Logga in

Visa fullständig version : Hur rakar ni er?

xarizma
2011-02-24, 20:13
Halloj. Tänkte kolla med killarna på forumet om hur ni brukar raka ert skägg. Jag är ganska osäker på denna punkt. Jag får inte ens mycket skäggtillväxt, men när det växer sakta så blir det typ som att fjädrar växer. Tycker det ser fult ut när det blir för mycket vid / och under hakan så brukar raka av det, men sprar ofta gärna lite mer vid munnen / ovanför läppen. Jag har inte hittat / kommit på vad som är snyggt på mig ännu - får då och då konstiga blickar och kommentarer av vänner pga det men - who cares. Får heller inte mycket skägg på kinderna.

*edit* . Är 21 år, och får mest fjädrar om det heter så. Inte så mycket skägg.

Kommentarer?

victor_n
2011-02-24, 20:18
Halloj. Tänkte kolla med killarna på forumet om hur ni brukar raka ert skägg. Jag är ganska osäker på denna punkt. Jag får inte ens mycket skäggtillväxt, men när det växer sakta så blir det typ som att fjädrar växer. Tycker det ser fult ut när det blir för mycket vid / och under hakan så brukar raka av det, men sprar ofta gärna lite mer vid munnen / ovanför läppen. Jag har inte hittat / kommit på vad som är snyggt på mig ännu - får då och då konstiga blickar och kommentarer av vänner pga det men - who cares. Får heller inte mycket skägg på kinderna.

*edit* . Är 21 år, och får mest fjädrar om det heter så. Inte så mycket skägg.

Kommentarer?

Jag brukar få hår till skägg, visste inte att man kunde få fjädrar :(

Hemi
2011-02-24, 20:19
Somliga sparar endast en liten avlång bit mycket kort skägg på nedre delan av hakan. Man tänker knappt på det men det kan se rätt bra ut och inte risigt.

Nitrometan
2011-02-24, 20:25
Inte.

http://img829.imageshack.us/img829/7289/slashandbillygibbons797.jpg

Sniggel
2011-02-24, 20:41
http://punditkitchen.files.wordpress.com/2008/04/political-pictures-george-bush-zztop.jpg

Loke
2011-02-24, 20:41
Grejen är väl att du inte har någon enhetlig stil som binder till skägget? Det tycker jag är missen som de allra flesta killar gör när det kommer till skäggväxt. Skägg handlar inte om utseende, det handlar om utstrålning. Bry dig inte vad som är snyggt, bry dig om vad skägget säger om dig.

Nykropp
2011-02-24, 20:43
Jag rakar mig med rakkniv. Det är det enda sättet och det mest manliga.

Snobbe
2011-02-24, 20:46
jag hatar att raka mig, suger så förjävligt min hud suger också så det blir rött o jävligt.

Fredron
2011-02-24, 20:58
Ifall du inte har full skäggväxt så ser den oftast extremt larvigt ut.
Jag tror att de flesta människorna har negativa förutfattade meningar angående moppemuschar och liknande.

vrok
2011-02-24, 21:00
Skäggtrimmer endast, kortare inställningarna. Utan skyddet vid behov. Använder i princip aldrig hyvel osv, om jag inte försöker eftersträva ett visst utseende för någon fest eller något. Helt värdelöst att vara renrakad och jag har för kass växt på kinderna för ett riktigt helskägg.

champion
2011-02-24, 21:06
http://www.arnadal.no/film/actors/images/depp_johnny_goldenglobe2004.jpg

C.E.J.
2011-02-24, 21:13
Menar du fjun?

KlopFer
2011-02-24, 21:23
fjun fjun fjun

det är det finaste

J.V
2011-02-24, 21:25
Eftersom det bara fjunar för mig så tar jag alltid bort allt. Att spara fjun är bara fel.

Kabuto
2011-02-24, 21:44
Allt

eller

inget
http://i54.tinypic.com/b3o3uc.jpg

Jense
2011-02-24, 21:59
Jag rakar mig enligt följande:

Löddrar upp en raktvål med en rakborste, använder möjligen någon form av rakolja, rullar på löddret i ansiktet och börjar raka mig.

Har en merkur 34c hyvel

svennebanan
2011-02-24, 22:07
Jag rakar mig enligt följande:

Löddrar upp en raktvål med en rakborste, använder möjligen någon form av rakolja, rullar på löddret i ansiktet och börjar raka mig.

Har en merkur 34c hyvel

Jag kör också Merkur och blir arg över att det finns människor som fortfarande använder Gilette(plastleksakerna från affären).

vicarious
2011-02-24, 22:59
Var hittar man en Merkur?

Eller var det inte kniv man skulle ha som var så opti.

ispåse
2011-02-25, 07:50
Har riktigt tjockt skägg och en vanlig gilletehyvel fungerar bra om man byter blad mer än var 10:e sekel. Vad gäller skägg varierar jag, ibland helskägg som nu, mustasch, bradpittväxt, stubb, ombyte förnöjer.

DanielF
2011-02-25, 08:42
Jag kör också Merkur och blir arg över att det finns människor som fortfarande använder Gilette(plastleksakerna från affären).

Samma här, och jag blir arg över att man inte kan köpa rakblad i affären, utan bara gilettes mach-trams. Gilette tillverkar ju vanliga rakblad också men inte ens de säljs där.

Skämmes!

Nitrometan
2011-02-25, 08:52
Var hittar man en Merkur?
Brukar finnas i webshopar med skönhetsartiklar för metrosexuella män. Typ gents och lash (.se efter dessa butiksnamn).

Samma här, och jag blir arg över att man inte kan köpa rakblad i affären, utan bara gilettes mach-trams.
Hmmm. ICA och Coop brukar ha rakblad i den hylla där det finns raklödder och sånt, dock inte vid kassan där de har Gilettes plastblad.

TapOutByDeadlift
2011-02-25, 08:56
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110106/guide-till-vatrakning-med-rakkniv

dice
2011-02-25, 09:08
med min philips sensotouch 3d eller rakhyveln jag fick pa posten fran gilette pa min 18arsdag for mer an 10 ar sen (skickar de fortfarande ut den?).

CrilleVelin
2011-02-25, 09:08
http://www.google.se/images?hl=sv&biw=1341&bih=682&q=magnus%20samuelsson&wrapid=tlif129862124226111&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

Hans nya mustasch e rätt fin med :P hah

DanielF
2011-02-25, 09:16
Hmmm. ICA och Coop brukar ha rakblad i den hylla där det finns raklödder och sånt, dock inte vid kassan där de har Gilettes plastblad.

Det va som... Det har jag inte sett, måste kolla noga nästa gång.

agazza
2011-02-25, 09:18
Har en douchébag skäggrand, det lilla som finns iaf.

rakar mig med tvål och min merkur 700

http://www.gents.se/upload/product_images/3587_2.jpg

Ansiktet, mothårs för närmast rakning, inställning 2 funkar bäst för mig. kör med Featherblad också, dom är så vass så det känns inte hur man slaktar ansiktet.

Pungen, medhårs, för säkerhets skull.

filmjölk
2011-02-25, 09:22
Allt

eller

inget
http://i54.tinypic.com/b3o3uc.jpg

Det där skägget ser ju ut som om skägget säger: "Jag tycker om dig, därför får du dö snabbt" raka bort, trimma!

C.E.J.
2011-02-25, 09:25
Det där skägget ser ju ut som om skägget säger: "Jag tycker om dig, därför får du dö snabbt" raka bort, trimma!

Kabuto har tyvärr rakat bort det. Ser f.ö. skitbra ut, quit hatin.

Exdiaq
2011-02-25, 12:45
With a nojfe!

http://www.bite.ca/bitedaily/wp-content/uploads/2010/09/Crocodile-Dundee-Knife.jpg

DanielF
2011-03-15, 11:05

Ok, nu efter lite efterforskning kan jag konstatera:
Åhléns - Nej
Hemköp - Nej
Coop Forum - Nej

Någon som vet vart det kan finnas?

Slartibartfast
2011-03-15, 11:35
Hur är det att raka sig med Merkur i jämförelse med Gilette Mach3? Fuckar det inte upp huden å fejset i större utsträckning? Jag menar, multiblad har väl utvecklats och dominerar marknaden av en orsak?

Merkur verkar ju onekligen coolare iofs.

Nitrometan
2011-03-15, 11:43
Jag menar, multiblad har väl utvecklats och dominerar marknaden av en orsak?
Jag trodde att det bara var marknadsföring av pengakåta företag?

Slartibartfast
2011-03-15, 11:53

Meh! David Beckham kör ju Gilette!1

Jag blev lite småkåt på startkitet på Gents. Borde man fläska efter ett sånt? Borde kanske säkerställa att man får tag på blad i framtiden också.

panzerpig
2011-03-15, 11:57

+1
Rätt rolig spoof om detta här (http://www.theonion.com/articles/fuck-everything-were-doing-five-blades,11056/).

Fem blad är inte bättre men företagen tjänar betydligt mer på dom.. Jag brukar köpa på mig "klassiska" rakblad när jag är i Kroatien. Där säljs 5 stycken gillette eller wilkinson sword för ca 10:-
Vet inte hur många det är i de nya fusion, tror det är 4? De kostar iaf ungefär som här i Sverige ca 100:-...
En artikel i ämnet (http://money.cnn.com/2003/08/06/pf/investing/razor_wars/).
Här med (http://www.idsgn.org/posts/now-and-then-do-we-really-need-five-blades/).

Jag kan helt ärligt säga:
Jag rakar mig hellre med de billiga gula Bichyvlarna än en gillette fusion.
Gå ut och köp en påse gula Bic.
Raka dig.
Får du stubb kvar?
Får du utslag eller irritation?
Slår vad om att det din rakteknik det är fel på inte hyveln!

Värm och blöt huden (bada/duscha).
Använd rakborste och raktvål/rakcreme/raklödder eller vad du vill
Sträck huden med den fria handen när du rakar med hyveln.
Raka bestämt men inte för hårt eller löst.
Dra inte för många gånger med hyveln på samma ställe.

LoveMachine
2011-03-15, 11:59
Det är lättare att raka med en flerbladare än med rakkniv eller safety razor. Men jag tror att det sanbbt jämnar ut sig när man får in tekniken. Det handlar nog främst om att det är enklare att marknadsföra när man har något att "utveckla". Det är svårare att sälja lite mer abstrakta saker som slipning och legering jämfört med remsor och fjädrande blad som man enkelt kan se.

Wain
2011-03-15, 12:04
Hur är det att raka sig med Merkur i jämförelse med Gilette Mach3? Fuckar det inte upp huden å fejset i större utsträckning? Jag menar, multiblad har väl utvecklats och dominerar marknaden av en orsak?

Lite svårare med Merkur, men bättre när du lärt dig. Brukar iaf de flesta säga.

Jag blev lite småkåt på startkitet på Gents. Borde man fläska efter ett sånt? Borde kanske säkerställa att man får tag på blad i framtiden också.

Rakbladsdimensionerna är så vitt jag vet standardiserade för alla safety razors. Jag köper Feathers som är riktigt bra.

Slartibartfast
2011-03-15, 12:08
Det avgör saken! jag ska ha en Safety Razor!

Mest för att jag vill prylböga och berätta i nedsättande ton att jag minsann inte använder Gillette.

Nitrometan
2011-03-15, 12:15
Mest för att jag vill prylböga och berätta i nedsättande ton att jag minsann inte använder Gillette.
Helt rätt!

Fast Gillette var en av de första på markanden för safety razors.

Från en historielektion:
During World War I, Gillette worked out a deal with the U.S. Armed Forces to provide Gillette safety razors and blades to every enlisted man or officer on his way to Europe as part of his standard-issue gear. By the end of the war, some 3.5 million razors and 32 million blades were put into military hands, thereby converting a substantial portion of young men to the Gillette safety razor.

Gillette manufactured carbon steel blades until the 1960s. These rusted quickly and required the user to change blades frequently. In 1965, the British company Wilkinson Sword began to sell blades made of stainless steel, which did not rust and could be used repeatedly until blunt. Wilkinson quickly captured the British and European markets, and Gillette was forced to switch its production lines to stainless steel to compete. Today, almost all razor blades are stainless steel. The carbon-steel blade remains available; its modern version does not rust if it is rinsed in alcohol after each shave. Because Gillette held the patent for the stainless blades but had not acted on it, the company was accused of exploiting customers by forcing them to buy the rust-prone blade.

Slartibartfast
2011-03-15, 12:17
Jo, jag är medveten om det. Men det är ju ändå också Gillette som står i spetsen för marknadsföringskonpirationen!

Nitrometan
2011-03-15, 12:19
Jo, jag är medveten om det. Men det är ju ändå också Gillette som står i spetsen för marknadsföringskonpirationen!

Japp. Och det har de gjort sen 1910-talet. :thumbup:

xarizma
2011-03-16, 23:54
Jag har testat det mesta, sjukt nog får jag alltid acne där jag rakat mig dagen efter.

Nån som lider utav samma?

anton2000
2011-03-17, 00:36
Lidl. Rakhyvel inkl 20st blad. 39.90kr. Win!

panzerpig
2011-03-17, 09:19
Jag har testat det mesta, sjukt nog får jag alltid acne där jag rakat mig dagen efter.

Googla "razor bumps". Det är ett vanligt problem.
Lite kortfattat:
raka dig inte varje dag.

Raka dig inte med flerbladshyvlar (många får mer problem av flera blad)
Köp en klassisk hyvel med utbytbara rakblad. Vill du inte lägga ner några hundralappar på en sån, testa dom gula bic, dom funkar bra och är skonsamma.

Se till att alltid duscha eller bada innan du rakar dig.

tenchi
2011-03-17, 09:32
Jag kan helt ärligt säga:
Jag rakar mig hellre med de billiga gula Bichyvlarna än en gillette fusion.
Gå ut och köp en påse gula Bic.
Raka dig.
Får du stubb kvar?
Får du utslag eller irritation?
Slår vad om att det din rakteknik det är fel på inte hyveln!

Jag kastar mig hellre med ansiktet före mot asfalten än att använda de gula Bic. Fast Coop eller Euroshoppers hyvlar är snäppet värre. 3 blad för min del.

ARMSTARK
2011-03-17, 09:43
Lågpris plasthyvlar funkar bra men man ska inte använda dem för länga, byt ofta, annars gör det bara ont och blir rött när man rakar sig.

Ett standard fel som alla gör är att raka sig mothårs, då sliter man med sig halva fejset. Medhårs ska det vara, kräver dock vass hyvel.

egge
2011-03-17, 10:12
Är 23 och jag har inte heller någon skäggväxt att tala om. Rakar bort fjunen två gånger i veckan typ. Några snabba drag medans man duschar så är det borta. Tycker det är grymt skönt att inte behöva raka sig varje morgon som de flesta polarna.

Magoo
2011-03-17, 10:20
Som ett alternativ till de moderna Merkur dubbelbladshyvlarna (som visserligen är bra) så kan man få tag i tex på Tradera och Ebay Gillettehyvlar från 50 & 60-talen.
Tex Superspeedhyvlarna är bra och överkomliga.
Japanska Featherblad är bland de vassaste och hållbaraste, upp till 10 rakningar på ett blad. Dessa blad kan köpas i Sverige hos tex Guapo.
Själv gick jag över till kniv för ett par år sedan och tycker att det passar mej bäst.
Jag använder bara Feather Artist Club RG samt DX.
Fördelen med kniv tycker jag är att man kommer närmast samt även skonsamt för huden om man får til det "rätt".
Med ett drag medhårs och ett drag mothårs med Featherknivarna får jag det närmare och skonsammare än allt annat jag någonsin testat.
Löddret gör jag med borste och raktvål/rakcreme.
Här har jag köpt tvålar och cremer så det räcker och blir över men ett av de lättaste att få ett tjockt och bra skum tycker jag Taylor of Old Bond Street:s cremer är.

Kimball
2011-03-17, 10:59

Duschar du varmt innan rakningen + någon form av ansiktstvätt som hjälper till att mjuka upp och massera stråna? Detta följt av någon sorts hudkräm efter själva rakningen? Följer jag inte den rutinen får jag också rakfinnar / inflammerade hårsäckar osv väldigt ofta.

panzerpig
2011-03-17, 11:42
Som ett alternativ till de moderna Merkur dubbelbladshyvlarna (som visserligen är bra) så kan man få tag i tex på Tradera och Ebay Gillettehyvlar från 50 & 60-talen.
Tex Superspeedhyvlarna är bra och överkomliga.
Japanska Featherblad är bland de vassaste och hållbaraste, upp till 10 rakningar på ett blad. Dessa blad kan köpas i Sverige hos tex Guapo.
Själv gick jag över till kniv för ett par år sedan och tycker att det passar mej bäst.
Jag använder bara Feather Artist Club RG samt DX.
Fördelen med kniv tycker jag är att man kommer närmast samt även skonsamt för huden om man får til det "rätt".
Med ett drag medhårs och ett drag mothårs med Featherknivarna får jag det närmare och skonsammare än allt annat jag någonsin testat.
Löddret gör jag med borste och raktvål/rakcreme.
Här har jag köpt tvålar och cremer så det räcker och blir över men ett av de lättaste att få ett tjockt och bra skum tycker jag Taylor of Old Bond Street:s cremer är.
+1
Har köpt alldeles för många hyvlar och rakknivar på tradera :).
T om fått tag på ett par gamla gillette som är oanvända och ligger i originalförpackningen.
Min favoritrakcreme är nog proraso, gröna burken, gillar den skarpt!
(såg nu att den säljs online för 149:-. köpte den i italien för under 50:-..)

wetshaving
2011-04-08, 00:49
Satsa på en safety razor... outstanding. Rakningen blir en njutning istället för onödigt ont. Det gäller dock att använda kvalitetsgrejer, vilket i detta fallet inte blir dyrare även fast man kan tro det när man snabbt kollar på prislappen. Dessa högkvalitativa produkter är myycket drygare än gillettes kemiska rakmedel på burk, och kvaliten går inte ens att jämföra. Så man har verkligen inget att förlora... bara på ett normalt användande utav rakblad så kommer man tjäna flera hundralappar per år, så investeringen utav en rakhyvel för 300-400 kr som håller resten utav livet är inte så saftig som man tror.

Ett hett tips är ebay... allt finns, och till mycket bättre priser. Kan rekommendera vintage gillette hyvlar... har dom hållt i 40-50 år så borgar det för hög kvalitet, och de är högvaluta i bland annat staterna där rakkulturen är lite mer utbredd än här.

Morrris
2011-04-08, 04:32
Sant, använder en Merkur 34C och kommer aldrig gå tillbaka till Mach3 skräp.

silvetaz
2011-04-08, 05:06
Har kört gillette mach 3 sen den släpptes och har inte haft problem med inflammation i hår säckar sen dess. För arbete är viktigt och det gäller nog oavsett vilken hyvel du kör

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Langster
2011-04-08, 07:19
Oftast blir det med trimmer, plus lite finputsning med hyvel.
Tycker det är oskönt att vara helt renrakad.

Har en Gilette med 5 blad nu, kommer inte ihåg vad den heter. Förpackningen utlovade bättre komfort än Mach 3 men det håller jag inte med om, det är som att bladen sitter för tätt eller nåt. Mach 3 var bra, men den slängde hotellpersonalen när jag var i Göteborg!

Spartansk
2011-04-08, 08:02
Det skulle vara lite intressant att veta hur gamla folk här som bara får fjun. Själv upplever jag att skäggväxt är en av få saker på kroppen som fortsätter utvecklas långt efter puberteten. Jag var en fjunig fjortis men blir för varje år sakta men säkert skäggigare.

Magoo
2011-04-11, 07:31
För er som gör/vill göra lödder själva vill jag tipsa om en doldis som ofta förbises.
Palmolive rakcreme i tub som finns i många matvarubutiker.
Denna creme gör ett tjockt och mjukgörande lödder speciellt med borste och kan jämföras med många dyrare cremer (6-8 gånger priset).

KaptenKnäsvag
2011-04-11, 08:04
Jag rakar enbart "mustaschen", allt annat får växa fritt. Ibland blir jag lite crazy och fixar en gotee.

Jag kommer aldrig mer, någonsin, raka av allt skägg. Gör jag det ser jag ut som en kraftigt förvuxen 13-åring.

Slartibartfast
2011-07-20, 08:29
Jag beställde just en Merkur C34. Ska bli kul att testa.

Jag hoppas på att det inte är allt för knepigt att lära sig raka med en safety razor, och att jag kanske slipper en del problem med ingrodda hår, rakfinnar och irriterad hy.

Återkommer med recension!

Magoo
2011-07-20, 08:40
Nu har jag gått över från Featherknivar til traditionella knivar helt och hållet.
Heljestrand och Thiers Issard är det nu för hela slanten.
Jag har träffat en kille som slipar knivar som kör slutfinishen på Japanska Asagistenar och
så nära rakning har jag aldrig upplevt förr.

Barstar
2011-07-20, 09:54
Jag brukar slå in stråna med hammare och bita av dem på insidan...

Men när hammaren inte finns tillgänglig är jag hänvisad till min Fusion, trist. Nu skall jag kolla in Merkur!

Kör för övrigt alltid med en del skägg, jag fryser runt munnen utan skägg.

ceejay
2011-07-20, 09:56
rakar mig nån gång då och då, fjun! kommer mest under hakan på halsen typ, fucking fail.

Nykropp
2011-07-20, 09:59
Nu har jag gått över från Featherknivar til traditionella knivar helt och hållet.
Heljestrand och Thiers Issard är det nu för hela slanten.
Jag har träffat en kille som slipar knivar som kör slutfinishen på Japanska Asagistenar och
så nära rakning har jag aldrig upplevt förr.

Köpt nya knivar eller gamla på ebay?
Jag köpte på mig ett gäng gamla för några hundralappar som jag använt i 2 år nu skulle jag gissa. Slipar dom själv.

Magoo
2011-07-20, 10:04
Köpt nya knivar eller gamla på ebay?
Jag köpte på mig ett gäng gamla för några hundralappar som jag använt i 2 år nu skulle jag gissa. Slipar dom själv.

eBay. Jag funderar på att köpa stenar själv någon gång men jag vill ha knivarna på ett visst sätt och jag skulle aldrig klara att få dom så själv.
Jag har skickat till slipare i både USA och Sverige men har bara hittat 1 i Sverige som fixar dom som jag vill ha det.
Hantera knivarna kan jag men slipa...nix:)

Bahir
2011-07-20, 10:11

Jag hoppas på att det inte är allt för knepigt att lära sig raka med en safety razor, och att jag kanske slipper en del problem med ingrodda hår, rakfinnar och irriterad hy.

Är det en sån man riskerar att skära halsen av sig med? (jag har sett bilder på den, men kan inte avgöra)

Olegh
2011-07-20, 10:12
Trimmar det allt som oftast bara. Skägget växer åt alla möjliga och omöjliga håll så att få det helt renrakat är både omständigt och blir sällan bra. Plus en massa rakfinnar.

Nykropp
2011-07-20, 10:14
eBay. Jag funderar på att köpa stenar själv någon gång men jag vill ha knivarna på ett visst sätt och jag skulle aldrig klara att få dom så själv.
Jag har skickat till slipare i både USA och Sverige men har bara hittat 1 i Sverige som fixar dom som jag vill ha det.
Hantera knivarna kan jag men slipa...nix:)

Vem skickar du till i sverige? Sliparen på gents?
Jag köpte en norton 4000/8000 grid och den duger gott för att gå skärpan tycker jag.

Nykropp
2011-07-20, 10:23
Är det en sån man riskerar att skära halsen av sig med? (jag har sett bilder på den, men kan inte avgöra)

Jag har sedan jag började raka mig skurit mig högst 2 ggr skulle jag tro. Men att du skulle råka skära halsen av dig är klart överdrivet. Snarare så är risken att du får massa sår mindre när du använder en kniv.

Jag skall inte ljuga, första gången jag använde rakkniv tog en rakning säkert 1 timme. Jag svettades som en gris hela tiden. Idag kan jag dra av skägget på kanske 5 minuter ca efter jag borstat in lödder. Man vänjer sig. Det som är svårast är att lära sig att jobba lika med högerhanden och vänsterhanden. Men det lär man sig också. Skall se om jag kanske kan filma en liten film idag för semesterskägget skall fixas till.

Herr Oberst
2011-07-20, 10:35

En safety razor är en safety razor. Riktigt material och riktiga blad. Hanterad felaktigt och man får lite skärsår. Men delikata instrument skall användas på ett delikat sätt

Morrris
2011-07-20, 10:37

Nej, Slarti har köpt en safety razor. Du tänker på en rakkniv.

Thorwaldsson
2011-07-20, 10:42

Har själv en dylik sedan 2 månader tillbaka. Du kommer inte att bli besviken. :thumbup:

Jishuku
2011-07-20, 10:43
Rakar aldrig, trimmar bara.. kör Jason Statham stuk på både skägget och håret för det mesta. Mycket längre skägg än så och det börjar spreta åt alla håll.

Helrakat ser jag ut som en förvuxen bebis. Inte snyggt alls.

Morrris
2011-07-20, 10:50
Rakar aldrig, trimmar bara.. kör Jason Statham stuk på både skägget och håret för det mesta. Mycket längre skägg än så och det börjar spreta åt alla håll.

Helrakat ser jag ut som en förvuxen bebis. Inte snyggt alls.

Vilken trimmer använder du?

Herr Oberst
2011-07-20, 11:13
Vad använder ni för raktvålar?
Behöver tips på någon skön och bra. Den ska inte lukta som 7st starkt parfymerade James Bond, utan ha en behaglig och ej för manlig doft

Jishuku
2011-07-20, 11:20
Vilken trimmer använder du?

Kör denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162197685

Använder i princip bara kortaste inställningen på både håret och skägget.

Morrris
2011-07-20, 11:31
Vad använder ni för raktvålar?
Behöver tips på någon skön och bra. Den ska inte lukta som 7st starkt parfymerade James Bond, utan ha en behaglig och ej för manlig doft

För er som gör/vill göra lödder själva vill jag tipsa om en doldis som ofta förbises.
Palmolive rakcreme i tub som finns i många matvarubutiker.
Denna creme gör ett tjockt och mjukgörande lödder speciellt med borste och kan jämföras med många dyrare cremer (6-8 gånger priset).

Använder sticket, schysst doft, bra lödder och smidig applicering. Snorbilligt.

Nykropp
2011-07-20, 11:59
Bjuder på dom rakknivar jag använder. Alla används inte hela tiden, beror lite på vilket humör man är på. Enligt mig finns det inget som slår en rakning med kniv, inget. Man slipper få massa utslag, huden blir inte retad på samma sätt som vid hyvel och det blir extremt hudnära! :)

Alla är köpta på ebay och är begagnade.
Från topp till botten är det.
Wade & butcher special.
Clauss frement.o
Gong razor wald 2633 från solingen
Geneva cutlery corp
W.h morley & sons clover brand
Cv heljestrand eskilstuna sweden no 2

Dom ligger ungefär i den ordning dom är rankade av mig.
http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/07/20110720-125458.jpg

Morrris
2011-07-20, 12:02
Haha, grillning och rakning. Två saker man inte skämtar om med nykropp.

Nykropp
2011-07-20, 12:03
Haha, grillning och rakning. Två saker man inte skämtar om med nykropp.

Det finns fler saker, men vi tar några i taget. :thumbup:

ddewe
2011-07-20, 12:29
Nykropp, du sa att man måste lära sig arbeta med både höger- och vänsterhanden i början, är det verkligen så? Jag är själv väldigt sugen på att införskaffa mig en sådan däringa rakkniv men om man måste använda vänsterhanden så är det uteslutet för min del :(

Nykropp
2011-07-20, 12:35
Det går att raka sig med bara höger. Kräver lite vighet bara. Lättare om man kör båda händerna.

rooz
2011-07-20, 13:29
Med min nya Merkur 34C.

Love it*cupid*

Ondskapelsen
2011-07-20, 14:00
Det finns en anledning till att Gillette rankas till ett av världens bästa företag år efter år efter år, och det har ingenting med produkten att göra.

Herr Oberst
2011-07-20, 14:55
Det finns en anledning till att Gillette rankas till ett av världens bästa företag år efter år efter år, och det har ingenting med produkten att göra.

Osmarta människor får gärna fortsätta köra på sina Gillette Fusion/Fission maxquadrupel blade triplet handling awsomeness 8.5 razors

Barstar
2011-07-20, 15:12
Osmarta människor får gärna fortsätta köra på sina Gillette Fusion/Fission maxquadrupel blade triplet handling awsomeness 8.5 razors

Jag vill ha! Var köper man en sån?

Vet någon om det finns en butik som säljer Merkurs hyvlar, jag vill känna och klämma?

Ondskapelsen
2011-07-20, 17:58

Jag tror man ska passa sig för att bedöma folks intelligens utefter vilken rakmetod dem använder..

Fishtank
2011-07-20, 18:03
Efter att ha läst den här tråden så känner jag igen mig med att min fusion orsakar rakfinnar och problem även med enormt förarbete.

Sitter och försöker välja mellan att köpa en rakkniv eller en merkur 34C
Vad rekommenderas av folket på brädan?

Funderar på att smälla till med startpaketet som gents har med en Merkur 34C men känner att jag vill ha tips på raktvål till senare bruk och hur viktig är rakborsten?

Thorwaldsson
2011-07-20, 18:37
Efter att ha läst den här tråden så känner jag igen mig med att min fusion orsakar rakfinnar och problem även med enormt förarbete.

Sitter och försöker välja mellan att köpa en rakkniv eller en merkur 34C
Vad rekommenderas av folket på brädan?

Funderar på att smälla till med startpaketet som gents har med en Merkur 34C men känner att jag vill ha tips på raktvål till senare bruk och hur viktig är rakborsten?

Hyvel är enligt mig mer passande för en nybörjare.

Jag köpte själv mina grejor från Gents för en kort tid sedan, men valde då att exkludera borsten och tvålen jämfört med deras startpaket. För egen del fungerar det finfint med vanligt rakskum, om det är bättre med tvål och borste kan jag inte uttala mig om.

Fishtank
2011-07-20, 20:39
Okej there we go gick all in på startpaketet och extra blad en hållare
Blir säkert bra istället för att köpa fusionblad för 149 kronor i månaden

Jpn
2011-07-20, 21:26
Jag kör på helskägg ca 1cm långt, och ansar nån gång varje vecka!

Larsson85
2011-07-20, 21:42
Nykropp, du sa att man måste lära sig arbeta med både höger- och vänsterhanden i början, är det verkligen så? Jag är själv väldigt sugen på att införskaffa mig en sådan däringa rakkniv men om man måste använda vänsterhanden så är det uteslutet för min del :(

Jag kör också med rakknik stundvis och jag klarar mig utmärkt med att enbart använda högerhanden.

ddewe
2011-07-20, 22:10
Perfekt, har ni några rekommendationer vad gäller knivar då? Inte för att jag tror att man kan välja helt fel kniv, men någon skillnad måste det väl ändå finnas?

Magoo
2011-07-21, 09:40
Det finns nästan oändligt med knivar och stålkvalitéer och grinds (skålningen på bladet)
Det är viktigt att kniven är riktigt vass och slipad av någon som kan det ordentligt annars är risken stor att man får ett dåligt resultat och tröttnar.
För att hålla skärpan kvar (rakningen ger mikroskopiska taggar bakåt på bladet) måste man även ha en bra strigel att återställa eggen med.
Själv gillar jag djup skålning som ger ett långt tunnt blad som dessutom ger ett "sjungande ljud" vid rakningen.
Ofta är nya knivar inte "shave ready" så man brukar behöva få dessa slipade.
Ett alternativ till en "riktig" kniv är då tex en "Shavettekniv" med utbytbara blad.
Dessa kostar runt 300:- på nätet eller de dyrare Japanska Featherknivarna som kostar 1500:- och uppåt.
Med dessa knivar slipper man slipning/strigling och man får ändå ett bra resultat tycker jag.

dream_theater_
2011-07-25, 19:37

wellwellwell?

qwerty1
2011-07-25, 19:50
Jag brukar ta ett varmt bad, helst med lite ljus så det doftar gott. När jag är i badet så tänker jag på hur skönt det är att ligga där, jag vill inte upp och raka mig. Jag tappar ur badet, ställer mig upp, oh, jag vill tillbaka, men jag kan inte. Rakning skall ske. Jag tar min gilette, tar lite skum, smörjer in i mitt ansikte, och tar första draget. Oftast brukar jag göra något roligt först, som alla andra ibland, men inte idag. Idag tog jag allt.

Ademius
2011-07-25, 19:59
Måste raka mig varje dag och använder mig av Gilette fusion i nuläget. Tanken är att så småningom övergå till rakkniv eller safety razor beroende på vilket jag bestämmer mig för. Det krävs dock en högre initial kostnad som jag inte är beredd att lägga för tillfället. Därför kör jag vidare med flerblads tills jag har råd att investera i tidigare nämnda anordning. Det känns som att det är bäst att investera i ordentliga grejor från början.

Jag har dock övergått från rakning med rakapparat till hyvel igen efter att min rakapparat blev gradvis sämre tills den tillslut gick sönder. Rakning med hyvel ger helt klart bättre resultat. Då menar jag alltså rakning med medhårs rakning med giletette fusion hyvel och raklödder efter att ha duschat.

Hemskt att ha sådan skäggväxt att jag har betydande stubb framåt kvällen när jag rakar mig på morgonen. Att raka sig två gånger om dagen känns overkill. Kanske borde komplettera med någon billig rakapparat om man ska göra något speciellt på kvällen? Alternativt närmare rakning med t.ex. rakkniv kanske ger beständigare resultat? Hur upplever ni det?

agazza
2011-07-25, 20:07
Jag har en Merkur med feather blad som jag använt i två år nu, men har ett problem med vad jag ska raka mig med. Vart finns det bra billiga genomskinliga "raklödder"?

Alternativt, vart går det att beställa billiga bulk förpackningar med typ giletteliknande saker?

davvvan
2011-07-25, 20:11
Trimmar skägget med en hårtrimmer, växer inte superbra men hyfsat... Trivs som bäst med 5-10 mm.

Ponitus
2011-07-25, 20:53
Torrakar med hyvel det lilla jag får på hakan.

Morrris
2011-07-25, 20:55
Jag har en Merkur med feather blad som jag använt i två år nu, men har ett problem med vad jag ska raka mig med. Vart finns det bra billiga genomskinliga "raklödder"?

Alternativt, vart går det att beställa billiga bulk förpackningar med typ giletteliknande saker?

RFSL har en stor tub med intimrakgel. Kostar en femtilapp och funkar bra.

dream_theater_
2011-07-25, 21:16
Jag köpte en Merkur Future till pappa i födelsedagspresent. Han provade den idag och var helnöjd. Ett litet sår på halsen fick han dock.

agazza
2011-07-25, 21:44
RFSL har en stor tub med intimrakgel. Kostar en femtilapp och funkar bra.

RFSL?:D

Du menar inte rfsu?

länk?

Morrris
2011-07-25, 21:53
RFSL?:D

Du menar inte rfsu?

länk?

Nope. Det är en likaberättigande tub.

Den passar alla.

Länk? Du får väl förhelvete lita på mitt omdöme och pallra dig bort till närmaste apotek. Vill du läsa konsumentrapporter och expertrecensioner?

agazza
2011-07-25, 21:57
Nope. Det är en likaberättigande tub.

Den passar alla.

Länk? Du får väl förhelvete lita på mitt omdöme och pallra dig bort till närmaste apotek. Vill du läsa konsumentrapporter och expertrecensioner?

Jag trodde jag var tvungen att åka till någon läderchaps beklädd hårig herre som driver import, men apoteket säger du, tackartackar

Morrris
2011-07-25, 22:01
Jag trodde jag var tvungen att åka till någon läderchaps beklädd hårig herre som driver import, men apoteket säger du, tackartackar

Nej, alltså... Du BEHÖVER inte köpa gelen av mig.

panzerpig
2011-07-25, 22:11
Jag äger fem rakknivar, en drös (10-15?) safety razors, massa rakcremer och raktvålar.
Lite av en hobby har det allt blivit...
Beställde min första shavette i fredags, ska bli kul att testa!

Slartibartfast
2011-07-26, 07:54
wellwellwell?

Känslan att raka med en Merkur är ju onekligen lite cool, och snygg är den ju. Resultatmässigt är jag dock inte alls lika imponerad. Dessutom irriterade hyveln huden betydligt mera än mach3, så fejset blommade upp som en julgran, vilket resulterade i en kur med kortisonsalva. Jag antar att det krävs några rakningar innan man fått in den rätta tekniken, även om det var förvånansvärt lätt att raka med den.

agazza
2011-07-26, 10:26
Känslan att raka med en Merkur är ju onekligen lite cool, och snygg är den ju. Resultatmässigt är jag dock inte alls lika imponerad. Dessutom irriterade hyveln huden betydligt mera än mach3, så fejset blommade upp som en julgran, vilket resulterade i en kur med kortisonsalva. Jag antar att det krävs några rakningar innan man fått in den rätta tekniken, även om det var förvånansvärt lätt att raka med den.

Prova olika inställningar, raka aldrig mothårs, den blir skönast efter några rakningar när den inte är så förbannat vass.

Slartibartfast
2011-07-26, 10:53
Prova olika inställningar, raka aldrig mothårs, den blir skönast efter några rakningar när den inte är så förbannat vass.

Olika inställningar? Kan man göra såna?

agazza
2011-07-26, 11:12
Olika inställningar? Kan man göra såna?

Vilken modell köpte du?

Slartibartfast
2011-07-26, 11:28
vilken modell köpte du?

34c

agazza
2011-07-26, 11:31
34c

ah, den verkar vara låst, jag har en Merkur futur och den har ställbar vinkel på bladet

panzerpig
2011-07-26, 16:15

Om du gjort förarbetet rätt (varm dusch eller liknande så skägget är mjukt), löddrat ansiktet osv.

Se till att inte trycka hårt med hyveln!
Det är ett fel många gör när man är van med en mach 3, fusion eller liknande.
En DE-hyvel behöver oftast bara ligga mot huden så skär bladet med hjälp av hyvelns tyngd.

Experimentera också med rätt vinkel:
Med hyveln liggande (handtaget pekande mot golvet) skär den inte så nära.
Ju större vinkel (handtaget mer ut från ansiktet/bort från golvet), desto aggresivare rakning.

dream_theater_
2011-07-26, 16:17
Vad tråkigt att du inte blev så nöjd slarti! Jag provade den jag köpte åt far, och jag fick fan inte en blema, som jag brukar få av en vanlig hyvel. Blödde lite lite på hakan, efter en miss.

panzerpig
2011-07-26, 16:20
Rakade mig med en shavette första gången idag!
Väldigt nöjd, den kändes mer som än rakkniv än vad jag trodde att den skulle göra.

Jag köpte en "blue beards revenge" för 150:-.
Jag valde den istället för Dovos shavette först för priset och för att jag hört att Dovon ska vara lätt och lite "plastig". Den andra anledningen var att jag inte visste om en shavette var nått att ha :)
Blue beards-shavetten är inte så himla snygg (blått plasthandtag), men den känns rejäl (t om handtaget är hyffsat hårt, har riktiga rakknivar med tunnare handtag...) och har rätt tyngd, känns nästan som en äkta kniv viktmässigt.

Ska raka mig med den ett tag nu, skönt att slippa strigla ;)

Slartibartfast
2011-08-02, 11:39
En update engående min Merkur-rakning.

Efter att ha övat några gånger tror jag jag fått in tekniken bättre, och huden har vant sig med bladet. Nu är det verkligen ett sant nöje att raka sig! Jag har även gått över till Niveas sensitive-rakgel, från deras standardlödder. Stor skillnad!

Merkur är helt klart överlägsen Mach3 et al. :thumbup:

panzerpig
2011-08-02, 21:35
härligt! Har du rakborste? Annars är det ett tips (en billig duger bra).

agazza
2011-08-02, 22:04
härligt! Har du rakborste? Annars är det ett tips (en billig duger bra).

Vad blir skillnaden av att använda en sån?

Slartibartfast
2011-08-03, 07:17

Jag kan inte tänka mig att det skulle ha någon betydelse, om man inte har skäggstrån som är typ 5 mm långa, så man får in löddret under dem.

Snobbe
2011-08-03, 07:40
En update engående min Merkur-rakning.

Efter att ha övat några gånger tror jag jag fått in tekniken bättre, och huden har vant sig med bladet. Nu är det verkligen ett sant nöje att raka sig! Jag har även gått över till Niveas sensitive-rakgel, från deras standardlödder. Stor skillnad!

Merkur är helt klart överlägsen Mach3 et al. :thumbup:

Du rekommenderar alltså en Merkur över Mach3?:) Jag kör Mach3 just nu och vad jag läst från dina tidigare poster så ser jag ut att ha ungefär liknande problem med huden efter rakning.

Slartibartfast
2011-08-03, 07:51
Du rekommenderar alltså en Merkur över Mach3?:)

Utan vidare! Inte alls samma raspiga/skrapiga/svidande känsla med en Merkur. :thumbup:

Snobbe
2011-08-03, 08:44
Utan vidare! Inte alls samma raspiga/skrapiga/svidande känsla med en Merkur. :thumbup:

Härligt blir nog att köpa någon snart då.

Everest
2011-08-03, 08:49
Håller resultatet från hårborttagningskräm lika länge som vaxning?

filmjölk
2011-08-03, 08:51
Jag tar en hårtrimmer och klipper ner allt med ojämna mellanrum, rakar ner till 3mm, bara hyvel på halsen. jag tycker att huden mår mycket bättre, och jag aldrig har någon klåda efter att jag slutat slätraka ansiktet.

Slartibartfast
2011-08-03, 08:51

Jag har testat Veet ett par gånger och båda gångerna har det bara resulterat i en första gradens kemisk brännskada på området, utan att ett enda hårstrå lossnade.

Nån bättre produkt att rekommendera?

panzerpig
2011-08-03, 10:07

Jag kan inte tänka mig att det skulle ha någon betydelse, om man inte har skäggstrån som är typ 5 mm långa, så man får in löddret under dem.

från wikipedia:
The greatest benefit from shave brush use is the tendency to soften and lift facial hair before a shave. Applying shaving cream by hand mats hair or raises it unevenly. Shave brush use, however, requires agitation of the soap or cream in a mug to form a lather suitable for a shave, before application of the lather to the face in a gentle circular motion. Therefore, a razor does not need to be pressed to the skin in order to provide a close shave. For this reason, straight razors (or high-quality safety razors) are most often used with a shave brush, as it replaces the benefit of multiple blades.

Mitt svar: en rakborste och en raktvål gör att man slipper de dyra raklöddersburkarna (massa metall och skit också).
Skägget blir förberett på rakning på ett helt annat sätt också.

Snobbe
2011-08-03, 11:37
från wikipedia:
The greatest benefit from shave brush use is the tendency to soften and lift facial hair before a shave. Applying shaving cream by hand mats hair or raises it unevenly. Shave brush use, however, requires agitation of the soap or cream in a mug to form a lather suitable for a shave, before application of the lather to the face in a gentle circular motion. Therefore, a razor does not need to be pressed to the skin in order to provide a close shave. For this reason, straight razors (or high-quality safety razors) are most often used with a shave brush, as it replaces the benefit of multiple blades.

Mitt svar: en rakborste och en raktvål gör att man slipper de dyra raklöddersburkarna (massa metall och skit också).
Skägget blir förberett på rakning på ett helt annat sätt också.

Var kan man beställa en nice raktvål då?:O

Rexxar
2011-08-03, 11:51

Nej, krämen är lika effektiv som en vanlig rakning.

@Snobbe: gents.com

panzerpig
2011-08-03, 18:18
Var kan man beställa en nice raktvål då?:O
guapo och gents är två webshoppar med lite dyrare grejer. Ica, coop och liknande som brukar sälja palmolive (grön tub eller stick), dom funkar bra, kostar typ 20:-. Vissa vanliga butiker säljer enkla svinborstar för typ 50:-. Bodyshop har lite rakgrejer och syntetborstar för ca 150:-.
En grävlingborste brukar kosta ca 300:-

Ett annat tips är att shoppa på semestern. jag har en lght i kroatien. Där kan man köpa wilkinson sword-hyvlar (safetyrazor) i plast som är riktigt dugliga för 30:-..
Gillette, wilkinson och bic-blad för ca 10:-/5-pack... Massa raktvålar och rakcremer för lite pengar.
(proraso-tvål köpte jag för 50:-, en svensk webbutik tar 150:- för den...)

Lite synd att klassisk rakning är exklusiv här i Sverige. Fram till mitten av 90-talet sålde apoteket safetyrazor (gillette super speed) för 25:- och rakblad i 10-pack för typ samma pris...
jag har fortfarande en sån hyvel i min samling, riktigt bra och enkel.

jag vill fortfarande tipsa om ebay och tradera. Jag har köpt lite hyvlar där. Köpte en gillette adjustable för 100:- en av de bästa safety razors som gjorts!

Snobbe
2011-08-03, 18:53
guapo och gents är två webshoppar med lite dyrare grejer. Ica, coop och liknande som brukar sälja palmolive (grön tub eller stick), dom funkar bra, kostar typ 20:-. Vissa vanliga butiker säljer enkla svinborstar för typ 50:-. Bodyshop har lite rakgrejer och syntetborstar för ca 150:-.
En grävlingborste brukar kosta ca 300:-

Ett annat tips är att shoppa på semestern. jag har en lght i kroatien. Där kan man köpa wilkinson sword-hyvlar (safetyrazor) i plast som är riktigt dugliga för 30:-..
Gillette, wilkinson och bic-blad för ca 10:-/5-pack... Massa raktvålar och rakcremer för lite pengar.
(proraso-tvål köpte jag för 50:-, en svensk webbutik tar 150:- för den...)

Lite synd att klassisk rakning är exklusiv här i Sverige. Fram till mitten av 90-talet sålde apoteket safetyrazor (gillette super speed) för 25:- och rakblad i 10-pack för typ samma pris...
jag har fortfarande en sån hyvel i min samling, riktigt bra och enkel.

jag vill fortfarande tipsa om ebay och tradera. Jag har köpt lite hyvlar där. Köpte en gillette adjustable för 100:- en av de bästa safety razors som gjorts!

Funderar på ett sånt kit från gents med borste, merkur34c osv. 800 spänn men det kanske det är värt.

spoon
2011-08-03, 19:37
Testade med helt vanlig tvål när jag fick slut på rak-gel på semestern. Funkade precis lika bra förvånande nog. Kommer nog att fortsätta med det.

Snobbe
2011-08-10, 19:19
Funderar på ett sånt kit från gents med borste, merkur34c osv. 800 spänn men det kanske det är värt.

Update, fick hem den idag testade raka, man känner otrolig skillnad och det otroligt bra överallt förutom mitt på halsen där jag inte fick bort allt och då stog jag där och försökte få bort det och skärde mig en del. Inget allvarligt men lite jobbigt ^^ Någon som har några tips? Precis på mitten av halsen där iaf för mig så ändrar sig riktningen på håret undre delen och övre delen växer mot varandra typ.

Arf Pingvin
2011-08-10, 20:03
Testade med helt vanlig tvål när jag fick slut på rak-gel på semestern. Funkade precis lika bra förvånande nog. Kommer nog att fortsätta med det.

Det sägs att balsam funkar lika bra som rakgel. Bättre än tvål förmodar jag.

C.E.J.
2011-08-10, 20:04

Det är väl inte särskilt bra för huden, eller? :em:

Clabben
2011-08-10, 20:24

Har jag också gjort, inte så tokigt faktiskt.

Har faktiskt börjat göra det i samband med dusch nu istället.. Duschar varmt ett tag och sedan är huden så mjuk så de går fint utan någon som hellst gel sålänge bladet är vasst! Får inga röda prickar som jag däremot fick när jag använde gel och inte i samband med dusch.

cero
2011-08-10, 20:40
panzerpig: Vad är det för märke man ska köra på när det gäller rakborstar? Kan du kanske rekommendera någon specifik borste? Känns inte som att det kommer bli särskilt bra om jag själv letar.
Clabben: Dusch + gel då?

Alkro
2011-08-10, 20:47
Själv kör jag med en bespottad gillette mach3 som är typ 8 år gammal. Duger alldeles utmärkt, använder inget förutom raklödder. Har aldrig någonsin fått utslag, sår eller liknande detta trots att jag använder bladen betydligt längre än det är tänkt.

Clabben
2011-08-10, 23:16

Utan någonting alls, bara under rinnande vatten.

MtotheM
2011-08-11, 01:33
Utan någonting alls, bara under rinnande vatten.

Kör likadant fast utan dusch. En skvätt vatten ger precis samma resultat.

spoon
2011-08-11, 06:15

Funkar aldeles utmärkt. Enda problemet är väl att tvål torkar ut huden på sikt men jag använder återfuktande kräm dagligen ändå så det är inget jag tänker på.

skans
2011-08-11, 07:36
Merkur 34C, helnöjd med kittet dem säljer på gents.com

Pungis
2011-08-11, 08:03
Jag rakar ansiktet och pungen typ var tredje dag. Med samma hyvel.

raQblad
2011-08-11, 09:24
Med svärd!

Men ibland æven med en gammal Philips apparat...

bizniz
2011-08-11, 09:42
Trimmar med Philips Bodygroom.

AngryFinnishGuy
2011-08-11, 10:55
Senast med en rosa engångsrakhyvel med två blad.

hallar
2011-08-11, 13:23
Ok verkar finnas många kunniga personer i den här tråden. Mitt intresse för rakning har vaknat. Jag får ett bra resultat med raklödder på flaska samt mach3. Men nu är det tid att prova något nytt. Kommer förmodligen beställa en safetyrazor till att börja med. Samt rakborste. Men har en fråga angående upplöddring av tvålen.

Detta sker i en skål av ex rosenträ har jag fått lära mig. På hemsidor kan man köpa träskålar med en tvål i. Är tanken att man skall göra löddret ovanpå tvålen i skålen eller skall man bara stryka den våta borsten där lite och löddra upp i en annan skål?

SiSenior
2011-08-11, 18:43
Någon som har tips på en bra rakapparat/ trimmer för den som vill behålla 1-3mm skägg vid varje rakning?

Jokester
2011-08-11, 18:45
Någon som har tips på en bra rakapparat/ trimmer för den som vill behålla 1-3mm skägg vid varje rakning?

http://www.jarnbroderna.se/products/images/203/detail/0.jpg

panzerpig
2011-08-11, 20:29
panzerpig: Vad är det för märke man ska köra på när det gäller rakborstar? Kan du kanske rekommendera någon specifik borste? Känns inte som att det kommer bli särskilt bra om jag själv letar.
här (http://www.shavingbyguapo.se/Rakborst%20Guide.html) finns en bra guide.
Rent allmänt så är billigare borstar sämre, men gör sitt jobb iaf.
Jag har nån 30:- borste av svinborst. I början släppte den en del hår, det kan vara störigt men det drar inte ner funktionaliteten :)
Billiga svinborstar är rätt sköna, de är styvare och ansiktet får mer massage än en dyr grävlingborste. grävlingborstar ger mer lödder, de håller mer vatten.

En smaksak tycker jag, jag byter mellan svin och grävling periodvis :)
guapo har omegaborstar för 89:- i svinborst, det är ett känt märke (jag har ingen men är lite sugen på en..)

bodyshop har syntetborste för 150:-/ca, den är helt ok, känns som en svinborste (man måste vara lite hårdhänt och köra hårdare med den än med grävlingsborste).
guapo har grävlingborstar från 160:-,hjm, helt ok märke (har några raktvålar av dom). Guapo kör många kända märken, tex edwin jagger.

Ok verkar finnas många kunniga personer i den här tråden. Mitt intresse för rakning har vaknat. Jag får ett bra resultat med raklödder på flaska samt mach3. Men nu är det tid att prova något nytt. Kommer förmodligen beställa en safetyrazor till att börja med. Samt rakborste. Men har en fråga angående upplöddring av tvålen.

Detta sker i en skål av ex rosenträ har jag fått lära mig. På hemsidor kan man köpa träskålar med en tvål i. Är tanken att man skall göra löddret ovanpå tvålen i skålen eller skall man bara stryka den våta borsten där lite och löddra upp i en annan skål?

Du behöver inte köra med skål. Jag kör oftast såhär:
rakcreme: lägger en klick i vänster hand, doppar borsten i varmt vatten och gnider upp tvålen, sen mosar jag runt den i ansiktet tills jag får ett bra lödder.

Stick: antingen gnider jag borsten mot spetsen eller så fuktar jag ansiktet, sticket , gnider sticket mot ansiktet, sen tar jag en blöt borste och mosar runt tills det blir lödder.

tvål: tar en blöt borste och gnider mot tvålen tills det bildas lödder, sen in i ansiktet.

Kör man med skål så får man lättare ett tjockt lödder och mindre kladd. Kör man som jag gör ät det lätt att det skvätter och droppar.

panzerpig
2011-08-11, 20:38
Update, fick hem den idag testade raka, man känner otrolig skillnad och det otroligt bra överallt förutom mitt på halsen där jag inte fick bort allt och då stog jag där och försökte få bort det och skärde mig en del. Inget allvarligt men lite jobbigt ^^ Någon som har några tips? Precis på mitten av halsen där iaf för mig så ändrar sig riktningen på håret undre delen och övre delen växer mot varandra typ.

Så växer skägget på mig också, får lätt rakfinnar där.
Sträck på huden: använd fria handen nere på halsen till att spänna huden neråt samtidigt som du böjer huvudet uppåt/bakåt åt motsatt sida som du rakar på. Då blir huden så sträckt och platt som det går.
Raka löst och i riktning med hur skägget växer.
(Jag får raka i sidled där för att få bort allt).

Parabellum
2011-08-17, 10:10
Är inne på en Wilkinsword Sword Quattro Titanium nu som dessvärre kommer att få tjäna som armhålerakare ett par sessioner innan jag slänger den åt helvete. Tur man fick den som ett gratis provexemplar.

Dessförinnan har jag kört med Mach3 Turbo, Fusion, Fusion Power samt en Merkur 34C.

Jag är lite intresserad av den nya Fusion, som kallas Fusion Power Pro-Glide. Har någon här hunnit testa den? Den är inte lanserad i Sverige riktigt än, utan bara i USA vad jag vet. Den ser i princip ut som den gamla Fusion men den har tunnare blad och "bättre glid". Dock kostar 6-pack rakblad till den dryga 300 kronor på Gillettedirekt.se. Börjar bli lite väl oacceptabelt tycker jag, då Fusion kostar skjortan som det är.

Tror jag kommer att återgå till en Merkur 34C faktiskt, men det har nästan blivit en hobby för mig att testa olika rakhyvlar.. Det blir ju dock bara dyrare och dyrare med Gillettes varianter, och de ser ju ut som plastleksaker och rakar/DRAR snarare ut håret från huden. Dessutom känns det lite mer som klassisk rakning och en kul procedur att hyvla sig med en riktig säkerhetshyvel än en plastleksak med gummihandtag.

I övrigt använder jag Truefitt and Hill 1805 rakkräm och en Silvertip-borste från Gents.

Är dock sugen på att använda rakkräm-varianten av Edwin Jagger Aloe Vera. Jag köpte nämligen dess raktvål-variant, som var för torr tycker jag. Däremot luktade det gudomligt. Jag tror att den saknade glycerin nämligen, vilket gör den lite torrare. Någon som vet om rakkrämvarianten innehåller glycerin så det blir bättre glid? Raktvål var inget för mig nämligen pga torka.

Slartibartfast
2011-08-17, 11:00

Dom flesta Philips-trimmers har så små tänder att det blir bra stubb.

För egen del ska jag inhandla denna (http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/personvard-halsa/rakning-trimning/QG3270/philips-multigroom-trimset-qg3270-32), så fort den finns i lager igen. Litium-Ion batteri plus möjlighet till sladd-drift. :thumbup:

http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/QG3270_32-GAL-global?wid=430&hei=430&$jpglarge$

Yip_man
2011-08-21, 12:36
Borde inte Raktvålarna och Merkur tex gå att få tag på billigare från nån seriös utomlads webbshop?

typ strawberrynet.com (fast de har inget)

Slartibartfast
2011-08-22, 07:21
Dom flesta Philips-trimmers har så små tänder att det blir bra stubb.

För egen del ska jag inhandla denna (http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/personvard-halsa/rakning-trimning/QG3270/philips-multigroom-trimset-qg3270-32), så fort den finns i lager igen. Litium-Ion batteri plus möjlighet till sladd-drift. :thumbup:

http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/QG3270_32-GAL-global?wid=430&hei=430&$jpglarge$

Recension av maskinen ovan:

Den är väldigt liten och ger ett billigt intryck. Munstyckena kan bytas ut, och det hela känns väldigt plastigt. Längdkammarna sätts fast på ett flipprigt sätt. Förvaringspåsen man får med går upp i sömmarna direkt. Litenheten ser jag dock som en fördel när man ska in i mörka skrymslen.

Men klippkänslan är bra, motorn går jämt, och tänderna är behagligt rundade, så den glider bra mot huden. Inte alls samma riviga känsla som min tidigare trimmer. Tidigare Philipsar har haft en tendens att haka tag i huden med tänderna, eller nagga huden om den hamnar emellan. Med denna blir det mindre blodutgjutelse. Dock tror jag att den inte klipper skägget lika kort som den billigaste modellen.

Overall tror jag dock det är ett bra köp. Den får tre byggartummar av fem.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Magoo
2011-09-01, 08:11
Jag fick hem den här kniven förrgår och rekommenderar den starkt liksom Cellacremen.

http://hammargren.net/D70sverige/_HAM0165_dandy.jpg

Slartibartfast
2012-03-01, 09:26
Vilken är den bästa rakapparaten? Braun antar jag, men vilken modell?

Jag har mest kört trimmer för skägget nu. Med klipparen ovan och det närmsta bettet får man till en perfekt 24-timmarsstubb, men det tar typ 10 minuter, och det river ofta känsliga områden *gah!*. Av min Merkur får jag skärsår och alltid ingrodda hår och finnar efter ett par dagar. Dessutom gillar jag inte att vara helt hyvelrakad. En rakapparat känns som en vettig kompromiss.

Silveta
2012-03-01, 09:36
rakkniv för att definiera fina linjer, resterande skägg får växa fritt.

like a baws.

aijou
2012-03-01, 09:44
Inte alls! :hbang:

Klipper topparna för att jämna ut det lite ibland med sax.

Morrris
2012-03-01, 09:47
Rakar bort det mesta från kinder och hals med en Merkurhyvel/Featherblad. Resten klipps med en sax tillverkad av stelnade draktårar och damaskusstål.

Snobbe
2012-03-01, 10:23

Jag har mest kört trimmer för skägget nu. Med klipparen ovan och det närmsta bettet får man till en perfekt 24-timmarsstubb, men det tar typ 10 minuter, och det river ofta känsliga områden *gah!*. Av min Merkur får jag skärsår och alltid ingrodda hår och finnar efter ett par dagar. Dessutom gillar jag inte att vara helt hyvelrakad. En rakapparat känns som en vettig kompromiss.

Största problemet jag har med min rakapparat är att jag blir mer röd av den än av hyvel. Vet ej hur men jag lyckas med det iaf.

Andra problemet jag har är att om ja rakar mig vid handfatet (behöver spegel) så flyger hårstråna överallt av min rakapparat så det blir 30min städning i badrummet efter. Med hyvel så fastnar ju allt hår på hyveln och sen sköljer jag av den.

TREX
2012-03-01, 10:26
Största problemet jag har med min rakapparat är att jag blir mer röd av den än av hyvel. Vet ej hur men jag lyckas med det iaf.

Andra problemet jag har är att om ja rakar mig vid handfatet (behöver spegel) så flyger hårstråna överallt av min rakapparat så det blir 30min städning i badrummet efter. Med hyvel så fastnar ju allt hår på hyveln och sen sköljer jag av den.

Ta med dig en liten spegel in i duschen och stäng efter dig :)

Tompann
2012-03-01, 10:59
Rakar bort det mesta från kinder och hals med en Merkurhyvel/Featherblad. Resten klipps med en sax tillverkad av stelnade draktårar och damaskusstål.

Vart kan man beställa denna rakhyvel och dessa blad från samma ställe? Letat runt lite men utan resultat. Alternativt en fysisk butik. Funderar på att testa detta för att slippa utslag.

Remas
2012-03-01, 11:24
Vart kan man beställa denna rakhyvel och dessa blad från samma ställe? Letat runt lite men utan resultat. Alternativt en fysisk butik. Funderar på att testa detta för att slippa utslag.

Gents.se har en del, vet inte om de har merkurhyveln du letar efter men featherblad finns.

Tompann
2012-03-01, 11:28
Gents.se har en del, vet inte om de har merkurhyveln du letar efter men featherblad finns.

Hyveln fanns där men hittade inte bladen. Vilka blad är det som funkar till en http://www.gents.se/merkur-34c-dubbelbladshyvel.htm ?

Borde vara dessa va?

http://www.gents.se/feather-dubbelrakblad-10-pack.htm

Remas
2012-03-01, 11:34
"Passar till alla dubbelbladshyvlar, t.ex. Merkur."

Jag antar det.

Har du rakat dig med sådan hyvel tidigare? De flesta brukar säga att man ska börja med lite slöare blad, typ derby bladen för att det är lite svårare att skära sig med dem.
Det är fortfarande jävligt lätt att skära sig om man gör fel, använder själv en shavette så vet inte riktigt hur mycket det skiljer sig men det krävs lite övning innan det blir helt perfekt

Fredriiik
2012-03-01, 11:59

Jag kör philips värsting och är asnöjd med den! Dock har jag så grovt skägg och rejäl skäggväxt så kör först med trimmern som finns med den sen kör jag rakapparaten och till sist hyvel för att få bort allt.
Om man dock kör varannan dag funkar rakapparaten utmärkt för att få bort allt.

Den är jäkligt följsam och jag har aldrig fått någon irritation av dem. Men jag tror många missar återfuktning för huden. Det är iaf jävligt viktigt för mig för att jag inte ska bli torr/irriterad.

Tompann
2012-03-01, 13:00
"Passar till alla dubbelbladshyvlar, t.ex. Merkur."

Jag antar det.

Har du rakat dig med sådan hyvel tidigare? De flesta brukar säga att man ska börja med lite slöare blad, typ derby bladen för att det är lite svårare att skära sig med dem.
Det är fortfarande jävligt lätt att skära sig om man gör fel, använder själv en shavette så vet inte riktigt hur mycket det skiljer sig men det krävs lite övning innan det blir helt perfekt

Man kan aldrig vara säker nog. Alltid bäst att fråga experterna innan köp.

Slöare blad kanske man ska börja med ja, får kolla upp det. Alltid använt flerblads rakhyvlar innan men har blivit rekommenderad denna av många. Får väl skaffa mig en ''frisördocka'' att testa på om inte annat -.-

Morrris
2012-03-01, 13:03
Man kan aldrig vara säker nog. Alltid bäst att fråga experterna innan köp.

Slöare blad kanske man ska börja med ja, får kolla upp det. Alltid använt flerblads rakhyvlar innan men har blivit rekommenderad denna av många. Får väl skaffa mig en ''frisördocka'' att testa på om inte annat -.-

Gents har båda. De passar utmärkt ihop. Aldrig fattat varför man ska vara så rädd för skarpa blad som nybörjare. Tryck inte mot huden och exprimentera tills du hittar en bekväm vinkel mellan egg och hud. Knappast rocket science som så många försöker få det till.

Fishtank
2012-03-01, 13:47
Håller med.
Kör featherblad från början.
Du kan också ta några merkur blad, ett mellanting i skärpa.

Själv måste jag tacka tråden för att den fick mig att köpa min merkur.
Fucking awesome hyvel.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tompann
2012-03-01, 14:25
Gents har båda. De passar utmärkt ihop. Aldrig fattat varför man ska vara så rädd för skarpa blad som nybörjare. Tryck inte mot huden och exprimentera tills du hittar en bekväm vinkel mellan egg och hud. Knappast rocket science som så många försöker få det till.

Håller med.
Kör featherblad från början.
Du kan också ta några merkur blad, ett mellanting i skärpa.

Själv måste jag tacka tråden för att den fick mig att köpa min merkur.
Fucking awesome hyvel.

Min första tanke var precis som ni sa att dra igång med de vassa på en gång. Bästa sättet att lära sig att hantera något bör väl vara att använda det? Jag menar vad är det värsta som kan hända? Förutom att mitt huvud och min kropp bestämmer sig för att gå skilda vägar.

Åsberg
2012-03-01, 14:33
Alltid kört med featherblad till min safety razor, aldrig varit några problem, några rakfinnar är det värsta som hänt. Har känslig hy i ansiktet också så det säger väl en del det med. :)

Herr Oberst
2012-03-01, 16:22
Merkur, featherblad, en skön borste och en Truefitt & Hill tvål sen är man good to go.
Min hy är ultrakänslig mot allt, men aldrig haft några problem med merkur/feather. Enda svårigheten är att få ett riktigt fint resultat på hakan, under näsan och vid adamsäpplet. Där brukar jag dra något extra med flerbladshyvel

Fishtank
2012-03-01, 16:59
Nu längtar jag till att raka mig imorgon.

xarizma
2012-09-08, 22:41
Okej, dags att livna upp denna tråden. Istället för att skapa en helt ny, så tänkte jag skriva här, igen.

Jag brukar raka mig i ansiktet med engångshyvlar. Har använt dem lite ''dyrare'' Gilette förut men jag får så mycket acne av det. Men iofs så får jag acne av att överhuvudtaget raka mig - kan jag undvika det på något sätt? Har kommit fram till att jag inte ska använda tvål så mycket på ansiktet och duscha en aningen lättare - men mer vet jag inte. Jag vill se manligare ut på ansiktet , inte få grovt på skägg utan bara lite lätt som jag har, normalt och jämnt samt inga finnar.

Hit me.

blondyz
2012-09-08, 22:55
Okej, dags att livna upp denna tråden. Istället för att skapa en helt ny, så tänkte jag skriva här, igen.

Jag brukar raka mig i ansiktet med engångshyvlar. Har använt dem lite ''dyrare'' Gilette förut men jag får så mycket acne av det. Men iofs så får jag acne av att överhuvudtaget raka mig - kan jag undvika det på något sätt? Har kommit fram till att jag inte ska använda tvål så mycket på ansiktet och duscha en aningen lättare - men mer vet jag inte. Jag vill se manligare ut på ansiktet , inte få grovt på skägg utan bara lite lätt som jag har, normalt och jämnt samt inga finnar.

Hit me.

Jag kan inte påstå att jag varit extremt drabbad av rakfinnar, med det sagt så har jag gjort följande iakttagelser:

Kniv/shavette där du själv styr eggen mot huden och endast har ett vasst blad gör att du får en mycket nära, behaglig rakning som inte rycker och drar i skägget. Således slipper du inflammerade hårsäckar som de flesta kan få av engångs/flerbladshyvlar.

Ordentlig tvål och borste. Viktigt för att lyfta och mjuka upp håret, utan att torka ut eller irritera huden. Bidrar även med en bekväm och skonsam rengöring av huden. Vissa tvålar är väldigt uttorkande och/eller sätter igen dina porer, vilken som passar kan du tyvärr bara prova dig fram till. Jag gillar Tabac shaving soap.

Remsorna som finns på många flerbladshyvlar fyller visserligen en funktion, men de slits väldigt snabbt i förhållande till själva bladen. Att dra över huden/skägget med slitna gummi/plastremsor i samband med rakning är inte det bästa för att skona huden. Kör du med sådant får du alltså prova att byta blad i princip varje rakning. Detta blir dock väldigt dyrt.

Mitt råd är att testa safetyrazor, shavette eller kniv. Kniv är dyrare, du vill ha en med bra kvalitet och kräver en del underhåll. Detta ska inte bara göras, utan göras på rätt sätt. Shavette är en kniv med utbytbar klinga, dessa blir inte lika vassa som en ordentligt slipad och striglad kvalitetskniv, men enligt mig är de mer än tillräckligt vassa. Klingor kostar ca 2:- st och hållaren fås för någon hundring. Safetyrazor är kanske lättast att använda, och även här är det bara att byta blad. Jag föredrar shavette, att raka sig med kniv kräver lite teknik, men det är rakning vi pratar om, inte raketforskning. I princip underhållsfri.

LinusM
2012-09-08, 23:04

Hit me.
Jag kör med någon vattentät rakapparat från Philips med raklödder och någon nyare icke-engångs rakhyvel från Gillette på halsen (just halsen blir röd och irriterad med rakapparat). Sen tar jag en varmdusch och efter det en post-shave balm från Nivea med alkohol i, svider till som fan ibland men jag får typ inga finnar nu till skillnad från innan när jag knappt behövde raka mig, trotts att jag nu rakar mig varje-varannan dag. Kan vara att jag börjar passera finn-stadiet dock.

BelowAverage
2012-09-08, 23:16
Har helskägg för närvarande.

Rakar hela skägget medhårs med trimmer 3-4 mm beroende på hur vårdad jag vill se ut. Medhårs för att det blir tätare :naughty:

Sedan trimmar jag bort all stubb utanför skäggets kanter så björnigheten försvinner.
Avslutar med att trimma udden (ca 1-2cm tjock rand längs kanten av skägget)
1mm kortare än den tidigare inställningen, så det blir mindre buskigt.

Går helt enkelt sjukt smidigt och fort förutom precisionsansning emellanåt. Kan inte för mitt liv förstå hur folk har karaktären att hålla sig slätrakade, det är imponerande.

Fishtank
2012-11-01, 21:29
My god vilken skillnad det blev att gå upp till kniv från safety razor.
Trodde aldrig steget skulle vara så stort som det var.

Slartibartfast
2013-03-30, 11:05
Vilken är den mest prisvärda rakapparaten? Nån av Brauns mellanklassmaskiner?

4623
2013-03-30, 12:59
http://www.netonnet.se/art/personvard/personvard-for-man/rakapparat/braun-series3shaver350ccbox/158424.4767/

Den har jag. Funkar bra. Använder dock inte den fula rengöringstationen (Var fan ska man ha den?).

Linnet
2013-03-30, 16:18
My god vilken skillnad det blev att gå upp till kniv från safety razor.
Trodde aldrig steget skulle vara så stort som det var.

Bättre resultat, svårare att raka sig, eller vad blev skillnaden?

Snobbe
2013-04-07, 21:37
Någon som har tips på en bra trimmer? Brukar köra hyvelrakning men tycker att det är nice att ha några mm långt ibland, men alla trimmers jag testat har värdelösa munstycken så antingen tar den allt förutom typ 1mm eller så måste du ha minst en cm långt.

Linnet
2013-04-08, 06:11
Philips trimmers är riktigt bra!

cero
2013-04-08, 17:22
Vad är det absolut enklaste och billigaste alternativet man kan byta till när vanliga engångsrakhyvlar (har testat i princip alla ja) börjar bli lite för tröga för skäggväxten?

Snobbe
2013-04-08, 18:00
Vad är det absolut enklaste och billigaste alternativet man kan byta till när vanliga engångsrakhyvlar (har testat i princip alla ja) börjar bli lite för tröga för skäggväxten?

Jag skulle nog säga att långsiktigt så är safety razers billigare än engångs.

Wzup2u
2013-04-08, 18:10

kör trimmer, sedan raka av det sista med hyvel.

ChrisRiddick
2013-04-09, 16:00
efter många år av exprimenterande av olika vinklar och hyvlar och olika tillvägagångssätt så har jag gett upp hyveln. kan fan inte raka mig utan att få prickar över hela halsen. Kör trimmer på minsta inställningen sedan några år nu.