handdator

Visa fullständig version : Orovackande sjukdomsfrekvens

grisbil3n
2011-03-06, 15:56
Har det senaste aret varit sjuk valdigt ofta, nu pa sistone har jag varit sjuk varannan vecka i princip. Feber och halsont for det mesta, inte sa farligt hog feber vanligtvis men tillrackligt for att det ska vara irriterande. Tar dessutom oftast minst en vecka innan jag kenner mig 100% och under denna perioden sa kenner jag mig omsom sjuk omsom frisk tills det slutligen slapper helt, ar det sa for alla?
Tranar ganska ordentligt for det mesta nar jag ar frisk, tva timmar om dagen lr mer. Har tidigare varit overtygad om att det varit traningen primart som gjort mig mer motaglig for infektioner osv men nu borjar jag bli seriost orolig och frustrerad. Har ett par antibiotika kurer som skulle kunna vara anledningen men dessa ligger ganska langt baka i tiden, drygt ett ar vilket val iofs passar in ganska bra i sammanhanget. Skoter kosten och somnen bra tycker jag sa vet inte vad detta beror pa. Ska besoka ett sjukhus imorgon och prata med en lakare, se om dom kan ta lite tester eller nagat. Ville bara ha lite feedback nu pa en gang : )

Exdiaq
2011-03-06, 16:06
Nu är det väl bäst att gå till vårdcentral, men: Jag var också förkyld till och från under vintern för något år sedan. Enda som krävdes när jag väl kommit på det var att äta någorlunda, sova ordentligt och alltid knäppa jackan samt ha mössa när jag var ute och det var kallt.

Angel
2011-03-06, 17:00
Alla ni som skriver att ni skall till sjukhuset när ni är förkylda osv. Åker ni verkligen till sjukhuset då? Går ni och sätter er på akutmottagningen för att ni är förkylda? Eller använder ni sjukhuset som något slags samlingnamn för vårdinrättningar?

Vill du söka vård så boka en vanlig tid hos din vårdcentral istället.

Vissa människor är under vissa perioder i livet mera mottagliga för infektioner, jag var likadan för några år sedan, i ca 1-2års tid hade jag halsont/feber osv ungefär varannan vecka. Nu får jag en infektion ungefär varannan månad vilket iofs också är ganska ofta. Men det är bara att leva med det.

Tolkia
2011-03-06, 17:04
Jag tror att man menar VC. Åtminstone här skulle en vuxen med förkylning skulle typ hinna dö av svält innan han/hon kom fram i kön på akuten.

grisbil3n
2011-03-06, 17:07
Bor utomlands sa det blir inget koande, jag sager att jag vill treffa en doktor bara sa far jag gora det mer eller mindre direkt.
Ingen som har nagra teorier om vad som ar fel med mig?

Exdiaq
2011-03-06, 17:07
Alla ni som skriver att ni skall till sjukhuset när ni är förkylda osv. Åker ni verkligen till sjukhuset då? Går ni och sätter er på akutmottagningen för att ni är förkylda? Eller använder ni sjukhuset som något slags samlingnamn för vårdinrättningar?

Vill du söka vård så boka en vanlig tid hos din vårdcentral istället.

Vissa människor är under vissa perioder i livet mera mottagliga för infektioner, jag var likadan för några år sedan, i ca 1-2års tid hade jag halsont/feber osv ungefär varannan vecka. Nu får jag en infektion ungefär varannan månad vilket iofs också är ganska ofta. Men det är bara att leva med det.

Blir man sjuk gång på gång på gång är det något som inte känns riktigt rätt. Jag skrev också vårdcentral och inte sjukhus av den anledningen att det kan vara småsaker det beror på som det var för mig.

Angel
2011-03-06, 17:17
Bor utomlands sa det blir inget koande, jag sager att jag vill treffa en doktor bara sa far jag gora det mer eller mindre direkt.
Ingen som har nagra teorier om vad som ar fel med mig?

Var bor du?

Det är ganska ofta folk skriver att de skall åka till sjukhuset, så det var mer en undran byggd av fler poster än din. Men nu fick jag en bra anledning att ställa den.

Ja du, dåligt immunförsvar....hmm, stress, mycket träning/jobb och lite sömn.
Allergi. Någon brist i kroppen om du äter väldigt ensidigt. AIDS. mononuckleus. Rör dig mycket i instängda miljöer med mycket kroppsvätskor.

grisbil3n
2011-03-06, 17:19
Var bor du?

Det är ganska ofta folk skriver att de skall åka till sjukhuset, så det var mer en undran byggd av fler poster än din. Men nu fick jag en bra anledning att ställa den.

Ja du, dåligt immunförsvar....hmm, stress, mycket träning/jobb och lite sömn.
Allergi. Någon brist i kroppen om du äter väldigt ensidigt. AIDS. mononuckleus. Rör dig mycket i instängda miljöer med mycket kroppsvätskor.

Thailand.

Hur far man bettre immunforsvar?
Vore jakligt segt om de e AIDS...

Angel
2011-03-06, 17:23
Thailand.

Hur far man bettre immunforsvar?
Vore jakligt segt om de e AIDS...

Ja de vore lite segt.

Gå du till sjukhuset så får du gärna komma tillbaka till tråden i morgon och berätta vilka prover thaidoktorn tog. Kul att jämföra med vilka som är standarsprover i svensk sjukvård. Så försök kolla vilka prover osv han tar.

grisbil3n
2011-03-06, 17:25
Ja de vore lite segt.

Gå du till sjukhuset så får du gärna komma tillbaka till tråden i morgon och berätta vilka prover thaidoktorn tog. Kul att jämföra med vilka som är standarsprover i svensk sjukvård. Så försök kolla vilka prover osv han tar.

Skall jag gora :)

Minimjölk
2011-03-07, 14:19
Börja med det grundläggande ät, driekc och sov bra på regelbunda tider, träna med måtta och stressa inte för mycket. Se till att sköta din hygien och tvätta händerna ofta. Stoppa inte fingrarna i onödan i dina kroppsöppningar och se till att tvätta dem däremellan.