Visa fullständig version : Benträning, splitta fram-baksida?
Spinkelinken
2011-03-05, 16:15
Sitter här i brist på annat att göra och tänker på benträning.
Har hört/läst att en del delar upp framsida och baksida ben och kör de på separata dagar i samband med någon annan muskelgrupp. Då pratar jag givetvis om folk som tränar för hypertrofi.
Vad anser ni, är det någon här som kör på det här sättet eller har kört och slutat?
Fördelar, nackdelar?
Själv har jag aldrig gjort det utan mestadelen av min benträning har varit funktionell och explosiv av någon anledning, utan att resten av kroppen egentligen alltid tränas "funktionellt".
Jag har nyligen börjat med det, och jag tycker det fungerar bra för mig! På detta sättet får jag med hela kroppen på 1 vecka med inte allt för mycket vila.
Sen om det är bra eller inte vet jag inte.
Spinkelinken
2011-03-05, 17:31
Ok, är nämligen nyfiken på att testa det men känns som att det inte finns så många isolationsövningar för ben. T.ex. så kan man ju inte köra knäböj, benpress, en-bensböj osv känns som att det bara blir benspark och bencurl.. vad kör du för övningar?
Sheogorath
2011-03-05, 17:35
Ok, är nämligen nyfiken på att testa det men känns som att det inte finns så många isolationsövningar för ben. T.ex. så kan man ju inte köra knäböj, benpress, en-bensböj osv känns som att det bara blir benspark och bencurl.. vad kör du för övningar?
Knäböj, benpress, enbensböj och utfall kan du sätta som övningar för framsida/rumpa. Good-mornings, raka mark, sittande och liggande bencurl kan du sätta som övningar för baksidan. För ländryggens skull kan det vara vettigt att lämna två dagar mellan passen. Baksida lår passar i en sådan här splitt utmärkt att köra på samma pass som kabelrodd och/eller skivstångsrodd som tar rätt bra på baksidan om man har benen mer eller mindre raka. Framsida/rumpa + mage på ett pass och rygg + baksida på ett pass är ett vinnande koncept. :thumbup:
Spinkelinken
2011-03-05, 17:45
Knäböj, benpress, enbensböj och utfall kan du sätta som övningar för framsida/rumpa. Good-mornings, raka mark, sittande och liggande bencurl kan du sätta som övningar för baksidan. För ländryggens skull kan det vara vettigt att lämna två dagar mellan passen. Baksida lår passar i en sådan här splitt utmärkt att köra på samma pass som kabelrodd och/eller skivstångsrodd som tar rätt bra på baksidan om man har benen mer eller mindre raka. Framsida/rumpa + mage på ett pass och rygg + baksida på ett pass är ett vinnande koncept. :thumbup:
Ok det är ju sant att fokuset mer är på framsida och höftextensorer i de första övningarna så det blir väl "isolerat". Ska faktiskt ta och börja med den här splitten from nästa vecka och köra på det så får vi se om de små stickorna börjar växa *gah!*
Sheogorath
2011-03-05, 18:07
Ok det är ju sant att fokuset mer är på framsida och höftextensorer i de första övningarna så det blir väl "isolerat". Ska faktiskt ta och börja med den här splitten from nästa vecka och köra på det så får vi se om de små stickorna börjar växa *gah!*
Två hela benpass per vecka går ju också. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.