handdator

Visa fullständig version : Tejpa ärr

Ih32
2011-03-01, 03:05
Det är så att jag för ett halvår sedan fick ett ärr, jag har hört att man ska tejpa upp till ett år så att det ser snyggt ut.

Grejen är den att ärret redan finns (skadade mig för ca sex månader sen)
det är fortfarande rött/rosa.
Men jag tänker nu gå ner i vikt och jag undrar om ni rekomenderar att
jag börjar tejpa trots att jag ska gå ner i vikt ?

Avesta
2011-03-01, 03:23
wtf

G_lund
2011-03-01, 07:47
wtf

Precis vad jag tänkte.

Det är ju fräckt med ärr!:thumbup:

hahavaffan
2011-03-01, 08:07
Varför skulle du inte kunna tejpa för att du går ner i vikt?

Annine
2011-03-01, 08:13
Du kan använda kirurgtejp för det, men jag tror nog att det är försent. Du skulle ha börjat tejpa direkt och det hjälper typ tre fyra månader framåt. Men du kan ju alltid prova!

AngryFinnishGuy
2011-03-01, 11:37
Finns faktist någonsorts skydd man kan använda sig av, som ger ett stabilt tryck på ärret så de ska bli ljusare snabbare. Men ärren kommer alltid vara kvar.

Tricce
2011-03-01, 12:31
Är det inte också så att man tejpar för att skydda det mot sol som bleker ärren då dom är nya?

AngryFinnishGuy
2011-03-01, 12:32
Är det inte också så att man tejpar för att skydda det mot sol som bleker ärren då dom är nya?

Det kan man göra

Lellan
2011-03-01, 12:43
Ok, här vad jag lärt mig om ärr:

Är ärret rött, pirrar el reagerar på ngt sätt är det fortfarande aktivt - tejpa du. Det finns även dyr tejp (mepiform 500 pix/rulle) och/el salva cicatrix (350 kr) som båda har ngn silikonfunktion som sägs hjälpa - meningarna om huruvida detta gör ngn nämnvärd skillnad är delade. Men ska påverka ärr som börjar "stå ut" mest, inte platta.

Är ditt ärr utsatt för tryck, kan det bli värre, du kan då tejpa ihop kanterna så att de inte "dras isär" med steristrip. Men vanlig Microporetejp brukar man tejpa med.

Har nya ärr, min kirurg sa att jag skulle tejpa 8-14 månader, så länge ärret verkar vara aktivt. Samt skydda det noga mot sol.

Ett tips jag lärde mig "the hard way" är att inte byta tejp oftare än tejpen själv tycks vilja bytas, man kan skada ärret genom att krångla för mkt på det. Det ska inte heller utsättas för tryck el skavning.

Vad gäller solning skulle jag vänta 6 veckor och då dölja dem helt (inte bara m tejp), bad 4-6 veckor beroende på hur de läkt. Sola själva ärren ett år tror jag det var.

Hoppas det var till ngn hjälp! :)

r3mpuh
2011-03-01, 14:18
Det finns en Subliminal för det tror jag, men Shannon har ännu inte fått någon feedback från någon av de som köpt den, så hur pass effektivt det är, är ännu typ okänt.
Dra ett PM om du vill ha länk :p