handdator

Visa fullständig version : träningsvärk-återhämtning

mognus
2011-03-04, 01:50
jag får oerhört ojämn träningsvärk i kroppen. (vilket jag iofs inte tror är så ovanligt). bröst är de musklerna jag får tveklöst mest träningsvärk i. körde ett tungt bröstpass i måndags, och jag kan nu på torsdag natt bara konstatera att jag antagligen inte kommer bli kvitt träningsvärken på ytterligare ett par dagar. detta händer efter i princip varje pass.
av vad jag har förstått så behöver man inte få träningsvärk i muskeln för att den ska utvecklas. snarare vara glad att man slipper det!

men mitt problem blir ju att jag inte kan köra brösten 2 ggr i veckan som jag gör med allt annat. kan jag ignorera träningsvärken efter 3-4 dagar och köra på igen? eller reparera sig muskeln under hela "smärtperioden" och jag då gör bäst i att bita i det sura äpplet och bara köra ett pass i veckan?

bör ju kanske tillägga att jag egentligen inte bör klaga då jag får goda resultat detta till trots. men detta har jag funderat på länge och ville egentligen bara höra vad nån kunnig har för syn på det.

mvh magnus

Remokillen
2011-03-04, 06:49
Kör du nån konditionsträning? För min egen del så hjälper
30 minuters allmänt lallande och viftande/flaxande på löpbandet dagen efter
ett för mig tungt lyft pass. Vet inte vad det beror på (kan vara placebo) men skönt är det i alla fall. Stelhet och träningsvärk är poff borta.

Yardbird
2011-03-04, 08:13
Kör du till fail på alla muskelgrupper eller främst på bröst? I så fall kanske du ska prova att dra ner på intensiteten och undvika fail ett tag på just den muskeln. Du borde få ut mer i form av tillväxt av att köra utan fail två gånger per vecka än att slakta muskeln helt en gång per vecka.

För övrigt tror jag inte att det är någon fara att du tränar bröst igen efter ett par dagar även om du har fortsatt träningsvärk.

Bara mina reflektioner...

Bluesparv
2011-03-04, 08:15
Träna med träningsvärk är ju bland det skönaste som finns...

mognus
2011-03-04, 11:03
jo, jag kör en del kondition. eftersom jag alltid gjort det så kan jag inte riktigt svara på hur det skulle vart utan. kanske gör bäst i att inte prova ;)

njae, det blir inte till fail varje pass. kör oftast ensam, så det blir att man kör lite safe för att vara säker på att få upp stånge i tex bänk. brukar även variera antalet reps och set. nu i måndags hade jag dock hjälp och kunde kötta på riktigt bra. träningsvärksmässigt blir iofs resultatet detsamma! (på ett ungefär iaf).

har aldrig tränat med träningsvärk eftersom jag helt enkelt blivit avrådd. men eftersom bröstet faktiskt borde fått sin vila efter 3-4 dagar så ska jag prova.
är det nån annan som får liknande träningsvärk, som kan sitta i en vecka??

mini
2011-03-04, 11:07
Du kan absolut träna med träningsvärk så länge det inte är på inflammationsgränsen. Hur länge har du tränat med den effekt/värk du får nu?

Pjotor
2011-03-04, 11:26
Min upplevelse säger att många repetitioner med halvhög belastning ger mer träningsvärk än få repetitioner med hög belastning. Har du provat att köra lite färre set?

mognus
2011-03-04, 11:43
hur vet jag vart inflammationsgränsen går? har alltid haft denna värk i just bröst.
i andra dela får jag normal värk, dvs 2-3 dagar. i vissa ingen alls, som i tex axlar.
varierar väldigt mycket med sets och reps. känner inte direkt att värken varierar på samma sätt.

Forqie
2011-03-04, 12:35
Du kan absolut träna med träningsvärk så länge det inte är på inflammationsgränsen. Hur länge har du tränat med den effekt/värk du får nu?

Hur känner man det? Finns det några speciella symptom som skiljer sig från träningsvärk?

Lamb_Of_God
2011-03-04, 13:07
Är du stel i bröstmuskeln?
Tänkte om de kanske inte är träningsvärk du får utan åker på en sträckning eller nå. Sträckning känns ungefär som extrem träningsvärk men den kommer väldigt fort istället (oftast på direkten men kan dröjja ett tag) och varar längre.

pellepedal
2011-03-04, 13:08
Hur mycket kör du t.ex. bröst på ett pass?

Träna med träningsvärk är oftast ingen fara.

mognus
2011-03-04, 20:48
kör extremt olika. men i regel så delar jag upp 7 set på bänken där 3 brukar vara lutande. 4-5 set med varierande flyesövningar och sist dips tills jag känner att det får räcka. brukar bli tre set där jag kör vad jag tål.
tror inte det handlar om nån sträckning dock. ska gå ner och köra ett högrepspass imorn för att känna på det.