Visa fullständig version : En fråga om kaffe
Barbastark
2011-03-02, 10:03
Hejhej!
Jag brukar gilla att ta en kaffe innan frukosten på morgonen för att det är skönt att slappa lite och komma igång.
Men det kan ibland vara så att jag är lite småhungrig, men när jag druckit en kopp så försvinner hungern och jag är "ohungrig" i runt en timme till.
Så min fråga är: Gör kaffet att tex kroppen börjar bränna fria fettsyror eller något i den stilen och tillgodoser en del av energibehovet. Eller är det bara så att kaffet på något sätt "döljer" hungern till ingen nytta och jag hamnar ändå i något katabolt läge??
MVH B
Eddie Vedder
2011-03-02, 10:06
Att inte äta frukost försätter dig inte i ett "katabolt läge" om du nu sturntar i det. Vill du inte äta frukost så måste du inte. Känner du att den aptitdämpande effekten från kaffet utgör ett problem så skippa antingen kaffet eller tvinga ändå i dig maten. Eller vänta den där timmen innan du äter helt enkelt.
Barbastark
2011-03-02, 10:18
Att inte äta frukost försätter dig inte i ett "katabolt läge" om du nu sturntar i det. Vill du inte äta frukost så måste du inte. Känner du att den aptitdämpande effekten från kaffet utgör ett problem så skippa antingen kaffet eller tvinga ändå i dig maten. Eller vänta den där timmen innan du äter helt enkelt.
Okok. Men saken är ju att om jag inte skulle druckit kaffe så skulle jag antagligen vara väldigt hungrig efter ca en timme, och säger inte hungern något om huruvida man går in i katabolt läge eller är på en bra nivå?
Nitrometan
2011-03-02, 10:57
Hunger är komplext, det finns många signaler som påverkar hunger.
MeekGeek
2011-03-02, 13:48
Koffein är glucagon-höjande, och får levern att mobilisera sina glykogenreserver.
Att dricka varmt te stillar min hunger lite. Du kanske skulle få samma effekt av att dricka varmt vatten, som du får av kaffet?
Menar bara att det inte behöver vara något speciellt i just kaffet som dämpar din hunger.
Eddie Vedder
2011-03-02, 16:04
säger inte hungern något om huruvida man går in i katabolt läge eller är på en bra nivå?
Ytterst lite. Inaktivitet leder ofta till sämre aptitreglering och extremt krävande konditionsträning kan helt omintetgöra all matlust som exempel. Finns ju många som beskriver att de knappt kan äta en smula efter marathon utan att spy.
Och med det förenklade resonemanget skulle ju ingen människa med tillgång till mat någonsin ha en oönskad viktkurva.
King Grub
2011-03-02, 16:43
I fastande stadie är du i "katabolt läge", dvs i negativ proteinbalans. Det kompenseras över dygnet, om ditt totala näringsintag under dygnet är detsamma oavsett frukostens tillfälle.
Scratch89
2011-03-03, 07:38
Det som gör att du blir mindre hungrig är dels för att du fyller magen med varm och mysig vätska, men troligen också för att kaffe påverkar insulinnivåerna.
Eddie Vedder
2011-03-03, 08:18
Det som gör att du blir mindre hungrig är dels för att du fyller magen med varm och mysig vätska, men troligen också för att kaffe påverkar insulinnivåerna.
Fast är inte mättnadskänslan från insulin bara påvisad hos djur? Jag har för mig att det är så, men att det sedan inte visade samma sak hos människa. Men jag kan mycket väl ha fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.