Logga in

Visa fullständig version : Magisk gräns?

Berrypicker
2011-03-02, 20:36
Hej!

Nu ska jag påbörja min deff inför sommaren, nu när man börjar få en riktig mage. Det är min andra deff. Under den första så låg jag på ett stort underskott de sista veckorna(gick ned ungefär ett kilo i veckan.) Det gav resultat, men jag kände mig väldigt liten i slutet, vet inte om det beror på tappad muskelmassa eller inte.

Finns det någon "Magisk gräns" vid 500 kalorier? Läser alltid om folk som ligger på sina -500 kalorier, går ner stabilt och långsamt och säger "mer så tappar du muskelmassa!". Men samtidigt läser man om folk som ligger på -1000. Som säger att dom inte förlorar någon muskelmassa, detta känns ju bättre om man klarar av att äta så lite.

Jag har runt 5-6kilo att gå ned, vilket kommer ta rätt så långt tid om jag ligger på -500. Skulle jag kunna ligga på -1000 utan att förlora? Ivrig att börja med min deff så att jag kan bli smal o fin inför sommaren, och börja bulka igen.*drool*

Tack för alla svar. :cool:

coolboynesko
2011-03-02, 21:18
"Skulle jag kunna ligga på -1000 utan att förlora?"

Utan att förlora kan du göra om du är
(1)dopad, (2)nybörjare, (3)tränat nån gång innan och byggt stora muskler sen slutat träna och så har du börjat träna igen efter några år eller (4)om du har väldigt bra gener!

Om inget utav dem punkterna stämmer in på dig så borde du köra på 500 kcal!

Eddie Vedder
2011-03-02, 21:18
500 är inget magiskt nej. Är man redan ganska smal kan det vara lite för mycket till och med.

Berrypicker
2011-03-02, 21:37
Får la satsa på -500 kalorier då, får hoppas att 6packet är mindre än 5-6kilo bort. 8)

Spridis
2011-03-02, 22:01
-500kcal/dag = -3500kcal/vecka vilket leder till runda tal ca -0,5kg viktförlust per vecka. Detta räknas som en bra siffra att gå ner i vikt om man på samma gång vill behålla muskelmassa. Förståss ska gänse normer gällande proteiner och tung styrketräning följas...
Detta med reserveation för kroppsvikt etc etc.

Sheogorath
2011-03-02, 22:56
Betänkt att de här siffrorna gäller om man har underskottet varje dag, d.v.s. här finns ingen ätardag medräkad. Med en ätardag på energibalans (inte precis något hejdlöst svullande!) blir underskottet (har räknat om det till mer exakta sifftror) 643 kcal. Om varje kilo kroppsfett kan frigöra max 70 kcal per dygn krävs det alltså nästan 10 kg kroppsfett eller mer för att man ska vara på den säkra sidan (mängden muskelmassa man kan "bygga tillbaka" på en ätardag måste vara försumbar). Något att tänka på kanske när man planerar. Det finns liksom inte utrymme att vräka i sig om man vill ha ett tillräckligt litet underskott på veckans andra dagar för att behålla maximalt med muskelmassa.

Sniggel
2011-03-03, 17:50
Sen bör man inte basera för mycket utav sitt dietupplägg på siffran 70 kcal per kg fett då det kan finnas många faktorer som påverkar denna åt ena eller andra hållet, samt att eventuell extra muskelförlust ena dagen (pga stort kaloriunderskott) eventuellt kan kompenseras på en ätardag senare i veckan.
Kroppen verkar ha viss flexibilitet när det gäller att hantera kalorier och var makronutrienterna hamnar.

Det som är rätt så säkerställt är att protein är muskelbesparande och att mer protein kan motverka muskelförlust vid stora underskott.

Sheogorath
2011-03-03, 17:59
Sen bör man inte basera för mycket utav sitt dietupplägg på siffran 70 kcal per kg fett då det kan finnas många faktorer som påverkar denna åt ena eller andra hållet, samt att eventuell extra muskelförlust ena dagen (pga stort kaloriunderskott) eventuellt kan kompenseras på en ätardag senare i veckan.
Kroppen verkar ha viss flexibilitet när det gäller att hantera kalorier och var makronutrienterna hamnar.

Det som är rätt så säkerställt är att protein är muskelbesparande och att mer protein kan motverka muskelförlust vid stora underskott.

OK, men just 70 kcal var inte vad jag ville lyfta fram egentligen. Snarare att -500 kcal / dag = -0,5 kg / v är just minus 500 PER DAG och alltså inte gäller om man skippar underskottet någon dag. Essensen var att man hamnar på ett underskott på nästan 650 kcal per dag bara genom att ha en ätardag på energibalans, vilket de flesta inte nöjer sig med. Det ska krängas kladdkakor, kakberg, tårta och glass och sen en kebabpizza på kvällen. Då blir underskottet mycket större än man egentligen har råd med. Visst kan man bygga tillbaka lite på en ätardag, men hur mycket av muskelmassan man bränt bort under sex dagar kan man bygga på en dag? Ville bara lyfta fram den aspekten.

Ps. Jag avråder inte från ätardagar: jag har ätardag själv. Men jag räknar på dem eftersom de inte är magiska dagar.

z_bumbi
2011-03-03, 19:07
Fettförlusten avgörs iofs inte bara av hur mycket kroppen kan släppa från de befintliga lagren utan också av vad man lagrar in av det man äter.

Oavsett det ska man självklart inte överdriva ätardagen och lika självklart ska det vara den dag i veckan som man tränar längst och tyngst.