handdator

Visa fullständig version : För mycket protein?

Sayonara
2011-02-28, 17:20
tjo jag hör mycket olika om hur mycket protin man ska ha i sig per dag som tex 1,5g per kg och 2g till 2,5g :S Själv ligger jag på 300+g per dag väger 90kg

är detta onödigt mycket? kan jag sänka intaget och få samma effekt eller det kanske inte finns någon studie som visar vad som är maximalt ?

Eddie Vedder
2011-02-28, 17:32
Nej någon bevisad maxgräns finns inte påvisad, det bygger enbart på teorier. Och dessutom är det extremt svårt (ja omöjligt) att dra en allmänt rådande gräns för tillräckligt-överdrivet-farligt.

Men dina 300g gram känns inte som något extremt för byggarintag i alla fall. :) Men om du bulkar så skulle du ju kunna sänka lite utan problem. Får du i dig tillräckligt av essentiella fettsyror och alla mineraler och vitaminer så finns ju heller inte risken att de höga proteinintaget indirekt omöjliggör adekvat kost.

King Grub
2011-02-28, 17:33
är detta onödigt mycket?

Kanske.

kan jag sänka intaget och få samma effekt

Kanske.

eller det kanske inte finns någon studie som visar vad som är maximalt ?

I studier har man aldrig sett bättre muskeluppbyggnad av mer än 1.3-1.6 gram per kilo kroppsvikt. Men (nästan) alla styrketränande som ökar sitt proteinintag till högre mängder, upplever att det är bättre. Har du inga ekonomiska problem, gör det ingen skada med 2.5-3 gram per kilo, tvärtom.

Apos78
2011-02-28, 19:41
Kanske.

Kanske.

I studier har man aldrig sett bättre muskeluppbyggnad av mer än 1.3-1.6 gram per kilo kroppsvikt. Men (nästan) alla styrketränande som ökar sitt proteinintag till högre mängder, upplever att det är bättre. Har du inga ekonomiska problem, gör det ingen skada med 2.5-3 gram per kilo, tvärtom.

Kanske. Som sagt.

isterbuk
2011-02-28, 20:05
Ja det är inte lätt det där med protein intag blev själv väldigt fundersam om jag också äter onödigt mycket protein när jag läste senaste body.

ispåse
2011-02-28, 20:10
Jag får nog i mig i snitt 100-130g protein/dag, väger 95kg i hyffsad form.

Säger ju inte dig något men har själv inte märkt någon större skillnad när jag fått i mig 200-300g i perioder. Skulle vara till det sämre kanske då jag ALLTID börjar nojja mig och krånglar till kosten så att det inte håller i längden, vilket suger för träningen.

Historian blir alltid densamma, börjar äta mängder med kött, går över till att äta mer av vissa livsmedel, blir enkelspårig och äter enbart ett livsmedel med avseende på protein, spyr av att äta 2kg kyckling/dag i två månader och går över till proteinpulver varefter jag helt plötsligt baserar kosten på det och missar annat viktigt i maten, därefter skiter jag i allt i ett halvår och träningen går minst lika bra.

Keep it simple fungerar för mig. :)

hariiis
2011-02-28, 21:44
senaste body.

Skulle du kunna länka eller behandlades ämnet i tidningen?

King Grub
2011-02-28, 21:46
Det var en artikel i tidningen.

Det fanns inget nytt där, utan det vara samma studier som låg till grund för artikeln som har diskuterats här i många år.

King Grub
2011-02-28, 21:58
Protein and amino acids for athletes. (http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.uni.edu%2Fdolgener%2FAdvanced _Sport_Nutrition%2Fprotein_intake.pdf&rct=j&q=tipton%20wolfe%20protein%20amino%20acids&ei=IAxsTYGaA8GZOvvmyZML&usg=AFQjCNE9vUNuFNNQ7G4QKasnTUVX_NVFGA&cad=rja)

Dietary protein for athletes: from requirements to metabolic advantage. Phillips SM. (http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?_handler_=HandleInitialGet&journal=apnm&volume=31&calyLang=eng&articleFile=h06-035.pdf)