Logga in

Visa fullständig version : Uppfostrar skolan dumma barn?

Yes
2011-02-28, 23:15
Varning: Inte för känsliga tittare...
1YLlX61o8fg

Tydligen förekommer liknande metoder i svenska skolor också. Det är inte ens något ovanligt. Enligt morsan, som är lärare, finns det matteböcker på låg och mellanstadiet som har så krångliga metoder att inte ens lärarna lyckas hålla reda på allt. Uppepå det finns det vissa läger som trycker på att barnen inte ska lära sig ordentlig uppställning innan högstadiet.

panzerpig
2011-02-28, 23:20
Skolan ska väl inte uppfostra barn?
Ligger väl i lärarnas roll att se till att ha bra undervisningsböcker.
Men, det verkar ju vara nått galet i den svenska skolan, vi tappar plats på internationella rankingen, om jag förstått rätt...

zeusden1
2011-02-28, 23:24
Det ska vara så pedagogiskt för dessa "dumma" barn så att även de kan lära sig räkna. Jämför med Rosenthaleffekten då en förväntan på någon ofta kan infrias, dvs. förväntas det att barn är dumma och deras undervisning anpassas just för dumma, kan det mycket väl vara så att de blir dumma.
En definition av "dumma" skulle även vara på sin plats, då avsaknaden av matematiska kunskaper inte gör en person dum.

Olegh
2011-02-28, 23:29
Det här handlar ju om pedagogik. Med tanke på att det inte talades svenska i videon så förstår jag inte alls hur kopplingen till någon internationell ranking kan göras. Om det här är någon ny trend som även förekommer i det svenska skolväsendet så verkar det ju dock vid en första anblick beklagligt.

Yes
2011-02-28, 23:43
Problemet är att de som anvsarar för undervisningen och styr innehållet sitter och bygger teoretiska luftslott om hur barn borde lära sig, vilket inte alls behöver vara förankrat i hur det faktiskt funkar. Tanken här tycks t.ex. vara att bryta ned "problemet" i dess mest konkreta former genom användandet av symboler. Det blir som synes krångligt och svårhanterligt när man kommer upp i stora tal, och tänk om de måste göra samma skit med multiplikation och division. Detta istället för att lära barnen forma abstraktioner, som är en livsnödvändig egenskap.

C.E.J.
2011-03-01, 00:24
Ujujuj... det blir home schooling när jag och frugan skaffar ungar. Ska först skaffa fru bara.

zeusden1
2011-03-01, 00:26
Ujujuj... det blir home schooling när jag och frugan skaffar ungar. Ska först skaffa fru bara.

Christian home-schooling á la USA?

C.E.J.
2011-03-01, 00:48
Christian home-schooling á la USA?

Näe, vad får dig att tro det? På tal om det, såna ämnen lär vara rätt svåra att lära ut neutralt till ens egna ungar, alltså politik, religion o dyl. Tränar upp dem till trogna moderater :D