Visa fullständig version : Botemedel mot rastlöshet
BengtBurk
2011-02-26, 14:21
Vad ska man göra när man är rastlös?
Pluggar på universitet och det är jävligt slappt så vad ska jag göra på fritiden? Tränar minst en gång om dagen som det är nu och resterande tid sitter jag bara framför datorn eller kollar på film men jag börjar bli rejält less på det.
BengtBurk
2011-02-26, 14:24
Bump. ;)
Du kan ju börja spela world of warcraft eller något annat datorspel.
Lasse Kongo
2011-02-26, 14:29
Bra bump där, adhd?
Du kan ju börja spela world of warcraft eller något annat datorspel.
Its a trap!
BengtBurk
2011-02-26, 14:31
Har testat CS men det funkar 30min åt gången på sin höjd.
Jag är inte så säker på att jag kommer ha roligare om jag skaffar ett jobb dock.
Larsson85
2011-02-26, 14:32
Skriv upp dig på fler kurser så att du gör skäl för ditt studiemedel. Öka studietakten så att du blir klar snabbare.
Blir less på alla flum-utbildningar där man kan lalla omkring och samtidigt få bra betyg.
BengtBurk
2011-02-26, 14:33
Jag läser till läkare och civilingenjör samtidigt så jag är inte så jättesugen på mer plugg.
Jag läser till läkare och civilingenjör samtidigt så jag är inte så jättesugen på mer plugg.
fan du måste va först i sverige me den kombon
Larsson85
2011-02-26, 14:35
Då ber jag om ursäkt för det utspelet, då är du helt enkelt väldigt skarp (om du tar dina poäng)
BengtBurk
2011-02-26, 14:38
Jag trollade bara men jag läser 100% och eftersom jag inte kan få mer studiemedel så känns det inte värt att ta en extra kurs.
Inge Enveten
2011-02-26, 14:44
Plugga något ordentligt som inte är "slappt"
BengtBurk
2011-02-26, 14:45
Så alla ni som tycker att jag ska plugga något annat/något mer brukar sätta sig med en massa kurslitteratur så fort ni får tråkigt?
eternallord
2011-02-26, 14:48
Vad pluggar du?
BengtBurk
2011-02-26, 14:50
Idrottsvetenskap i Umeå.
eternallord
2011-02-26, 14:50
Leder det någonvart?
BengtBurk
2011-02-26, 14:51
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=MGIDM
Skriv upp dig på fler kurser så att du gör skäl för ditt studiemedel. Öka studietakten så att du blir klar snabbare.
Blir less på alla flum-utbildningar där man kan lalla omkring och samtidigt få bra betyg.
Det kanske du skall starta en tråd om ? att DU blir så trött på alla andra som läser det DU tycker är flum-utbildningar ;)
eternallord
2011-02-26, 14:57
Det kanske du skall starta en tråd om ? att DU blir så trött på alla andra som läser det DU tycker är flum-utbildningar ;)
Det är väl relevant? Snubben klagar på att han är rastlös, när han läser en utbildning på 100% studietakt, då är ju något uppenbarligen fel.
Larsson85
2011-02-26, 14:58
Har svårt att se diskussionsunderlaget i en sån tråd, men visst.
Det är väl relevant? Snubben klagar på att han är rastlös, när han läser en utbildning på 100% studietakt, då är ju något uppenbarligen fel.
Uppenbarligen fel ?
Enligt vem? enligt dig?
Är det inte en förutfattad mening att alla utbildningar på 100% MÅSTE vara otroligt tidskrävande annars är det något fel ? Låter ju som en liten mini-Jan-Björklund.
BengtBurk
2011-02-26, 15:06
100% motsvarar 40h/veckan och det ska man klara av som normalbegåvad. På en vecka är det 168h. Låt säga att jag sover 9h/dag vilket är 63h/vecka. Jag uppskattar att jag använder 2h/dag åt att äta, bajsa, duscha och dylikt, det är 14h/vecka. Träningen tar ~1h/dag vilket är 7h/vecka.
168-40-63-14-7=34h
34h fördelat på 7 dagar är nästan 5h/dag.
Snälla förklara vad som är fel med att jag är rastlös!
eternallord
2011-02-26, 15:09
Uppenbarligen fel ?
Enligt vem? enligt dig?
Är det inte en förutfattad mening att alla utbildningar på 100% MÅSTE vara otroligt tidskrävande annars är det något fel ? Låter ju som en liten mini-Jan-Björklund.
Ja, enligt mig. Som jag ser det bör en utbildning i 100% studietakt motsvara ett heltidsarbete, men det är nog allmänt vedertaget att många studenter knappt spenderar hälften av motsvarande tid på sina studier. Om det dessutom är så illa att de blir rastlösa av understimulation, då anser jag att något inte står rätt till.
Min högst personliga och ogrundade teori är att du inte alls spenderar 40h i veckan på din utbildning som du själv kallar "slapp" och således har mer dötid än vad du redogör för och således blir rastlös.
100% motsvarar 40h/veckan och det ska man klara av som normalbegåvad. På en vecka är det 168h. Låt säga att jag sover 9h/dag vilket är 63h/vecka. Jag uppskattar att jag använder 2h/dag åt att äta, bajsa, duscha och dylikt, det är 14h/vecka. Träningen tar ~1h/dag vilket är 7h/vecka.
168-40-63-14-7=34h
34h fördelat på 7 dagar är nästan 5h/dag.
Så där har jag också haft det i perioder när jag studerade, folk förutsätter att man skall plugga 23 timmasr per dygn annars är något fel, ok tentaperioderna men annars har man ju en del ledig tid precis som folksom jobbar heltid.
Jag löste det genom att börja arbeta lite extra i en datorbutik, rättg kul och gick en del tid till det. Sen lite mer umgås med polare och att vissa dagar träna 2 gånger per dag. inte samman muskler vid båda pass men kanske olika muskelgrupper morgon och kväll.
Flickvän tar ju en del tid också, men ingen hobby du känner vore kul att börja med ?
[QUOTE=eternallord;4891482]Ja, enligt mig. Som jag ser det bör en utbildning i 100% studietakt motsvara ett heltidsarbete, men det är nog allmänt vedertaget att många studenter knappt spenderar hälften av motsvarande tid på sina studier. Om det dessutom är så illa att de blir rastlösa av understimulation, då anser jag att något inte står rätt till.
[QUOTE]
Ja men du tror väll inte att de som heltidsarbetar gör det 23h per dygn !?
De har väll fasiken GOTT OM TID efter jobbet, hur tror du annars vi hinner med barn,träning,städning,släktmiddagar,resor,hobby osv osv ?
eternallord
2011-02-26, 15:19
Ja men du tror väll inte att de som heltidsarbetar gör det 23h per dygn !?
De har väll fasiken GOTT OM TID efter jobbet, hur tror du annars vi hinner med barn,träning,städning,släktmiddagar,resor,hobby osv osv ?
Nej, det sa jag inte heller, utan motsvarande heltid. Jag anser inte att de flesta har "gott om tid" för barn, träning, städning, släktmiddagar, resor och hobbys utan att de flesta får stressa för att få sånt att gå ihop.
BengtBurk
2011-02-26, 15:22
Min högst personliga och ogrundade teori är att du inte alls spenderar 40h i veckan på din utbildning som du själv kallar "slapp" och således har mer dötid än vad du redogör för och således blir rastlös.
Jag personligen spenderar inte 40h i veckan åt studier men då finns det olika studietekniker och den jag väljer att använda kräver inte 40h i veckan för att jag ska klara mig. Kan även tillägga att jag alltid har haft lätt för mig i skolan.
Så där har jag också haft det i perioder när jag studerade, folk förutsätter att man skall plugga 23 timmasr per dygn annars är något fel, ok tentaperioderna men annars har man ju en del ledig tid precis som folksom jobbar heltid.
Jag löste det genom att börja arbeta lite extra i en datorbutik, rättg kul och gick en del tid till det. Sen lite mer umgås med polare och att vissa dagar träna 2 gånger per dag. inte samman muskler vid båda pass men kanske olika muskelgrupper morgon och kväll.
Flickvän tar ju en del tid också, men ingen hobby du känner vore kul att börja med ?
Har funderat på extrajobb men jag tänker inte arbeta med vadsomhelst bara för att jag är rastlös, jag vill göra något roligt på min fritid.
Visst, har du någon hobby som kan tänkas vara rolig? Får gärna innefatta fysisk aktivitet. Tränar två gånger per dag då vädret tillåter lite löpning samt händer det att jag kör två gympass/dag.
BengtBurk
2011-02-26, 15:24
Kan även tillägga att jag fått högsta betyg på alla moment förutom ett och det var en kurs där betyget sattes utifrån prestationerna på lektionerna och således inget man kunde plugga sig till.
Fastback
2011-02-26, 15:25
Träna mer :)
Nej, det sa jag inte heller, utan motsvarande heltid. Jag anser inte att de flesta har "gott om tid" för barn, träning, städning, släktmiddagar, resor och hobbys utan att de flesta får stressa för att få sånt att gå ihop.
Näe det är ju klart att många av oss har det stressigt, MEN det är ju något vi valt själva genom att ha de jobb vi har och det innebär ju inte att alla utbildningar som är 100% måste vara lika betungande för att det skall vara "rättvist", alla har ju olika kapacitet och har valt att innordna sit tliv på olika sätt - vissa har tex. inga barn för de tycker inte de har tid/råd.
Men flyta själv upp te norrland då och gå nån utbildning om du nu tycker det verkar vara så himla slappt och bra då :naughty:
eternallord
2011-02-26, 15:27
Jag personligen spenderar inte 40h i veckan åt studier men då finns det olika studietekniker och den jag väljer att använda kräver inte 40h i veckan för att jag ska klara mig. Kan även tillägga att jag alltid har haft lätt för mig i skolan.
Det kan ju vara en del av problemet. Kanske hade en mer utmanande utbildning passat dig bättre?
I övrigt är det nog som du säger, en hobby som behövs. En kampsport eller ett instrument kanske vore något?
Men flyta själv upp te norrland då och gå nån utbildning om du nu tycker det verkar vara så himla slappt och bra då :naughty:
Jag vill inte ha det slappt, så jag klarar mig bra som det är tack :)
martinmartin
2011-02-26, 15:29
Satsa stenhårt på fickpingis och luftgitarr, det är du grym på. Luftgitarr alltså.
Har funderat på extrajobb men jag tänker inte arbeta med vadsomhelst bara för att jag är rastlös, jag vill göra något roligt på min fritid.
Visst, har du någon hobby som kan tänkas vara rolig? Får gärna innefatta fysisk aktivitet. Tränar två gånger per dag då vädret tillåter lite löpning samt händer det att jag kör två gympass/dag.
Jag hade ju ett stort datorintresse så för mig var det jätteroligt att jobba i datoraffär + få betalt + få köpa allt med personalrabatt.
Så för mig vart det ju mycket elektronik,datorer,lödning och sånt som hobby.
Men gällande träningen gjorde jag så att jag tränade ofta två gånger per dag och då körde jag olika muskler på de två olika passen och enbart EN muskel/muskelgrupp per träningspass - då orkar man köra på hårt och kan om man äter vettigt få en bra muskeltillväxt av det.
Annars fiske? Sportskytte håller jag också på med och det kräver en jävla kondition och styrka utan att man först kan tro det, framförallt låg puls och bra andning är en stor fördel.
BengtBurk
2011-02-26, 15:34
Det kan ju vara en del av problemet. Kanske hade en mer utmanande utbildning passat dig bättre?
I övrigt är det nog som du säger, en hobby som behövs. En kampsport eller ett instrument kanske vore något?
Jag valde intresse framför utmaning när jag valde program.
Kampsport är jag inte intresserad av mer än Rocky-filmerna och instrument spelar jag redan, luftgitarr och skinnflöjt ;)
Jag valde intresse framför utmaning när jag valde program.
Kampsport är jag inte intresserad av mer än Rocky-filmerna och instrument spelar jag redan, luftgitarr och skinnflöjt ;)
:laugh: Jag tror det kan vara så att en flickvän vore en bra medicin !
BengtBurk
2011-02-26, 15:40
:laugh: Jag tror det kan vara så att en flickvän vore en bra medicin !
Haha! Får väl fixa en liten sådan då ;)
Äe men vad gör de andra klasskamraterna om fritiden ?
Ni måste ju vara ett rätt stort grabbgäng?
BengtBurk
2011-02-26, 15:47
Jag bor med en av dem och han är minst lika rastlös. Det är nog en del som pluggar lite mer än mig och sen är det en del som spelar fotboll/hockey osv. medan ytterliggare en del jobbar. På helgerna är de flesta på krogen och ligger bakis dagen efter och det är inte riktigt min grej om jag säger så :)
har samma problem som dig trots jag jobbar heltid på ett rätt fysikst jobb, har 2 små barn och fru, tränar etc
ändå rastlös som fan, sktjobbigt
Kom igång med aktiehandel, läsa lite böcker om det osv. Kan dra in lite extra cash om man har flyt/kunskap
Börja i någon ny sport
Klura ut någon affärsidé och starta ett eget företag
Skaffa fruntimmer
Skriva en självbiografi...
Förbättra din kulinariska sida
Skapa nya bidrag till meme-tråden
Bli volontär
Fortsätta att vara rastlös men acceptera det ;)
BengtBurk
2011-02-26, 17:52
Kom igång med aktiehandel, läsa lite böcker om det osv. Kan dra in lite extra cash om man har flyt/kunskap
Börja i någon ny sport
Klura ut någon affärsidé och starta ett eget företag
Skaffa fruntimmer
Skriva en självbiografi...
Förbättra din kulinariska sida
Skapa nya bidrag till meme-tråden
Bli volontär
Fortsätta att vara rastlös men acceptera det ;)
Första posten med egentliga förslag. Ska fundera på några av förslagen!
hejhopp79
2011-02-26, 18:54
Konditionsträning.
Virka, it's the shit. Manligaste grej man kan göra. :D
BengtBurk
2011-02-26, 19:23
Konditionsträning.
Ja, som sagt, när vädret tillåter så blir det löpning också.
hejhopp79
2011-02-26, 19:49
Ja, som sagt, när vädret tillåter så blir det löpning också.
Ah, jag har upplevt att löpträning och spinning, gärna jobbig sådan, hjälper bra mot rastlöshet.
Annars rekommenderar jag att hitta något du kan "dyka" ner i. En fantasy-bokserie, ett online-spel, Sveriges historia, raggning på stan, precis vad som helst. Tror du behöver lite kärlekskrydda i vardagen och känner brist på kickar i belöningssystemet? Häng med på krogen nykter?
martinmartin
2011-02-26, 19:56
Ah, jag har upplevt att löpträning och spinning, gärna jobbig sådan, hjälper bra mot rastlöshet.
Annars rekommenderar jag att hitta något du kan "dyka" ner i. En fantasy-bokserie, ett online-spel, Sveriges historia, raggning på stan, precis vad som helst. Tror du behöver lite kärlekskrydda i vardagen och känner brist på kickar i belöningssystemet? Häng med på krogen nykter?
Han får rätt mycket kärlek här hemma, tycker jag. Fast håller med om att han kan behöva lite kvinnlig kärlek.
BengtBurk
2011-02-26, 19:58
Haha! Stop rubbing it in my face bros! ;)
hejhopp79
2011-02-26, 19:58
lolol
epic roomie appearance
martinmartin
2011-02-26, 20:00
lolol
epic roomie appearance
Hehe. Ja, vi bor i ett kärleksfullt hem. *kissass*
BengtBurk
2011-02-26, 20:01
Hehe. Ja, vi bor i ett kärleksfullt hem. *kissass*
+1 :thumbup:
hejhopp79
2011-02-26, 20:24
Vad försigår i erat kärleksfulla hem ikväll då? :)
BengtBurk
2011-02-26, 20:32
Vad försigår i erat kärleksfulla hem ikväll då? :)
Nyss käkat en pizza och kollat på film. Blir nog en film till snart, frågan är dock vilken? Något förslag på en riktigt romantisk? ;)
martinmartin
2011-02-26, 20:35
Jag försöker förklara för Bengtburk att jag är heterosexuell och att jag dessutom har flickvän, så att han inte ska feltolka våran skedning. Men när han börjar slinka handen ner över min skinkor blir jag lite halvobekväm. Så gärna något riktigt fartfyllt och våldsamt framför något romantiskt!
Föreslår att ni kollar på Rocky I och framåt så har ni lite att göra i kväll !
martinmartin
2011-02-26, 20:39
Föreslår att ni kollar på Rocky I och framåt så har ni lite att göra i kväll !
Haha! Den idén har faktiskt redan slagit oss ett par kvällar, så vi har sett filmerna i rad nästan två gånger. Den andra gången sket vi i femman och sexan :) De är ändå sämre.
filmjölk
2011-02-26, 22:47
Börja med något kreativt. Snida smörknivar, måla tavlor, bygg båtar i flaska. Läs skönlitteratur, skaffa ett akvarium, bränn hemma.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.