handdator

Visa fullständig version : Utåtstickande revben/bröstkorg

Fis
2011-02-28, 22:06
Tja, fattar mig kort eftersom jag skriver från mobil.
Mina revben sticker ut, inte på det smala sättet att de syns utan att de ser ut som att jag har en stor fettvalk när jag har tröjan på.
När jag står rakryggat så står det ut och det känns som att ja inte kommer kunna få en platt form under bröstet och nedåt.

Sökte här på forumet, fann EN liknande tråd. Är jag ensam med detta eller? Är de SÅ ovanligt?

Tacksam för lite feedback på vad som kan göras

Trisse
2011-02-28, 22:12
En bild säger mer än 1000 ord!

Beus
2011-02-28, 22:52
Hej,

Jag har en liknande åkomma. Min bröstkorg är "böjd", vilket gör att mina nedersta revben sticker ut och syns under tröjan. Det gör också att min mage putar lite extra.

Ifall du har samma "problem" som jag så kan det vara "Pectus Excavatum", även kallat trattbröst - vilket jag misstänker att jag har en mild variant av.

Men jag kan nästan garantera dig - det sitter i ditt huvud och ingen annan tänker på det på samma sätt som du. :)
Jag känt likadant och funderat mycket runt det, men både vänner och flickvän säger att det bara är jag som tänker på det och att det inte syns.

Fis
2011-02-28, 23:50
En bild säger mer än 1000 ord!
Fixar när jag är vid datorn!

Hej,

Jag har en liknande åkomma. Min bröstkorg är "böjd", vilket gör att mina nedersta revben sticker ut och syns under tröjan. Det gör också att min mage putar lite extra.

Ifall du har samma "problem" som jag så kan det vara "Pectus Excavatum", även kallat trattbröst - vilket jag misstänker att jag har en mild variant av.

Men jag kan nästan garantera dig - det sitter i ditt huvud och ingen annan tänker på det på samma sätt som du. :)
Jag känt likadant och funderat mycket runt det, men både vänner och flickvän säger att det bara är jag som tänker på det och att det inte syns.

Lite kul det du säger, det var av mina polare jag märkte det. Har varit inställd på mina breda höfter så har inte lagt en tanke på det. Men så sa både en och två vänner vid olika tillfällen att mina revben sticker ut. Ser riktigt dåligt ut.
Finns det inget som kan hjälpa? Pullovers? Vidga övriga bröstkorgen på ngt vis? Träna mage?

Mvh

ispåse
2011-03-01, 09:51
Syns mindre ju mer muskler du lägger på dig, bra bröstmuskler hjälper till mycket. :)

coolboynesko
2011-03-01, 11:51
Min högra bröstkorg är större än vänstra, på vissa ställen ser de ut som om de fattas revben, vissa revben sticker ut som fan! Känner du igen dig?

z_bumbi
2011-03-01, 12:39
Nedre revbenet står nog ut på de flesta då det ger bättre skydd för organen och bättre rörlighet. Vill du inte att det ska synas så bli större.

Hemma Gymmaren
2011-03-01, 12:44
Min högsta vänstra magruta sticker ut mer än vad den högra gör, gjort det ett tag. Verkar som man inte kan göra så mycket åt de.

Fis
2011-03-01, 13:14
Syns mindre ju mer muskler du lägger på dig, bra bröstmuskler hjälper till mycket. :)
Känns verkligen inte som att ett par större bröstmuskler skulle göra underverk. Det som syns mest är ju att det går in strax under revbenet, alltså magen. Så större bröst förvärrar nog det hela ;S
Min högra bröstkorg är större än vänstra, på vissa ställen ser de ut som om de fattas revben, vissa revben sticker ut som fan! Känner du igen dig?
Nja, vet inte hur du menar, kolla bilderna =)

http://img823.imageshack.us/i/picture0002c.jpg/
http://img846.imageshack.us/i/picture0007.jpg/

tack för samtliga svar

Fis
2011-03-01, 13:17
Nedre revbenet står nog ut på de flesta då det ger bättre skydd för organen och bättre rörlighet. Vill du inte att det ska synas så bli större.
Kolla bilderna så förstår du hur jag menar.
Blir jag grövre i övrigt så kommer ju formen vara densamme, om jag nu inte får magmuskler som sticker ut lika mycket som revbenen..?
Kan ju dock ha sjukt fel, mycket verkar ju tyda på att jag bara ska bli grövre för att nöja mig, men ibland så känns det som att jag har ett helt missbildat skelett *mini

Ungrim
2011-03-01, 13:22
men ibland så känns det som att jag har en helt missbildad självbild *mini

Jag rättade ditt påstående lite, tycker det ser ganska normalt ut av det man kan se på dina biler.

Hur ser det ut om du står rak i ryggen?

TheGhr
2011-03-01, 13:32
Det är inte åtminstone delvis något med hållningen då? Jag vet inte riktigt hur jag ser ut från sidan men på dig löper ju ryggen parallellt med framsidan på bild 1.

Edit: Fan 2an. :/

Fis
2011-03-01, 14:26
Jag rättade ditt påstående lite, tycker det ser ganska normalt ut av det man kan se på dina biler.

Hur ser det ut om du står rak i ryggen?
Jag försöker stå rakryggat på bilden? Sträcker på mig lite och drar bak axlarna något.

Det är inte åtminstone delvis något med hållningen då? Jag vet inte riktigt hur jag ser ut från sidan men på dig löper ju ryggen parallellt med framsidan på bild 1.

Edit: Fan 2an. :/
Ja, det kan vara fel på hållningen, vet inte riktigt, men står som sagt "rakt" på bilden.
Men även om jag hade stått "rätt" så sticker ju revbenen fortfarande ut.

Starlight
2011-03-01, 16:11
Du är inte ensam kan jag säga, känner verkligen igen mig av att kolla på bilderna. Mina revben sticker ut precis likadant. När jag kör bänk och har stor brygga ser det helt groteskt ut! Men jag vet inte om det finns nåt att göra åt saken...

Scratch89
2011-03-01, 17:36
Äh, det där var ju inte jättemycket. Jag skulle nog säga att det tillhör det normala, fast bilderna kanske bara inte gör rätt för sig.

z_bumbi
2011-03-01, 18:25
Kolla bilderna så förstår du hur jag menar.

Det ser ut att vara en helt normal överkropp.

http://enisse.blogg.se/images/2011/arnold-schwarzenegger_125969267.jpg

Nidhogg
2011-03-01, 18:34
http://en.wikipedia.org/wiki/Pectus_carinatum

aka duvbröst

större bröstkorg = mer plats för pecs så det är inte särskilt dåligt

ispåse
2011-03-01, 18:36
[QUOTE=Fis;4897031]Känns verkligen inte som att ett par större bröstmuskler skulle göra underverk. Det som syns mest är ju att det går in strax under revbenet, alltså magen. Så större bröst förvärrar nog det hela ;S
/QUOTE]

Stora bröst kommer ge synvillan att nedre delen av bröstkorgen verkar mindre, kolla fitnessbrudarna :D

Men som sagt, lägg på dig 10kg muskler över lag så är problemet ur världen.

Fis
2011-03-01, 19:46
http://en.wikipedia.org/wiki/Pectus_carinatum

aka duvbröst

större bröstkorg = mer plats för pecs så det är inte särskilt dåligt

Shit, kollade på Google.
Men riktigt så är det inte, duvbröst verkar ha som en slags bergstopp strax under brösten, kolla bild
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Ben_Fraser_pectus_carinatum.jpg

Där vid brösten så är det väldigt upphöjt, vilket det inte är för mig, däremot så är bröstkorgen nertill stor och "smälter" inte alls ihop med resten.

TheGhr
2011-03-01, 21:11
Ja, det kan vara fel på hållningen, vet inte riktigt, men står som sagt "rakt" på bilden.
Men även om jag hade stått "rätt" så sticker ju revbenen fortfarande ut.
Då är det kanske din rygg det är fel på istället, min rygg går inte in på den platsen din gör. Det bra:iga med det är ju att kan du bara räta ut den så ser det enligt bilden ut som att bröstkorgen nedtill också bör dra sig bakåt.

Fis
2011-03-02, 15:54
Då är det kanske din rygg det är fel på istället, min rygg går inte in på den platsen din gör. Det bra:iga med det är ju att kan du bara räta ut den så ser det enligt bilden ut som att bröstkorgen nedtill också bör dra sig bakåt.

Men om jag ska "rätta till" ryggen så att bröstkorgen åker in, så måste jag ju gå runt kutryggad?

TheGhr
2011-03-02, 20:45
Men om jag ska "rätta till" ryggen så att bröstkorgen åker in, så måste jag ju gå runt kutryggad?

Kanske, om ryggen nu är fixerad så att ett mellanting inte istället kan uppnås. Du har liksom svanken jättehögt upp.

Punisher1
2011-03-02, 20:57
Ser ut nästan exakt som mig! jag har ett litet litet pectus excavatum vilket gör att nedre delen av mina revben sticker ut som dina funderade på det mycket själv med men tror inte det är så farligt som man själv tror. dock tycker jag själv att mitt har blitt bättre av bra magträning kanske har fel men tror att musklerna hjälper till att kanske trycka till allt på platts (till en viss nivå iaf) eller så är det bara för man blitt lite större som det ser bättre ut.

benacii
2011-03-02, 21:08
tittade på dina bilder och håller med Z-bumbi. ser helt normalt ut.

Beus
2011-03-03, 13:48
Ser ut nästan exakt som mig! jag har ett litet litet pectus excavatum vilket gör att nedre delen av mina revben sticker ut som dina funderade på det mycket själv med men tror inte det är så farligt som man själv tror. dock tycker jag själv att mitt har blitt bättre av bra magträning kanske har fel men tror att musklerna hjälper till att kanske trycka till allt på platts (till en viss nivå iaf) eller så är det bara för man blitt lite större som det ser bättre ut.

Jag har nästan identiska revben som dig Fis (om man ser till bifogade bilder) och allt som Punisher skriver stämmer in på mig också. Jag känner att "problemet" blir mindre märkbart i takt med att såväl bål som serratus anterior blir större/mer framträdande.

South Samton
2011-03-04, 19:58
välkommen till klubben ;). Testa fridykning jag verkar i alla fall vara gentiskt byggd för det...

Sniggel
2011-03-04, 20:50
Den där typen av bröstkorg har jag sett många som har.

Fis
2011-03-05, 10:02
välkommen till klubben ;). Testa fridykning jag verkar i alla fall vara gentiskt byggd för det...
Haha, hur menar du?

Den där typen av bröstkorg har jag sett många som har.
Jaså, dåligt eller bra?
hur ser det ut när man är mer välbyggd?

Fis
2011-04-02, 15:35
Lite fett börjar försvinna nu, här är en dagsfärsk bild på hur det ser ut. Står helt vanligt, sträcker på mig. Svankar inte särskilt mycket
http://img815.imageshack.us/i/bild1si.jpg/

Ser ju ganska freaky ut, har aldrig sett någon annan (irl) ha bröstkorgen så pass utåtstickande. Någon som vet hur det kommer se ut när man har mindre kroppsfett-%?

King Grub
2011-04-02, 15:43
Ser ju ganska freaky ut

Nej.

Tvåan
2011-04-02, 16:08
Så ser jag också ut ungefär. Minst 2 av mina kompisar också :) Det är inte onormalt

Gabriel174
2011-04-02, 16:21
Lite fett börjar försvinna nu, här är en dagsfärsk bild på hur det ser ut. Står helt vanligt, sträcker på mig. Svankar inte särskilt mycket

Ser ju ganska freaky ut, har aldrig sett någon annan (irl) ha bröstkorgen så pass utåtstickande. Någon som vet hur det kommer se ut när man har mindre kroppsfett-%?

Jag har typ likadant. Brorsan med.

willtjam
2011-04-02, 16:59
Jag ser likadan ut.

clappen
2011-04-02, 17:39
Samma här. Fullt normalt.

ExtraExtra
2011-04-06, 19:39

Har/haft exakt samma problem. Hade dålig hållning och försökte lösa det genom att bara dra bak axlarna och försöka ha så rak rygg som möjligt. Det hjälpte något. Såg på bilden att du gjorde i princip samma fel som jag dock. När du står rakryggad skjut fram röven typ som ett halvt juck så att nedre magen liksom skjuts fram, hjälpte mig iallafall.

Hade i princip exakt samma kropp som dig fast har nu gått ner 6 kg och det har hjälpt väldigt.

Fis
2011-04-06, 22:08
Har/haft exakt samma problem. Hade dålig hållning och försökte lösa det genom att bara dra bak axlarna och försöka ha så rak rygg som möjligt. Det hjälpte något. Såg på bilden att du gjorde i princip samma fel som jag dock. När du står rakryggad skjut fram röven typ som ett halvt juck så att nedre magen liksom skjuts fram, hjälpte mig iallafall.

Hade i princip exakt samma kropp som dig fast har nu gått ner 6 kg och det har hjälpt väldigt.

Okej, trevligt med så mkt feedback! Och att många verkar ha samma problem.
Bild på detta?
Vill gärna se hur det ser ut med en mer vältränad fysik.

Fis
2011-04-17, 18:07
Update!
Kände att mina första bilder inte riktigt var rättvisa.
Här lägger jag upp fler bilder på mina revben som i min mening sticker ut.
Börjar ju bli smalare (deffar) så de syns allt mer för varje dag känns det som x(

På första så spänner jag magen, ändå ser ni att revbenen syns mycket.
79777

På andra drar jag in magen för att ni ska se att de verkligen sticker ut längre fram än bröstmusklerna
79778

Och på sista så drar jag in magen lite
79779

Någon som har samma problem, fast lite mer vältränad kropp än min =) Vill se hur det ser ut på en med mer massa.

Yes
2011-04-17, 18:44
På andra drar jag in magen för att ni ska se att de verkligen sticker ut längre fram än bröstmusklerna

Såhär ser en bröstkorg ut i profil:
http://www.danography.com/body%20parts/rib-cage-side.gif

hanushans
2011-04-17, 19:13
Fis... du ser normal ut.

Fis
2011-04-18, 17:18
Såhär ser en bröstkorg ut i profil:
http://www.danography.com/body%20parts/rib-cage-side.gif

Fis... du ser normal ut.

Haha, jag vet att det är fånigt. Men varför ser jag inte att det sticker ut på andra då? Har aldrig sett det förut, endast folk som har "pectus excavatum" (stavning?) men mitt bröst putar inte inåt.

Yes
2011-04-18, 17:23
Haha, jag vet att det är fånigt. Men varför ser jag inte att det sticker ut på andra då? Har aldrig sett det förut, endast folk som har "pectus excavatum" (stavning?) men mitt bröst putar inte inåt.
Du stirrar dig blind på problemet och har en dålig uppfattning om hur andra ser ut. Sen finns det givetvis individuella skillnader också, men det är inget onormalt med hur du ser ut. Mer muskler runt bål och bröst kommer även täcka upp det.

Och nej, det blir inga bilder. Däremot kan jag säga att det sett ut precis sådär på mig också. Numera sticker magmusklerna ut längre än bröstkorgen, om jag inte anstränger mig för att suga in kistan och brösta upp mig.

Fis
2011-04-18, 17:42
Du stirrar dig blind på problemet och har en dålig uppfattning om hur andra ser ut. Sen finns det givetvis individuella skillnader också, men det är inget onormalt med hur du ser ut. Mer muskler runt bål och bröst kommer även täcka upp det.

Och nej, det blir inga bilder. Däremot kan jag säga att det sett ut precis sådär på mig också. Numera sticker magmusklerna ut längre än bröstkorgen, om jag inte anstränger mig för att suga in kistan och brösta upp mig.

Okej, tack!
Är det en fråga om hållningen kanske? Någon annan var inne på de spåret.

AronP
2011-04-19, 16:51
Jag har betydligt värre (trattbröst och utstickande nedersta revben), men itne så illa som man kan ha, än du men med lite muskler försvinner det mesta och sen lär man sig leva med det.

Fis
2011-04-19, 20:45
Jag har betydligt värre (trattbröst och utstickande nedersta revben), men itne så illa som man kan ha, än du men med lite muskler försvinner det mesta och sen lär man sig leva med det.

Okej, jo man får försöka acceptera det faktum att man aldrig kommer se ut som en kalsongmodell, men det är sånt jag i början trott att det kommer försvinna av att få mer muskler/försvinna me tiden.

KingCobra
2011-04-20, 01:10
Det kallas kycklingbröst (inte för att man är klen utan för att revbenen bågnar utåt) och är väldigt vanligt och helt normalt. Jag har det på vänster sida....DET ser skumt ut :)
Flickvännen har det på båda sidorna.

Beus
2011-04-20, 07:57
'Rib flare/Flaring ribs', går ofta hand i hand med Pectus Excavatum. Rätt så vanligt och egentligen ingen som direkt tänker på det utom vi som har det.

Vet inte hur mycket man kan påverka det egentligen, men här finns lite tips från en som påstår sig ha lyckats;
http://www.pectusinfo.com/board/viewthread.php?tid=6221

Denvilde
2011-04-20, 09:57
Ser det varje dag på mitt gym när folk bänkar osv, jag förstår inte problematiken? Ser knappast illa ut.

BIGHAL
2011-04-20, 10:00
Va?? Har du två bröstkorgar.... då förstår jag du är frustrerad:)