handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni på föreläsningar gjorda av idioter?

jimmyboy
2011-03-07, 20:22
Som rubriken säger. Började fundera på det på grund av denna tråd:

Anabola/doping föreläsning (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159544)

I tråden skriver folk saker som "säg emot, be om källa, visa upp studier" bla bla. Men gör någon verkligen det? Dels känner jag personligen att hur fel personen än är så finns det ingenting som man kan göra. Det känns även lite fel att bara avbryta dennes föreläsning hur fel denne än har, eller är jag mjäkig? Men känner själv att det är svårt om någon sitter och säger helt absurda saker (till exempel att proteinpulver är doping, eller att man blir fet av kolhydrater, eller att tallriksmodellen är det ENDA rätta), varför ska man låta dem sprida sin fula, felaktiga propaganda?

En annan sak är att oftast på en föreläsning så är man yngre/inte lika utbildad/någon annan dålig anledning för att få säga emot, visa abstrakt från studier gjorda på ämnet och så vidare.

Någonting annat som fick mig att skriva detta var dels att jag har en kostföreläsning i morgon och försöker förbereda mig på att klara av att sitta still och lyssna på skitsnack (fast jag vet ju inte, kan ju vara någon reko männska), får försöka se det som en lektion i självbehärskning om inte annat? Dels hade min flickvän kostföreläsning i skolan idag, och det var det absurdaste jag hört, jag är uppriktigt sagt ledsen att jag inte var där, måste dela med mig av historien.

Det börjar med att läraren kommer in och säger "Jag är inte riktigt hundra på det här, det är inte mitt huvudämne, men en del vet jag nog! Jag ska berätta lite med boken som grund blabla".
Under föreläsningen dök det upp saker som att:
1. Gurka är speciellt, gurkan gör av med mer energi att bryta ned och tas upp av kroppen än den ger (alltså minuskalorier), det är därför (observera nu) ALLA som går ned i vikt äter massa gurka. - Här tänker jag inte ens uttala mig.
2. Tallriksmodellen är det enda rätta, finns ingenting att säga emot om den, funkar alltid. - Ja, visst, den kan funka, men det är inte den enda rätta, verkligen inte.
3. Fett är farligt!!!!! Massa kolhydrater ska man äta, och lite protein, fettet ska försöka strypas så mycket som möjligt, för det blir man fet av. - Jadu, vad ska man säga?
4. Kakor är ALDRIG bra, det räcker med en kaka om dagen för att bli fet. Med andra ord, den kakan skulle vara fettbildande direkt (för visso om den gör att du hamnar på kaloriplus, låt oss ha det i åtanke till följduttalandet). Om du äter denna kaka varje dag i ett år så kan du gå upp ungefär 50 kilo på det året. - Hmmmm, låt oss nu räkna på det 50 kg fett = 7 000*50=350 000 kcal! Fint överskott, hur mycket blir det per dag då? 350 000/365 = 972,2 kcal. Här snackar vi kakor som duger åt mig! En kaka på strax under 1 000 kcal skulle inte sitta fel, eller vad säger ni?

Här i exemplet hade hon som lärde ut inte riktigt koll på det här och sade det själv, och utgick ifrån boken, så det var ju inte riktigt hennes fel, värre är det med böckerna som uppenbarligen är helt out of date och skolan som inte har någon ordentligt utbildad i ämnet.

Dreas
2011-03-07, 20:26
Nu läser jag inte något kostprogram men jag kan ju säga att sa läraren något helt uppåt väggarna skulle jag troligen ta och säga något.

Har aldrig ställts inför en situation där en lärare har gått in på ett ämne där jag känner mig hyffsat hemma så jag säger troligen. Har rättat polare när de börjat spåra ur med sina uttalanden iaf.

wo0ord
2011-03-07, 20:26
Jag hade bajsat mig själv i handen och applåderat högt

Rikard Jansson
2011-03-07, 20:27
Därför att okunniga/oinsatta lyssnar på föreläsaren, snarare än den tränande kolo-individen. Att käfta emot skulle bara leda till att folk trodde man var dum i huvudet och/eller dopad. Att däremot, fråga varför det och det är så, för att därefter ställa en motfråga till svaret som han inte kan, är en sak som funkar ibland, men blir lite för tjatigt vid en föreläsning på 100+ personer.

tumme
2011-03-07, 20:35
Det är väll bara lämna salen? Har du en föreläsare som börjar med: "Jag är inte riktigt hundra på det här, det är inte mitt huvudämne, men en del vet jag nog! Jag ska berätta lite med boken som grund blabla". Så är det väll bara lämna? Eller om du nu vill ha lite roligt är det ju bara ifrågasätta. Gör många på våra föreläsningar och vi är väll iaf en +50.

Fartman
2011-03-07, 20:37
Vad läser du/din flickvän?

samerino
2011-03-07, 20:39
Har en idrottslärare som säger liknande saker, sa emot första gången men orkar inte bry mig längre då det inte hjälper det minsta att ens ta diskussionen med den läraren eftersom hon inte bryr sig det minsta utan det som hon lärde sig på 70-talet är det som är rätt...

stevebc
2011-03-07, 20:43
- Man! The people look like ants from up here.
- They ARE ants, Michael. They ARE ants.

jimmyboy
2011-03-07, 20:48
Jo, vänner är lite lättare att argumentera med och vi brukar argumentera hejvilt ibland...problemet är att ibland så tappar de lite på att de inte vet ens grundläggande saker om saker de argumenterar om (det är pitch korrektor på hennes röst i den här låten, killen vet inte ens hur en sådan låter, kroppen gör bla bla osv), då blir det ganska lätt att köra över dem :D

Gå ut ur salen och få frånvaro? Njäeh, kanske om det är riktigt ruttet.

Tjöta emot går ju, men problemet är att jag tror inte jag är helt riktigt jättepåläst och har backning på exakt allting, speciellt inte på rak arm under press, får jag tid på mig att fixa uppbackning av veteskapliga studier och sådant så är det ju inga problem, grejen är att det får man ju aldrig :(

Min flickvän läser samhäll journalistik och jag läser ett industritekniskt program (inriktat för blivande civilingenjörer), så detta är ju inte en stor del i våran utbildning, men den är obligatorisk och betygsgrundande. Jobbigt på prov när man måste plugga in fel svar...:smash:

tumme
2011-03-07, 20:57
Missade att det var gymnasiet. Det enda du kan göra är väll prata med läraren, om det inte hjälper gå högre. Eller så skiter du bara i det och skriver medvetet fel på tentan.

Ett tips är att inte tjafsa imot lärare på gymnasienivå. Dummaste man kan göra, lyckades få min naturkunskapslärare att ogilla mig. Sen blev det g minus på alla arbeten fast dom var episkt mycket bättre än dom flesta andras och sen ett ig i slutbetyg för att jag var sen med en inlämning.

MtotheM
2011-03-07, 20:59
Antar att du går på gymnasiet eftersom du är 93:a. Gå till rektorn och ta upp det att du anser att läraren har 0 kompetens samt backa upp det med några uttalanden som är felaktiga samt källor som motbevisar detta. Det är fan i mig fel att folk ska få en undervisning som är baserad på massa påhitt.

Petoria
2011-03-07, 20:59
Missade att det var gymnasiet. Det enda du kan göra är väll prata med läraren, om det inte hjälper gå högre. Eller så skiter du bara i det och skriver medvetet fel på tentan.

Ett tips är att inte tjafsa imot lärare på gymnasienivå. Dummaste man kan göra, lyckades få min naturkunskapslärare att ogilla mig. Sen blev det g minus på alla arbeten fast dom var episkt mycket bättre än dom flesta andras och sen ett ig i slutbetyg för att jag var sen med en inlämning.

+100 på det, min engelsklärare gav mig G i 9an även om jag skrev MVG på nationella provet och bra på resten

isakt
2011-03-07, 21:06
..

martinmartin
2011-03-07, 21:14
Klart att du kan fråga läraren om du undrar över något. Bara för att man ifrågasätter fakta så behöver man inte vara dryg och stöddig. Fråga på ett vänligt sätt vad han menar och berätta att du hört något annat. Om du tror att kompisarna kommer tycka att du är dryg så vänta till efter föreläsningen, sen pratar du med läraren då.

jimmyboy
2011-03-07, 21:35
Jo, jag vet, lärare har en förmåga att vara riktigt sura. Har ingenting emot folk som föreläser fel, som tar kritik, men det är om de börjar tjafsa och argumentera som treåringar jag tappar humöret. De sätter på sig sin auktoritetshatt som de anser sig ha rätt till för de är vuxna och utbildade minsann!

ceejay
2011-03-07, 21:40
Gå kursen Kostvetenskap A näringslära. Där får man faktiskt lära sig vettiga saker :)

hejhopp79
2011-03-07, 21:42
Det är ju förvisso en sak att diskutera folkhälsa och allmänna riktlinjer och att vara expert på näringstiming och proteinsyntes. Majoriteten människor struntar i aminosyror etc och då krävs mer allmänt hållna resonemang för att ge gynnsamma effekter på stora populationer.

Sen håller jag med om att en del grejer är lite tokiga och oftast handlar det om saker som "fastnat" hos människor som inte är objektiva och dessutom inte är uppdaterade med ny forskning på området.

Eddie Vedder
2011-03-07, 21:44
Gå kursen Kostvetenskap A näringslära. Där får man faktiskt lära sig vettiga saker :)

Och en del som jag gärna skulle ifrågasätta om jag gick kursen igen.

jimmyboy
2011-03-07, 21:49
Det är ju förvisso en sak att diskutera folkhälsa och allmänna riktlinjer och att vara expert på näringstiming och proteinsyntes. Majoriteten människor struntar i aminosyror etc och då krävs mer allmänt hållna resonemang för att ge gynnsamma effekter på stora populationer.

Sen håller jag med om att en del grejer är lite tokiga och oftast handlar det om saker som "fastnat" hos människor som inte är objektiva och dessutom inte är uppdaterade med ny forskning på området.

Sådant kräver jag verkligen inte av en lärare, speciellt inte på en vanlig skola som inte har någonting med idrott att göra, dessutom på gymnasienivå. Däremot absurda saker och gamla myter tycker jag ej borde förekomma i undervisningen.

hejhopp79
2011-03-07, 21:52
Nej, som vanligt är prestige och personliga åsikter viktigare än forskning och objektivitet.

En riktig bromskloss på många områden

RassK
2011-03-07, 21:54
Skit i't. Låt folk leva i okunskap.
Låt naturligt urval ha sin gång.

C.E.J.
2011-03-07, 21:54
Aldrig varit med om. Däremot att studenterna som går på föreläsningen beter sig som idioter.

Pirko
2011-03-07, 22:08
Det är tråkigt när folk lär ut fel, och folk tar åt sig den "kunskapen".
Gick under flera år runt och trodde att man inte kunde få magrutor om man inte blåste ut luften under själva övningen. Min lärare i Idrott menade nämligen att man inte kunde få magrutor om man inte blåste ut luften, för det skapade en ficka mellan muskeln och fettet, så det tog inte. Är fortfarande förbannad på henne, kan inte fatta att sådana människor ska få lära ut öht.