handdator

Visa fullständig version : Motsvarighet till övning? Hjälp!

tomn
2011-02-25, 12:04
Har spanat GVT - German Volume Training en del och såg ett färdigt schema på nätet. Dock hade det med ett par övningar som jag inte utför i dagsläget för att mina stackars axlar inte mår bra, som t.ex. drag till hakan, dips.

Dips hade jag tänkt ersätta med liggande tricepsextensions, en övning som jag gillar skarpt och som borde "täcka upp" dipsen?

Dock vet jag inte vilken övning som skulle vara bäst att byta ut drag till hakan med? Några förslag?

Passen ser ut såhär från början:

A
Knäböj 10x10 i superset med liggande lårcurl 10x10 (1minut vila mellan superset)
Benspark 3x10-12 i superset med raka marklyft 3x10-12 (1 minut vila mellan superset)
Vadpress 10x10 (1minut vila mellan set)

B
Uppåtlutande bänkpress 10x10 i superset med pull-ups 10x10 (1minut vila mellan superset)
Hantelflyes 3x10-12 i superset med sittande rodd 3x10-12(1minut vila mellan superset)
Benresningar & olika crunches 10x10 (1minut vila mellan set)

C
Drag till hakan 10x10 (1minut vila mellan set)
Framåtlutande hantellyft åt sidan 3x10-12 (1minut vila mellan set)
Sittande hantelcurl 10x10 i superset med Dips 10x10 (1minut vila mellan superset)

Kommer nog även lägga in lite stående ryggresningar/marklyft på något pass då och då.

Vore kul med lite tips!

MVH

tomn

don ramon
2011-02-25, 12:10
Smalbänk och shrugs tycker jag.

tomn
2011-02-25, 12:56
Smalbänk och shrugs tycker jag.

Smalbänk hade jag inte tänkt på, bra förslag!

Angående shrugs så tar det väl inte på deltiodeus något nämnvärt? utan på trapezius.. Känns som axlarna inte får tillräckligt med stryk då!

Funderade kring om vanliga lyft åt sidan vore något? Lite främre axlar får man väl på bröstdagen, men mellersta delen?

don ramon
2011-02-25, 15:25
Drag till hakan är inget bra substitut för axelpressar.

Vill du träna axlarna så kör en övning som träffar muskelgruppen bättre. Vanliga axelpressar med hantlar eller militärpressar tex. Sidolyft fungerar bra men tycker personligen den är knepig att få till en bra progression på.

BonkyBo
2011-02-25, 15:39
Drag till hakan ska träffa Deltiod(eus) och Trap(ezius) främst men även andra muskler kommer in i leken.

Jag tycker du ska kolla med någon utbildad vad axelproblemet kommer ifrån och hur du kan träna dem utan att förvärra saker och ting med diverse tips härifrån.

tomn
2011-02-25, 15:52
Drag till hakan ska träffa Deltiod(eus) och Trap(ezius) främst men även andra muskler kommer in i leken.

Jag tycker du ska kolla med någon utbildad vad axelproblemet kommer ifrån och hur du kan träna dem utan att förvärra saker och ting med diverse tips härifrån.

Jag har lite känsliga axlar, inte direkt problem med dem, och vill inte utsätta dem för övningar som har väldigt stor skaderisk, t.ex. Drag till hakan och dips.

sunkan
2011-02-25, 19:16
ingen idè att säga hängande frivändning då antar jag

kettlebellGuden
2011-02-25, 19:18
Fixa dina axlar.

tomn
2011-02-25, 19:58
Fixa dina axlar.

Inte något vidare fel på dem vad jag vet. "Fixa" för att köra någon av dessa övningar?

don ramon
2011-02-25, 21:11
Drag till hakan och dips borde väl anses som två övningar som man med lätthet kan säga att de inte är speciellt snälla mot axlarna.

Kör du sidolyft istället.

tomn
2011-02-26, 09:40
Drag till hakan och dips borde väl anses som två övningar som man med lätthet kan säga att de inte är speciellt snälla mot axlarna.

Kör du sidolyft istället.

:thumbup:

jag kör nog på sidolyft :)

Bluesparv
2011-02-26, 10:08
Inte något vidare fel på dem vad jag vet. "Fixa" för att köra någon av dessa övningar?

Om du bara är för svag i de (vilket inte framgår) så är ett sätt att fixa de att träna de helt enkelt. Om det inte är det bör du nog ändå gå till nån expert för att få reda på varför de är som de är.

Kanske inte för att kunna utföra övningarna, men för din egen skull så du vet var i problemet ligger.

PCX
2011-02-26, 13:22
Inte för att vara sån, men kan man verkligen kalla det superset om man vilar en hel minut mellan seten?

tomn
2011-02-26, 13:33
Inte för att vara sån, men kan man verkligen kalla det superset om man vilar en hel minut mellan seten?

Man kör ett set knäböj direkt följt av ett set lårcurl (har dock bytt till raka marken) och sedan vilar i en minut.

PCX
2011-02-26, 13:45
Man kör ett set knäböj direkt följt av ett set lårcurl (har dock bytt till raka marken) och sedan vilar i en minut.

Ah! Då missuppfattade jag, sorry!

tomn
2011-02-26, 13:48
Ah! Då missuppfattade jag, sorry!

Inga problem, skrev säkert lite luddigt :)