handdator

Visa fullständig version : Kaffe, negativa effekter?

Shpendi
2011-03-03, 12:12
Jag har varit ganska sjuk nu ett par dagar och typ inte kunnat äta ngt, har dessutom skippat kaffe helt och märkt att jag börjat må bättre än jag vanligtvis mår. Jag är piggare och mer alert än vanligt, beror detta på kaffet? Har kaffe några negativa effekter?

SiSenior
2011-03-03, 12:34
Många upplever att de får en orolig mage av för stora mängder kaffe. Vad som sen är "för stora" är väldigt individuellt.
Postat via en mobil enhet

Forqie
2011-03-03, 13:21
Kan inte för mycket kaffe(då menar jag verkligen för mycket) inducera trötthetssymptom pga att levern eller njurarna(kommer ej ihåg) behöver arbeta så mycket, ungefär på samma vis som med alkohol. Kom ihåg att någon snubbe föreläste om det på skolan, fast nu vet man ju inte hur pålitliga dessa snubbar är, men det kanske har något med det att göra?

Rickard
2011-03-03, 13:46
Bättre kvalitet på sömnen på grund av att den inte störts av koffein?

hejhopp79
2011-03-03, 13:48
En del blir nedstämda och trötta av kaffe .

Upplever du mer energi utan kaffe, good for you. Vi är alla olika

Inge Enveten
2011-03-03, 13:50
Bättre kvalitet på sömnen på grund av att den inte störts av koffein?

Nice teori. Blir lite av en ond cykel med för mycket koffein tror jag.
Mer koffein -> sämre sömn -> tröttare på dagen - > mer koffein

davkei
2011-03-03, 14:07
Som allt annat påverkar kaffe både negativt och positivt. Dricker själv dagligen kaffe och somnar ändå som en sten på kvällen. Men antar att TS har överkonsumerat (om man nu kan uttrycka sig så) kaffe. Lite intressant läsning nedan.

"Positiva effekter är att koffein stimulerar tankeförmågan och flödet av dessa samt motverkar dåsighet och trötthet. Koffeinet ökar den intellektuella kapaciteten och förbättrat associationsförmågan. Vi uppfattar dessutom stimuli från våra sinnen bättre liksom att den motoriska förmågan förbättras. Vi kan i regel arbeta något snabbare med färre fel. Dessa effekter kommer efter en eller två koppar kaffe.
Samma dos påverkar även kroppen på så sätt att hjärtfrekvensen ökar, blodkärl vidgas samt att omsättningen av vätska och substanser genom kroppen underlättas. Sammantaget utgör detta ”kicken” som flera känner efter kaffestunden.

Negativa effekter av högt koffeinintag är exempelvis en känsla av kroniska ångestkänslor som får oss att bli rastlösa och irriterade. Sömnrubbningar är väl känt och även ryckande muskler och i vissa fall diarré i varierande grad. Extremt stort intag, runt tio koppar på kort tid, ger rena förgiftningssymtom såsom kräkningar, feber, frossbrytningar och förvirring. Ännu högre doser är dödliga.
Den dödliga dosen för en människa är ca 10 gram koffein. Men då krävs det att man sätter i sig ungefär 100 koppar på samma kafferast! Med andra ord finns det bättre sätt om man nu nödvändigtvis vill avsluta sitt liv.

Långsiktiga effekter
Forskning de senaste 30 åren har försökt påvisa att kaffe, och koffein i synnerhet, är boven bakom att vi drar på oss hjärtproblem, fosterskador, cancer i bukspottskörteln och ett halvdussin andra sjukdomar.
Bevisen för detta har dock hittills varit motsägelsefulla och kliniska rapporter har snarare väckt fler frågor än vad de kunnat svara på. "

midwinterholes
2011-03-03, 14:20
Katekinerna/Polyfenolerna/nåt annat jobbigt ord i kaffe förhindrar koffeinets fettförbrännande effekt, varför man skall äta koffein i tabform.

Nu undrar jag, om man dricker en kopp kaffe för att det är gott och nån timma senare tar en koffeintablett, kommer kaffet förstöra den också bara för att de blandas i magen?
Jag är mest intresserad av nyfikenhet och inte att jag är rädd om den försumbara "fettförbrännande" effekten från koffeintabletter.

Ledsen för trådkapning men jag tyckte det passade med tanke på topic.

Crocker
2011-03-03, 14:39
Blir du pigg av det?

Eddie Vedder
2011-03-03, 14:50
Som allt annat påverkar kaffe både negativt och positivt. Dricker själv dagligen kaffe och somnar ändå som en sten på kvällen. Men antar att TS har överkonsumerat (om man nu kan uttrycka sig så) kaffe. Lite intressant läsning nedan.

"Positiva effekter är att koffein stimulerar tankeförmågan och flödet av dessa samt motverkar dåsighet och trötthet. Koffeinet ökar den intellektuella kapaciteten och förbättrat associationsförmågan. Vi uppfattar dessutom stimuli från våra sinnen bättre liksom att den motoriska förmågan förbättras. Vi kan i regel arbeta något snabbare med färre fel. Dessa effekter kommer efter en eller två koppar kaffe.
Samma dos påverkar även kroppen på så sätt att hjärtfrekvensen ökar, blodkärl vidgas samt att omsättningen av vätska och substanser genom kroppen underlättas. Sammantaget utgör detta ”kicken” som flera känner efter kaffestunden.

Negativa effekter av högt koffeinintag är exempelvis en känsla av kroniska ångestkänslor som får oss att bli rastlösa och irriterade. Sömnrubbningar är väl känt och även ryckande muskler och i vissa fall diarré i varierande grad. Extremt stort intag, runt tio koppar på kort tid, ger rena förgiftningssymtom såsom kräkningar, feber, frossbrytningar och förvirring. Ännu högre doser är dödliga.
Den dödliga dosen för en människa är ca 10 gram koffein. Men då krävs det att man sätter i sig ungefär 100 koppar på samma kafferast! Med andra ord finns det bättre sätt om man nu nödvändigtvis vill avsluta sitt liv.

Långsiktiga effekter
Forskning de senaste 30 åren har försökt påvisa att kaffe, och koffein i synnerhet, är boven bakom att vi drar på oss hjärtproblem, fosterskador, cancer i bukspottskörteln och ett halvdussin andra sjukdomar.
Bevisen för detta har dock hittills varit motsägelsefulla och kliniska rapporter har snarare väckt fler frågor än vad de kunnat svara på. "

Var kommer den texten ifrån?

häftig
2011-03-03, 14:56
Var kommer den texten ifrån?

Undrar samma sak. Dödlig dos på 10 koppar? Hur fan starka är dem kopparna gentligen? 10g koffein?

Sniggel
2011-03-03, 15:00
Undrar samma sak. Dödlig dos på 10 koppar? Hur fan starka är dem kopparna gentligen? 10g koffein?

Du läste fel. 10g koffein eller cirka 100 koppar.

hejhopp79
2011-03-03, 15:20
Texten ovan kan sammanfattas som aktivering av fight/flight- reflexen, som koffeinet åstadkommer. Dopaminhöjningen stimulerar tankeförmågan och fria associationer men koffeinet stressar också upp kroppen i "onödan" för en fara som inte kommer. Konsumera med måtta

För övrigt får jag en känsla av att texten kommer från Flashback, särskilt p g a att man talar om att det finns enklare sätt att ta livet av sig på ;)

Crocker
2011-03-03, 15:25
Hur många koppar på ett ungefär har man kommit fram till är OK?
Börjat blivit helt galen i kaffe. Kan bli 4-5 koppar/dag vissa veckor.

Sniggel
2011-03-03, 15:45
Där är många som dricker 1 liter kaffe om dagen och har gjort hela sitt liv.

Om det är ok vet jag dock inte. Jag tror nog att det kan vara bra att vara måttfull ibland. Speciellt om man märker att man måste dricka för att hålla sig pigg.

Hade en kollega tidigare som drack "en kanna kaffe om dagen" samt tog rosenrot "för att bli pigg" (om det funkar eller ej är en annan diskussion). Han hade även alltid ett flak powerking på jobbet ifall han behövde lite extra energi.
Han frågade mig om jag visste om något man blev pigg av då han ofta "var trött".

Där skulle jag väl säga att det inte är OK :p

osk
2011-03-03, 16:06
Texten ovan kan sammanfattas som aktivering av fight/flight- reflexen, som koffeinet åstadkommer. Dopaminhöjningen stimulerar tankeförmågan och fria associationer men koffeinet stressar också upp kroppen i "onödan" för en fara som inte kommer. Konsumera med måtta

Det där är en (obekräftad men) intressant teori. När jag själv druckit (för) mycket kaffe så uppstår någon form av kaffenojja. Jag kan inte sitta still, blir allmänt orolig och tappar koncentrationen hela tiden. Stämmer ganska bra med din beskrivning.

Ska testa teorin kommande måndag:)

SiSenior
2011-03-03, 16:22
Börjat blivit helt galen i kaffe. Kan bli 4-5 koppar/dag vissa veckor.

Att 2-3 koppar om dagen under X-antal år är ofarligt vill jag minnas jag sett fakta på.

Crocker
2011-03-03, 16:23
Att 2-3 koppar om dagen under X-antal år är ofarligt vill jag minnas jag sett fakta på.
Sarcasm.

Vet att jag läst ett antal studier här där man börjat sett negativa effekter. 4-5 har jag för mig, är väl en bra fingervisning åtminstone.

Eddie Vedder
2011-03-03, 16:26
Sarcasm.

Vet att jag läst ett antal studier här där man börjat sett negativa effekter. 4-5 har jag för mig, är väl en bra fingervisning åtminstone.

Om det är observationsstudier kan man ju undra vad storkonsumenter av jaffe har för övriga gemensamma drag. Är det de som sover sämst, äter en kost som inte håller energin uppe, stressar som mest etc.?

Sniggel
2011-03-03, 16:36
Om det är observationsstudier kan man ju undra vad storkonsumenter av jaffe har för övriga gemensamma drag. Är det de som sover sämst, äter en kost som inte håller energin uppe, stressar som mest etc.?

Precis. Om vi tar min kollega som exempel så vet jag precis varför han är trött, eftersom jag fått en inblick i hur hans vardag ser ut. Kaffet och energidryckerna är hans sätt att försöka klara av de vardagliga ansvaret som han frivilligt har tagit på sig och för att kompensera för sin dåliga sömn samt stressen han utsätter sig för.
Nu är det bara en person men man ska alltid ställa sådana här frågor innan man börjar skylla på vissa enskilda faktorer.

Crocker
2011-03-03, 16:58
Förstod inte ditt inlägg 100%. Men jag dricker mest kaffe för det är så otroligt gott. Älskar smaken, eftersmaken och att få dricka det på morgonen är guld för att bli varm och glad.

Eddie Vedder
2011-03-03, 17:54
Förstod inte ditt inlägg 100%. Men jag dricker mest kaffe för det är så otroligt gott. Älskar smaken, eftersmaken och att få dricka det på morgonen är guld för att bli varm och glad.

Jag menar att människor med vissa mindre bra livsstilar kanske dricker mer kaffe på befolkningsnivå. De har sämre hälsa oavsett, då kanske kaffet inte spelar roll. Och vice versa, ett mer "lagom" kaffedrickande kanske bara är en del i en allmänt "lagom" livsstil vilket leder till friska människor. Då skulle kanske eventuellt kaffe sakna hälsofördelar också. Om man nu aldrig testar experimentellt vill säga.

MeekGeek
2011-03-03, 18:24

Man brukar se 300mg koffein per dygn som en övre gräns för vad som anses vara ofarligt.

Crocker
2011-03-03, 18:26
Man brukar se 300mg koffein per dygn som en övre gräns för vad som anses vara ofarligt.
4x9=36+^0=360
2x2=4+^0=400+360=760g på träningsdagar. Känns inte så hälsosamt.
Bra väckarklocka att dra ned.

MeekGeek
2011-03-03, 18:28
4x9=36+^0=360
2x2=4+^0=400+360=760g på träningsdagar. Känns inte så hälsosamt.
Bra väckarklocka att dra ned.

Jag hänger inte med din aritmetik, men 760g per dag är absolut för mycket. ;)

hejhopp79
2011-03-03, 19:50
Det där är en (obekräftad men) intressant teori. När jag själv druckit (för) mycket kaffe så uppstår någon form av kaffenojja. Jag kan inte sitta still, blir allmänt orolig och tappar koncentrationen hela tiden. Stämmer ganska bra med din beskrivning.

För att förtydliga talar jag alltså om hur koffein påverkar utsöndring av katekolaminer.

Crocker
2011-03-03, 20:12
Jag hänger inte med din aritmetik, men 760g per dag är absolut för mycket. ;)
Såklart menar jag mg. :em:

Cevex
2011-03-04, 18:55
Ok, en dum fråga, men gör det någon skillnad med kaffe fördelen som tillfälligt förhöjd förbränning speciellt vid fysisk aktivitet om man dricker kaffe rätt så svalt. Eller nästan direkt då den var färdig kokad :p?

jontet
2011-03-04, 19:39
Ok, en dum fråga, men gör det någon skillnad med kaffe fördelen som tillfälligt förhöjd förbränning speciellt vid fysisk aktivitet om man dricker kaffe rätt så svalt. Eller nästan direkt då den var färdig kokad :p?

det är iallafall mycket osannolikt

Patarei
2011-03-05, 19:01
En nackdel som jag kände på när jag drack som mest, ca 2.5 liter om dagen, var att fick jag inte i mig denna mängd kaffe så kunde jag få migrän. En väldigt kraftfull sådan. Dessutom blev jag väldigt lättretlig och hade väldigt svårt att koncentrera mig utan mitt kaffe.
Drack jag över denna mängd 3-4 liter blev jag istället väldigt trött.

Men det handlar nog mest om vana tror jag. Nu har jag trappat ner mitt kaffedrickande till en liter om dagen ungefär.
Min plånbok tackar mig.

hejhopp79
2011-03-05, 19:07
Ja, jag har också upplevt trötthet med större koffeinintag. Det känns som att det till slut blir en ond cirkel av mer kaffe och sedan mer trötthet. Det bästa är nog att ligga kring max 1-3 koppar dagligen, för de flesta.

Såklart beroende på koppstorlek och kaffestyrka. En kaffekopp för mig är ett normalstor mugg på 3-4 dl.

Patarei
2011-03-05, 20:44
Kaffekopparna i handeln har en förmåga att bli större och större med åren har jag noterat.
Förr drack jag kaffe i min 0.5 liters kopp.
Förra året hittade jag en som rymde en liter.

JimmyFlessa
2011-03-06, 07:57
Jag tror mig inte känna av något negativt av min kaffekonsumtion. Den är väldigt stor och är en 0,5 liters mugg som motsvarar 6-7 koppar exra mörkrostat kaffe (Zoegas Dark Temptation). Jag ska dock nog gå ner till att börja dricka lite koffeinfritt då jag enbart dricker på morgonen vid denna tiden (Nu faktiskt:D) och då enbart för att det är gott.

hejhopp79
2011-03-06, 10:14
Random länk, med sannolikt varierande sannolikhet på utsagor. Men ett par läkare med i smeten och ja, framförallt intressant läsning.

http://www.naturalnews.com/012352.html

Aumega3
2011-03-06, 10:45
Jag har visserligen ingen hård fakta bakom det som jag skriver nu men har själv tänkt att det skulle kunna vara en möjlighet (har också experimenterat en del med kaffe/koffeinpreparat).

Min teori är att för mycket koffein kanske triggar igång det sympatiska nervsystemet och ''stänger av'' vårat upptag (eventuellt bara stressar magen och försämrar upptaget av den anledningen istället) av järn vilket i sin tur hämmar tillverkningen av hemoglobin (eller globen eller va de nu hette?) som i sin tur ger motsatt effekt till alla fördelarna du får med ett bra syreupptag.

Kanske formulerade mig lite krångligt men kändes iallafall som att överkonsumtionen av kaffe hade precis motsatt effekt mot en bra syreupptagningsförmåga.

hejhopp79
2011-03-06, 10:56
Fast nu är det väl en akut sänkning om kaffet dricks nära inpå maten?

Gpajpen
2013-03-02, 13:37
Vad vet man egentligen om kaffe länkat till oro, ångest, stress, panikkänslor, sömnstörningar etc?

Har googlat runt lite och hittar mest aftonbladet eller vad som verkar vara åsikter.

tjing
2013-03-02, 13:45
Vad man vet?

Det är vedertaget att koffein kan öka allt du nämner. Man dricker ett par koppar, stressar på jobbet, livet känns övermäktigt, deadlines/hämta barn/gå ner i vikt/, tryck över bröstet, halsen stramar, man "får inte luft", hjärtat börjar rusa etc.

Nikotin och koffein är rätt bra på att stressa upp kroppen, särskilt i kombination med negativ stress i övrigt. När man mår bra i övrigt blir det mer av en "positiv" stress med stimulanter.

Det handlar rätt mycket om "perceived" stress, d v s hur vi uppfattar signaler från kroppen. Tolkas katekolamin/kortisol-utsöndring som hotfullt eller som "peppigt". Det har gjorts en del studier på det där.

tlk
2013-03-02, 13:52
Du läste fel. 10g koffein eller cirka 100 koppar.

http://farm5.staticflickr.com/4117/4911167065_0e394b9d00.jpg

Störd sömn vettikattsingen. Snittar väl på en 3-4 liter kaffe om dagen och märker ingen skillnad på min sömnkvalite även om jag håller upp nån månad. Förvisso dricker jag aldriga något kaffe efter 17:00.

Gpajpen
2013-03-02, 13:53
Blir till att strypa kaffet igen då. Tråkigt. Fan att man kan bli så känslig helt plötsligt, har druckit 1-6 koppar om dagen varierande i minst 10 år, och nu klarar jag max en kopp på en isolerad dag (dvs inget kaffe dagen innan och inget kaffe dagen efter) utan att jag ska börja må konstigt.

Har varit utan kaffe uppemot 6 månader med stickprov då och då om "symptomen" kommer tillbaka eller om jag kan dricka kaffe som förr igen.

tjing
2013-03-02, 13:54
Man vänjer sig vid sin kaffedosering också. Därför upplever du förmodligen inga sömnstörningar.

tjing
2013-03-02, 13:55
Blir till att strypa kaffet igen då. Tråkigt. Fan att man kan bli så känslig helt plötsligt, har druckit 1-6 koppar om dagen varierande i minst 10 år, och nu klarar jag max en kopp på en isolerad dag (dvs inget kaffe dagen innan och inget kaffe dagen efter) utan att jag ska börja må konstigt.

Har varit utan kaffe uppemot 6 månader med stickprov då och då om "symptomen" kommer tillbaka eller om jag kan dricka kaffe som förr igen.

Det kan låta flummigt, men prova någon annan kaffesort kanske. Kaffe är olika starkt och kan skilja åt på andra sätt med alla verksamma substanser.

Gpajpen
2013-03-02, 14:00
Det kan låta flummigt, men prova någon annan kaffesort kanske. Kaffe är olika starkt och kan skilja åt på andra sätt med alla verksamma substanser.

Tror inte det är det, med tanke på att det redan växlas en del automatiskt, alltså det är annat kaffe på jobbet än hemma, ibland provar man en kopp hemma hos någon annan, ibland byts det ut hemma, osv.