handdator

Visa fullständig version : Ketogen Diet

Cribba_86
2011-02-26, 01:42
Har nyss läst om ketogen diet och tycker helt klart den verkar spännande och vill ge den ett försök.
Finns det någon som har absolut stenkoll på denna diet och kan hjälpa mig ?

Får inte riktigt ihop alla siffror, kcal , kolhydrater m.m och skulle uppskatta om någon ville ta sig tid och göra ett mat schema åt/med mig eftersom jag är osäker på gram av maten så man får bästa resultat.

Min nuvarande vikt är lite drygt 84 kg och jag tränar 4ggr per vecka nu.

Otroligt tacksam för hjälp!

daloatf
2011-02-26, 12:25
Tror inte någon kommer göra något schema åt dig.

Om du tänker så här.

Du ska få i dig minst 2g/kv protein (168g)
Du ska minst få i dit 1g/kv fett (84g)

Max få i dig 30g kolhydrater. (dessa får du ifrån tex grönsaker)

1g protein ger ca 4kcal
Då är 672kcal av din kost protein

1g fett ger ca 9kcal
Då är 756kcal av din kost fett

30g kolhydrater är 120kcal

Totalt: 1548 kcal

Sen fyller du antingen på med protein eller fett tills du har nått din kcal nivå.

Om du vill kan du höja ditt kolhydratsbehov vid tränining.

Detta är vad jag har förstått om dieten när jag har googlat runt och kollat lite. Så ta det med en nypa salt. Någon som har använt sig av Ketogen Diet kan rätta mig om jag har fel!

King Grub
2011-02-26, 12:50

Inte på en ketogen diet. En ketogien diet kan inte innehålla stora mängder protein. Då kommer man inte i ketos. En ketogen diet är högfett, låg- till medelprotein och obefintligt med kolhydrat.

Inge Enveten
2011-02-26, 12:55
Dave Palumbo har en keto-diet som är populär bland amerikanare, ge den ett försök?

14K
2011-02-26, 13:03
Under min keto diet så körde jag på ett ungefär 45-60% fett per dag. Allt genom olika ostar, ägg, bacon, fett fisk osv. Tror det var 2-3 veckor låg jag på minimala 20 kolhydrater per dag. Vilket är svårare än man tror att hålla. Lyckades hålla denna diet i 4 månader, sedan byte jag till HÖG protein, mindre fett, mindre kolhydrater pga lite variation. Båda funkade suveränt och tappade ca 28kg på 7 månader.

Därefter ökar man succesivt 5 kolhydrater per vecka tills man uppnår en balans. Mina kolhydrater kom endast från knäckebröd, björnbär (vilket jag ansåg hade minst kolhydrater per 100g, kan ha fel men jag tyckte om de) och grönsaker. Jag valde en knäckebröd som har så lite kolhydrater så möjligt, hittade en som hade 5 kolhydrater per skiva.

Cribba_86
2011-02-28, 00:14
Tror inte någon kommer göra något schema åt dig.

Om du tänker så här.

Du ska minst få i dit 1g/kv fett (84g)

Max få i dig 30g kolhydrater. (dessa får du ifrån tex grönsaker)

1g protein ger ca 4kcal
Då är 672kcal av din kost protein

1g fett ger ca 9kcal
Då är 756kcal av din kost fett

30g kolhydrater är 120kcal

Totalt: 1548 kcal

Sen fyller du antingen på med protein eller fett tills du har nått din kcal nivå.

Om du vill kan du höja ditt kolhydratsbehov vid tränining.

Detta är vad jag har förstått om dieten när jag har googlat runt och kollat lite. Så ta det med en nypa salt. Någon som har använt sig av Ketogen Diet kan rätta mig om jag har fel!

Känns bara som en stor soppa för mig, jag är så jäkla dålig på att räkna kcal och veta EXAKT vad man ska äta under dieten.
Vill helst ha en sjukt strikt diet och ha stenkoll på allt men om ingen vill hjälpa mig med ett schema då går det nog åt helvete med just ketogen diet.

Cribba_86
2011-02-28, 00:15
Under min keto diet så körde jag på ett ungefär 45-60% fett per dag. Allt genom olika ostar, ägg, bacon, fett fisk osv. Tror det var 2-3 veckor låg jag på minimala 20 kolhydrater per dag. Vilket är svårare än man tror att hålla. Lyckades hålla denna diet i 4 månader, sedan byte jag till HÖG protein, mindre fett, mindre kolhydrater pga lite variation. Båda funkade suveränt och tappade ca 28kg på 7 månader.

Därefter ökar man succesivt 5 kolhydrater per vecka tills man uppnår en balans. Mina kolhydrater kom endast från knäckebröd, björnbär (vilket jag ansåg hade minst kolhydrater per 100g, kan ha fel men jag tyckte om de) och grönsaker. Jag valde en knäckebröd som har så lite kolhydrater så möjligt, hittade en som hade 5 kolhydrater per skiva.

Det låter ju mkt lovande, du har inte kvar något schema som jag kan få sno ?

Pretorian
2011-02-28, 07:30
Men det är nog bra om du läser på och lägger ner tid på detta INNAN du börjar med en sån diet. Att bara gå efter vad någon annan skrivit kanske inte fungerar. Det är lättare för dig att ändra i schemat och göra förbättringar om du någorlunda förstår vad du håller på med.

Jag lovar att om du provar läsa på lite så kommer du förstå och allt blir lättare.

Tobbe78
2011-02-28, 08:49
Jag körde en CKD för en massa år sedan, käkade nästan bara protein, gick aldrig över 25g kolhydrater om dagen, gick från 132kg till 106kg och låg sedan stabilt på 110kg i 2-3 år, denna minskningen gjorde jag på 8 veckor med stenhård träning och mycket promenader samt att jag hade ett väldigt tungt jobb, jag ökade även i styrka under denna period!

Jag upplevde aldrig att jag hade problem att komma in i ketosis (kollade med ketostix regelbundet) fast att jag hade ett väldigt lågt fettintag.

Enda nackdelen med denna dieten var att man väldigt, väldigt slut i huvudet...

beckman88
2011-02-28, 10:52
Kör just nu CDK + PF, funkar bra för mig så länge jag kör lågintensitet på gymmet.

Reaper123
2011-02-28, 11:23
Inte på en ketogen diet. En ketogien diet kan inte innehålla stora mängder protein. Då kommer man inte i ketos. En ketogen diet är högfett, låg- till medelprotein och obefintligt med kolhydrat.Finns det nån "uppmätt" mängd protein per kgkv när man riskera att falla ur "ketos"?

Kör nämligen på en högproteindiet (2.5+) med relativt lågt fett och så gott som noll kollisar men inbillar mig att jag fortfarande stannar kvar i ketos! (har dock inte bekräftat det genom ketosticks)

Tobbe78
2011-02-28, 12:38
Som jag förstått det när jag läste på för länge sedan (jag kan ha fel) så är enda problemet med väldigt högt proteinintag att du kan bli basisk o kroppen vilket i sig kanske inte är bra! :)

daloatf
2011-02-28, 12:41
Jag skulle käkat köttfärs med 20% fett och smält ost ofta om jag skulle gå på sån här diet. (visst man får i sig lite kolhydrater från osten, men inte så mycket)

14K
2011-02-28, 12:59
Det låter ju mkt lovande, du har inte kvar något schema som jag kan få sno ?

Finns kanske några saker jag lagg upp i min journal om du orkar titta igenom den. Annars kan jag VARMT rekommendera en bok som heter LCHF-husmanskost : den goda vägen till hälsa och viktminskning av Anna Hallén, den köpte jag på Coop Forum för 199:-. Där hittar du MASSA enkla recept och jag blev ganska förvånad att det är så simpelt o gott. De flesta recept i boken hade jag kört innan. Rekommenderar att du kikar på den.

King Grub
2011-02-28, 13:00
Som jag förstått det när jag läste på för länge sedan (jag kan ha fel) så är enda problemet med väldigt högt proteinintag att du kan bli basisk o kroppen vilket i sig kanske inte är bra! :)

"Problemet" är att större delen av proteinet blir kolhydrat, vilket för många förhindrar ketos. Det är inget fel att protein oxiderar till energi - det sker alltid och är inget man kan eller skall förhindra - men vid avsaknad av kolhydrat oxiderar mer av proteinet man äter, och det försvårar ketos.

Cribba_86
2011-02-28, 13:17
Finns kanske några saker jag lagg upp i min journal om du orkar titta igenom den. Annars kan jag VARMT rekommendera en bok som heter LCHF-husmanskost : den goda vägen till hälsa och viktminskning av Anna Hallén, den köpte jag på Coop Forum för 199:-. Där hittar du MASSA enkla recept och jag blev ganska förvånad att det är så simpelt o gott. De flesta recept i boken hade jag kört innan. Rekommenderar att du kikar på den.

Står det något om fett,protein,kcal i varje recept där ? Alltså hur mkt varje maträtt innehåller

Cribba_86
2011-02-28, 13:20
Men det är nog bra om du läser på och lägger ner tid på detta INNAN du börjar med en sån diet. Att bara gå efter vad någon annan skrivit kanske inte fungerar. Det är lättare för dig att ändra i schemat och göra förbättringar om du någorlunda förstår vad du håller på med.

Jag lovar att om du provar läsa på lite så kommer du förstå och allt blir lättare.

Jag har läst på ordentligt men som jag säger så är jag sämst på att räkna ut kcal osv vid varje måltid och inte minst under hela dagen. Det som var mitt största problem, tror du jag vill ge mig på en diet som jag inte läst ett skit om ? Inte så att jag pekade på första bästa och ville prova den.

14K
2011-02-28, 13:33
Står det något om fett,protein,kcal i varje recept där ? Alltså hur mkt varje maträtt innehåller

Tyvärr gör det inte det, men alla recept är till 4 personer. Man får nästan räkna själv det man tillägger.

Tobbe78
2011-02-28, 13:39
"Problemet" är att större delen av proteinet blir kolhydrat, vilket för många förhindrar ketos. Det är inget fel att protein oxiderar till energi - det sker alltid och är inget man kan eller skall förhindra - men vid avsaknad av kolhydrat oxiderar mer av proteinet man äter, och det försvårar ketos.

Är det inte så att kroppen riskerar att bli basisk av den process som omvandlar protein till kolhydrat (vilket jag aldrig hör, att kroppen kan utnyttja protein som energi viste jag, men inte att proteinet blir kolhydrater) Precis som om du tränar hårt cardio, så klarar kroppen sig ca 16-17 minuter på befintlig kolhydratsreserv, sen går man över och får energi en kort kort period från protein, för att sedan gå över till fett som primär energikälla?

Cribba_86
2011-02-28, 14:37
Tyvärr gör det inte det, men alla recept är till 4 personer. Man får nästan räkna själv det man tillägger.

Fan det var synd, men ska helt klart kika på den på coop om det är några vettiga recept :)

gudabarn
2011-03-01, 23:02
Lite off i tid men postar ändå. Jag kör KETO nu. Ligger högt på fett, protte och så lågt jag kan på kollisar (Mellan 12-18g/dag), men ligger även på Kcal underskott på ca 200 kcal/dag. Jag tappar i vikt, kroppen i ketos och behållit styrkan.

Jag är ändast possitiv till detta även om jag inte tror att det är så nyttigt. Det är bra för det som de är till för. "DIET" en kortare tid för att tappa fett. Sedan är det nog tallriksmodellen (på rätt kcalnivå) som gäller för att hålla vikten.

Cribba_86
2011-03-02, 13:03
Lite off i tid men postar ändå. Jag kör KETO nu. Ligger högt på fett, protte och så lågt jag kan på kollisar (Mellan 12-18g/dag), men ligger även på Kcal underskott på ca 200 kcal/dag. Jag tappar i vikt, kroppen i ketos och behållit styrkan.

Jag är ändast possitiv till detta även om jag inte tror att det är så nyttigt. Det är bra för det som de är till för. "DIET" en kortare tid för att tappa fett. Sedan är det nog tallriksmodellen (på rätt kcalnivå) som gäller för att hålla vikten.

Det låter lovande, jag hade tänkt deffa kanske 5-8 veckor ungefär för att få bort en del fett runt magen.
Får man fråga hur en mat dag kan se ut för dig ? Alltså vad du äter under en hel dag

Tobbe78
2011-03-03, 11:36
Nått som fungerar rätt bra för mig är 2-3 burkar Lättkesella om dagen plus ca 1 kg blandad kött/fisk/fågel... Mivi-total morgon/kväll, ZMA, EAA, vanligt protte vid träning, försöker att få i mig minst 250g lax eller liknande varannan dag...

Kör Lättkesellan på morgonen och kvällen och riktig mat lunch middag...

Ligger på ca 1400-1700 kalorier om dagen och mår bra och är i ketosis...

att poängtera så ligger jag väldigt lågt på mitt fettintag... något som många rynkar på näsan åt... ligger stabilt på en viktnedgång på 2-3 kilo i veckan!

Är 187cm och väger 130kg med en kroppsfettnivå på 26% nu

Tappat något i styrka men det kan lika gärna förklaras med dagsform...

Cribba_86
2011-03-04, 12:21
Nått som fungerar rätt bra för mig är 2-3 burkar Lättkesella om dagen plus ca 1 kg blandad kött/fisk/fågel... Mivi-total morgon/kväll, ZMA, EAA, vanligt protte vid träning, försöker att få i mig minst 250g lax eller liknande varannan dag...

Kör Lättkesellan på morgonen och kvällen och riktig mat lunch middag...

Ligger på ca 1400-1700 kalorier om dagen och mår bra och är i ketosis...

att poängtera så ligger jag väldigt lågt på mitt fettintag... något som många rynkar på näsan åt... ligger stabilt på en viktnedgång på 2-3 kilo i veckan!

Är 187cm och väger 130kg med en kroppsfettnivå på 26% nu

Tappat något i styrka men det kan lika gärna förklaras med dagsform...

Du äter en hel del då men tror jag måste få i mig lite mer fett än så, du väger betydligt mer än mig och har mer att ta av. Jag väger 83-84 nu och är 189cm lång, tänkte försöka komma under 80kg och se om fettet runt magen försvinner då

PoÉ
2011-03-04, 16:55
Jag ursäktar om jag hoppar in såhär i diskussionen! :) Men finns det något enkelt sätt att se om man kroppen är i keto(s)? Om jag förstått det hela rätt är alltså keto då kroppen omvandlar energi ifrån fett i första hand, ungefär?

Cribba_86
2011-03-04, 21:19
Jag ursäktar om jag hoppar in såhär i diskussionen! :) Men finns det något enkelt sätt att se om man kroppen är i keto(s)? Om jag förstått det hela rätt är alltså keto då kroppen omvandlar energi ifrån fett i första hand, ungefär?

Vad jag så finns det ketostix på apoteket, och med det kan man kolla enkelt.

Tobbe78
2011-03-04, 23:11

Keto-Diastix för 91kr eller Keto-Diabur-Test 5000 för 113kr, tror inte att det spelar någon roll vilken man köper, båda innehåller 50 stickor som man kissar lite på, efter en stund ändrar dom färg och man kan då enkelt på en skala avläsa hur pass mycket, om något.. ketoner man har i urinet.

Har man ketoner i urinet så tyder ju det på att kroppen använder fett som primär energikälla.

eriksvensson
2011-03-04, 23:37
Du kan vara i ketos även om ketostixen inte ger utslag. Det är bara överskottsketoner som man kissar ut (om jag inte minns fel..) Vill man verkligen säkerställa ketos så går det säkert bra i ett blodprov. :)

PoÉ
2011-03-05, 01:26
Ska se hur kroppen ligger till. Ketos, en deffares, om jag får uttrycka mig så, utopi :)

Cribba_86
2011-03-05, 16:28
Keto-Diastix för 91kr eller Keto-Diabur-Test 5000 för 113kr, tror inte att det spelar någon roll vilken man köper, båda innehåller 50 stickor som man kissar lite på, efter en stund ändrar dom färg och man kan då enkelt på en skala avläsa hur pass mycket, om något.. ketoner man har i urinet.

Har man ketoner i urinet så tyder ju det på att kroppen använder fett som primär energikälla.

Dum fråga men visst är det meningen att man ska ha ketoner i urinet ?

Cribba_86
2011-03-06, 23:07
Har kikat och läst mkt om Dave Palumbo dieten och blir riktigt sugen att testa, den verkar ändå vettig.
Den ser ut såhär:

For a 200lb man:

MEAL #1
5 whole eggs (make sure to buy OMEGA-3 EGGS from the supermarket. They contain virtually NO saturated fat and tons of good OMEGA-3 fats); add another 4 egg whites to this (they don?t need to be the Omega-3 ones; you can use liquid egg whites)

MEAL #2
SHAKE: 50g Whey Protein with 1 ? tablespoon of All Natural Peanut butter (no sugar)

MEAL #3
"Lean Protein Meal": 8oz chicken with 1/2-cup cashew nuts (almonds, or walnuts)

MEAL #4
SHAKE: 50g Whey Protein with 1 ? tablespoons of All Natural Peanut butter (no sugar added)

MEAL #5
"Fatty Protein Meal": 8oz Salmon, Swordfish, or RED MEAT with a green salad (no tomatoes, carrots, or red peppers) with 1 tablespoon of Olive Oil or Macadamia nut oil and vinegar

MEAL #6
SHAKE: 50g Whey with 1 ? tablespoon all natural peanut butter or 4 whole (Omega-3) eggs and 4 extra whites

Men jag har några frågetecken:

1: Funkar det lika bra med protargo protein som innehåller ca 11g kolhydrater per portion?
2: "8oz" skriver han mkt, vad är oz?
3: Finns det omega 3 ägg i sverige?

Kommer givetvist anpassa den efter mina behov och vikt

Tobbe78
2011-03-07, 01:00
1: Funkar det lika bra med protargo protein som innehåller ca 11g kolhydrater per portion?
2: "8oz" skriver han mkt, vad är oz?
3: Finns det omega 3 ägg i sverige?

1. Skulle undvika det då du lätt kommer upp i för mycket kolhydrater utan protein med så mycket i!
2. 1 oz = 28 gram
3. Japp

Tycker det låter som en bra och enkel diet, dock så skulle jag köra med 1 ätardag varje eller minst varannan vecka!

Cribba_86
2011-03-07, 01:23
1. Skulle undvika det då du lätt kommer upp i för mycket kolhydrater utan protein med så mycket i!
2. 1 oz = 28 gram
3. Japp

Tycker det låter som en bra och enkel diet, dock så skulle jag köra med 1 ätardag varje eller minst varannan vecka!

Tackar för svaret!
Har en ätardag nu varje helg där jag unnar mig pizza,chips m.m. Skulle det gå att ha en sån ätardag eller måste man äta något annat?

Tobbe78
2011-03-07, 10:33
Tackar för svaret!
Har en ätardag nu varje helg där jag unnar mig pizza,chips m.m. Skulle det gå att ha en sån ätardag eller måste man äta något annat?

Tror inte att det spelar så stor roll vad du äter, men det är bra att du bryter av om du har ett stort kaloriunderskott så att kroppen inte vänjer sig efter det lägre intaget för snabbt...

Cribba_86
2011-03-07, 15:01
Tror inte att det spelar så stor roll vad du äter, men det är bra att du bryter av om du har ett stort kaloriunderskott så att kroppen inte vänjer sig efter det lägre intaget för snabbt...

Det låter ju perfekt, ska starta med denna diet nästa vecka.
Du har inget tips vad man kan äta istället för alla whey drinkar? Känns lite onödigt att behöva köpa whey för en så kort period, tänkte dricka det jag har efter träning iaf.

mikaelj
2011-03-07, 15:07
dock så skulle jag köra med 1 ätardag varje eller minst varannan vecka!

Varför?

Tobbe78
2011-03-07, 16:16
Varför?

Det jag har läst mig till är att din basala ämnesomsättning sjunker i takt med att du har ett konstant kaloriunderskott, om du har dagar som bryter av detta kaloriunderskott så bromsar du kroppens anpassning till svält.

Sen i mitt fall, som så många andras så är det trevlig att leva, det kan vara kul att gå på restaurang och ta och dela en flaska vin med tjejen till middagen, även om du kör en väldigt tuff diet så kan ätardagar vara enkla mål att lägga in saker som du får craveing för, tex jag ser grymt fram emot att äta en semla på min nästa ätardag!

Cribba_86
2011-03-07, 17:43
Det jag har läst mig till är att din basala ämnesomsättning sjunker i takt med att du har ett konstant kaloriunderskott, om du har dagar som bryter av detta kaloriunderskott så bromsar du kroppens anpassning till svält.

Sen i mitt fall, som så många andras så är det trevlig att leva, det kan vara kul att gå på restaurang och ta och dela en flaska vin med tjejen till middagen, även om du kör en väldigt tuff diet så kan ätardagar vara enkla mål att lägga in saker som du får craveing för, tex jag ser grymt fram emot att äta en semla på min nästa ätardag!

Håller med dig till 100%, skulle kännas jobbigt med en strikt och hård diet annars om man inte kan unna sig något onyttigt ibland. Tror även det går lättare om man har något att se fram emot en dag i veckan.