handdator

Visa fullständig version : Internationella kvinnodagen idag, fira den!

Nitrometan
2011-03-08, 08:30
Idag är det internationella kvinnodagen.

Fira alla kvinnor idag!

Kanske med en semla?

shape
2011-03-08, 08:31
Jag skall på arbetsinvervju idag, skulle du föreslå att jag gratulerar kvinnan som ska invervjua mig?

- Gratulationer på internationella kvinnodagen.
?

Nitrometan
2011-03-08, 08:32
Kanske inte som öppningsreplik.

Pudzianovski
2011-03-08, 08:42
Behövs det en dag för detta? Är alla andra dagar för män? Varför ska kvinnor ha en dag som de uppmärksammas extra för?

Vunnis
2011-03-08, 08:44
Det är pannkakans dag också, stämmer inte det? Får kvinnor steka jättemånga pannkakor idag då? Hur många dom vill?! :D

Akerhage
2011-03-08, 08:52
Då ska min kvinna få göra pannkakor och semlor till mig idag!

KlopFer
2011-03-08, 09:00
Då ska min kvinna få göra pannkakor och semlor till mig idag!

:thumbup:

Ska få min sak att göra samma sak.

Ungrim
2011-03-08, 09:07
Ha Ha, så det är den dagen idag, Frun fick ett sms från jobbet: Grattis på din alldeles egna speciella dag!..

Men hon trodde direkt de anspela på Fet Tisdag

Poxeman
2011-03-08, 09:24
Säger som Martina i Morgonpasset.

"Kvinnodag + Fettisdag = Fittisdag?"

Tryman
2011-03-08, 09:31
Jag uppmärksammar kvinnor varje dag men det är inte alltid det uppskattas :naughty:

Ha Ha, så det är den dagen idag, Frun fick ett sms från jobbet: Grattis på din alldeles egna speciella dag!..

Men hon trodde direkt de anspela på Fet Tisdag

Där fick du för att du försökte vara gullig

Säger som Martina i Morgonpasset.

"Kvinnodag + Fettisdag = Fittisdag?"

:thumbup:

mikaelj
2011-03-08, 09:33
Behövs det en dag för detta? Är alla andra dagar för män?

Ja, vi lever i ett kvinnoförtryckande patriarkat. Eftersom det svaga könet just är svaga och inte klarar av att ta sin egen uppmärksamhet måste de få en dag tillägnad sig för att de skall få uppmärksamhet.

Vi män bjuder på det.

L Johnsson
2011-03-08, 09:42
Kanske med en semla?

Låter fan som en bra plan!
Gissa om det ska göras;)

dice
2011-03-08, 09:47
"På tisdag den 8/3 är det alla kvinnors dag. Posta detta på din status om du också är stolt över dina 364 dagar!"

stevebc
2011-03-08, 10:13
Oh nice. Det här får man pluspoäng för!

LindaS
2011-03-08, 10:15
Internationella kvinnodagen.

Tänk till lite för en gångs skull "grabbar" och en bra bit utanför er egen lilla bubbla.

stevebc
2011-03-08, 10:26

Tänk till lite för en gångs skull "grabbar" och en bra bit utanför er egen lilla bubbla.+1

Det känns tyvärr som fenomen som dessa är lite moment 22. I Sverige "firas" det, men knappast i Iran. Var behövs det uppmärksammas mest?

Stoltz
2011-03-08, 10:28

Tänk till lite för en gångs skull "grabbar" och en bra bit utanför er egen lilla bubbla.

Att jag ska visa respekt när jag är i Danmark?

Pudzianovski
2011-03-08, 10:32

Utveckla gärna.

Tryman
2011-03-08, 10:33

För en gångs skull vill jag få vara kvar i min bubbla.

dazeds
2011-03-08, 10:34
Av de 960 miljoner
vuxna som inte kan läsa/skriva är två tredjedelar kvinnor och 70% av de barn som inte går i skolan är flickor.

Kvinnor över hela världen har lägre löner än män samtidigt som de i genomsnitt gör 70 % av det obetalda arbetet i hemmet.

Nästan hälften av
alla vuxna kvinnor har blivit utsatta för våld av sina partners och i de flesta väpnade konflikter förekommer systematiskt våldtäkter mot kvinnor.

tjabon
2011-03-08, 10:36
Idag är det internationella kvinnodagen.

Fira alla kvinnor idag!

Kanske med en semla?

JAJAMENSAN !!!

http:///zoice.com/wp-content/uploads/2008/09/bunnies.jpg

:em:

mini
2011-03-08, 10:42
Är ni verkligen, på riktigt, omedvetna om att kvinnor runt om i världen förtrycks just för att de är kvinnor?

Fagen
2011-03-08, 10:43
Lyfter på hatten för Mini, Tolkia och Skaparn.

Poxeman
2011-03-08, 10:44
Är ni verkligen, på riktigt, omedvetna om att kvinnor runt om i världen förtrycks just för att de är kvinnor?

Ah, en svart-vit tolkning av några sarkastiska kommentarer. Så oväntat.

Pudzianovski
2011-03-08, 10:45

Jag är det inte :thumbup:

martikainen
2011-03-08, 10:47
http://2.bp.blogspot.com/_mwPSX_l5CRQ/TMl3dB_dRhI/AAAAAAAAA5g/xv6KM3e6BK0/s1600/coolface.jpg

Petoria
2011-03-08, 10:49

Och hur exakt skulle vi hjälpa dem genom att inte skämta på ett internetforum?

mini
2011-03-08, 10:51
Ah, en svart-vit tolkning av några sarkastiska kommentarer. Så oväntat.

Ah, en skribent som tror att sarkasm och tråkiga höhöhö-skämt är samma sak.

mini
2011-03-08, 10:53
Och hur exakt skulle vi hjälpa dem genom att inte skämta på ett internetforum?

Ja, vad du gör för att göra världen lite lättare för kvinnor ute i världen vet jag inte. Så, berätta gärna.

Tryman
2011-03-08, 10:55

Klart jag inte är, dock tycker jag dagen här i Sverige mer och mer liknar "lilla alla hjärtans dag" istället för att uppmärksamma problemet.

Kan be om ursäkt för mitt svar till LindaS men det är sådant som hon sa som gör att man känner att man ska skämmas för att man är född till kille.

mikaelj
2011-03-08, 10:57
Ja, vad du gör för att göra världen lite lättare för kvinnor ute i världen vet jag inte. Så, berätta gärna.

Vad gör du själv?

Klart jag inte är, dock tycker jag dagen här i Sverige mer och mer liknar "lilla alla hjärtans dag" istället för att uppmärksamma problemet.

Kan be om ursäkt för mitt svar till LindaS men det är sådant som hon sa som gör att man känner att man ska skämmas för att man är född till kille.

Instämmer.

Poxeman
2011-03-08, 10:59
Ah, en skribent som tror att sarkasm och tråkiga höhöhö-skämt är samma sak.

Wikipedia kanske inte är en toksäker källa men:
Ja, det är i princip samma sak. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm)

Jag tycker det är fånigt med en tråd som uppmanar till att "Fira internationella kvinnodagen med en semla".
Därav min negativa inställning i denna tråd. Hade det däremot skapats en tråd som uppmanade till diskussion om kvinnoförtryck i världen och hur man skulle kunna påverka det så hade jag varit en av läsarna.

eiri
2011-03-08, 11:04
lustigt att den är samtidigt som fettisdagen ? :P

Akerhage
2011-03-08, 11:05
Jag tycker det är fånigt med en tråd som uppmanar till att "Fira internationella kvinnodagen med en semla".
Därav min negativa inställning i denna tråd. Hade det däremot skapats en tråd som uppmanade till diskussion om kvinnoförtryck i världen och hur man skulle kunna påverka det så hade jag varit en av läsarna.

+1 och jag är av den typ som brukar skämta om saker och ting, brukar vara sarkastisk och ironisk och det kan ofta missuppfattas. Det är självklart ett jätteproblem och skall inte tas lätt på. Men en skämtsam tråd från början är ganska tacksam att skriva ngt i. Jag kommer inte komma hem till mig och tvinga tjejen min att göra pannkakor och semlor utan kommer komma hem med en semla till henne och kommer antagligen laga maten själv jag med =)

stevebc
2011-03-08, 11:06
Därav min negativa inställning i denna tråd. Hade det däremot skapats en tråd som uppmanade till diskussion om kvinnoförtryck i världen och hur man skulle kunna påverka det så hade jag varit en av läsarna.Håller med dig här. Det är betydligt mer intressant.

Var ska man börja? Det räcker ju i princip att man tar sig förbi Alperna.

Tryman
2011-03-08, 11:08
Håller med dig här. Det är betydligt mer intressant.

Var ska man börja? Det räcker ju i princip att man tar sig förbi Alperna.

Eller förbi Finland österut.

mikaelj
2011-03-08, 11:09
Eller förbi Finland österut.

Där försvaras det (konstigt nog för oss) ofta med att "kvinnor tillåts vara kvinnor och män vara män", särskilt av kvinnorna själva.

dazeds
2011-03-08, 11:12
Problemet i sig är väl inte att skämta om det, utan att för vissa individer ligger det mycket allvar bakom skämten. Det är inte självklart för alla varför det finns en internationell kvinnodag och många likställer det nog med mors dag.

Tryman
2011-03-08, 11:13
Där försvaras det (konstigt nog för oss) ofta med att "kvinnor tillåts vara kvinnor och män vara män", särskilt av kvinnorna själva.

Att kvinnor ska få vara kvinnor och män vara män är inte fel i sig men att använda uttrycket på det sättet är för mig inte det jag syftat på.

hejhopp79
2011-03-08, 11:14
Behövs det en dag för detta? Är alla andra dagar för män? Varför ska kvinnor ha en dag som de uppmärksammas extra för?

Behöver du verkligen fråga det? Tänk efter lite.

Såg senast häromdagen en dokumentär om våldtäkter mot kvinnor under krig. Galet

hejhopp79
2011-03-08, 11:15
+1

Det känns tyvärr som fenomen som dessa är lite moment 22. I Sverige "firas" det, men knappast i Iran. Var behövs det uppmärksammas mest?

True.

stevebc
2011-03-08, 11:17
Såg senast häromdagen en dokumentär om våldtäkter mot kvinnor under krig. GaletBarn på 2-3 år våldtas. Jag vet inte när njutningen övergår till en medveten strategi att sabotera och förhindra framtida reproduktion. Det kanske alltid handlar om det senare.

filmjölk
2011-03-08, 11:18
Jag firar inte den, men skall fixa god middag, städa, diska och förbjuda min fru att göra något annat än att koppla av och vara lite extra gammalmodigt gentlemannamässig. (Jag skiter i om gentlemannamanér är en del av patriarkalt förtryck, eller att förbjuda saker är förtryck blaha blaha, jag är antifeminist)

Pudzianovski
2011-03-08, 11:23
Behöver du verkligen fråga det? Tänk efter lite.

Såg senast häromdagen en dokumentär om våldtäkter mot kvinnor under krig. Galet

Ja. Men jag har inga svar. Idag läste jag frågor och svar i tidningen där man frågade kvinnor om denna dag. Flera ville inte ha en sådan dag och jag tyckte många kvinnor som svarade hade intressanta synpunkter. Varför ska de ha en dag? borde de inte ha flera dagar? Borde det ens behöva finnas?
Hade jag varit kvinna och skrivit det hade du kanske regerat annorlunda på mina frågor.

Jag tar egentligen inte ställning utan är nyfiken på hur folk resonerar. Det är en intressant diskussion som några påpekat.

Stoltz
2011-03-08, 11:36

Du får gärna berätta hur man ska göra faktiskt.
Jag lever mitt liv efter "Jämlika även om vi är olika" och det gäller könsroller, och jag ser till att göra det varje dag, 24/7. Mer än så har jag inte tänkt göra, men tips välkomnas ju.

victor_n
2011-03-08, 11:38
Jag lever mitt liv efter "Jämlika även om vi är olika" och det gäller könsroller, och jag ser till att göra det varje dag, 24/7. Mer än så har jag inte tänkt göra, men tips välkomnas ju.

+1 på den. Jag lever i min "bubbla" och uppmärksammar kvinnorna i mitt liv.

C h r i s
2011-03-08, 11:40
Förstår inte varför dagen måste uppmärksammas på individuell nivå i Sverige. Visst, man kan hurra för framstegen, men att älta samma saker år efter år skapar ju oftast mer osämja än inte. Man märker ju det direkt, massa degstjärtar som sitter och tjafsar om alla problem när de själv inte lyfter ett finger för att göra något åt saken.

Idag uppmärksammar jag de bekymmer som kan drabba kvinnor runt om i världen, för mig räcker det. Lämnar handlingarna till de som faktiskt kan påverka andra människor.

fiskebulle
2011-03-08, 11:40
Tycker det är läge att fråga alla sura personer i tråden vad ni själva gör åt saken?

Stoltz
2011-03-08, 12:03

Kanske ska tillägga - Att kvinnor lider för att de är just kvinnor i delar av världen, det råder där nog ingen tvekan om. Men att läsa tidningen lite extra om just kvinnomisshandel, att ge en hundring till välgörenhet för kvinnor som könsstympas, etc EN speciell dag om året, för att lätta på sitt samvete är enligt mig bullshit.

Jag ser till att vara så medveten jag klarar av att vara och läsa om allt ont i världen så långt jag orkar, och integrerar min respekt i mitt handlande gentemot alla, men då gör jag detta alltid. Inte för att dämpa ångesten av att inte kunna hjälpa alla, under en speciell dag.

Nitrometan
2011-03-08, 15:25
Ett problem på global nivå är mödradödligheten.

I t.ex. Sudan och Bangladesh är det en reell risk att dö varje gång en kvinna blir gravid.

Finns det nåt projekt man kan stödja för att hjälpa dem?

hejhopp79
2011-03-08, 15:29
Barn på 2-3 år våldtas. Jag vet inte när njutningen övergår till en medveten strategi att sabotera och förhindra framtida reproduktion. Det kanske alltid handlar om det senare.

Jag tror fler kvinnor än barn på 2-3 år våldtas.

hejhopp79
2011-03-08, 15:31
Ja. Men jag har inga svar. Idag läste jag frågor och svar i tidningen där man frågade kvinnor om denna dag. Flera ville inte ha en sådan dag och jag tyckte många kvinnor som svarade hade intressanta synpunkter. Varför ska de ha en dag? borde de inte ha flera dagar? Borde det ens behöva finnas?
Hade jag varit kvinna och skrivit det hade du kanske regerat annorlunda på mina frågor.

Jag tar egentligen inte ställning utan är nyfiken på hur folk resonerar. Det är en intressant diskussion som några påpekat.

Tja, kvinnor har ju genom historien levt minst sagt som andra klassens medborgare, utan rösträtt, misshandlade, våldtagna och dominerade av män. En kvinnodag är en bra symbolisk gest och en reminder om att det finns mycket kvar att göra för många kvinnors utsatta situation runt om i världen.

Eddie Vedder
2011-03-08, 15:48
lustigt att den är samtidigt som fettisdagen ? :P

Vet inte om du var helt seriös men just det blir ju en automatisk "konsekvens" vissa år då den ena alltid infaller på en tisdag och den andra är styrd efter datum. Nästa år infaller de ju inte samma dag.

camilla
2011-03-08, 15:49
Jag har firat kvinnodagen med en riktig kvinnosyssla; städat utan paus i 3,5h. ;)
Ärligt så tycker jag det är rätt löjligt att den här dagen finns, men samtidigt är det lika löjligt att fettisdagen finns. Det finns då alltid en anledning att fira något. *rolleyes*

Wille005
2011-03-08, 15:51
Firade med en semla på jobbet. Jajje!

Yes
2011-03-08, 16:09
Jag tänkte fira i "det var en gång en tråd"-tråden ikväll. Hoppas V.N och egge kommer till festen.

jontet
2011-03-08, 16:47
Ett problem på global nivå är mödradödligheten.

I t.ex. Sudan och Bangladesh är det en reell risk att dö varje gång en kvinna blir gravid.

Finns det nåt projekt man kan stödja för att hjälpa dem?

Röda korset vet jag delar ut kondomer en hel del i afrika. Vet ej om det gäller i sudan specifikt.

stevebc
2011-03-08, 17:38
Jag tror fler kvinnor än barn på 2-3 år våldtas.Jag med.

Fikade idag med en iranska så passade på att fråga om hon kände till dagen, vilket hon gjorde. Och den firas i Iran. Vanligtvis köper männen presenter till sina fruar en dag som den här. Hon föredrog faktiska förändringar framför gåvor, dock.

victor_n
2011-03-08, 17:39
Jag tänkte fira i "det var en gång en tråd"-tråden ikväll. Hoppas V.N och egge kommer till festen.

Stort +1 på den :D

Nitrometan
2011-03-09, 07:59
Röda korset vet jag delar ut kondomer en hel del i afrika. Vet ej om det gäller i sudan specifikt.

Men det minskar väl inte mödradödligheten?

Det behövs mer vård, mer vårdpersonal, bättre hygien, mer rent vatten och annat för det.

Fast kondomer behöver de ändå, inte minst för att minska spridningen av HIV.

Tryman
2011-03-09, 08:35
Men det minskar väl inte mödradödligheten?

Det behövs mer vård, mer vårdpersonal, bättre hygien, mer rent vatten och annat för det.

Fast kondomer behöver de ändå, inte minst för att minska spridningen av HIV.

Kondom mot HIV, räcker det inte med att Duscha (http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4879822.stm)? ;)

Nitrometan
2011-03-09, 09:03
Kondom mot HIV, räcker det inte med att Duscha (http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4879822.stm)? ;)
Bara för våldtäktsmän.

TheGhr
2011-03-09, 12:06
Jag spenderade gårdagen med att se på genusföredrag på SVT följt av vuxenfilmer på internet. Det gäller att lyssna till båda sidor så att säga.

Deceiver85
2011-03-09, 12:20
Nej, jag firade inte igår. En anledning:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Kvinnodagen100.JPG/450px-Kvinnodagen100.JPG

stevebc
2011-03-09, 18:06
Bara för våldtäktsmän.Dansa går också bra.