Visa fullständig version : Spinoff: Vilka språk skulle du vilja kunna?
Spinoff på tråden om vilka språk som kan vara bra att kunna.
Trådskaparen börjar:
- Finska
- Arabiska
- Ungerska (för att det är typ jordens vackraste språk)
Finska känns det lite som jag borde kunna, men jag kan inte ett smack. Trots allt född i Finland.:em:
Japanska, nå jag lär mig några enstaka ord genom mitt anime-tittande.:em::thumbup:
Sedan något smart språk, tyvärr verkar ju esperanto inte slagit något vidare...
Alla :D
Hejsan Rainman.:D
eternallord
2011-03-04, 16:29
Latin, ryska, koreanska.
Brickhead
2011-03-04, 16:29
Blev nyfiken på hur ungerska låter när du nämner det.
Känner en kille som kan 8 språk flytande, sånt är så sjukt imponerande:Virro
men Mandarin skulle jag helst vilja kunna, och helt flytande engelska.
Spartansk
2011-03-04, 16:31
Latin. Det skulle vara en enorm fördel om man läste biologi av något slag. Alla djur- och växtarter har vetenskapliga namn, som består av aningen latin och/eller grekiska. Det samma gäller för alla kroppens organ. Kan man latin kommer man dessutom förstå mycket av språken i den latinska språkgruppen, som spanska, franska, italienska och portugisiska. Engelska vetenskapliga ord är ofta direkta låneord från latin.
Ryska, franska, kinesiska.
Är nog enklare att säga vilka jag inte vill lära mig.
Arabiska och japanska dök upp först i mitt huvud, jag gillar hur arabiska låter, och japanska måste man kunna för att kunna leka samurai.
Förbättra tyskan och franskan, snajsiga språk båda två. Italienska, tja, Gudfadern liksom, hallå. Ryska för att leka rysk maffia. Har en kärlekssaga till (med? för?) Polen, så vill gärna lära mig polska - genom att bo i Polen. Spanska och grekiska är bra också om man vill brusa upp ordentligt. Latin sägs ju vara svårt grammatiskt så där är det "challenge accepted". Kinesiskan på framfart, så det också.
Ryska - så jag kunde flytta till Ryssland och bli en bättre lyftare.
Franska - för att få ligga mer. Jag tror att det är något magiskt samband där.
Alla :D
C-3po, typ.
Annars finns det en rad dialekter jag gärna lär mig. Kan inte tänka mig att det finns någon på denna jord som hanterar alla engelska dialekter t ex. Att kunna tolka alla ord, dialekter, ljud, ansikts/hand och andra kroppsuttryck samt alla olika teckenspråk samt bildspråk då olika språk läser från olika håll och påverkar bilder, ja då börjar vi snacka kommunikation :).
Eddie Vedder
2011-03-04, 16:55
Italienska och spanska skulle jag gärna vilja klara flytande.
Sedan vill jag gärna bli bättre och bättre och bättre på svenska språket. Jag tycker faktiskt att fördjupning i svenska språket är mer intressant än att flyktigt kunna snacka ditten och datten. Men det är nog en personlighetsgrej, jag gillar att nörda ner mig som fan i A och helt skita i B. :D
tntballe
2011-03-04, 17:00
Finska och spanska, för en bättre kommunikation med många bekanta.
Spanska, Mandarin, Japanska och Tyska :)
Om jag fick välja ett vore det bannemig japanska. Slippa vänta på subbad anime, GNNNNN! Nej men överlag vore det kul att utforska Japan närmare och då lär språket komma väl till hands. ^^
SiSenior
2011-03-04, 17:39
1. Latin
2. Spanska
3. Portugisiska
C++
Python
Java
R
Talade språk:
Lojban (http://en.wikipedia.org/wiki/Lojban)
Japanska
Mongoliska
Kinesiska
Tyska
Franska
MEGA_MAN
2011-03-04, 18:48
Kinesiska
Känns som ett bra språk att kunna när Kina har den rollen de har idag.
Verkar dock svårt.
Wille005
2011-03-04, 18:49
Franska, Italienska, Ungerska och Koreanska. De tre första för att jag har släkt därifrån och det sistnämnda pga starcraft såklart.
Sheogorath
2011-03-04, 18:50
Jag kan väl lista ett språk jag definitivt inte skulle vilja prata, och det är finska. Jag stör mig på finnar tillräckligt redan utan att behöva veta vad de säger explicit. Undantaget Slarti såklart, men han är svensk i själen.
Italienska och koreanska.
Isländska
Lära mig persiska ordentligt (kan basics)
Tyska
Japanska
Jockefoten
2011-03-04, 19:17
Sagan om ringen-språket.
hahavaffan
2011-03-04, 19:35
Cobol.
Blev nyfiken på hur ungerska låter när du nämner det.
KAlplWO8H6Q
Japanska, tyska, spanska samt nàmá aka "hottentottiska".
Om jag begränsar mig själv till 5 språk:
Kinesiska - pratas av flest människor i världen som modersmål.
Engelska - Pratas av näst flest som modermål, samt så förstås det av väldigt många.
Spanska - Tredje största modersmål och en snabbt växande grupp samt ger en förståelse av latin baserade språk.
Något slaviskt språk (kan Polska så det är bra :)) - Stor grupp och ganska så likt alla andra slaviska språk (väljer ej specifikt ryska eftersom det ligger långt bort från andra slaviska språk)
Arabiska - fjärde mest talade språk som modersmål.
Rikard Jansson
2011-03-04, 20:12
Kom nyss hem med en nyinskaffad språkkurs när jag såg den här tråden :D (ryska)
Crippa90
2011-03-04, 20:18
Danska är något jag vill, och ska, lära mig under livet. Annars hade skånska varit bra att kunna så man förstår våran föreläsare. :furious: ;)
+1 på Olegh
Annars, Trelleborgska. Ett språk för sig själv.
KxSCrsgTa4c
hejhopp79
2011-03-04, 20:28
Spinoff på tråden om vilka språk som kan vara bra att kunna.
Trådskaparen börjar:
- Finska
- Arabiska
Jag kan lära dig finska för 1 flaska kosken i timmen.
Skämt åsido. Jag talar flytande:
Finska
Svenska
Engelska
Jag skulle vilja kunna: spanska, koreanska
svennebanan
2011-03-04, 20:34
Jag kan lära dig finska för 1 flaska kosken i timmen.
Skämt åsido. Jag talar flytande:
Finska
Svenska
Engelska
Jag skulle vilja kunna: spanska, koreanska
Jag skulle vilja tala och skriva engelska flytande. Hur kommer det sig att du kan engelska flytande? Är du född i ett engelsktalande land eller har du bara bott i ett väldigt länge?
Jag skulle vilja tala och skriva engelska flytande. Hur kommer det sig att du kan engelska flytande? Är du född i ett engelsktalande land eller har du bara bott i ett väldigt länge?
Jag kan nästa prata engelska flytande och i skrift är det inga problem som helst. Sköta sig i skolan + ha fallenhet för det + konsumera mycket amerikansk kultur = success. Behöver inte ha bott i ett engelsktalande land för det.
Jag kan nästa prata engelska flytande och i skrift är det inga problem som helst. ha fallenhet för det + konsumera mycket amerikansk kultur = success. Behöver inte ha bott i ett engelsktalande land för det.
Fixade.
svennebanan
2011-03-04, 21:13
Fixade.
Edit: NÄSTAN
Ja nästan, är inte flytande.
Arabiska
Kinesiska
Ryska
Arabiska kan vara nyttigt i samhället. Kinesiska verkar coolt. Har bra ryskt uttal, så skulle säkert låta som en äkta rysk om jag förstod vad jag pratade om också.
Eddie Vedder
2011-03-04, 21:42
+1 på Olegh
Vad menar du med "annars" här? Är inte Trelleborgskan och kärlekens språk samma sak?
Vad menar du med "annars" här? Är inte Trelleborgskan och kärlekens språk samma sak?
Skulle förklara varför jag är singel helt klart.
Eddie Vedder
2011-03-04, 22:07
Skulle förklara varför jag är singel helt klart.
Och varför Idol-Ola får brudar. Nu vet jag ju inte om han är därifrån ursprungligen men han spelade ju fotboll i Trelleborgs FF i alla fall. :D
Och varför Idol-Ola får brudar. Nu vet jag ju inte om han är därifrån ursprungligen men han spelade ju fotboll i Trelleborgs FF i alla fall. :D
Idol-Ola? Är det han "tja SväRje, Ooouuula häR, checka in min feeejsboouuk"?
Eddie Vedder
2011-03-04, 22:12
Idol-Ola? Är det han "tja SväRje, Ooouuula häR, checka in min feeejsboouuk"?
Ja precis, kärlekens språk som sagt. :D
sweetkarolina
2011-03-04, 22:12
ryska - så jag kunde flytta till ryssland och bli en bättre lyftare.
Ryska - för att få ligga mer. Jag tror att det är något magiskt samband där.
+1!
Lillgrabben
2011-03-04, 22:21
Finska.
Det verkar vara ett riktigt partytrick att kunna finska om man mot förmodan åker finlandsfärjan...;)
Lillgrabben
2011-03-04, 22:24
Är tämligen vältalig i både engelska & tyska, men ett språk till skulle inte skada. Frågan är bara vilket...
Spanska har sina fördelar, portugisiska sina, men kinesiska torde dock bli användbart framgent misstänker jag. En svår nöt att knäcka!
Mina kusiner på mammas sida läste Afrikaans i skolan, när de bodde i Sydafrika för en massa år sedan. Den meriten är svårslagen...
hejhopp79
2011-03-04, 22:45
Uppväxt med amerikansk kultur i form av datorspel, musik, rollspel etc. Läst en massa engelskspråkig litteratur, läst forskning/studielitteratur på "svår" engelska, skrivit tusentals inlägg på engelskspråkiga forum, chattat en massa med amerikaner i online-spel i flera år, engelska släktingar etc etc.
Det vore märkligt om man inte kunde engelska.
hejhopp79
2011-03-04, 22:50
Han låter väldigt mycket som en lundensare i mina lundensiska öron faktiskt.
haha :D
Finska.
Det verkar vara ett riktigt partytrick att kunna finska om man mot förmodan åker finlandsfärjan...;)
+1! Jävlar va finskorna skulle gilla det ;) Dom är snälla
portugisiska och mandarin.
Scratch89
2011-03-04, 23:56
Tyska, franska och spanska.
grondahl
2011-03-05, 00:06
Finska
Samiska (Nordlig dialekt)
Franska
Tyska.
Engelska klarar man sig på (läsa universitetslitteratur, skönlitteratur, ha konversationer med utländska kollegor etc) men långt ifrån definitionen av flytande (dvs på samma nivå som modersmålet).
Vill lära mig spanska flytande då jag kan en del redan och dessutom japanska för att det är vackert. Franska är vackert det med. Mandarin är otroligt fult tycker jag men det kan vara bra att kunna. Ja, egentligen skulle jag vilja lära mig måånga språk, men dessa är vad jag kommer på just nu.
Spanska
Arabiska
Mandarin
Japanska
Franska (Stor hjälp i Afrika om man befinner sig i de forna franska kolonierna).
+1 på Olegh
KxSCrsgTa4c:laugh:
Så där låter det på alla mina släktträffar.
:/
Kinesiska. Känns som det kan vara bra i framtiden..
Lars Brinkhoff
2012-03-19, 11:40
Sanskrit verkar fräckt.
Intellektuell
2012-03-19, 11:47
Italienska och spanska skulle jag gärna vilja klara flytande.
De språken kan jag.
@ Ungerska är allt annat än fint, det är alldeles för likt finskan.
Carolinew
2012-03-19, 11:49
Franska, spanska, japanska och kinesiska.
gatewarden
2012-03-19, 11:50
Ryska - Funderat länge på att ta något kvällskurs
Franska - Jobbar med 95% fransmän så hade underlättat lite ibland.
Jag skulle vilja kunna polska, tyska, danska och norska bättre. Helt nya språk skulle vara grekiska, franska, japanska.
cirkelrak
2012-03-19, 12:20
Hoppade på en 15-poängs japanskakurs för några år sedan. Den var på halvfart men det var det värsta i studietakt jag varit med om. Det krävdes verkligen minst 4 timmar om dagen med 50-100 nya ord att lära sig i veckan. Träffar online två gånger i veckan som var sjukt stressande iom att man fick frågor slumpmässigt inför 15 andra personer. Jag gav upp efter halva.
Hade velat lära mig ryska för det låter badass men med tanke på hur mycket jobb det verkar krävas så står jag över :)
Tricklew
2012-03-19, 12:21
+1 på Olegh
KxSCrsgTa4c
Haha vad fan säger dom! :laugh:
koreanska, japanska och kinesiska
ryska hade varit najs med.
Kan göra mig förstådd på ryska och har släkt som pratar arabiska. Fan, man kanske borde lära sig något, trots allt.
Förutom de språken vore det häftigt att kunna franska och kanske också tyska eller latin. Det senare är dock coolare.
Sindarin, Quenya, High Valyrian
mattilainen
2012-03-19, 13:26
ingen som nämner engelska?
Jag vill kunna engelska lika bra som jag kan svenska.
ingen som nämner engelska?
Jag vill kunna engelska lika bra som jag kan svenska.
De flesta kan redan det, antar jag, eller åtminstone såpass nära att det inte är intressant jämfört med att lära sig ett helt nytt språk bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.