Logga in

Visa fullständig version : Viktökning

94aN
2011-02-27, 21:18
Jag är 16 år, 178cm och har gått upp på 3-5 månader ungefär från 62kg till 67-68kg. När jag från början några månader sen vägde jag 62 hade jag väldigt mycket underhudsfett men var ändå jävligt smal, nu när jag har gått upp till ungefära 68kg så har underhudsfetten ökat drastiskt eftersom jag har druckit gainer och inte gymmat så värst seriöst.

Nu till min fråga, ska jag fortsätta dricka gainer och träna (lite mer seriöst?) och fortsätta gå upp i vikt för jag känner att jag inte har kommit upp till den storleken jag vill komma upp till. Känns som om jag vill gå upp minst 5kg till men det här med underhudsfetten skrämmer mig känner mig äcklad på nått sätt. Vad ska jag göra? När ska jag skippa gainern och köra protein?

Tacksam för svar! :hbang:

Zorban
2011-02-27, 21:22
Det låter som en väldigt bra uppgångstakt om du hade styrketränat ordentligt. Varför gymmade du inte under tiden? Jag antar att du vill gå upp 5 kg i fettfri massa och inte 5 kg fett? Om du känner dig obekväm med ditt underhudsfett så deffa eller träna på kaloribalans. Om du redan hade mycket underhudsfett och det mesta av din viktuppgång satt sig som fett så kanske du inte vill fortsätta bulka iaf.

Proxy
2011-02-27, 21:24
Du behöver lära dig om energiprincipen och vad gainer verkligen är. Gainer är ingen magisk viktökningsprodukt, och viktuppgångsmässigt så kommer det inte göra någon direkt skillnad att byta från gainer till proteinpulver.

94aN
2011-02-27, 21:26
Zorban, ska jag skippa gainern samt köra stenhårt nu på att gymma och dricka protein samtidigt?

Proxy, om du läser vad jag har skrivit så kan man ju definitivt se att gainern har hjälpt mig på vägen iallafall. Som sagt jag är endast 16 år och har precis börjat köra, som jag skrev körde ganska oseriöst och nu vill jag börja köra mer seriöst och vad jag vet så kör man protein när man vill bygga muskler, sant eller inte?

Galningen
2011-02-27, 21:29
Vill du gå upp i muskler utan att gå upp onödigt mycket i fett ska du göra följande.

1. Styrketräna
2. Äta ett mindre överskott och en proteinrik kost. Med eller utan kosttillskott. Mat duger bra.

Zorban
2011-02-27, 21:31
Om du börjar känna dig obekväm med underhudsfettet så skippa gainern och kör på protein efter passet. Du bör dock få i dig kolhydrater också efter passet, och en gainer är Ett sätt att få i sig det, om man nu inte vill äta vanlig mat. Prova skippa gainern, träna hårt, och se vad som händer. Om du fortsätter gå upp för snabbt i vikt får du helt enkelt dra in på något annat.

Proxy
2011-02-27, 21:38
Proxy, om du läser vad jag har skrivit så kan man ju definitivt se att gainern har hjälpt mig på vägen iallafall. Som sagt jag är endast 16 år och har precis börjat köra, som jag skrev körde ganska oseriöst och nu vill jag börja köra mer seriöst och vad jag vet så kör man protein när man vill bygga muskler, sant eller inte?

Nej, det är inte sant. Man "kör" ingenting när man vill bygga muskler, däremot så behöver kroppen protein om man ska öka sin fettfria massa.

Gör som jag skrev, d.v.s. lär dig om energiprincipen och vad gainer och proteinpulver är, alltså inte vad det står i reklamen. Vad det egentligen är. Sen läser du ditt inlägg och ser vad som är fel. :)

Jag tycker att det verkar som om du har gått upp för fort för vad din kropp "klarar av" utan att lägga på sig onödigt mycket fett. Du har tydligen gått upp "fört fort" i vikt, jag tycker att du ska backa på kalorierna och gå upp långsamt istället.
Om kalorierna du äter inte hjälper dig att öka snabbare på gymmet, då äter du för mycket om målet inte är att bara ha en hög fettprocent.