Visa fullständig version : Gått ner 8 kg men syns inte
danne1993
2011-02-28, 00:41
Hej, Jag har gått ner 8 kg på ungefär 6 veckor men tycker inte jag ser någon skillnad. Visst, kläderna sitter lite lösare men på 8 kg borde det ändå synas något?
Väger nu 101, började på 109. Är 186 cm lång.
Tränar inte styrka och har aldrig gjort, men är väldigt stark för att aldrig tränat.
När tror ni det kommer börja synas?
Jag har upplevt samma sak och har gått ner från 100 kilo till 85 , fast det på ca 13 månader. jag är 185 cm lång.
Altså det är bara att konstatera att om man har kraftig övervikt som är jämnt fördelat över hela kroppen och framförallt runt lår,höfter,mage osv. så är det bara gå ner ordentligt till de översta magrutorna syns innan man är färdig. Men kör 5 kilo till och se hur det ser ut då, personligen tycker jag du går ner på tok för fort ! risken e stor att du tappar mycket muskelmassa och vätska, sikta på ett halvkilo i veckan och träna lite styrketräning under tiden så skall du se att det snart syns.
danne1993
2011-02-28, 00:56
Okej, Men spelar det mycket roll vad man äter eller är det enda som spelar roll hur mkt kcal man ligger i underskott? Jag äter mycket Nutrilett pulver sen kanske jag äter 1000 kcal onyttigheter per dag. men ligger fortf på totalt runt 1600 kalorier om dagen.
Eller inte bara onyttigheter, men kanske 3 påsar nutrilett sen kanske 3 mackor om dagen, eller ibland lite chips på helgerna osv.
du säger att du inte tränar styrka, det kan vara så att du gått ner lika mkt i muskler som fett ? eller i närheten, isf borde ditt fett%(i relativitet till muskler) inte ändrats så mycket
Galningen
2011-02-28, 01:05
Skulle avråda dig från att behålla vanan att äta 1000 kcal från onyttigheter varje dag.
Det bästa sättet att snabbt gå ner i vikt kanske är genom din pulverdiet, men för att behålla vikten du uppnått måste du ändra på dina vanor, och jag tvivlar på att du vill leva på nutrilett hela ditt liv.
Så mitt tips till dig är att du istället skaffar dig lite mer koll över vilka mängder du stoppar i dig, ser till att större delen av ditt energiintag kommer från faktiskt mat och inte från godis, läsk och dylikt och att du börjar styrketräna för att motverka att du tappar onödigt mycket muskelmassa.
danne1993
2011-02-28, 01:12
Tack för svaren!
Jo det är klart! Alttså det är inte så att jag käkar godis varje dag, mer på helgerna kanske.
Som sagt det jag kallar onyttigt kan vara 1000 kcal av, grovt bröd med pålägg som skinka/ost/leverpastej, En middag på klyftpotatis, sås, kyckling.
Men jag ska börja gymma inom en liten framtid och när jag börjar komma ner till den vikten där jag faktiskt inte ser fet ut, ska jag börja äta bättre, men nu i början vill jag bara att det ska gå fort så man behåller motivationen, Somsagt har ja inte tränat mkt innan så det finns inte jätte mycket muskler att förlora.
En annan fråga är om Proteinpulver innehåller ngra kcal? Kan man ta proteinpulver utan att träna för att förminska förlorad muskelmassa?
Galningen
2011-02-28, 01:33
Ja, proteinpulver innehåller energi (kcal). Varje gram protein innehåller 4kcal (eller 3,2 om man räknar med TEF). Och att du äter proteinpulver kommer inte hindra att du tappar muskelmassa om du inte styrketränar medan du äter ett underskott. Proteinpulver är bara ett lätt sätt att få i sig protein, proteinet kan lika gärna komma från kött men det är träningen som motverkar tappandet av muskelmassa.
StampChamp
2011-02-28, 02:18
Förmodligen har du inte så mycket muskelmassa och då är det inte så konstigt att det inte syns på din längd och vikt. Du lär nog behöva gå ner väldigt mycket till för att få lite definition, speciellt om man inte tränar!
Dessutom skippa onyttigheterna, ät mycket protein och börja styrkaträna så kommer du bli mycket mer nöjd när deffen är klar!
Utan att ens veta hur du ser ut så skulle jag tippa på att du har minst 15kg till att gå ner innan du kommer ens vara i bra form.
Pretorian
2011-02-28, 07:27
Men spelar det mycket roll vad man äter eller är det enda som spelar roll hur mkt kcal man ligger i underskott?
Det spelar roll vad du äter OCH att du ligger på underskott.
Sedan blir man lätt blind när man går ner. Jag kan kolla på mig själv och känna att "fan det händer ju inte ett skit" men så kollar man på lite gamla bilder eller provar gamla kläder. Då inser man att det hänt en jävla massa. Du säger ju själv att kläderna sitter lösare. Så med andra ord har det hänt något. Ta bilder och mått så du kan följa resan.
Lycka till!
jag har gått ner 27 kilo sedan augusti någon gång och efter dom 15 första kilona hoppade jag av glädje :) jackan blev större :O dom gammla jeansen passade. Vänner och folk la märke till det och frågar hur jag gör osv :) och jag såg även på mig själv i spegeln och inte på vågen med en förändring :)
så kämpa mer så tror jag du kommer se skillnad snart :)
Hej, Jag har gått ner 8 kg på ungefär 6 veckor men tycker inte jag ser någon skillnad. Visst, kläderna sitter lite lösare men på 8 kg borde det ändå synas något?
Väger nu 101, började på 109. Är 186 cm lång.
Tränar inte styrka och har aldrig gjort, men är väldigt stark för att aldrig tränat.
När tror ni det kommer börja synas?
Jag personligen tar bilder VARJE vecka, du kan även använda måttband. En våg kan ljuga för dig. Bilder som du själv kan jämföra och mått går inte direkt och lura. Tar alltid bild, framifrån, sidan och bakifrån. Testa det om du ska dieta ett tag så ska du få se på skillnad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.