Visa fullständig version : Fun light
Kan börja med att säga att jag är diabetiker och håller ganska noggrann koll på mitt blodsocker. Har druckit ganska mycket fun light nu ett tag då jag vill dra ner på mitt koffein intag, speciellt timmarna innan mitt träningspass. Dricker normalt ganska mycket pepsi max som inte har någon effekt på mitt blodsocker över huvud taget.
Min fråga är iaf om det är någon som vet om fun light produkterna innehåller något slags fruktsocker som inte nämns ordentligt i innehållsförteckningen? Verkar nämligen ha en höjande effekt på mitt blodsocker vilket är lite ologist om den inte innehåller något som ska höja blodsockret så som fruktsocker. Ser att den innehåller äppelsyra.. Är det möjligt att äppelsyran kan innehålla lite fruktsocker eller något annat som har en höjande effekt på blodsockret? Isf är den ju inte så bra att dricka under deff.
Nej, de innehåller inget fruktsocker, det hade inneburit mer än 2kcal/250ml :p
Nej, de innehåller inget fruktsocker, det hade inneburit mer än 2kcal/250ml :p
Ok, konstisgt att jag upplever att det har en höjande effekt på mitt blodsocker då. Inte mycket dock. Men känns som att den innehåller någonting suspekt som höjer det lite om jag dricker mycket. Blandar ganska starkt också.
Får man fråga vilken smak du dricker?
För där finns vissa fun light som har mer än 1 sötningsmedel. Tex. Amazing Grape
Vatten, surhetsreglerande medel (E296 äppelsyra, E330 citronsyra), stabiliseringsmedel (E414 gummi arabicum, E415 xantangummi, E445 glycerolestrar av trähartser), sötningsmedel (E955 sukralos, E950 acesulfam-K), aromer, konserveringsmedel E202 kaliumsorbat, antioxidationsmedel E300 askorbinsyra och färgämne E150d sockerkulör via ammoniaksulfitprocessen.
Det är antagligen psykologiskt. Det är tillfredställande att dricka något sött.
JimmyFlessa
2011-03-05, 10:01
Nej, Fun-Light innehåller inget fruktsocker. Om så hade vart fallet hade vart fallet så hade det nog redan uppmärksammats för längesedan då den så starkt marknadförs som "den utan socker".
Känns onödigt att posta ny tråd.
Bara jag som inte förstår hur man kan blanda ut 9+1 som flaskan rekommenderar? Fan vad slabbigt.. Jag tycker det blir godare desto mer koncentrerat det är, men får dåligt samvete över aspartamet, annars skulle jag nog druckit det direkt ur flaskan.
machine gun
2011-04-16, 21:33
Det är antagligen psykologiskt. Det är tillfredställande att dricka något sött.
Hur skulle blodsockret mätbart kunna höjas av psykologiska anledningar?
Sen så har ju TS inte sagt att han verkligen mätt sitt blodsockervärde? Han säger ju att han upplever det som att det höjs.
coolboynesko
2011-04-17, 14:21
Känns onödigt att posta ny tråd.
Bara jag som inte förstår hur man kan blanda ut 9+1 som flaskan rekommenderar? Fan vad slabbigt.. Jag tycker det blir godare desto mer koncentrerat det är, men får dåligt samvete över aspartamet, annars skulle jag nog druckit det direkt ur flaskan.
Det är bara en rekommendation, du får hälla halva flaskan i ditt glas om du så vill.
Inte en aning. Vem har påstått något så befängt?
Stress eller oro. Adrenalinpåslaget tillsammans med lite kortisol kan säkert höja blodsockret flera enheter uppåt på en diabetiker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.