Visa fullständig version : Muntorhet vid deff?
Hej jag har märkt att jag har blivit torr i munnen sen när jag börja deffa, har detta något samband med deff? det sker främst under nattetid. någon som upplevt samma? finns det något man kan ta mot muntorhet?:
nej jag tar inga mediciner förutom omeprazol, dock så hände detta när ja börja deffa..
Pretorian
2011-03-01, 07:34
Jag blir mest torr när det är väldigt kallt ute, så som det varit de senaste veckorna. För min del har det nog inget med deffen att göra. Nu känner jag inte av det, antagligen för att det är varmare.
Dricker du ordentligt med vatten? Munnen är sista stället som signalerar att du är uttorkad.
Dricker du ordentligt med vatten? Munnen är sista stället som signalerar att du är uttorkad.
Japp det gör jag. hade jag varit uttorkad så hade jag väl varit jävligt svag :S
edit:
mina symptom stämmer inte på uttorkad
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Uttorkning/
kanske är mitt jobb som gör mig så :S pratar typ 8 h om dagen
Blir du lätt täppt i näsan att du kanske måste andas med munnen under natten, brukar sluta med att man får extremt torr mun.
Blir du lätt täppt i näsan att du kanske måste andas med munnen under natten, brukar sluta med att man får extremt torr mun.
hmm ne tror inte det, aja finns väl inte mkt man kan göra? dricka mkt vatten samt läpsyl (hur d än stavas) :S
Reaper123
2011-03-01, 10:19
Jag har något liknande symptom, men kan ha med att jag istället dricker för mycket vatten!? För får aldrig i mig under 3L/dygn och har väldigt ofta torr mun samt torra läppar!
Nu under deffen har jag bla slutat med salt i/på maten (alltså via saltkar), kan det gör att kroppen helt enkelt inte binder upp lika mycket vätska i kroppen som den normalt gjorde tidigare?
Hej jag har märkt att jag har blivit torr i munnen sen när jag börja deffa, har detta något samband med deff? det sker främst under nattetid. någon som upplevt samma? finns det något man kan ta mot muntorhet?:
nej jag tar inga mediciner förutom omeprazol, dock så hände detta när ja börja deffa..
Jag upplevde samma symptom som dig när jag började äta Whey-80 och deffa. Extremt torr i munnen dygnet runt. Köpte fluortuggummi och började dricka betydligt mer vatten än vad jag hade gjort tidigare. Nu fungerar det bra. Kan vakna och vara torr i käften på nätterna men det har jag löst genom att ha en vattenflaska vid sängen.
Blir blötare i munnen under deff, varför vet jaginte.
Jag har något liknande symptom, men kan ha med att jag istället dricker för mycket vatten!? För får aldrig i mig under 3L/dygn och har väldigt ofta torr mun samt torra läppar!
Nu under deffen har jag bla slutat med salt i/på maten (alltså via saltkar), kan det gör att kroppen helt enkelt inte binder upp lika mycket vätska i kroppen som den normalt gjorde tidigare?
+1
TS dricker troligtvis mer vätska under deff än annars, något jag också gör.
Shakes, kaffe och pepsi max :)
Salmaik njaa.... det vet ja inte riktigt... men d e mest när man vaknar d e jobbigt, men d e ganska vanligt, tror att ju mer man tänker på det desto torrare känns det =) lite psykiskt
har också upplevt detta vid min pågående deff, dricker runt 2-3 liter vatten/dag. Nån som har någon vettigt förklaring?
watertouch
2013-03-26, 07:00
Vad kör du för typ av deff? var inne på www.fass.se och såg att det kan sänka magnesiumet, så se till att du äter dina mineraler.
Mot muntorrhet äter jag just nu Salivin från apoteket, innehåller, flour och xylitol som även är bakteriedödande...
Anton Fräs
2013-03-26, 07:30
Tar du någon form av centralstimulant? Koffein, PWO:s med myskosubstanser eller dylikt?
Vad kör du för typ av deff? var inne på www.fass.se och såg att det kan sänka magnesiumet, så se till att du äter dina mineraler.
Mot muntorrhet äter jag just nu Salivin från apoteket, innehåller, flour och xylitol som även är bakteriedödande...
ja, multivitamin intags dagligen så tror inte det är någon vitaminbrist.
Tar du någon form av centralstimulant? Koffein, PWO:s med myskosubstanser eller dylikt?
Ja, koffein intags på en daglig basis i form av en kanna kaffe ungefär... men har inte direkt ändrat min kaffe konsumtion bara för att jag har dragit ner på kcal, så känns lite konstigt att det skulle märkas vid ett underskott, eller?
Jag la av med LCHF till stor del pga att jag var konstant törstig och konstant kissnödig. När jag räknade efter ungefär hur många kalorier jag hade ätit så insåg jag att jag hade ätit alldeles för lite, så jag vet inte om det var underskottet eller näringsproportionerna som orsakade törsten.
Anton Fräs
2013-03-26, 12:23
Ja, koffein intags på en daglig basis i form av en kanna kaffe ungefär... men har inte direkt ändrat min kaffe konsumtion bara för att jag har dragit ner på kcal, så känns lite konstigt att det skulle märkas vid ett underskott, eller?
Nej, jag tänkte mer om du hade lagt till något som många gör vid deff. Har du ökat ditt proteinintag?
Nej, jag tänkte mer om du hade lagt till något som många gör vid deff. Har du ökat ditt proteinintag?
nä, enda jag i princip gjort är att dra ner på total kcal och cykla carbs/fett på träningsdagar och vilodagar. Ligger runt 2-3g/kg protein ungefär, däremot så använder jag kanske salt lite väl mycket i matlagning, kan det påverka?
Följer för övrigt leangains, både träning samt kosthållning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.