Visa fullständig version : Kcal Uträkning
Hallo..
Jag vet hur man räknar ut kcal och Energimängd av en produkt
till exempel 1mjölk paket.
Men av en hur måltid?
Hur räknar man då?
Plusar man ihop protein för sig själv och sen dela lr ?
hur går det till?
/mvh trögfattad huvud
King Grub
2003-11-23, 21:22
För att räkna ut exakt energimängd behöver du en kaloritabell, en matvåg och en räknare. Väg alla ingredienser, kolla vad så och så mycket av ett visst livsmedel innehåller, och plussa ihop.
Kaloritabellen har du här:
http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp
Matvåg och miniräknare får du hålla dig med själv. :D
30% protein, 30% kolhydrater och 40% fett.
Hade jag tänkt ha på frukost.
Axa Fiberiktad Havregryn/100gram:
Protein 52kcal = 16,2 E%
Kolhydrat 200kcal = 62,5 E%
Fett 63Kcal = 19,7 E%
Exell Vassle/100gram:
Protein 304kcal = 76 E%
Kolhydrat 16kcal = 4 E%
Fett 62,1 kcal = 16 E%
MiniMjölk/100gram:
Protein 14kcal = 4 E%
Kolhydrat 20kcal = 57 E%
Fett 0.9kcal = 2,8 E%
Det här är de 3produkterna jag äter till frukost.
Sen om jag ska räkna ut exakt hur mycket gram och Energivärde på allt är det jag tar ut av det.
Hur gör man?
Den här är jävligt bra tycker jag:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=244
Finns dock inga kosttillskott med, men det är bara ta någon liknande matprodukt (typ kött för prottepulver och fyrdubbla vikten).
Det var en bra sida.
Synd att kosttillskott inte finns.
Fast skulle gärna vilja veta hur man räknar ut så.
Jag vet även att min kcal förbrukning är på 2600
lliB lliK
2003-11-24, 00:54
Originally posted by Resist
30% protein, 30% kolhydrater och 40% fett.
Hade jag tänkt ha på frukost.
Axa Fiberiktad Havregryn/100gram:
Protein 52kcal = 16,2 E%
Kolhydrat 200kcal = 62,5 E%
Fett 63Kcal = 19,7 E%
Exell Vassle/100gram:
Protein 304kcal = 76 E%
Kolhydrat 16kcal = 4 E%
Fett 62,1 kcal = 16 E%
MiniMjölk/100gram:
Protein 14kcal = 4 E%
Kolhydrat 20kcal = 57 E%
Fett 0.9kcal = 2,8 E%
Det här är de 3produkterna jag äter till frukost.
Sen om jag ska räkna ut exakt hur mycket gram och Energivärde på allt är det jag tar ut av det.
Hur gör man?
Alltså vad jag förstår så ska du ta och räkna ihop sammanlagda kcal värdet för produkten. Sedan gångra med så många gram du äter delat på 100. Kör ett exempel med minimjölken.
Först lägger du ihop kcal. 14+20+0,9= 34,9 kcal
Sen säger vi att du dricker ett glas (2dl) vilket är ungefär 200g. Eftersom du har allting per 100 gram så får du dela mängden av födoämnet med 100. 200/100=2
Sådär.. nu tar vi och gångrar kcal värdet med ovanstående värde: 34,9x2=69,8kcal
Färdigt, så för ett glas minimjölk så får du i dig ungefär 69,8 kcal!
edit: Alltså missuppfattade nog lite. Men jag skulle göra så att jag räknar ut för allting så som jag gjort ovan och sen helt enkelt adderar kcal värdena för produkterna.
edit2:När du räknar ut procent kolhydrater, protein osv... då skulle jag ta och för varje del av måltiden helt enkelt gångra produktens totala energivärde (uträknat enligt exemplet ovan) med 0,22 om det är 22% som är protein, osv. Då får du ut hur många kcal som är från protein. gör likadant på alla produkter. Addera sen all kcal från protein osv. för att få ut totala procenten delar du sen bara all kcal du fått i dig från protein med den sammanlagda kcal.
Du får det att låta oerhört invecklat.
Egentligen är det rätt simpelt.
Addera protein, kolhydrater, fett och kcal så blir det rätt.
30% protein, 30% kolhydrater och 40% fett
kommer du aldrig lyckas med på den kosten.
Varför? För att du lätt kan öka mängden protein jämfört med det andra med ditt pulver, och lätt mängden kolhydrater med havregrynen och minimjölken, men så mycket fett kommer du inte lyckas få i dig hur mycket du än tar av någon produkt. Inte förstår jag varför du vill ha 40% fett heller. Någon knepig ketodiet?
För att få ut energiprocenten tar du och räknar ut hur många gram av kolhydrater, fett och protein som du får ut ifrån den mängden av en viss vara. Sedan lägger du ihop respektive värde för varje vara med dom andra varorna, så du får säg 80g kolhydrater, 40g protein och 10g fett. Sedan multiplicerar du varje mängd med antalet kcal det ger per gram, och hur mycket detta är vet jag inte.
Du får då säg
350kcal kolhydrater
175kcal protein
100kcal fett
Addera dessa och du vet att hela måltiden ger 625kcal, 350/625 ger energimängden ifrån kolhydrater, osv.
Men varför fundera, gör en portion havregrynsgröt, häll på mjölken, blanda en portion protein och häll i dig alltsammans ;)
[QUOTE]Originally posted by aliquis
[B]30% protein, 30% kolhydrater och 40% fett
kommer du aldrig lyckas med på den kosten.
Varför? För att du lätt kan öka mängden protein jämfört med det andra med ditt pulver, och lätt mängden kolhydrater med havregrynen och minimjölken, men så mycket fett kommer du inte lyckas få i dig hur mycket du än tar av någon produkt. Inte förstår jag varför du vill ha 40% fett heller. Någon knepig ketodiet?
Jag tog det som ett exempl bara.
frukosten hade jag mer tänkt inriktad på 50% kolh 25protein 25% fett
Originally posted by Mindek
Den här är jävligt bra tycker jag:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=244
Finns dock inga kosttillskott med, men det är bara ta någon liknande matprodukt (typ kött för prottepulver och fyrdubbla vikten).
Har du hittat nåt som liknar din prottepulver?
(vilket prottepulver?)
:angel:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.