Logga in

Visa fullständig version : Effekten av glutenfri kost för friska - studie

z_bumbi
2011-02-28, 14:15
Gut Microbes. 2010 May;1(3):135-137. Epub 2010 Mar 16.
Effects of a gluten-free diet on gut microbiota and immune function in healthy adult humans.

Sanz Y.

Microbial Ecophysiology and Nutrition Group; Institute of Agrochemistry and Food Technology (IATA); Spanish National Research Council (CSIC); Valencia, Spain.
Abstract

Diet is a major environmental factor influencing gut microbiota diversity and functionality, which might be relevant to subjects following dietary therapies. Celiac disease (CD) is an enteropathy caused by an aberrant immune response to cereal gluten proteins and the only therapy is the adherence to a gluten-free diet (GFD). In this context, a preliminary study was conducted to establish whether the GFD in itself could modify the composition and immune properties of the gut microbiota. The trial included 10 healthy subjects (30.3 years-old), which were submitted to a GFD over one month. Analysis of fecal microbiota and dietary intake indicated that numbers of healthy gut bacteria decreased, while numbers of unhealthy bacteria increased parallel to reductions in the intake of polysaccharides after following the GFD. Fecal samples of subjects under a GFD, which represent an altered microbiota, also exerted lower immune stimulatory effects on peripheral blood mononuclear cells than those of subjects on a regular gluten-containing diet. This addendum presents further discussion on the rationale behind these findings, limitations of the study and possible consequences of dietary counselling in the care process of celiac disease patients.

Hela studien (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023594/?tool=pubmed)

stevebc
2011-02-28, 15:26
Hoppsan. Där ser man. Glutenfri diet är ju något som har börjat rekommenderas även för folk utan glutenallergi som ett led i t ex LCHF- och Paleo-dieter.

Nu följdes bara de här individerna i en månad. Det kanske tar längre tid än så för (de "goda") tarmbakterierna att anpassa sig till den förändrade kosten.

Eddie Vedder
2011-02-28, 15:33
Hoppsan. Där ser man. Glutenfri diet är ju något som har börjat rekommenderas även för folk utan glutenallergi som ett led i t ex LCHF- och Paleo-dieter.

Naturligt glutenfri ja. Här var det väl glutenprodukter som byttes ut mot motsvarande glutenfria?

En grupp som äter glutenfria substitut och en tredje grupp med ris, potatis, hirs etc. vore intressant. Och fler personer naturligtvis.

Ola Wallengren
2011-02-28, 18:17
Tycker det är mycket svårt att säga något från denna studien. Förutom gluten så minskade ju drastiskt på fibermängden så vad var det som hade någon effekt? Fiber, gluten, tiden eller något annat?
Med tanke på att det inte fanns en kontrollgrupp så kan man ju också fråga sig hur stor den "naturliga" variationen i tarmforan är och vad de förändringar man uppmätte faktiskt kan tänkas betyda rent kliniskt.
De påstår ju inte att den är något annat än en pilotstudie, men den ger väldigt få svar och inte heller så mycket konkret att ta tag i för framtida forskning.

För övrigt tycker jag det är rätt märkligt att man har börjat rekommendera glutenfri kost till så vitt man vet helt friska personer på så svaga grunder som görs nu, oansvarigt eller i alla fall omdömeslöst. Även om allt inte är helt klarlagt så har ju glutenintolerans en genetisk bakgrund där bara ungefär 30% verkligen kan utveckla det och även om tillståndet är grovt underdiagnostiserat så skulle det vara förvånande om prevalensen är högre än 3% eller så.

Ungefär som att alla helt plötsligt har blivit laktosintoleranta bara för att det går reklam på TV för laktosreducerade produkter. Det verkar vara på modet.

Apos78
2011-02-28, 19:35
Tycker det är mycket svårt att säga något från denna studien. Förutom gluten så minskade ju drastiskt på fibermängden så vad var det som hade någon effekt? Fiber, gluten, tiden eller något annat?
Med tanke på att det inte fanns en kontrollgrupp så kan man ju också fråga sig hur stor den "naturliga" variationen i tarmforan är och vad de förändringar man uppmätte faktiskt kan tänkas betyda rent kliniskt.
De påstår ju inte att den är något annat än en pilotstudie, men den ger väldigt få svar och inte heller så mycket konkret att ta tag i för framtida forskning.

För övrigt tycker jag det är rätt märkligt att man har börjat rekommendera glutenfri kost till så vitt man vet helt friska personer på så svaga grunder som görs nu, oansvarigt eller i alla fall omdömeslöst. Även om allt inte är helt klarlagt så har ju glutenintolerans en genetisk bakgrund där bara ungefär 30% verkligen kan utveckla det och även om tillståndet är grovt underdiagnostiserat så skulle det vara förvånande om prevalensen är högre än 3% eller så.

Ungefär som att alla helt plötsligt har blivit laktosintoleranta bara för att det går reklam på TV för laktosreducerade produkter. Det verkar vara på modet.

Mjölkmage är gårdagen. Vetemage är det nästa stora att identifiera sig med.

noob76
2011-03-01, 00:45
Ja fy fasiken vad slaskdiagnoser folk slänger sig med och livsmedelsindustrin är ju inte sen att haka på och marknadsföra skräp som vi "måste" ha.

Jag tror också vetemage är nästa stora grej, många LCHF-orakel verkar hitta roten till allt ont i att folk äter vete.

Men vad blir nästa stora grej EFTER vetemage som i princip redan är här ?
Kan det bli att folk fattar att de får olika symptom som en direkt följd av allmänt ohälsosamt leverne med för mycket cig,snus,alkohol,kaffe,fikabröd,skräpmat osv ?

Johan O
2011-03-01, 07:34
Z-bumbi. Jag kanske har fel, men du verkar vara en motståndare till LCHF/Paleo dieter och om jag inte minns fel lider du av Crohns syndrom?

Jag är bara nyfiken, har du någon gång testat en längre period av att uteslutande äta "paleo"? Det finns tonvis av vittnesmål att läsa om folk med tarmsjukdomar ex. UC/Crohns som tjänat stora hälsofördelar av en Paleodiet.

z_bumbi
2011-03-01, 09:10
Z-bumbi. Jag kanske har fel, men du verkar vara en motståndare till LCHF/Paleo dieter och om jag inte minns fel lider du av Crohns syndrom?

Jag är bara nyfiken, har du någon gång testat en längre period av att uteslutande äta "paleo"? Det finns tonvis av vittnesmål att läsa om folk med tarmsjukdomar ex. UC/Crohns som tjänat stora hälsofördelar av en Paleodiet.

Nej jag är inte motståndare till de flesta varianterna av de dieterna. Jag är motståndare till alla som påstår att de botar massor av saker, att de är det bästa som existerar och som dessutom motiverar det i felaktiga antaganden om vad man åt förr eller motsvarande konstiga påståenden. Lägg sen till att man kan anpassa sin diet till att passa sin egen tro men fortfarande kalla den samma sak så blir det hela ännu värre.
"LCHF" finns i massor av varianter och anhängarna väljer ofta totalt att ignorera något som talar mot dieten eller att ta in saker som inte ens är i närheten av att kunna kallas för lågkolhydratsdiet som bevis. Sen plockar de dessutom fakta från någon blogg där en person med samma inställning sitter och propagerar, Annika Dahlkvist, kostdoktorn etc är bra (dåliga?) exempel på sådana bloggar vad gäller "LCHF".
Om de skulle vara seriösa (vilken ingen som syns verkar vara) så skulle de skapa ett system som beskriver varianterna så att man vet att det är den som det talas om.
Inom "Paleo" finns det en bunt människor som väljer ut vissa livsmedelsgrupper som "man inte åt då" medan andra går bra, att merparten av den mat vi äter idag är framavlad de senaste 2000 åren väljer de helt att ignorera i vissa fall, i andra fall är det däremot helt fel att äta det för att det är förädlat.
Lägg sen till de som bara vill tjäna pengar (där ingår också många av bloggarna) och blåser sina kunder genom att följa med strömningarna inom båda områdena.
När det gäller mat så kan människan klara sig bra på det mesta om de inte äter sig allt för feta och inte är fysisk inaktiva, även om de är feta och inaktiva så finns det en betydande andel som klarar sig bra ganska långt upp i åren. Det finns ett spann från att äta mestadels animalier till att äta bara vegetabilier men om man ska ut i extremerna av det spannet så måste man läsa på betydligt mer (eller födas på ett ställe där det är normen). Dessutom ska man akta sig jävligt noga att försöka få andra att äta på liknande sätt om man inte har kunskap nog att lära ut det. I den sista punkten räknar jag in merparten som blint rekommenderar olika typer av dieter, både i veckotidningar, i verkliga livet eller på olika forum. Har man inte kunskapen så ska man helt enkelt inte rekommendera "sin" diet till alla man stöter på och framför allt inte till människor som har sjukdomsproblem som diabetes, cancer, allergier etc. Det finns en stor skillnad på att berätta hur man själv äter och att rekommendera en diet till alla och i alla möjliga fall.
I förvånande många fall är det också människor som utan tvekan lika gärna skulle kunna syssla med att vika foliehattar som är de som syns och hörs mest. Livsmedelsverket döljer sanningen, läkarna vägrar att lära sig saker, dietister vill inte patienternas bästa osv.

Vad gäller M. Crohn och UC så finns det massor av folk som säger saker men när man tittar närmare på det så är det sällan hela dieten utan en mindre faktor som är den troliga orsaken till förändringen. Fibrer kan vara ett problem men det kan också lika gärna vara lösningen och framför allt för M. Crohn som kan sitta mellan munhålan och ändtarmen plus på lite andra ställen (om man har verklig otur) så kan det avgöras av var inflammationen sitter. Har man UC så störs kanske hanteringen av olösliga fibrer då den sker i tjocktarmen (det står mer om olösliga fibrer och tjocktarmen i studien ovan).
Även fett kan göra det hela bättre men också väldigt ofta (oftare) sämre om man tagit bort delar av tarmen eller pga ärrbildning fått försämrad funktion av i vissa delar som i vanliga fall tar upp fett.
Att någon som har UC blivit bättre är bra men för min diet har den inte den minsta betydelse då jag inte har den sjukdomen.

Svaret på frågan är alltså vilka symptom har de haft, vilken form har de, hur ser tarmen ut, vad har de testat i övrigt, vad säger deras läkare/dietister och vilken form av paleo hade du tänkt dig? Jag har nämligen tröttnat på att kolla upp dessa saker själv när någon rekommenderar något då svaret allt för ofta helt saknas och jag därför väljer att gå på vad läkare och dietister (va de är ju en del av konspirationen..) som sysslar med det på heltid i stora delar av sina liv säger. Ffa läkarna jag har träffat har varit extremt väl inlästa på ämnet eller i vissa fall är det de som skriver det som ska läsas in...

stevebc
2011-03-01, 09:28
Tycker det är mycket svårt att säga något från denna studien. Förutom gluten så minskade ju drastiskt på fibermängden så vad var det som hade någon effekt?Med tanke på att fiber är mat för många bakterier i tarmen och leder till de där hälsosamma (?) fettsyrorna, så tycker jag det låter konstigt att de inte kompenserade för fiberminskningen.

Tolkia
2011-03-01, 10:03
Bumbi, ibland älskar jag dig ännu mer än annars.

Nelli
2011-03-01, 12:03
Bumbi, ibland älskar jag dig ännu mer än annars.

+1 kanon inlägg!

Apos78
2011-03-01, 14:21
Super av Bumbi där.

Scratch89
2011-03-01, 17:51
bumbi, ibland älskar jag dig ännu mer än annars.

+1 kanon inlägg!

super av bumbi där.

+4.

stafh
2011-03-01, 18:14
Nej jag är inte motståndare till de flesta varianterna av de dieterna. Jag är motståndare till alla som påstår att de botar massor av saker, att de är det bästa som existerar och som dessutom motiverar det i felaktiga antaganden om vad man åt förr eller motsvarande konstiga påståenden. Lägg sen till att man kan anpassa sin diet till att passa sin egen tro men fortfarande kalla den samma sak så blir det hela ännu värre.
"LCHF" finns i massor av varianter och anhängarna väljer ofta totalt att ignorera något som talar mot dieten eller att ta in saker som inte ens är i närheten av att kunna kallas för lågkolhydratsdiet som bevis. Sen plockar de dessutom fakta från någon blogg där en person med samma inställning sitter och propagerar, Annika Dahlkvist, kostdoktorn etc är bra (dåliga?) exempel på sådana bloggar vad gäller "LCHF".
Om de skulle vara seriösa (vilken ingen som syns verkar vara) så skulle de skapa ett system som beskriver varianterna så att man vet att det är den som det talas om.
Inom "Paleo" finns det en bunt människor som väljer ut vissa livsmedelsgrupper som "man inte åt då" medan andra går bra, att merparten av den mat vi äter idag är framavlad de senaste 2000 åren väljer de helt att ignorera i vissa fall, i andra fall är det däremot helt fel att äta det för att det är förädlat.
Lägg sen till de som bara vill tjäna pengar (där ingår också många av bloggarna) och blåser sina kunder genom att följa med strömningarna inom båda områdena.
När det gäller mat så kan människan klara sig bra på det mesta om de inte äter sig allt för feta och inte är fysisk inaktiva, även om de är feta och inaktiva så finns det en betydande andel som klarar sig bra ganska långt upp i åren. Det finns ett spann från att äta mestadels animalier till att äta bara vegetabilier men om man ska ut i extremerna av det spannet så måste man läsa på betydligt mer (eller födas på ett ställe där det är normen). Dessutom ska man akta sig jävligt noga att försöka få andra att äta på liknande sätt om man inte har kunskap nog att lära ut det. I den sista punkten räknar jag in merparten som blint rekommenderar olika typer av dieter, både i veckotidningar, i verkliga livet eller på olika forum. Har man inte kunskapen så ska man helt enkelt inte rekommendera "sin" diet till alla man stöter på och framför allt inte till människor som har sjukdomsproblem som diabetes, cancer, allergier etc. Det finns en stor skillnad på att berätta hur man själv äter och att rekommendera en diet till alla och i alla möjliga fall.
I förvånande många fall är det också människor som utan tvekan lika gärna skulle kunna syssla med att vika foliehattar som är de som syns och hörs mest. Livsmedelsverket döljer sanningen, läkarna vägrar att lära sig saker, dietister vill inte patienternas bästa osv.

Det här borde stå i någon form av sticky.

machine gun
2011-03-05, 09:58
bumbi, ibland älskar jag dig ännu mer än annars.

+1 kanon inlägg!

super av bumbi där.

+4.

det här borde stå i någon form av sticky.

+6

hejhopp79
2011-03-05, 11:10
En sak jag inte förstår är varför det är så upprörande att äta glutenfritt oavsett om man är allergisk eller ej? Att plocka bort gluten ur kosten kan inte på något sätt anses vara särskilt ansträngande eller svårt.

Det är väl inget vi behöver heller, så varför inte prova glutenfritt om man har problem med mage/tarmar?

salmiak
2011-03-05, 12:09
Det här borde stå i någon form av sticky.

Något av det bättre jag läst på ett tag. Given sticky!

Apos78
2011-03-05, 19:52
En sak jag inte förstår är varför det är så upprörande att äta glutenfritt oavsett om man är allergisk eller ej? Att plocka bort gluten ur kosten kan inte på något sätt anses vara särskilt ansträngande eller svårt.

Det är väl inget vi behöver heller, så varför inte prova glutenfritt om man har problem med mage/tarmar?

Om det inte behövs så är det väl än lättare att låta gluten ingå i kosten? Många kan nog tycka att det är lite besvärligt och att matkostnaderna blir aningen högre. Såklart inte random kolomedlem, där kosten består av proteindrink, kvarg, frysta grönsaker, tonfisk och smör. Men för en vanlig Svensson blir det lite knepigare.

Tolkia
2011-03-05, 19:58
En sak jag inte förstår är varför det är så upprörande att äta glutenfritt oavsett om man är allergisk eller ej?
Det är nog ingen som är upprörd över att någon väljer att inte äta gluten; däremot får jag intrycket att det är flera som, liksom jag själv, stör sig på när man rekommenderar andra glutenfri kost utan att ha täckning för sina rekommendationer, eller, vilket i många fall sker, utan att ens ha en aning om vare sig normal fysiologi eller hur det sjukdomstillstånd man vill "bota" med glutenfri kost fungerar.

Eddie Vedder
2011-03-05, 20:02
Om det inte behövs så är det väl än lättare att låta gluten ingå i kosten? Många kan nog tycka att det är lite besvärligt och att matkostnaderna blir aningen högre. Såklart inte random kolomedlem, där kosten består av proteindrink, kvarg, frysta grönsaker, tonfisk och smör. Men för en vanlig Svensson blir det lite knepigare.

Svårt är det ju inte men det är ju förmodligen helt onödigt om man 1) inte planerar någon lågkolhydratkost och 2) tål gluten. Men om man av någon anledning vill äta en glutenfri tallriksmodell är det ju fortfarande enkelt eftersom både ris, potatis, baljväxter, frukt, bär och rotfrukter funkar.

Jag håller med dig (bortsett från din överdrivet provokativa beskrivning av Koloiters kost, du glömde ju ägg och kyckling:D) men som sagt, rent teoretiskt är det inte så svårt om man av någon anledning VILL.