Visa fullständig version : Positiva och negativa konsekvenser av ett högt proteinintag för tränande
King Grub
2011-03-08, 09:23
Athletes and exercisers have utilised high-protein diets for centuries. The objective of this review is to examine the evidence for the efficacy and potential dangers of high-protein diets. One important factor to consider is the definition of a 'high-protein diet'. There are several ways to consider protein content of a diet. The composition of the diet can be determined as the absolute amount of the protein (or other nutrient of interest), the % of total energy (calories) as protein and the amount of protein ingested per kg of body weight. Many athletes consume very high amounts of protein. High-protein diets most often are associated with muscle hypertrophy and strength, but now also are advocated for weight loss and recovery from intense exercise or injuries. Prolonged intake of a large amount of protein has been associated with potential dangers, such as bone mineral loss and kidney damage. In otherwise healthy individuals, there is little evidence that high protein intake is dangerous. However, kidney damage may be an issue for individuals with already existing kidney dysfunction. Increased protein intake necessarily means that overall energy intake must increase or consumption of either carbohydrate or fat must decrease. In conclusion, high protein intake may be appropriate for some athletes, but there are potential negative consequences that must be carefully considered before adopting such a diet. In particular, care must be taken to ensure that there is sufficient intake of other nutrients to support the training load.
Proc Nutr Soc. 2011 Mar 7:1-10. Tipton KD. Efficacy and consequences of very-high-protein diets for athletes and exercisers.
http://journals.cambridge.org/action/registration?page=shoppingBasket&jid=PNS&volumeId=-1&issueId=-1&toBasket=8196511-30&type=ppv
Kan man testa sina njurar på något vis och få några siffror på hur de fungerar?
King Grub
2011-03-08, 09:58
Det är klart man kan, men om din läkare vill remittera dig till ett sådant test utan misstankar om sjukdom är en annan, och mindre trolig, sak.
Eddie Vedder
2011-03-08, 09:59
Kan man testa sina njurar på något vis och få några siffror på hur de fungerar?
Bara om det faktiskt föreligger en anledning att tro att de är fel. Du kan inte bara gå till VC och säga att du vill testa njurarna. Kreatininclearence är det jag själv känner till. Men det kanske finns bättre mätningar.
Men när ni läser det här abstraktet ska ni vara medvetna om att "high" i sammanhanget ofta är vad man på Kolo snarare skulle anse otillräckligt lågt.
King Grub
2011-03-08, 10:02
Men när ni läser det här abstraktet ska ni vara medvetna om att "high" i sammanhanget ofta är vad man på Kolo snarare skulle anse otillräckligt lågt.
Nja, inte när det är Kevin Tipton som skrivit. Han är inte främmande för 3+ gram per kilo kroppsvikt.
Bara om det faktiskt föreligger en anledning att tro att de är fel. Du kan inte bara gå till VC och säga att du vill testa njurarna. Kreatininclearence är det jag själv känner till. Men det kanske finns bättre mätningar.
edit: King Grub besvarade min fråga om hur högt "high" kunde tänkas vara i sammanhanget!
Eddie Vedder
2011-03-08, 10:04
Nja, inte när det är Kevin Tipton som skrivit. Han är inte främmande för 3+ gram per kilo kroppsvikt.
Nej jag skrev inte att forskarna är främmande för det. Men jag menar att när man gör litteraturöversikter på olika proteinintag finns det inte studier som testar Kolointag i tillräcklig mängd och att "high" i de flesta studierna är betydligt lägre.
Skulle alla de studierna testa 3 gram/kg kv vore det ju skillnad.
Hur högt proteinintag tror du att de kan åsyfta med abstraktet då, och vilken metod för uppskattning tror du att de använder? De nämner ju olika (protein/kgkv och %E, men de säger inte vilken metod de väljer och således vilken mängd som är "high")
Som King Grub säger så kan säkert de här forskarna rekommendera så höga. Men det är som sagt spekulationer vilket är hela min poäng. Gör man en litteraturöversikt har man ju inte mer konkret att gå på än vad som de facto studerats.
Tänkte mest att det kan vara bra att veta. Har lyckats få igenom att mäta testosteronet så ska ringa och tjata lite på gubben i veckan och se vad han säger.
Någon som vet om det är möjligt att göra liknande test utomlands? Funderar på semester och kan lika gärna åka förbi någon klinik eller dylikt någon dag :D
Cystatin-C är nog en bättre markör för att tidigt upptäcka en försämrad njurfunktion. Detta påverkas inte heller av muskelmassan, vilket ger ett mer pålitligt svar. Dock, som King Grub nämner, så är detta inget som görs bara för att man ber om det.
Värt att nämna är också att njurarna ligger inne med en rejäl överkapacitet och när en ev försämrad njurfunktion upptäcks, även med cystatin-c, så är det redan på väg utför.
Det man ska fråga sig är kanske inte om njurarna är fullt friska eller inte utan istället om det verkligen behövs de mängder protein det ofta pratas om här.
Tänkte mest att det kan vara bra att veta. Har lyckats få igenom att mäta testosteronet så ska ringa och tjata lite på gubben i veckan och se vad han säger.
Någon som vet om det är möjligt att göra liknande test utomlands? Funderar på semester och kan lika gärna åka förbi någon klinik eller dylikt någon dag :D
Alltså...för att få ett svar som går att lita på så krävs standardiserde mätmetoder och att bara glida in på random klinik i annat land kanske visar sig helt värdelöst. Återigen, är det nödvändigt med mängder som vida överstiger en normal kosthållning? Deff och proteinintag är, bland många andra, budord som väldigt många här inte kan tänka sig att leva utan.
RobbanColeman
2011-03-08, 11:33
Alltså...för att få ett svar som går att lita på så krävs standardiserde mätmetoder och att bara glida in på random klinik i annat land kanske visar sig helt värdelöst. Återigen, är det nödvändigt med mängder som vida överstiger en normal kosthållning? Deff och proteinintag är, bland många andra, budord som väldigt många här inte kan tänka sig att leva utan.
Ät som andra= se ut som andra
Vanligt folk äter vanliga mängder protein. Ät mindre protein = get huge! Flawless!
anton2000
2011-03-08, 11:47
Vanligt folk äter vanliga mängder protein. Ät mindre protein = get huge! Flawless!
Brotip: Använd magneter *flex*
Ät som ingen annan = döp din dialysmaskin till Åke.
RobbanColeman
2011-03-08, 11:55
Ät som ingen annan = döp din dialysmaskin till Åke.
Jag har iaf ätit 3-4g/kg kroppsvikt i typ 10 år nu. Peppar, peppar...
Klart man måste göra ngt utöver det vanliga om man vill lyckas med ngt utöver det vanliga.
Jag rekommenderar dock den typiske gymmaren att äta 1,5g/kg, behövs ej mer med den träningen och de målen.
Hoppas jag lever så länge så jag får se vetenskapen backa det som sedan länge är empiriskt bevisat, gång på gång.
Cerberus
2011-03-08, 11:56
"dog av protein"
folk verkar inte stupa höger o vänster men vi får väl se :D
Att det går att bygga bra med muskler på normalt proteinintag är jag ett levande bevis på. Ligger normalt på kanske 1,2g/kg på 95kg 180cm. Har aldrig legat högre än 2g/kg så mest ett experiment att se vad som händer på 4g+. Vill ju dock inte bli sjuk på kuppen. :D
Jag har iaf ätit 3-4g/kg kroppsvikt i typ 10 år nu. Peppar, peppar...
Klart man måste göra ngt utöver det vanliga om man vill lyckas med ngt utöver det vanliga.
Jag rekommenderar dock den typiske gymmaren att äta 1,5g/kg, behövs ej mer med den träningen och de målen.
Hoppas jag lever så länge så jag får se vetenskapen backa det som sedan länge är empiriskt bevisat, gång på gång.
Se mitt svar som en replik på ett av dig väldigt generaliserande uttalande. Givetvis blir inte alla sjuka av att äta stora mängder protein, precis som inte alla som äter en mindre mängd ser ut som skräp. Jag är övertygad om att en stor del av proteinhajpen är överdriven. Poängen är att det inte kan sägas med säkerhet att det är bättre att äta 4 gram/kg jämfört med 3 gram/kg eller ännu mindre. Det vore bara trist om det visade sig att det sliter mer på njurarna än vad vi idag vet att det gör.
RobbanColeman
2011-03-08, 12:03
Se mitt svar som en replik på ett av dig väldigt generaliserande uttalande. Givetvis blir inte alla sjuka av att äta stora mängder protein, precis som inte alla som äter en mindre mängd ser ut som skräp. Jag är övertygad om att en stor del av proteinhajpen är överdriven. Poängen är att det inte kan sägas med säkerhet att det är bättre att äta 4 gram/kg jämfört med 3 gram/kg eller ännu mindre. Det vore bara trist om det visade sig att det sliter mer på njurarna än vad vi idag vet att det gör.
Japp! Det vore mycket trist!
Jag tror proteinbehovet är relaterat till hur mycket man tränar. ;)
Lär ju finnas en massa trevliga personer att sitta och snacka träningsminnen med på "dialysavdelningen" i framtiden. Bättre än ålderdomshemmet kanske tom. :D
Robban på ena britsen, Lepras ligger hopsjunken i något hörn med kedjorna runt halsen mm.
RobbanColeman
2011-03-08, 12:17
Lär ju finnas en massa trevliga personer att sitta och snacka träningsminnen med på "dialysavdelningen" i framtiden. Bättre än ålderdomshemmet kanske tom. :D
Robban på ena britsen, Lepras ligger hopsjunken i något hörn med kedjorna runt halsen mm.
Haha! :D
Lär inte vara värre att göra det jag gör än att leva på skitmat och va dyngrak på helgerna. Hoppas jag, annars får man väl byta hobby... :D
Eddie Vedder
2011-03-08, 12:37
Fast där råder ju knappast någon större oenighet? Visst finns teorin att styrketräning i sig förbättrar musklernas förmåga att tillgodogöra sig aminosyror så effektivt att proteinbehovet inte alls ökar, kanske minskar, men det tror inte jag på. Och om det nu skulle vara så, kommer det innebära att mindre kan utnyttjas för syntes av annan kroppsvävnad?
Men de allra allra flesta är ju helt överens att det står i relation till träningen, frågan är fortfarande mängden.
Japp! Det vore mycket trist!
Så kan det vara. Skulle man bara gissa så kan man tänka att en ökad omsättning ger ett ökat behov men som Eddie säger så finns teorier som säger det motsatta. Jag är dock säker på att det finns övre gränser, både för ren träningsadaption relaterat till proteinintaget och för skadliga mängder.
isterbuk
2011-03-08, 15:12
Jag får hoppas att mina njurar är reko. Jag äter en hel del protein/dag en hel del kött, ägg, keso, casein. Vet inte riktigt om jag skulle räkna helt på det men jag tror att jag ganska enkelt hamnar över 300g protein/dag med en kroppsvikt runt 90kg.
Pansartax
2011-03-08, 15:20
Vad spelar det för roll om njurarna pajar? Det är ju bara köpa nytt.
;)
Undra hur lång tid det kommer ta innan vi har exakta siffror på hur mycket protein som egentligen "behövs", 30 år?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.