Visa fullständig version : Energi till gymmet
Hur får man mer energi över till gymmet egentligen? Som det är nu arbetar jag i butik på dom två tyngsta avdelningarna, drycker & mejeri. Det är en Maxi butik så det är väldigt mycket att göra. Många tunga pallar/burar etc som dras och förflyttas från lager till butik.
Efter ett arbetspass på 6-16 där 90min är rast så har jag ingen energi kvar till gymmet. Eftersom jag arbetar såhär varje dag 4-7 gånger i veckan så har träningen blivit väldigt lidande.
Käkar kreatin. PWO hjälper inte. Armarna är helt slut och ryggen känns tung, hur fan ska man göra? Öka energiintaget och käka mera kolhydrater/protein? Som det är nu ligger jag runt 200-220g protein, 100-160g kolhydrater och 50-100g fett om dagen. Är 19, 200cm lång och väger 105-107kg.
Kosten just nu är väl inte den bästa heller så det har nog bidragande effekt. Vad ska jag käka mer av/ändra? Mer kolhydrater? Pasta/Ris/potatis/mackor?
svenssonhampus
2011-03-01, 21:11
Hur länge har du jobbat där? Du kommer ju förmodligen komma in i det när du har jobbat en längre period & du kan ju även göra pallyftandet till en utmaning. Se det som ett ryggpass ;)
DarcyGrahn
2011-03-01, 21:11
Hur länge har du jobbat sådär? Du borde vänja dig efter ett tag om det inte gått så lång tid.
Har jobbat ungefär sen ett år tillbaka, med undantag från två uppdelade perioder på ca 4-5v styck pga operation.
@Svenne, mjo men ryggpass varje dag är lite jobbigt för ryggen tillslut :P
Själv tycker jag fötterna är det som gör mest ont när man knegar :/. Jag har liknande problem som du, ungefär. 0 energi efter skolan och jobb, därför har jag vänt på dygnet lite. Går upp runt 05 varje dag och tränar innan allt annat, grymt skönt när man väl kommit in i det :). Fast alla har kanske inte den möjligheten med tanke på öppningstiden etc.
Har själv ett fysiskt krävande jobb som målare.
Lösningen för min del är att åka direkt från jobbet till gymmet, aldrig hinna varva ner.
vicarious
2011-03-01, 21:49
Hur får man mer energi över till gymmet egentligen? Som det är nu arbetar jag i butik på dom två tyngsta avdelningarna, drycker & mejeri. Det är en Maxi butik så det är väldigt mycket att göra. Många tunga pallar/burar etc som dras och förflyttas från lager till butik.
Efter ett arbetspass på 6-16 där 90min är rast så har jag ingen energi kvar till gymmet. Eftersom jag arbetar såhär varje dag 4-7 gånger i veckan så har träningen blivit väldigt lidande.
Käkar kreatin. PWO hjälper inte. Armarna är helt slut och ryggen känns tung, hur fan ska man göra? Öka energiintaget och käka mera kolhydrater/protein? Som det är nu ligger jag runt 200-220g protein, 100-160g kolhydrater och 50-100g fett om dagen. Är 19, 200cm lång och väger 105-107kg.
Kosten just nu är väl inte den bästa heller så det har nog bidragande effekt. Vad ska jag käka mer av/ändra? Mer kolhydrater? Pasta/Ris/potatis/mackor?
Du äter ju som en liten flicka. Räknade lite snabbt och fick fram ungefär 2500 kcal om du äter max av allt det du skrev, alltså 220g protein, 160g KH och 100g fett.
Med din vikt och längd samt ett krävande arbete förbrukar du säkert 3500-4000 kcal om dagen i snitt, minst.
Du äter ju som en liten flicka. Räknade lite snabbt och fick fram ungefär 2500 kcal om du äter max av allt det du skrev, alltså 220g protein, 160g KH och 100g fett.
Med din vikt och längd samt ett krävande arbete förbrukar du säkert 3500-4000 kcal om dagen i snitt, minst.
Ska försöka att öka matintaget under veckan och se hur det går!
Lösningen för min del är att åka direkt från jobbet till gymmet, aldrig hinna varva ner.
+1! Det absolut bästa är att bara köra på innan man hinner bli trött efter jobbet. Sjukt segt att åka iväg när man väl satt sig ner börjat titta på TV eller nåt. Då känner man mer hur trött och sliten man faktiskt är efter dagens jobb
Bluesparv
2011-03-02, 07:32
Jag gör tvärtom - åker hem och sover en stund. Jag är dock övertygad om att det handlar om vana, samt kosthållning. Som Vic skrev så behöver troligen TS ha mer energi i sig.
@TS: Hur äter du inför ett pass? Hur lång tid innan, vad äter du?
Eddie Vedder
2011-03-02, 09:16
Hur ser träningen ut? Jag kan tänka mig att du vinner på en låg volym om du jobbar så mycket fysiskt. Att kombinera fysiskt arbete med massor av högvolymträning till fail låter ju mindre bra. Och kör tyngsta passet när du är ledig.
Angående kosten är det ju främst energin som är viktig. Det behövs ingen "optikost" alls, falukorv och makaroner till lunch är energirikt och det krävs inga mastodontportioner som brukar med magen när du jobbar.
Arf Pingvin
2011-03-02, 10:26
Hur ser träningen ut? Jag kan tänka mig att du vinner på en låg volym om du jobbar så mycket fysiskt. Att kombinera fysiskt arbete med massor av högvolymträning till fail låter ju mindre bra. Och kör tyngsta passet när du är ledig.
Angående kosten är det ju främst energin som är viktig. Det behövs ingen "optikost" alls, falukorv och makaroner till lunch är energirikt och det krävs inga mastodontportioner som brukar med magen när du jobbar.
Uppfriskande att se en så klok ung man :thumbup:
Running_b
2011-03-02, 10:49
Jag jobbar lika mycket jag och kan bara säga att sömnen är otroligt viktig. Se till att du känner att du verkligen sovit ut varje gång du vaknar.
Kosten ser bra ut. Jag trycker alltid en stor måltid 1.5 till 2 timmar innan träning, sen tar jag koffeintabletter 30 min innan. Det är en fin combo! :)
Som andra sade, ifall du har ett så pass fysiskt krävande jobb med den längden/vikten så bör du äta mer, mycket mycket mer imo.
Förhandla dig fram ett schema där du kan köra gymmet innan jobbet. ;)
Eddie Vedder
2011-03-02, 17:03
Uppfriskande att se en så klok ung man :thumbup:
Med babysteps har jag mer och mer börjat leva som jag lär också. :) "Optikost" har jag förvisso inte brytt mig om tidigare heller men det är ju för att jag inte har en aning om hur den kosten skulle se ut. :D Men den övriga synen på ätande, mat och träning blir sundare och mer balanserad.
von huff
2011-03-02, 18:52
Jag har också en tungt jobb och hur man än gör så kommer man inte att ha samma energi som man hade som ledig/studerande.Jag skulle iaf lägga in träningen de dagar du har ledigt och träna korta pass, känns inget vidare att ha ett låångt ppass framför sig efter en lång arbetsdag.Så måste man förståss äta ordentligt
Jag har också en tungt jobb och hur man än gör så kommer man inte att ha samma energi som man hade som ledig/studerande.Jag skulle iaf lägga in träningen de dagar du har ledigt och träna korta pass, känns inget vidare att ha ett låångt ppass framför sig efter en lång arbetsdag.Så måste man förståss äta ordentligt
Det jag försöker att göra! Men då blir det träning typ varannan vecka. Mycket jobb nu i dagarna *grr*
Tröttheten har nog varit pga för lite sömn (Lägga sig vid 22-23 och upp vid 5) och kosten likaså. Ska försöka att öka matintaget och sova lite längre och se hur det går. Skönt att man är ledig i helgen så man får andas ut lite :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.