Logga in

Visa fullständig version : Varför just 1 gram fett om dagen?!

Mumfi
2011-03-02, 11:35
Hej!

Jag håller på att träna och vill därför ligga på kcal-överskott, vilket jag gör nu. Jag började träna ganska nyligen och har därför inte haft någon koll på mina matvanor förrän nu. Vad jag märker är att jag får i mig ganska mycket fett, särskilt från mejeriprodukter så som fil, mjölk och ost.

Visst, jag kan börja med lättprodukter, men min fråga är varför jag skulle vilja göra det? Om jag drar ner på fettmängden så måste jag komplettera det med protein eller kolhydrater för att kompensera kcal-förminskingen. Men vad spelar det för roll om den energi som behövs efter att protein- och fettkvoten är fylld kommer från kolhydrater eller helt enkelt MER fett?

Energi som energi, am I right?

Upplys mig!

King Grub
2011-03-02, 11:38
Vid överätning är kolhydrat bättre än fett, både för muskeluppbyggnad och hälsa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Mumfi
2011-03-02, 12:30
Ah, tack, sjukt bra sida.

Jag har läst allt nu, och förstår inte lika mycket som jag tar till mig, men det gör inte så mycket.

De finns ju en del som kör LCHF-kost när de tränar, det är ju intressant i så fall.

Sniggel
2011-03-02, 17:25
Vid överätning är kolhydrat bättre än fett, både för muskeluppbyggnad och hälsa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

w00t? Den här tråden måste jag ha missat. Den lär jag läsa.

Beelz
2011-03-02, 18:47
Du måste inte äta fett, jag gör inte det iaf... Indirekt får jag ju i mig det, men bryr mig inte om att verkligen medvetet äta fett.

eriksvensson
2011-03-02, 22:24
Du måste inte äta fett, jag gör inte det iaf... Indirekt får jag ju i mig det, men bryr mig inte om att verkligen medvetet äta fett.

Omega-3/6 skadar inte att äta dock. I övrigt så behöver du inte äta fett nej men det är ju gott så varför skippa det? :thumbup:

z_bumbi
2011-03-03, 08:54
Så länge man får i sig tillräckligt av fett, protein och kolhydrater så kan man lägga resterande energiintag lite som man känner eller varför inte göra något som verkar helt okänt bland vissa tränande dvs att äta som man redan gör och bara justera mindre detaljer.
Visst det kanske påverkar någon liten del av träningen och hälsan positivt att ändra mer men då ska den delen påverka mer än vad omställningen kanske påverkar andra faktorer negativt.