handdator

Visa fullständig version : Vitlök, bästa huskuren mot förkylning?

Fishey
2011-02-24, 21:34
Undrar bara om det är sant eller om det är en gammal myt.

Eddie Vedder
2011-02-24, 21:41
Få huskurer har vetenskapligt stöd men nyligen har Cochrane collaboration utvrderat zink och det kan kanske funka.

http://www2.cochrane.org/reviews/en/ab001364.html

King Grub
2011-02-24, 21:44
Den enda studien som visat någon riktig påverkan på förkylning handlade om självrapportering via telefon, inte något kontrollerat. Det finns inga bevis för att vitlök är effektivt i sammanhanget.

There is insufficient clinical trial evidence regarding the effects of garlic in preventing or treating the common cold. A single trial suggested that garlic may prevent occurrences of the common cold, but more studies are needed to validate this finding. Claims of effectiveness appear to rely largely on poor quality evidence.

Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jul 8;(3):CD006206.

Crocker
2011-02-24, 21:46
Jag känner mig mycket fräschare när det gäller halsont ifall jag tar 1 vitlök.

Eddie Vedder
2011-02-24, 21:53

Ja de är ju så hypoteserna för forskning dyker upp. :) Men det kan vara desto svårare att testa. En hel vitlök är ju dessutom inget normala pallar med kanske. Återigen har vi ett ypperligt tillfälle att låta Koloiter agera försöksråttor, det är ju vi som ställer upp på galna doseringar och höga intag av olika saker. :D

Fishey
2011-02-24, 22:05
Pressade i två lökklyftor i min sallad(*drool*) och jag känner mig mycket bättre nu... placebo?

Ja de är ju så hypoteserna för forskning dyker upp. :) Men det kan vara desto svårare att testa. En hel vitlök är ju dessutom inget normala pallar med kanske. Återigen har vi ett ypperligt tillfälle att låta Koloiter agera försöksråttor, det är ju vi som ställer upp på galna doseringar och höga intag av olika saker. :D

Jag kan testa att äta 5 klyftor imorgon... återkommer med resultat för de som är intresserade ;)

Eddie Vedder
2011-02-24, 22:09
Pressade i två lökklyftor i min sallad(*drool*) och jag känner mig mycket bättre nu... placebo?

Nej något placebo är det inte. Du upplever ju dock bara en symptomlindring. Det kan även en whiskey göra. Eller glass eller en kopp té. Men dymptomlindring är inte detsamma som att bota något.

Den enda studien som visat någon riktig påverkan på förkylning handlade om självrapportering via telefon, inte något kontrollerat. Det finns inga bevis för att vitlök är effektivt i sammanhanget.

Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jul 8;(3):CD006206.

Jag gillar att man använde telefon som datainsamling, risken fanns väl för stinkande individer så intervju öga mot öga var otänkbart. :D

Tolkia
2011-02-24, 23:17
Vitlök är nog mest effektivt för att hålla smittade individer borta.

esja
2011-02-24, 23:57
Min far har under all tid jag kan minnas gnagit på vitlök när han är förkyld eller på väg dit. Har inte haft räkning på hur många det gick åt per gång men tillräckligt för att få en underbar doft iaf!

Lurch
2011-02-25, 00:06
Mot halsont, den klassiska ''vitlöks mjölken'' en lokal dryck vi har här norrut, inget jag rekommenderar *spy*

Helt enkelt varm mjölk med massor av vitlök och diverse kryddor.

Annars är det jäkligt gott och lägga några hackade vitlöksklyftor på varma mackor, underbart gott !

cero
2011-02-25, 15:20
Alltså, kräver det inte en timmas tandborstning för att få bort andedräkten efter att man har kastat i sig en hel lök?

noob76
2011-02-25, 15:27
Alltså, kräver det inte en timmas tandborstning för att få bort andedräkten efter att man har kastat i sig en hel lök?

Tror jag inte räcker, vitlök luktar i princip genom huden ! Men vadå, äter man vitlök regelbundet kan man ju hålla förkylda på avstånd så man inte blir smittad av förkylning ! :Virro