handdator

Visa fullständig version : Olika ökningar, varför?

lurre86
2011-02-24, 13:34
Funderar lite på ökningarna man gör...

Tex, stångcurl med rakstång ökar jag i, blir alltid lite starkare varje gång...
Men inte tex när jag kör hammercurl me hantlar?

Hur kommer det sig?

Och även greppträning med kabelhandtag, där står jag helt stilla?
Vad kan jag göra för fel?

När jag säger står stilla så menar jag samma vikter dom senaste 4-5 passen, blir ju ändå 4-5 veckor me tanke på att den körs 1 gång i veckan?

mikaelj
2011-02-24, 13:38
Hur länge har du tränat, vilka vikter är du på, hur ser ditt träningsprogram ut, hur mycket äter du, hur ser din viktkurva ut, hur mycket sover du.

Osv. Mer info!

lurre86
2011-02-24, 13:41
Hur länge har du tränat, vilka vikter är du på, hur ser ditt träningsprogram ut, hur mycket äter du, hur ser din viktkurva ut, hur mycket sover du.

Osv. Mer info!

tycker jag skriver så mkt inlägg här på kolo satt snart borde folk komma ihåg, haha =) hehe neerrå skoja=)

3 månader tränat. Bumbis schema. Sover 6-7 timmar per natt.

På hammercurl kör jag med 10 kg hantlar.. Kör 3*8. Klarar dom exakt varje gång.

Har gått upp 3 kilo sen jag börja... Jag menar jag ökar ju i de andra, bänk mm

spoon
2011-02-24, 13:43
Biceps är en liten muskelgrupp som tar längre tid att öka i kontra en basövningar där många muskler jobbar tillsammans samt att det är lättare att tjäna kilon på teknik i basövningar.

kettlebellGuden
2011-02-24, 13:54
Biceps är en liten muskelgrupp

För dig kanske. :naughty: *flex*

spoon
2011-02-24, 14:00
För dig kanske. :naughty: *flex*

*grr27*

Zorban
2011-02-24, 14:10
Att "stå stilla" på samma vikt 4-5 pass är inget konstigt, ökar du i antal reps under dessa pass? Eller står allting stilla?

Vad tar du i de andra övningarna och hur stora höjningar brukar du göra åt gången?

BonkyBo
2011-02-24, 14:46
Kör du stångcurl och hammer i samma pass? Och kanske efter varandra?

Lord Humungus
2011-02-24, 14:48
Nå om jag tar mig som exempel så har jag sen jag började träna för ca 2år sen knappt ökat nånting i benstyrka men lagt på mig bra med massa på benen. Axlarna är tvärtom, ökat mycket i styrka men knappt nåt i massa. Kroppen funkar konstigt ibland. Men inget jag hakar upp mig på. Men bara att fortsätta träna tugnt, nog kommer massan och styrkan tillslut :)

Danne2k
2011-02-24, 15:07
Jag tycker personligen det är enklare att öka i övningar med stång jämfört med hantel, framförallt på biceps, är helt enkelt starkare där.

Sen är ju hammercurl mer en övning för underarmarna (medans stångcurls aktiverar biceps och underarmar) och det är ju oftast svårare att öka i övningar som involverar färre muskelgrupper jämfört med basövningar som involverar större delar av kroppen.

Jag skulle inte oroa mig iaf.

Mushan
2011-02-24, 20:17
Ökningar behöver ju inte vara vikten. Kan ju vara att du klarar x antal fler reps/set. Kör strikt, svinga inte kroppen, långsamt i den excentriska fasen!

dupper
2011-02-24, 20:41
Gå ner i reps och kör tyngre. Öka vikten, kör så många du orkar upp till 8 då. Klarar du 7, visst, stanna på den vikten och kör på den tills du klarar 8a och sen ökar du vikten.

Crocker
2011-02-24, 21:24
Gå ner i reps och kör tyngre. Öka vikten, kör så många du orkar upp till 8 då. Klarar du 7, visst, stanna på den vikten och kör på den tills du klarar 8a och sen ökar du vikten.
Thats good shit!