det att protein från i princip *alla* mejeriprodukter är helt fullvärdiga och helt okej att ha som huvudsaklig proteinkälla efter träning, eller under hela dagar?
Skulle vara kul om så vore fallet!
Eddie Vedder
2011-03-08, 20:56
Ursäkta om jag frångår ämnet en aning, men angående mjölkproteinet; betyder det att protein från i princip *alla* mejeriprodukter är helt fullvärdiga och helt okej att ha som huvudsaklig proteinkälla efter träning, eller under hela dagar?
Japp
Men att enbart äta mejeriprodukter som proteinkälla kan ju göra kosten otillräcklig på andra sätt när du då inte äter en hel del annat nyttigt som kött, fisk och ägg.
Jag har hela frysen full med linser, ärtor och bönor av alla slag. Skitsmidigt slänga in några påsar i kylen på kvällen så är de tinade på morgonen. Blandar i grytor, soppor, sallader mm. Är jag lat så blir det en tallrik linser med några glas mjölk, billigt enkelt och kolhydrater och protein i ett :)
Intressant. Funderar på hur man kan optimera priset för en hyffsad kost, ska forska vidare!
Byt ut ris, pasta, potatis till linser, bönor, ärtor och plötsligt kan du halvera den dyrare köttbiten. Mer eller mindre samma näringsinnehåll till halva priset.
hejhopp79
2011-03-08, 21:13
Bra poäng
kettlebellGuden
2011-03-08, 21:25
Byt ut ris, pasta, potatis till linser, bönor, ärtor och plötsligt kan du halvera den dyrare köttbiten. Mer eller mindre samma näringsinnehåll till halva priset.
Problemet är fortfarande att bönor kräver blötläggning + 1-2timmars kok. Entrecote är så mycket smidigare att bara steka upp.
Problemet är fortfarande att bönor kräver blötläggning + 1-2timmars kok. Entrecote är så mycket smidigare att bara steka upp.
Koka upp några kg på en gång och frys in så har du för flera veckor sedan, är ju bara att låta kastrullen stå på och koka en timme en gång i veckan samtidigt som du städar eller vad som. :D
Fjuttar du runt och blötlägger och kokar en portion i taget förstår jag att det blir jobbigt. Lite som att ge sig ut och slakta en gris varje gång man ska steka sig en kotlett.
StraightEdge
2011-03-08, 23:06
Skönt att det finns fler av oss som gillar bönor. Själv gör jag som du, fast ja kokar upp för 3-4 dagar och låter de stå i kylen istället.
kettlebellGuden
2011-03-08, 23:23
Koka upp några kg på en gång och frys in så har du för flera veckor sedan, är ju bara att låta kastrullen stå på och koka en timme en gång i veckan samtidigt som du städar eller vad som. :D
Fjuttar du runt och blötlägger och kokar en portion i taget förstår jag att det blir jobbigt. Lite som att ge sig ut och slakta en gris varje gång man ska steka sig en kotlett.
Jo det är vad jag brukar göra. Som sagt äter jag bönor och baljväxter 5-6 gånger i veckan. Tyvärr har vi inte världens största frys här. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.