Logga in

Visa fullständig version : Extrem muntorrhet under en hård deff

scout_scatter
2011-03-04, 00:49
Har nu deffat i cirka 6 veckor och för första gången känner jag en extrem muntorrhet "känsla" och extrem brist på salt. Är så sugen på salt de 2-3 senaste dagarna trots att jag saltar maten ordentligt tycker jag. Kände mig tvungen att inta en 1/2 tesked salt igår och även idag.

Jag tränar inte "speciellt" hårt men mitt mål är att springa / jogga en halv-marathon i mitten av maj månad. Här kommer lite info.

- Börjat för 6 veckor sedan.

- Startvikt 99kg

- Väger nu 88.5 kg

- Tränar ett 60-75 minuters morgon pass och ett 60-90 minuters kvällspass. Bara kondition. Snittpuls brukar ligga mellan 128-133 bpm oftast. Träningsrums temperatur 22-23 grader.

- Vila 1 dag varje vecka

- Äter mellan 1400-1700 kalorier per dag. Carbs? 90-160 gr oftast.

- Är aldrig törstig, dricker kanske 2.8-3.2 liter vätska per dag. Inte kaffe, bara vatten och pepsi max.

- I övrigt mår jag mycket bra och kondition ökar med hästlängder.

Flickvännen säger att jag borde kolla upp mina ”adrenal glends” ...binjurar? Själv tycker jag att jag borde kanske dricka lite mer vätska och inta extra salt? Vad tycker ni?

Gunfire
2011-03-04, 07:49
Har samma problem dock inte så extreme,och i mitt fall har det inget med njurar att göra eftersom jag hade gjort en större hälsoundersökning 1 månad innan(hel kropp magnet kamera bland annat) det har inget med njurar att göra, din flickvän har fel, en sak som kan ha med muntorrhet att göra är om man har socker.

14K
2011-03-04, 08:57
There are several causes of dry mouth, also called xerostomia. These include:

Side effect of certain medications.

Dry mouth is a common side effect of many prescription and nonprescription drugs, including drugs used to treat depression, anxiety, pain, allergies, and colds (antihistamines and decongestants), obesity, acne, epilepsy, hypertension (diuretics), diarrhea, nausea, psychotic disorders, urinary incontinence, asthma (certain bronchodilators), and Parkinson's disease. Dry mouth can also a side effect of muscle relaxants and sedatives.

Kanske nåt här? Bara en snabb googling.