Visa fullständig version : I stort behov av hjälp!
Hej!
Jag och min träningskompis har kört på gymmet rätt bra nu ett tag men nu har vi fått ett riktigt problem med hur vi ska lägga upp vårt schema.
Vi har haft en tendens att träna lite för mycket (dvs få vilodagar).
Men nu är det i alla fall så att vårt mål är att bygga muskler och gå upp något kilo, så vi vill gärna styrketräna så mycket som möjligt.
Förutom styrketräningen som är i huvudfokus så löptränar vi, och nu mars ut så vill vi springa 2 ggr i veckan och sen mellan april och juni 3 ggr i veckan.
Så åter igen till problemet. Vi lyckas inte få ihop allt det här till ett bra pass och ändå få tillräckligt mycket vila.
Så snälla, hjälp på en schemauppläggning vore mycket tacksamt! Övningar och sånt har vi bra koll på med det är vad vi ska köra när som är problemet!
Tack på förhand!
Hej!
Jag och min träningskompis har kört på gymmet rätt bra nu ett tag men nu har vi fått ett riktigt problem med hur vi ska lägga upp vårt schema.
Vi har haft en tendens att träna lite för mycket (dvs få vilodagar).
Men nu är det i alla fall så att vårt mål är att bygga muskler och gå upp något kilo, så vi vill gärna styrketräna så mycket som möjligt.
Förutom styrketräningen som är i huvudfokus så löptränar vi, och nu mars ut så vill vi springa 2 ggr i veckan och sen mellan april och juni 3 ggr i veckan.
Så åter igen till problemet. Vi lyckas inte få ihop allt det här till ett bra pass och ändå få tillräckligt mycket vila.
Så snälla, hjälp på en schemauppläggning vore mycket tacksamt! Övningar och sånt har vi bra koll på med det är vad vi ska köra när som är problemet!
Tack på förhand!
Ta en titt på z_bumbis nybörjarprogram, 3 split. Släng in 2 dagar löpning.
Av vilken anledning vill ni löpa? O
Av eran text framgår det att ni vill bygga muskler och gå upp i vikt. Då är de inte optimalt att löpträna.
Nybörjarprogram känns rätt simpelt? eller?! Vi har styrketränat i ca 3 år, kan man köra på ett nybörjarprogram då?
Vi löptränar inför Göteborgsvarvet på 2,1 mil!
Nybörjarprogram känns rätt simpelt? eller?! Vi har styrketränat i ca 3 år, kan man köra på ett nybörjarprogram då?
Vi löptränar inför Göteborgsvarvet på 2,1 mil!
Man kan vara en nybörjare i hur många år som helst.
Larsson92
2011-03-07, 19:46
Man kan vara en nybörjare i hur många år som helst.
:thumbup:
Har ni tränat i 3 år?
Har ni fått bra reslutat? Fortsätter ni öka vikterna eller står ni still nu?
Vi fortsätter utvecklas. Främst blir v starkare men volymmässigt så ökar vi inte lika mycket, men det står inte still!
Edvardsson
2011-03-07, 21:20
Av vilken anledning vill ni löpa? O
Av eran text framgår det att ni vill bygga muskler och gå upp i vikt. Då är de inte optimalt att löpträna.
Löpträning och annan konditionsträning är ett stort plus om man ska öka i muskelmassa.
För när man konditionstränar så skapas det nya artärer och vener vilket gör att blodet mycket lättare kan tränga fram till dem muskelceller som behövs.
Gissar att ni redan testat att "chocka" musklerna med nya övningar.
Sen finns det en bra metod jag kör på. man har ett Uppehåll 1 vecka var 8 vecka.
och på det sättet kan kroppen alltid bli chockad varannan månad
ByggarBertil
2011-03-07, 21:41
Löpträning och annan konditionsträning är ett stort plus om man ska öka i muskelmassa.
För när man konditionstränar så skapas det nya artärer och vener vilket gör att blodet mycket lättare kan tränga fram till dem muskelceller som behövs.
Sen finns det en bra metod jag kör på. man har ett Uppehåll 1 vecka var 8 vecka.
Kan du utveckla? Visste inte att man kan utveckla nya vener och artärer? :D
Beef Porky
2011-03-07, 21:42
Överväger verkligen fördelarna som du rabblar upp de nackdelar som finns med att konditionsträna när man vill öka i maximalt i muskelmassa?;) Att det skapas nya artärer vågar jag inte yttra mig om, men att det är ett stort plus att löpträna när man vill öka i muskelmassa är inte sant.
Dock tycker jag att det finns det en massa andra goda aspekter med att löpträna, ett starkare hjärta, bättre kondis, förbaskat trevligt etc etc, så frågan är om det är värt att lägga av även om det inte är helt optimalt.
TS: Det kanske är värt att kolla upp Westside 4 skinny bastards som (vad jag tror) är framtaget för andra idrottsmän än bara styrketränande.
Idag ser våra veckor ut så här:
Måndag: Bröst/axlar
Tisdag: Rygg/biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Löpning/bröst
Fredag: Rygg/armar
Lördag: Vila
Söndag: Löpning/Ben
Mage klämmer vi in som mellanövning.
Vad tror ni om det här passet? kan det fungera och hur kan man få det att passa med ett extra löppass i veckan?
Vi är mycket intresserade av förbättringar av schemat.
rajjan_dammit
2011-03-08, 21:08
Du är ett troll, va?
Beef Porky
2011-03-08, 21:48
Idag ser våra veckor ut så här:
Vad tror ni om det här passet? kan det fungera och hur kan man få det att passa med ett extra löppass i veckan?
Vi är mycket intresserade av förbättringar av schemat.
Lägg in löpningen på någon dag när ni inte styrketränar.
Såhär gör jag själv:
Mån: Underkropp+mage
Tis: Överkropp
Ons:Löpning/Cykla
Tors: Underkropp+mage ( har dock bytt ut detta passet mot ett extra löppass för tillfället på grund av ett lite ömmande knä).
Fre: Överkropp
Lördag: Löpning
Söndag: Vila
3-5 set per övning/muskel beroende på vilken muskelgrupp som tränas.*flex*
Det är ett förslag, kroppen tränas igenom två gånger per vecka+ två löppass ( eller en och en halv gång och tre löppass som för mig.) WS4SB är ungefär likadant upplagt, förutom att ben tränas på onsdagen+ att de har sin grej vad det gäller antal repetitioner och belastning osv.
Beef Porky
2011-03-08, 21:55
Du är ett troll, va?
Äh man måste inte vara ett troll bara för att man säger något som inte stämmer, man kan ju faktiskt ha fel också. Tycker det låter som typisk information som man skulle kunna hitta i iform (som är en väldigt trevligt tidning btw, om inte annat så för alla milfs*cupid*) och dylikt.
rajjan_dammit
2011-03-09, 08:02
Äh man måste inte vara ett troll bara för att man säger något som inte stämmer, man kan ju faktiskt ha fel också. Tycker det låter som typisk information som man skulle kunna hitta i iform (som är en väldigt trevligt tidning btw, om inte annat så för alla milfs*cupid*) och dylikt.
Det är sant förvisso, om det inte vore för att alla inlägg som han gör innehåller grova felaktigheter av typen "så här är det!".
*whatever*
Fredrik_S
2011-03-09, 15:42
Bara så ni vet så finns det absolut ingen anledning till vilodagar om man verkligen inte känner stort behov av det.
Det går att träna upp sig till att klara av träningsdoser på 5-8 timmar om dagen varje dag.
Handlar det bara om någon timmes gymträning eller löpning behövs det inga vilodagar någonsin.
Såhär gör jag själv:
Tors: Underkropp+mage ( har dock bytt ut detta passet mot ett extra löppass för tillfället på grund av ett lite ömmande knä).
Det är ett förslag, kroppen tränas igenom två gånger per vecka+ två löppass ( eller en och en halv gång och tre löppass som för mig.) WS4SB är ungefär likadant upplagt, förutom att ben tränas på onsdagen+ att de har sin grej vad det gäller antal repetitioner och belastning osv.
Jag tycker ditt schema ser riktigt bra ut och skulle gärna tänka mig testa det :)
Tack för tipsen!!
Såhär gör jag själv:
Men när du kör överkroppspassen, hur kör du då? hur många övningar per muskelgrupp? tar det inte väldigt lång tid? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.