Visa fullständig version : ni som tränar tex crosstraining
collieweed
2011-03-07, 00:45
Hej!
Jo såhär ligger det till: jag tränar just nu "bara" styrketräning men inser att det är inget jag vill göra resten av livet börjar redan tycka att jag börjar bli opraktiskt stor. (allt är relativt) Saken är den att jag har väl tänkt att förr elller senare börja med kettelbelt (stavas det så?) och lite mer crossfitsinspirerad träning så att säga.
Men det jag funderar på är hur ser det ut med träningsschema/återhämtning/vilodagarosv och hur skulle det kunna se ut att kombinera styrketräningen med crossfitträning?
Hej!
Jo såhär ligger det till: jag tränar just nu "bara" styrketräning men inser att det är inget jag vill göra resten av livet börjar redan tycka att jag börjar bli opraktiskt stor. (allt är relativt) Saken är den att jag har väl tänkt att förr elller senare börja med kettelbelt (stavas det så?) och lite mer crossfitsinspirerad träning så att säga.
Men det jag funderar på är hur ser det ut med träningsschema/återhämtning/vilodagarosv och hur skulle det kunna se ut att kombinera styrketräningen med crossfitträning?
Aaaah vackra ord *cupid*
Enklast är att bara börja följa någon av alla tusentals crossfitsidor.
Orginalet: www.crossfit.com
En bra svensk variant: www.crossfitnordic.se (klicka på dagens pass)
Varje dag lägger dessa sidor upp en WOD (Workout of the day).. allt du behöver göra är att följa programmeringen som lagts upp och sen är du klar!
Väljer du tex crossfitnordic's WOD kommer de flesta pass inehålla: Uppvärmning -> Styrka -> Metcon (ofta ngn form av "cirkelträning" på tid) -> Tilläggsträning (Ganksa ofta bålstabilitet mm)
Följ passet som lagts upp, skala ner vikterna i början om det blir för tungt och ge allt så har du en bra början..
:thumbup:
Arf Pingvin
2011-03-07, 12:03
Hej!
Vadå förr eller senare. Det är väl bara börja om du är intresserad. Lägg cirkelträningen (crossfit, total training et al) på separata dagar om du ska köra styrketräning också.
kettlebellGuden
2011-03-07, 12:16
Hej!
kettelbelt (stavas det så?)
Kettlebell.
Lär dig för Odens skulle inte kettlebelltekniker från crossfittarna. Det finns glänsande undantag, men ofta bör man låta bli vad de gör men bellsen (swing ovanför huvudet? Hallå ja?)
Bell + "Enter the Kettlebell" från kettlebellcenter. Enjoy the pain!
Kettlebell.
Lär dig för Odens skulle inte kettlebelltekniker från crossfittarna. Det finns glänsande undantag, men ofta bör man låta bli vad de gör men bellsen (swing ovanför huvudet? Hallå ja?)
Bell + "Enter the Kettlebell" från kettlebellcenter. Enjoy the pain!
Tycker att du har lite tråkig inställning :smash:
Självklart skall man (om man har möjlighet) lära sig styrkelyft av en styrkelyftare, Kettlebells av någon certad ketlebellguru, gymnastiska övningar av en gymnast, löpning av en löpare, rodd av en roddare and so on... Känner man dock att man inte har tid att söka upp alla dessa människor enbart för att komma igång funkar det alldeles utmärkt att lära sig grunderna genom crossfit.
Bara för att det är många utövare som fuskar med tekniken för att förbättra sina tider kan man inte beskylla sporten för att promota dålig teknik..
Gällande swings ovanför huvudet så kan jag hålla med om att det inte är en favvo-övning :D vet du om den kan vara skadlig eller något sådant?
kettlebellGuden
2011-03-07, 14:19
Ursäkta? Jag rekommenderade att köpa en bok och en kettlebell och lära sig själv. Jag vet inte hur du fick det till att söka upp en instruktör. Lite som att köpa starting strength istället för att förlita sig på random kille på gymmet.
Försök bibehålla spänd lats när du svingar över horisontalt. Ja. Jag anser det högst tveksam rörelse att utföra.
Ett enkelt sätt att få in variation av den typen är att ta sitt nuvarande program och byta ut några övningar mot andra som är lämpliga.
T ex
3x10 av
Böj
Benpress
Lårcurl
Mage
Kan t ex bli
Böj 3x5-10
Utfallsteg 2xmax
Mage 1x5, 1x10, 1x15, 1x20
10 gånger 1 min Hopprep + 1 min roddmaskin +1 min vila
3x10
Bänk
Hantelpress
Axelpressar
Tricepspress
kan t ex bli
Bänk 3x5-10
Pushpress 3x5
Armhävningar 2xmax
Jogga 5 km
osv
Bara för att det är många utövare som fuskar med tekniken för att förbättra sina tider kan man inte beskylla sporten för att promota dålig teknik..
Eftersom det lärs ut att man kan/bör tumma på tekniken från officiellt håll så är det lite svårt att säga att det är någon annans fel.
Ursäkta? Jag rekommenderade att köpa en bok och en kettlebell och lära sig själv. Jag vet inte hur du fick det till att söka upp en instruktör. Lite som att köpa starting strength istället för att förlita sig på random kille på gymmet.
Försök bibehålla spänd lats när du svingar över horisontalt. Ja. Jag anser det högst tveksam rörelse att utföra.
"Lär dig för Odens skulle inte kettlebelltekniker från crossfittarna.".. Upplever ganska ofta att någon sett ngt youtubeklipp men någon crossfitutövare med tveksam teknik och efter det hävdar att man skiter i tekniken om man tränar crossfit.. Vad jag ville få fram var bara att om man tränar crossfit betyder inte det att man automatiskt har dålig kettlebell-teknik.
Eftersom det lärs ut att man kan/bör tumma på tekniken från officiellt håll så är det lite svårt att säga att det är någon annans fel.
Aldrig sett..
Vart har du fått det ifrån?
kettlebellGuden
2011-03-07, 15:49
Finns det individer inom crossfit som utför bra (inte skadlig alltså) kettlebellteknik? Helt klart. Finns det individer som kan lära ut den? Självklart (Jeff Martone och Dennis Frisch är lysande exempel).
Jag behöver dock inte titta på youtube för att få vatten på min kvarn. Det räcker med att jag går ner till Malmö crossfit och ser vad som lärs ut och vad som tränas.
Rekommenderar att lära av random crossfitutövare lika lite som jag rekommenderar att lära knäböj och marklyft från random gymbesökare. Mitt råd där hade varit "köp starting strength. informera dig själv. lär inte av någon som inte kan svara på vad och varför."
Finns det individer inom crossfit som utför bra (inte skadlig alltså) kettlebellteknik? Helt klart. Finns det individer som kan lära ut den? Självklart (Jeff Martone och Dennis Frisch är lysande exempel).
Jag behöver dock inte titta på youtube för att få vatten på min kvarn. Det räcker med att jag går ner till Malmö crossfit och ser vad som lärs ut och vad som tränas.
Rekommenderar att lära av random crossfitutövare lika lite som jag rekommenderar att lära knäböj och marklyft från random gymbesökare. Mitt råd där hade varit "köp starting strength. informera dig själv. lär inte av någon som inte kan svara på vad och varför."
Helt klart!
En crossfitutövare i sig är inte en säkrare källa än en random snubbe på stan.
Officiell information från tex www.crossfit.com eller certifierade instruktörer skall det dock inte vara något fel på..
Crossfit Malmö har jag ingen erfarenhet av, men att döma av instruktörernas bakgrund och utbildning borde det inte vara några direkta felaktigheter som lärs ut.
kettlebellGuden
2011-03-07, 16:52
De har fixat en bra kb-instruktör. Så var det inte större delen av 2010. Min poäng är inte malmö specifikt utan att historiskt har crossfits kb-certs producerat en stor andel instruktörer som absolut inte vet vad de sysslar med.
De har fixat en bra kb-instruktör. Så var det inte större delen av 2010. Min poäng är inte malmö specifikt utan att historiskt har crossfits kb-certs producerat en stor andel instruktörer som absolut inte vet vad de sysslar med.
Vilken tur då!
"Sporten" CrossFit är ju ganska ny här i Sverige, så att många klubbar/instruktörer/utövare inte är fullärda inom alla områden vi tränar är kanske inte så konstigt..
Min poäng var helt enkelt att "Lär dig för Odens skulle inte kettlebelltekniker från crossfittarna." var en väldigt generalliserande kommentar som ser ner på alla crossfitutövare..
Folk som tränar crossfit är oftast väldigt nyfikna och öppna för att testa olika träningsmetoder.. Så om du som kettlebell-gud knatar ner till Crossfit Malmö och erbjuder dina tjänster blir du säkert mer än hjärtligt välkomnad :thumbup:
kettlebellGuden
2011-03-07, 21:16
Vilken tur då!
"Sporten" CrossFit är ju ganska ny här i Sverige, så att många klubbar/instruktörer/utövare inte är fullärda inom alla områden vi tränar är kanske inte så konstigt..
Min poäng var helt enkelt att "Lär dig för Odens skulle inte kettlebelltekniker från crossfittarna." var en väldigt generalliserande kommentar som ser ner på alla crossfitutövare..
Folk som tränar crossfit är oftast väldigt nyfikna och öppna för att testa olika träningsmetoder.. Så om du som kettlebell-gud knatar ner till Crossfit Malmö och erbjuder dina tjänster blir du säkert mer än hjärtligt välkomnad :thumbup:
Jaha, okej. Nu förstår jag vad du menar.
Du behöver inte ta min kommentar så pass bokstavligt, det var inte menat så. Lustigt nog har jag råkat ut för liknande fenomen i andra trådar här på forat (tror mig ha skrivit att "lyssna för helskotta inte på vad någon gymanställd säger" eller ditåt). Jag vet inte riktigt om det är kultur/språk-skillnad mellan mig och Kolo eller vad det är.
Jag ser självklart inte ner på crossfit-utövare som grupp. Och inte heller är jag någon gud. Hade det inte varit för att Malmö Crossfit är placerad i en hyfsat otrevlig del av stan hade jag säkert cyklat dit någon dag. :cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.