Logga in

Visa fullständig version : Skriva berättelse enligt Aristoteles berättarmodell.

Määng
2011-03-04, 14:25
Jag har i uppgift att skriva en berättelse enligt Aristoteles berättarmodell.

Tänkte ifall någon har ett bra tips på en mindfuck film som man kan få lite ideer från.

Berättarmodellen är följande:

*Huvudpersonen ska varken vara helt goda eller helt onda och gärna något utöver det vanliga. Helst även framstående i samhället.

*En twist någonstans i handlingen som kastar om hela huvudpersonens tillvaro.

Därefter ska huvudpersonen drabbas av motgång efter motgång och ska under resans gång få insikt om sig själv, sitt öde och livets villkor.

Eftersom att man hade en stor ödestro förr så ska det på något sätt visas att det inte går att undslippa sitt öde.

Nu behöver ju filmen inte följa alla punkter eftersom jag bara söker ideer hos filmer och kommer att skriva om den utifrån min egen stil.

panzerpig
2011-03-04, 14:40
Det är inte tillåtet med läxhjälp på Kolo. (finns en tråd om det nånstans)

limenka
2011-03-04, 14:41
Finns många trådar där folk får läxhjälp.

Kan tyvärr inte hjälpa

Määng
2011-03-04, 15:19
Men jag har ju inte bett någon skriva berättelsen åt mig. Jag har har frågat efter tips om filmer jag kan hämta inspiration från.

Danne2k
2011-03-04, 15:28
Det är inte tillåtet med läxhjälp på Kolo. (finns en tråd om det nånstans)

Tycker verkligen inte detta kan klassas som läxhjälp, han vill ju bara ha hjälp att hitta en film?

ManuelIT
2011-03-04, 15:43
Star Wars A New Hope har jag för mig brukar ges som ett klassiskt exempel till den här modellen

stevebc
2011-03-04, 15:47
http://www.imdb.com/name/nm0796117/#Writer

Remote
2011-03-04, 16:08
Bruce/Evan Almighty?

Allan
2011-03-04, 16:15
Nä, den här är OK. Han vill ha tips på inspiration, hjälpmedel. Alltså är det OK

Yllegarn
2011-03-05, 12:09
Jag har i uppgift att skriva en berättelse enligt Aristoteles berättarmodell.

Tänkte ifall någon har ett bra tips på en mindfuck film som man kan få lite ideer från.

Berättarmodellen är följande:

*Huvudpersonen ska varken vara helt goda eller helt onda och gärna något utöver det vanliga. Helst även framstående i samhället.

*En twist någonstans i handlingen som kastar om hela huvudpersonens tillvaro.

Därefter ska huvudpersonen drabbas av motgång efter motgång och ska under resans gång få insikt om sig själv, sitt öde och livets villkor.

Eftersom att man hade en stor ödestro förr så ska det på något sätt visas att det inte går att undslippa sitt öde.

Nu behöver ju filmen inte följa alla punkter eftersom jag bara söker ideer hos filmer och kommer att skriva om den utifrån min egen stil.

Uppgiftsbeskrivningen är ju i princip en mall för Gökboet.
Engelsk titel "One flew over the cuckoo's nest".
One flew over the cuckoo's nest
(http://www.imdb.com/title/tt0073486/)

Stoltz
2011-03-05, 12:12
Memento lär väl också vara en sådan? Har t o m för mig att den användes som filmexempel när vi läste om big A's berättarmodell.