Visa fullständig version : Träningsvärk i korsryggen
Är det vanligt att man får en sjuk träningsvärk i korsryggen eller vad man ska kalla det efter Marklyft? T ex förra gången så var det första gången jag testade att göra marklyft, började med lätta vikter enda upp till 70kg 5-6 reps. Dagen efter hade jag en sjuk träningsvärk i ryggen som höll i 3-4 dagar, igår gjorde jag mitt andra rygg pass och då fick jag den igen, kan det vara så att jag gjort något fel när jag lyft eller för mycket tyngd etc? Eller är det inget att oroa sig över, utan något man får då man gör tunga(för mig) marklyft?
Starlight
2011-02-25, 16:35
Sålänge du lyft med bra teknik så behöver du inte oroa dig. Korsryggen utsätts för stor belastning under marklyft, och får också brutal träningsvärk där om jag tränar många set marklyft.
King Grub
2011-02-25, 16:35
Är det vanligt att man får en sjuk träningsvärk i korsryggen eller vad man ska kalla det efter Marklyft? T ex förra gången så var det första gången jag testade
Ja.
Okej tackar, ja jag tror jag använde rätt teknik..Marklyft är ju en rätt farlig övning om man gör fel..rite? därför studerade jag nogrannt videos etc innan jag testade för första gången. Var bara lite fundersam eftersom jag får aldrig såpass markant träningsvärk från någon annan övning förutom möjligtvis i benen eller triceps ibland.
King Grub
2011-02-25, 16:44
Marklyft är ju en rätt farlig övning om man gör fel..rite?
Alla övningar är "farliga" om man gör fel, även om en del är mer förlåtande än andra.
Är man ovan vid övningen så får man ju sjuk träningsvärk direkt. Själv så har jag svårt att få till träningsvärk i korsryggen, tar helt slut i grepp, traps och ben innan. :)
glennglennglenn
2011-02-25, 17:43
Är man ovan vid övningen så får man ju sjuk träningsvärk direkt. Själv så har jag svårt att få till träningsvärk i korsryggen, tar helt slut i grepp, traps och ben innan. :)
Om jag minns rätt hur utförandet på dina marklyft ser ut skall du nog vara glad att du har en fungerande ländrygg kvar..
Haha även om värken är sjuk nu dagen efter så känns det så skönt på sätt och vis, då man har vila, kroppen skall stärka sig inför nästa ryggpass,Marklyft är kul ! :D
Haha även om värken är sjuk nu dagen efter så känns det så skönt på sätt och vis, då man har vila, kroppen skall stärka sig inför nästa ryggpass,Marklyft är kul ! :D
+1 på den!:hbang:
sandberg93
2011-02-25, 18:58
marklyft är farligt om du gör fel, men gud va bra övning när du gör rätt :)
jag brukar få träningsverk i korsryggen efter att jag svankar i bänkpressen.. varför?? :S
Masterpan
2011-02-25, 19:57
jag brukar få träningsverk i korsryggen efter att jag svankar i bänkpressen.. varför?? :S
För att du aktiverar den.
Insulinus
2011-02-25, 20:11
Jag får en grym träningsvärk som brukar hålla i sig 3-4 dagar efter varje marklyftspass. Detta efter 10 års gymmande ;) Så värken blir du inte av med så länge du överbelastar ordentligt varje gång... Det är ju helt underbart :D
För att du aktiverar den.
Hur aktiveras den?
Hur aktiveras den?Ligger du helt avslappnad i ryggen om du bänkpressar med brygga?
så det är inget dåligt alltså?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.