handdator

Visa fullständig version : Kaliper "Defender" - Någon som provat?

Explode
2011-03-04, 01:19
Hej alla!

Första inlägget här. Blev precis medlem *flex*

Ska påbörja min deff nu och funderar på att köpa en fettcaliper.

Har en vanlig vit av plast, men det är väldigt svårt att mäta med den och därför tänkte jag införskaffa denna:

http://www.fitnessbutiken.se/tillbehor/fettmatare/kaliper-defender.html

Någon som provat?

Ska bli kul att bolla ideér med er här på forumet! *flex*

corpsicle
2011-03-04, 05:11
Jag har en sån Defender.
Ingen aning om den är "bra" eller inte.
Den sa 17% för nåt år sen och 12% nu ... vet inte om jag tror på nåt av dom specifika resultaten men jag har ju definitivt gått ner i fett så nånting gör den ju rätt.

kaffekopp
2011-03-04, 09:13
såg ganska intressant ut... men trodde det var väldigt svårt att göra vettiga kaliper mätningar själv?

Albin Eriksson
2011-03-04, 17:14
Jag hade köpt en vanlig i plast istället för en Defender, har båda sorterna hemma.

Explode
2011-03-04, 18:44
Tack för alla svar!

Var lite impulsiv igår så jag beställde den. Jag återkommer eventuellt med vad jag tyckte här i tråden (om jag kommer ihåg det).

@Albin: Jag har också en sån i plast, men problemet som jag upplever det är att den inte har en "spärr" utan trycker jag för hårt så böjs den.. antar att den jag har är riktigt kass kvalité.. köpte den för en femtiolapp lr något.

Nu blir det gymmet (en fredag, yess i know!)

Långsmal
2011-03-04, 23:09
Haha, vilken festlig grej. Borde den inte kunna visa ganska fel beroende på mycket "kött" man griper tag i när man mäter? Eller mäter den av fläskets densitet eller någonting liknade? verkar skumt :)

Explode
2011-03-08, 23:52
Har fått calipern och tänkte lägga en liten recension här.

Man måste göra mätningen på 3 st olika punkter (för killar = bröst, mage och lår) och därefter kan man räkna ut resultatet med hjälp av snurrskiva som medföljer = rätt smidigt.

Problemet som jag upplever är att jag får lite olika värden beroende på hur mycket "fett/kött/skinn" jag greppar. Men jag har hört att man måste öva in den här tekniken.. på något sätt :S

Rekommenderar jag den?

Nja. Tycker att det är svårt att göra mätningar själv med caliper.

Föredrar spegeln :-) istället!

TheIsh
2011-07-11, 18:17
Jag bumpar tråden lite.. Jag har en sån där vit defender i plast själv, och jag håller med om att det är svårt. Testade den förra veckan, på Måndagen och fick 17,9-18,1 i snitt på tre test.

Nu idag körde jag "Parillo" ( http://www.linear-software.com/online.html )
Och nu säger den där 17,6%. Men vissa är ju jävligt svåra att få till bra. Typ som skulderbladet. Men den sa 17,6% iaf.. Sen när jag testade med SAMMA siffror på den som behöver 3 testpunkter fick jag 10.85% och det stämmer verkligen inte..

Frågan: Vad är det mest tillförlitliga sättet att använda den på? Antal kontrollpunkter måste ju spela in, men jag tror inte att det blir mer tillförlitligt om man inte kan mäta dem på ett bra sätt.. Typ biceps, hur fan ska man göra det själv är det tänk (kanske inte Är tänkt att man ska göra det själv?)

Metod 4 verkar ju vara den med flest mätpunkter man kan göra själv.. Enligt metodet som följde med skulle jag ha 10.5% och det har jag verkligen inte.

TheMuffin
2011-07-11, 20:07
http://www.scientificpsychic.com/fitness/diet.html

Tycker denna metoden är ganska schysst för att få ett hum hu man ligger till. På mig funkar det inom ca 1-2% felmarginal

TheIsh
2011-07-11, 20:28
Hur ska man kunna räkna ut bf% genom att mäta omfång.. Det är som BMI, helt ointressant.

TheMuffin
2011-07-11, 20:38
Metoden har US Navy tagit fram och funkar faktiskt ganska bra. Inget att fnysa åt utan resultaten stämmer rätt bra. Du tar 2 mått. Ett över halsen och ett över midjan och korrelationen däremellan ger ett relativt korrekt värde. Men visst, du kan ju avfärda det utan att ha nån som helst aning om vad du pratar om..

apagul
2011-07-12, 02:24
Den kalipern använder jag och den är bra.
Hur många miljoner en riktig våg kostar egentligen.

Du kommer lätt kunna ta 3 ställen (magen, låret och bröstet själv).

Defender är särskilt bra för den låser sig vid resultatet och visar även när du trycker lagom hårt, även om den senare funktionen inte är särskilt intressant.
http://www.linear-software.com/online.html

Borde inte TS få sig en tillsägning? Han länkade till en annan affär.
Så ts ta bort länken. Visa bara bilden. :)

TheIsh
2011-07-12, 11:01
Metoden har US Navy tagit fram och funkar faktiskt ganska bra. Inget att fnysa åt utan resultaten stämmer rätt bra. Du tar 2 mått. Ett över halsen och ett över midjan och korrelationen däremellan ger ett relativt korrekt värde. Men visst, du kan ju avfärda det utan att ha nån som helst aning om vad du pratar om..

Vad är formeln på uträkningen?

TheMuffin
2011-07-12, 11:44
Googlade och hittade denna, %Fat = 86.010*LOG(abdomen - neck) - 70.041*LOG(height) + 30.30 Säger inte mig någonting men du kanske får mer ut av den...:) Testa och se vad du får för resultat! Är som sagt relativt exakt för de flesta, sen lagrar ju inte alla in fett på exakt samma sätt så det är klart att resultatet inte kommer vara lika exakt för alla.

TheIsh
2011-07-12, 12:29
Googlade och hittade denna, %Fat = 86.010*LOG(abdomen - neck) - 70.041*LOG(height) + 30.30 Säger inte mig någonting men du kanske får mer ut av den...:) Testa och se vad du får för resultat! Är som sagt relativt exakt för de flesta, sen lagrar ju inte alla in fett på exakt samma sätt så det är klart att resultatet inte kommer vara lika exakt för alla.

Nej, jag är jättedålig på matte :Virro Men någon annan vänlig själ kanske kan *kissass*

Fet stil: Det var detta jag menade. Jag har inte en arketypisk kroppssamannsättning för en man, eller hur man ska säga. Dålig core och naturligt smal midja, med bred höft och lång smal hals är kanske en bättre beskrivning på en typisk kvinna, och därför ställer jag mig frågande till hur enbart mått skulle kunna vara träffsäkert. Sen äger jag inget måttband vad jag vet.

Frågan var om någon visste ett bra sätt att använda kalipern, inte något mätsätt utvecklat av navy seals. Inte det att jag inte uppskattar svar, jag tror bara inte det skulle funka så bra på mig och jag har ändå ingen möjlighet att testa. Svårt att mäta cylinerformat med tumstock *rolleyes*

TheMuffin
2011-07-12, 12:51
Min tanke var ju att du kunde testa den metoden för att ha som referens. Du fick ju minst sagt skilda resultat med kalipern menar jag. Så om både kalipern och den andra metoden pekar mot samma resultat så ligger du förmodligen ganska nära sanningen.

TheIsh
2011-07-12, 13:20
Jag har läst på lite bättre nu hur man ska använda kalipern.

http://www.youtube.com/watch?v=wPy-D9LZQqM

Nu vet jag inte hur träffsäkert det blev förra veckan, men om det stämmer har jag tappat ungefär 0,5% vilket verkar troligt. Blir mer träffsäkert nästa vecka.

eddde
2012-03-08, 08:33
Hej!

Jag bumpar här, för jag behöver verkligen veta om jag använder denna Kaliper på rätt sätt. Jag får otroliga glädjesiffror hur jag än gör.

Jag har mätt noggrant på de 3 kontrollpunkter som är angivna och får följande gång på gång:

Mage: 8mm
Bröst: 4mm
Lår: 6mm

Sedan adderar jag detta och får 18. och linjerar detta resultat på
skivan med min ålder: 27 år. Detta ger mig en fettprocent på 4-5% Det låter väldigt orimligt.

Jag har även testat att överdriva och verkligen vika mig dubbel för att få tag i överdrivet mkt fett. Men då får jag ett resultat på 7-8%. Jag testade på min tjej och hon fick 17% något som känns betydligt mer sannolikt med tanke på hennes fysik.

Jag är ytterst tacksam för hjälp. Är det något jag gör fel? för annars är jag ytterst besviken på denna produkt då jag ser resultatet den ger som helt orimligt... jag bifogar en bild på min dagsform, någon kanske kan hjälpa mig att avgöra om jag verkligen ligger så lågt i BF *grr*

http://imageshack.us/photo/my-images/29/formnoface.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/29/formnoface.jpg/

Springer
2012-03-08, 10:22
10-12% ?

eddde
2012-03-08, 10:31
10-12% ?

Det är ungefär vad jag skulle gissa på också. Därför känns det som jag gör något fel i mätningen. Kan tillägga att jag håller på att deffa, därav intresset för BF-procenten. Jag vill veta hur jag ligger till helt enkelt.

I nuläget väger jag 78-79kg (morgonvikt). 185cm lång.

marcussalman
2012-03-08, 20:06
Hej!

Jag bumpar här, för jag behöver verkligen veta om jag använder denna Kaliper på rätt sätt. Jag får otroliga glädjesiffror hur jag än gör.

Jag har mätt noggrant på de 3 kontrollpunkter som är angivna och får följande gång på gång:

Mage: 8mm
Bröst: 4mm
Lår: 6mm

Sedan adderar jag detta och får 18. och linjerar detta resultat på
skivan med min ålder: 27 år. Detta ger mig en fettprocent på 4-5% Det låter väldigt orimligt.

Jag har även testat att överdriva och verkligen vika mig dubbel för att få tag i överdrivet mkt fett. Men då får jag ett resultat på 7-8%. Jag testade på min tjej och hon fick 17% något som känns betydligt mer sannolikt med tanke på hennes fysik.

Jag är ytterst tacksam för hjälp. Är det något jag gör fel? för annars är jag ytterst besviken på denna produkt då jag ser resultatet den ger som helt orimligt... jag bifogar en bild på min dagsform, någon kanske kan hjälpa mig att avgöra om jag verkligen ligger så lågt i BF *grr*

Varför ber du inte tjejen att göra det på dig?

Annars kan du kolla om Scoobys råd hjälper:)
http://www.youtube.com/watch?v=wPy-D9LZQqM