handdator

Visa fullständig version : Assange utlämnas

kettlebellGuden
2011-02-24, 12:54
http://www.dn.se/nyheter/varlden/assange-utlamnas-till-sverige

Assange utlämnas. Det var väl på tiden.

noob76
2011-02-24, 12:59
Varför var det på tiden ? Är det något du tycker för att du var där och vet vad som hände eller är det honom som person du ogillar ?

Jag tycker det är svårt att ha en uppfattning när det handlar om kontroversiella personer som gör att makthavare, storföretag och politiker får sin smutsiga byk framtvingad i dagens ljus.

Mental
2011-02-24, 13:06
Det är väl bra att han utlämnas till sverige så vi kan utreda om han begått brott eller inte.

C.E.J.
2011-02-24, 13:07
Gött, sätt dit den f***an.

Sniggel
2011-02-24, 13:09
Man får väl hoppas att han får en rättvis bedömning här i Sverige iaf. Jag är dock tveksam.

kettlebellGuden
2011-02-24, 13:10
Varför var det på tiden ? Är det något du tycker för att du var där och vet vad som hände eller är det honom som person du ogillar ?

Jag tycker det är svårt att ha en uppfattning när det handlar om kontroversiella personer som gör att makthavare, storföretag och politiker får sin smutsiga byk framtvingad i dagens ljus.

Jag tycker väl inte att det är något konstigt alls i det här. Vanlig svensk rättspraxis. Någon har lagt en anmälan på honom och då är svenskt rätts-system skyldigt att förhöra honom. Politiker har ju knappast med det här att göra. Eller menar du att vissa personer inte ska behandlas lika som alla andra bara för de råkar vara kändisar?

kettlebellGuden
2011-02-24, 13:11
Jag tror ju själv att efter förhör så läggs det hela ner. Kan inte tänka mig att åklagaren anser att förundersökningen ger tillräckligt med bevis för att dra åtalet vidare.

Nitrometan
2011-02-24, 13:13
Varför var det på tiden ?
Tja, ska det ta sån tid?

Om nu überåklagare Marianne Ny inte ville förhöra honom medan han var kvar i landet (eller om hon inte hann, eller om åtalet inte var klart - hon hade chansen iaf) och det inte duger att fråga ut honom över videolänk från ambassaden UK, eller om Marianne Ny inte kan ta sig till London för att förhöra honom hos polisen där - då är det väl bara att utlämna honom?

50-80% av alla våldtäktsfall läggs ändå ner i Sverige, och bara nån procent av gärningsmännen blir fällda.

Om det nu ens var en våldtäkt?

Vad har han att frukta?

I USA har de inte ens hittat en åtalspunkt som håller.

hultman
2011-02-24, 13:18
Tja, ska det ta sån tid?

Om nu überåklagare Marianne Ny inte ville förhöra honom medan han var kvar i landet (eller om hon inte hann, eller om åtalet inte var klart - hon hade chansen iaf) och det inte duger att fråga ut honom över videolänk från ambassaden UK, eller om Marianne Ny inte kan ta sig till London för att förhöra honom hos polisen där - då är det väl bara att utlämna honom?

50-80% av alla våldtäktsfall läggs ändå ner i Sverige, och bara nån procent av gärningsmännen blir fällda.

Om det nu ens var en våldtäkt?

Vad har han att frukta?

I USA har de inte ens hittat en åtalspunkt som håller.

Räkna med grova påtryckningar från länder som smutskastats och hela feminist- och moralistmaffian i Sverige. Jag kan tänka mig att betydelsefulla människor råkat ut för någon komplott här och var i historien. KOLLA BARA PÅ PRISON BREAK!!!

Dock inte sagt att Assange kommer att få en rättvis behandling. Jag har ingen aning om han faktiskt utfört dessa handlingar eller om häxjakten står i paritet med de handlingar som utförts. Men vi får väl hoppas att de ofta pantade människorna som har inverkan över svenska domstolar är lämpade för uppgiften.

Nitrometan
2011-02-24, 13:20
Jag tror ju själv att efter förhör så läggs det hela ner. Kan inte tänka mig att åklagaren anser att förundersökningen ger tillräckligt med bevis för att dra åtalet vidare.

Fast nu är det Marianne Ny som är åklagare i fallet. Hon verkar ha en egen agenda när man tittar runt lite.

Blogges sammanfattning:
Denna diffusa begäran resulterade i att polisen valde att rota i ärendet, och slutligen landade i rubriceringen våldtäkt respektive sexuellt ofredande, gällande Ardin och en annan kvinna utan politisk koppling. Rubriceringen gäller alltså för ömsesidiga och frivilliga samlag.

En jouråklagare begärde så Assange anhållen i sin frånvaro. Åklagarämbetet bekräftade här till yttermera visso för journalister att det rörde sig om Julian Assange, varför det genast blev en världsnyhet där Assange kletades ned med en misstanke om våldtäkt, med de politiska implikationer det för med sig i hans fall som jagad informationshjälte.

En reguljär åklagare hävde beslutet redan dagen efter, vilket gav världen ett mindre gott intryck av den svenska statsfeministiska rättvisan – hur kan man överhuvudtaget anhålla någon på så lösa grunder? Kalabaliken fortsatte sedan då specialåklagaren i Göteborg Marianne Ny på statsfeministiske sosseadvokaten Claes Borgströms begäran omprövade beslutet.

Det ska här påpekas att Julian Assange speciellt höll sig i stockholmstrakten under denna period för att om möjligt bistå i utredningen och få ärendet överstökat. Han kontaktades dock inte av polis, och han fick heller inget svar på sin fråga om han var anhållen eller inte – han behandlades med det slags kompakta tystnad som bara en grupp sammansvurna småflickor på en skolgård kan åstadkomma.

Men jag hoppas att de lägger ner åtalet.

kettlebellGuden
2011-02-24, 13:23
Fast nu är det Marianne Ny som är åklagare i fallet. Hon verkar ha en egen agenda när man tittar runt lite.

Det är väl iofs fullt möjligt att hon har någon agenda här (om inte annat så blir hon väl kändis inom juristvärlden och det kanske främjar hennes karriär).. Av vad som läckts ut från förhörsprotokoll med Kvinna A och Kvinna B så verkar det ju lite svårt att se hur det kan leda till någon fällande dom iaf. ord vs. ord liksom.

Nitrometan
2011-02-24, 13:31
Det är väl iofs fullt möjligt att hon har någon agenda här (om inte annat så blir hon väl kändis inom juristvärlden och det kanske främjar hennes karriär).. Av vad som läckts ut från förhörsprotokoll med Kvinna A och Kvinna B så verkar det ju lite svårt att se hur det kan leda till någon fällande dom iaf. ord vs. ord liksom.

Hon var med och utredde kvinnofridslagen 2001.
Så här skrev Marianne Ny i domstolsverkets rapport angående den nya kvinnofridslagen 2001 som hon var med och utredde som expert:

"Först då mannen frihetsberövas och kvinnan i lugn och ro hinner få lite perspektiv på sin tillvaro, får hon en chans att upptäcka hur hon egentligen behandlas". "Marianne Ny menar att lagföringen har god effekt som skydd för kvinnan, även i de fall gärningsmannen åtalas men inte döms."

Här finns rapporten (pdf):
http://www.domstol.se/Publikationer/Rapporter/Kvinnofridslagen.pdf

Med den formuleringen undrar man hur nån kan vara gärningsman om de inte döms? Domstolen anser dem oskyldiga men likafullt anser hon att de är gärningsmän?

Journalisten Olle Andersson skriver: http://www.newsmill.se/artikel/2010/11/06/kultursidornas-svek-mot-assange
"Assange är nedsolkad och Wikileaks rykte draget i rännsten. Vänstern tvår sina händer. Men vari består det fasansfulla brott som får yttrandefrihetsapostlarna att tystna? Jo, karln har haft oskyddat sex med två kvinnor, i det ena fallet ska han dessutom ha haft sönder kondomen "med flit". Detta är enda skälet till att de båda kvinnorna gick till polisen. Dom ville veta om Assange kunde ha någon smittsam könssjukdom och om han kunde tvingas genomgå en läkarundersökning. Det var allt.

Våldtäkt var det aldrig tal om. Sen inträffar en räcka märkliga turer när den socialdemokratiska politruken och advokaten Claes Borgström träder in på scenen tillsammans med sin gamla arbetskamrat, kammaråklagare Marianne Ny i Göteborg. Plötsligt handlar det om våldtäkt i alla fall. Eller som Borgström kryptiskt yttrycket det i Ekot: "En våldtäktsliknande gärning som hade varit straffbar för några år sedan (sic)." Här borde det tagit hus i helvete i debatten. Menar Borgström och Ny att oskyddat sex är lika med våldtäkt och att det var därför Assange hängdes ut med namn och allt."

Borgström och Ny har jobbat tillsammans i flera utredningar. Det är inget otroligt antagande att de känner varann.

C.E.J.
2011-02-24, 13:33
Domstolen anser dem oskyldiga men likafullt anser hon att de är gärningsmän?

De är ju män. Problem, konstapeln?

Nitrometan
2011-02-24, 13:35
Från den Nyzeeländska tidningen "The Standard" om Assange-fallet: http://thestandard.org.nz/marianne-ny-making-an-arse-of-swedish-law/

So why exactly is there a red notice lodged with Interpol over this? In the 188 countries that are part of Interpol, there are a bit over five thousand notices given each year for murderers, fraudsters, actual rapists, and other serious crimes. A crime that has a maximum penalty of USD715 and no potential jail time is a minor offense, and appears to be more a case of social ineptitude on both sides than anything else.

Why did Interpol accept it? There isn’t even an arrest warrant against Assange in Sweden. Apparently because Sweden’s director of public prosecutions, Marianne Ny claimed that Julian Assange had ‘fled’ to avoid answering questions. However the facts that have not been disputed by the Swedish prosecutor or her staff is that Julian Assange has made statements to both the police and the prosecutors after staying in Sweden to do so, was given permission to leave the country by the prosecutors, and has offered to answer questions in Britian including at the Swedish embassy.

Nåja.

Nitrometan
2011-02-24, 13:37
De är ju män. Problem, konstapeln?

Men e jur!

Som den förra ROKS-ordföranden som hävdade att alla män var våldtäktsmän. De kanske inte hade våldtagit nån, men det berodde mest på att tillfället inte hade infunnit sig.

Nitrometan
2011-02-24, 13:47
Marianne Nys plädering i ett ONS-fall (bevisningen tydde på ONS, men tjejen ångrade sig några dagar senare och anmälde för våldtäkt, det blev en friande dom):
”att en kille och tjej som nyss träffat varann på krogen ska börja hångla och sedan åka hem och ha sex låter mer som en pojkdröm än som verklighet”.

Där hör ni.

kettlebellGuden
2011-02-24, 13:50
Till ROKS-tantens försvar så vet ju alla att de tjejer som jobbat i ROKS hjälptelefon en längre tid får en ganska skev bild av verkligheten. Tyvärr.

Marianne verkar gå på tråkiga krogar om hon tycker det skulle vara något konstigt. :)

hultman
2011-02-24, 13:58
Marianne Nys plädering i ett ONS-fall (bevisningen tydde på ONS, men tjejen ångrade sig några dagar senare och anmälde för våldtäkt, det blev en friande dom):

Där hör ni.

Haha. Åklagare: juridikens ärketöntar.

young_george
2011-02-24, 14:02
Gaahhahaha. Vilket jävla rikspucko

Nitrometan
2011-02-24, 14:33
Bild på Assange på väg in till dagens förhandlingar:

http://www.dn.se/images/2011/02/24/assange-660ny.jpg

Advokaten Jennifer Robinson till vänster.

Asdf
2011-02-24, 16:32
”att en kille och tjej som nyss träffat varann på krogen ska börja hångla och sedan åka hem och ha sex låter mer som en pojkdröm än som verklighet”.

Var det ett seriöst citat? Det där låter helt osannolikt, hur kan en vuxen människa komma med ett sådant uttalande? Obegripligt...

shut teh face
2011-02-24, 16:39
Fyfan, hur kan sådana idioter inneha så höga tjänstepositioner i ett land som Sverige.

Var det bättre förr när kvinnorna inte arbetade? :D

muddler
2011-02-24, 16:49
Advokaten Jennifer Robinson till vänster.

hon var inte dum!

C.E.J.
2011-02-24, 17:13
Bild på Assange på väg in till dagens förhandlingar:

Man ser på hans smugness att han är skyldig.

PixelMiner
2011-02-24, 22:20
Oavsett utgång så lär ju han sitta häktad ett antal månader (givetvis under total isolering för att inte "störa" utredningen) innan åklagaren fått ihop något till åtal. Detta är ju svensk praxis, då man inte blir släppt mot borgen eller liknande i Sverige. Praktiskt för åklagare också, många människor klarar inte av att vara isolerade under långa stunder. Många erkänner lite vad som helst efter några veckor i kurran.

Nu tror jag inte Assange är den typen som ger efter för sådana påtryckningar.

Fallet kommer upp i rätten och där kommer åklagare Ny och advokat Borgström försöka göra karriär. (Notera att tjejerna själva inte anmält Assange utan det är åklagaren själv som driver detta.) Rättegången kommer fria Assange och staten kommer bli tvungen att betala ett fett skadestånd.

mjölk-dryck
2011-02-24, 22:44
Fallet kommer upp i rätten och där kommer åklagare Ny och advokat Borgström försöka göra karriär. (Notera att tjejerna själva inte anmält Assange utan det är åklagaren själv som driver detta.) Rättegången kommer fria Assange och staten kommer bli tvungen att betala ett fett skadestånd.
Praxis ar praxis.

Vinter
2011-02-25, 02:38
Självklart ska alla kända personer få göra vad det vill utan att behöva ställas tillsvars för något. Det är ju så det fungerar i demokratier. (eller?)

kettlebellGuden
2011-02-25, 02:45
Oavsett utgång så lär ju han sitta häktad ett antal månader (givetvis under total isolering för att inte "störa" utredningen) innan åklagaren fått ihop något till åtal. Detta är ju svensk praxis, då man inte blir släppt mot borgen eller liknande i Sverige. Praktiskt för åklagare också, många människor klarar inte av att vara isolerade under långa stunder. Många erkänner lite vad som helst efter några veckor i kurran.

Nu tror jag inte Assange är den typen som ger efter för sådana påtryckningar.

Varför skulle Assange bli satt i häkte? Det görs väl bara om det föreligger hot mot personen eller det är risk att de flyr landet ändå. Har svårt att tänka mig att situationen blir sån om det går till rättegång.. och skulle Assange fly landet om det nalkas rättegång så vad kan man säga...

Att det kan vara mycket utredning kvar att göra som eventuellt kan störas har jag svårt att tänka mig. Hela scenariot du lägger fram verkar lite osannolikt.

Att sen åklagaren är den som driver målet är väl ändå exakt så det alltid fungerar?

Manta
2011-02-25, 03:05

LIVING THE DREAM!! :hbang:

Nitrometan
2011-02-25, 08:18
(Notera att tjejerna själva inte anmält Assange utan det är åklagaren själv som driver detta.)
Våldtäkt faller under allmänt åtal.

De flesta brott i Brottsbalken lyder under allmänt åtal, såvida något annat inte stadgas. Således lyder både misshandel enligt BrB 3:7 och kvinnofridskränkning enligt BrB 4:4a under allmänt åtal, se http://www.lagen.nu/1962:700
. Att ett brott lyder under allmänt åtal innebär att åklagaren är skyldig att föra talan vid domstol, se Rättegångsbalken 20:3 och 20:6 http://www.lagen.nu/1942:740 . Endast om det särskilt stadgas krävs målsägandens angivelse för att allmänt åtal ska få väckas, se RB 20:3 st 2. Så är dock inte fallet för vare sig misshandel eller kvinnofridskränkning.
Vad gäller polismans skyldighet så stadgas i Polislagens 9§ att så snart en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal ska han/hon lämna rapport om detta så snart det kan ske, se http://www.lagen.nu/1984:387 . Med andra ord har polisman skyldighet att anmäla brott men om målsäganden å andra sidan hävdar att inget skett och det inte finns några vittnen är det svårt att få något hållbart åtal till stånd. Finns varken offer eller gärningsman är det svårt att bevisa ett brott.

Det är alltså vanligtvis inte "kvinnorna själva" som driver fallet. Polisen är skyldiga att anmäla till åklagaren att ett brott har begåtts när de får kännedom om det. Efter mycket om och men i den inledande utredningen valde polisen att rubricera brottet som våldtäkt.

Varför skulle Assange bli satt i häkte? Det görs väl bara om det föreligger hot mot personen eller det är risk att de flyr landet ändå.
Han har ju redan flytt landet en gång, så det kan väl anses bevisat att flyktrisk föreligger.

Att det kan vara mycket utredning kvar att göra som eventuellt kan störas har jag svårt att tänka mig. Hela scenariot du lägger fram verkar lite osannolikt.
Hur länge har hon hållt på? 6, 7 månader? Hon kan nog behöva några månader till innan hon är klar. Det de vill ha av Assange är ju ett förhör (eller flera) till förundersökningen. De är inte klara att gå till domstol än.

stevebc
2011-02-25, 08:28
Polanski > Assange IMO.

Nitrometan
2011-02-25, 08:31
Var inte Polanski pedofil?

Och sexet mellan kvinnorna och Assange verkar ha varit frivilligt att döma av det som har läckt från förundersökningen.

Eller vad menar du?

stevebc
2011-02-25, 08:53
Var inte Polanski pedofil?

Och sexet mellan kvinnorna och Assange verkar ha varit frivilligt att döma av det som har läckt från förundersökningen.

Eller vad menar du?Bah, jag får alltid så mycket empati för honom efter det där massmordet på hans familj och hur det påverkade hans hälsotillstånd. Så jag får lite grumlig syn då.

Nitrometan
2011-02-25, 08:59
Ah. Just det. Jag glömde kopplingen till Charles Manson. Undrar om pedofilerierna var innan eller efter mötet med Mansonfamiljen?

Enligt wikipedia hade inte Julian det så lätt under uppväxten:
In 1979, his mother remarried; her new husband was a musician whom Julian Assange believed belonged to a New Age group called Santiniketan Park Association led by Yoga teacher Anne Hamilton-Byrne. The couple had a son, but broke up in 1982 and engaged in a custody struggle for Assange's half-brother. His divorced mother fled her boyfriend across Australia, taking both children into hiding for the next five years. Assange moved 30 times before he turned 14, attending many schools, sometimes being home-schooled.

Men vaffan... Vi får väl se vad som händer i rättegången.

musmatta
2011-02-25, 09:17
Praxis och praxis. Läste tidigare i vintras i lokaltidningen HBL om en misshandel som skett på sverigebåten (läs finlandsbåten). Misshandeln som var grov, och nästan ledde till döden hade utförts av irländare och offret var finländare. På grund av flaggningen hörde fallet till den svenska polisen. Förövarna begärdes inte utlämnade till Sverige från Irland trots påtryckningar från de finländska myndigheterna. De svenska myndigheterna hänvisade till att man enligt gällande praxis inte begär utlämning i så ringa brott.

Så denna Asagne-härva rimmar nog lite illa i mina känsliga öron...
*grr27*

mik
2011-02-25, 09:18

Helt enkelt för att han är misstänkt för att begått ett brott i Sverige och det är upp till domstolen att avgöra huruvida han ä skyldig eller ej. Det är den enda anledningen man behöver för att anse att han skall utelämnas.Jag tycker vi i första hand får lita på att de människor som ska avgöra fallet har tillräcklig kompetens att tolka nuvarande lagstiftning på ett korrekt sätt. Jag är inte uppdaterad på alla olika vändningar, eller ens läst förundersökningsprotokollet men jag kan tänka mig alla konsprationsidéer som kommer läggas fram om domarna kommer fram till att han är skyldig...

mjölk-dryck
2011-02-25, 09:29
Jojo, nu kommenterade jag bara att polisen och aklagaren enligt praxis fortsatter utredningen och ev. atalar den misstankte. Har sjalv varit med om det.

Att assange blir internationellt efterlyst for en san har skitsak ar sjalvklart svenska regeringen som forsoker vinna knahunds-poang hos jankarna och mojligtvis utlamna honom.

Det finns faktiskt ingen rattfardning for detta, i vilken varld hade han ens blivit anmald i sin franvaro for det som allmanheten kanner till? Tydligen har han iaf inte smittat nagon av de tva kvinnorna med nagon konssjukdom an sa lange eftersom det da troligen tagit hus i helvete.

Scratch89
2011-02-25, 11:27
Förlåt för att jag har haft huvudet i sanden ett tag, men varför är det här en stor grej? En snubbe anklagas för våldtäkt och blir förhörd? Ja? Är det uppblossat bara för att han är associerad till Wikileaks?

jontet
2011-02-25, 11:41
Otäckt mycket likheter mellan den här historien och våldtäkterna i Bjästa som UG tog upp

Yes
2011-02-25, 11:49
Förlåt för att jag har haft huvudet i sanden ett tag, men varför är det här en stor grej? En snubbe anklagas för våldtäkt och blir förhörd? Ja? Är det uppblossat bara för att han är associerad till Wikileaks?
Att det blivit en så stor grej beror väl på att anklagelserna mest liknar ett dåligt skämt och att det hela eldas på av feminist-media(finns en del intressant läsning på FB om det).

ispåse
2011-02-25, 11:52

Vissa vill tro att Obama med andra styrande vill tysta ner och göra sig av med assange så att han inte sprider mera information. Att allt är en komplott mot den lilla mannen iscensatt av större makter.

Tror det beror på att serier som prisonbreak slutat gå på TV som man nu börjat söka spänning i verkligheten. Spartacus är ju lite svårt att jämföra sig med liksom.

Scratch89
2011-02-25, 14:42
Om regeringar och liknande hade velat tysta ner honom hade de ju bara kunnat dra in honom i en skåpbil med tonade rutor och mala ner honom Fargo-style.

hultman
2011-02-25, 14:50
Om regeringar och liknande hade velat tysta ner honom hade de ju bara kunnat dra in honom i en skåpbil med tonade rutor och mala ner honom Fargo-style.

Det är liksom inte lika legitimt...

kettlebellGuden
2011-02-25, 14:55
Det de vill ha av Assange är ju ett förhör (eller flera) till förundersökningen. De är inte klara att gå till domstol än.

Precis. Och förhör till förundersökning förstår jag inte varför så många nojjar över. Tror ju själv att de lägger ner målet efter förundersökningen.

Att assange blir internationellt efterlyst for en san har skitsak ar sjalvklart svenska regeringen som forsoker vinna knahunds-poang hos jankarna och mojligtvis utlamna honom.

Det är väl ändå inte regeringen som har efterlyst honom?

noob76
2011-02-25, 14:57

Haha , näe det går inte. Gör man så blir en person martyr och/eller odödlig. Farligt.

Det effektivaste är att smutsa och undergräva en persons trovärdighet.

Asdf
2011-02-25, 15:26
Om man förutsätter en smutskastningsprocess mot Assange. Tror ni den är effektiv? Min bild är att den stora majoriteten snarare verkar tro på hans version och att Sverige just nu utmålas som en rätt oseriös bananrepublik av resten av världen..

Feminismens saudiarabien tyckte jag var totalt klockrent!

Ape3
2011-02-25, 15:31
Nu har ju i och för sig Wikileaks splittrats lite och fler liknande har uppstått så just Assange har ju inte lika stor betydelse längre tycker jag. Det är mer gamla meriter som han får stå till svars för nu. Jag tror han frias men vi får se hur starka bevis och så det finns. Det verkar tyvärr vara ganska mycket politik i de anklagelser som finns. Hade han inte varit hett stoff politiskt hade det troligen inte alls han dragits så långt.

Tyvärr är alla inte lika inför lagen.

kettlebellGuden
2011-02-25, 15:44

Det som smutsar ner Assange är att han vägrar att komma hit för förhör.

noob76
2011-02-25, 15:49
Om man förutsätter en smutskastningsprocess mot Assange. Tror ni den är effektiv? Min bild är att den stora majoriteten snarare verkar tro på hans version och att Sverige just nu utmålas som en rätt oseriös bananrepublik av resten av världen..

Feminismens saudiarabien tyckte jag var totalt klockrent!

Svårt att säga, men att någon kontroversiell person skulle "försvinna" skulle garanterat sätta igång konspirationsteorierna, då är ju ett försök att undergräva förtroendet mycket mer effektivt.

Det som smutsar ner Assange är att han vägrar att komma hit för förhör.

Näe.. så ser inte jag på det, jag tycker det är bra att tiden fick ha sin gång så att en mer nyanserad bild hann komma fram.

Asdf
2011-02-25, 15:57
Jag tänker tillbaka på när härvan var som värst gentemot The Pirate Bay grundarna. Sveriges rättssystem fick sig en del törnar där med, i synnerhet när tingsrätten dessutom gav en fällande dom och alla jävanklagelser som efterföljde varann och hela cirkusen med USA:s inblandning etc.

Vad är annorlunda denna gång? Assange är nog medveten om detta och jag kan tänka mig det är därför han är rädd för en rättegång här i Sverige.

ispåse
2011-02-25, 17:54
Haha , näe det går inte. Gör man så blir en person martyr och/eller odödlig. Farligt.

Först fira luciadagen och några månader senare assangedagen, blir en jävla rännande på dagis det här hör jag. :D

PixelMiner
2011-02-25, 19:18
Våldtäkt faller under allmänt åtal.

Jo, men nu skall vi faktiskt komma ihåg att ingen av tjejerna till en början menade på att att han hade våldtagit dem. Bara att de vill att han skulle testa sig.. (Förstår inte riktigt varför de inte testade sig själva om de nu var så oroliga... Men det är en helt annan historia)

Men för alla som tänker våldtäkt som automatiskt grovt så vill jag citera svenska advokatförbundets ordförande, Anne Ramberg:

”I Sverige har vi en väldigt vid definition av våldtäkt. Den innehåller gärningar som i vanligt språkbruk inte skulle kallas våldtäkt, och omfattar handlingar som inte alls har med hot eller våld att göra. Det Julian Assange påstås ha gjort kan man ha synpunkter på, och det kan definitivt vara brottsligt, men det uppfattas normalt inte som våldtäkt i andra länder.”
Källa: http://www.fokus.se/2011/02/uppfattas-inte-som-valdtakt/

kettlebellGuden
2011-02-25, 19:20
Näe.. så ser inte jag på det, jag tycker det är bra att tiden fick ha sin gång så att en mer nyanserad bild hann komma fram.

Vad menar du med en mer nyanserad bild? Han är misstänkt för ett brott och polisen vill förhöra honom. Några mer nyanser har aldrig behövts... och misstanke för brott är knappast något sätt att svartmåla folk.

kettlebellGuden
2011-02-25, 19:22
Vad är annorlunda denna gång? Assange är nog medveten om detta och jag kan tänka mig det är därför han är rädd för en rättegång här i Sverige.

Han borde väl då vara medveten om att det är hyfsat svårt att bli fälld för våldtäckt i Sverige, särskilt när det råder brist på bevis.

och rädsla för att bli fälld i domstol är ingen bra anledning att hitta på värsta konspirationsteorin, försöka ställa sig över lagen, och försöka neka de här två kvinnorna sin rätt att få saken undersökt.

kettlebellGuden
2011-02-25, 19:24
Nu har ju i och för sig Wikileaks splittrats lite och fler liknande har uppstått så just Assange har ju inte lika stor betydelse längre tycker jag. Det är mer gamla meriter som han får stå till svars för nu. Jag tror han frias men vi får se hur starka bevis och så det finns. Det verkar tyvärr vara ganska mycket politik i de anklagelser som finns. Hade han inte varit hett stoff politiskt hade det troligen inte alls han dragits så långt.

Tyvärr är alla inte lika inför lagen.

Vad menar du har dragits långt?

Någon har lämnat in en anmälan och en åklagare driver målet. Det sker just nu en förundersökning och polisen vill förhöra den huvudmisstänkte... Hur är det här att driva saken långt?

Jag tror inte att det är någon politik inblandad överhuvudtaget. Hade blivit mycket upprörd om polisen lät bli att förhöra folk bara för de var kändisar och ropade konspiration däremot.

PixelMiner
2011-02-25, 19:42
Vad menar du har dragits långt?

Någon har lämnat in en anmälan och en åklagare driver målet.

Nä, tjejerna har aldrig lämnat in någon anmälan. De gick till polisen för att försöka tvinga Assange att testa sig. Det var den kvinnliga polisen de pratade med som valde att göra en anmälan. Samma kvinnliga polis är dessutom kompis med en av tjejerna på facebook, har samma partitillhörighet och är dessutom fritidspolitiker. Hon anger på sin hemsida att hennes hjärtfrågor är jämställdhet och HBT-frågor.

noob76
2011-02-25, 19:50
Vad menar du med en mer nyanserad bild? Han är misstänkt för ett brott och polisen vill förhöra honom. Några mer nyanser har aldrig behövts... och misstanke för brott är knappast något sätt att svartmåla folk.

Vad som behövs eller inte behövs enligt dig är ju något du själv tycker och inget som skall basuneras ut som en sanning.

En nyanserad bild innebär att information från olika läger skall hinna nå ut så att inte bara information från ett visst läger får genomslag och ses som sanning i en fråga där enbart de få inblandade vet vad som hände eller inte hände.

kettlebellGuden
2011-02-25, 20:35
Nä, tjejerna har aldrig lämnat in någon anmälan. De gick till polisen för att försöka tvinga Assange att testa sig. Det var den kvinnliga polisen de pratade med som valde att göra en anmälan.

Om du tar en titt på det juridiska systemet i Sverige så är det här fullt normalt förfarande.

En nyanserad bild innebär att information från olika läger skall hinna nå ut så att inte bara information från ett visst läger får genomslag och ses som sanning i en fråga där enbart de få inblandade vet vad som hände eller inte hände.

Vad behöver du för mer nyanser än att en person är misstänkt för ett brott och polisen vill förhöra personen? Det är neutral fakta och inget som speglar illa på någon.

Att media sen kanske har valt att dra fram det här målet är väl knappast rättssamhällets fel, och inte heller ska de avbryta processen bara för det.

Om Rättssamhället börjar bry sig om sådant på allvar så är det verkligen dags att flytta härifrån.

noob76
2011-02-25, 21:43
Om du tar en titt på det juridiska systemet i Sverige så är det här fullt normalt förfarande.

Vad behöver du för mer nyanser än att en person är misstänkt för ett brott och polisen vill förhöra personen? Det är neutral fakta och inget som speglar illa på någon.

Att media sen kanske har valt att dra fram det här målet är väl knappast rättssamhällets fel, och inte heller ska de avbryta processen bara för det.

Om Rättssamhället börjar bry sig om sådant på allvar så är det verkligen dags att flytta härifrån.

Kan jag väll hålla med om, men när det gäller media är det ju bla. Amerikansk höger och dess media som kallar Wikileaks avslöjjanden för "politisk krigföring" och de applåderar ju allt som kan sänka Assanges trovärdighet.

Jag säger inte att det är absolut lätt att ta ställning i detta eller att det finns någon absolut sanning. Det är bra att processen nu har sin gång men jag tycker också det var bra att det tog tid.

Nitrometan
2011-03-10, 08:18
Det var den kvinnliga polisen de pratade med som valde att göra en anmälan. Samma kvinnliga polis är dessutom kompis med en av tjejerna på facebook, har samma partitillhörighet och är dessutom fritidspolitiker. Hon anger på sin hemsida att hennes hjärtfrågor är jämställdhet och HBT-frågor.

Iofs är det väl alltid polisen som bestämmer om man ska inleda en brottsundersökning. Men nu valde hon att sätta rubriken våldtäkt på anmälan.

Sen har det äntligen börjat komma fram i media att de är kompisar.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1407110/Polisvan-forhorde-Assangeanmalare.html

De båda kvinnorna lärde känna varandra genom att de båda är engagerade i samma politiska parti och har under tiden efter anmälan skickat personliga hälsningar till varandra på nätet och varit öppna med sin vänskap i sina bloggar.

Enligt Expressen har förhörsledaren, trots att hon deltagit i utredningen, skrivit starkt negativa kommentarer om Julian Assange på sin Facebook-sida. I slutet av februari skrev hon i en statusuppdatering om den "överdrivet upphaussade sprickfärdiga bubblan Assange".

Förhörsledaren hänvisar frågor om hanteringen av ärendet till polisens presstalesperson Ulf Göranzon. Han säger att han inte känner till uppgifterna om de båda kvinnornas vänskap.

– Eftersom jag själv inte tagit del av några uppgifter, annat än via hörsägen, så har jag inte för avsikt att kommentera, säger Ulf Göranzon.

Inga kommentarer... Det är väl bra?

mangemani
2011-03-10, 10:59
lite offtopic..
men nått som jag tänkt på ang dessa advokater,hur tänker egenligen kvinliga försvars advokater när dom ställer upp för en våldtäktsman?hur tänker dom när dom tar sej an fallet?det kan ju inte bara vara pengar som driver dom.den där advokaten som skyddade honom var ju rätt så attraktiv,får hon inte lite obehagliga känslor när hon sitter brevid en som hon vet är anklagad för våldtäkt?

nu kanske jag missminner mej,men fanns det inte en serievåldtäktsman i usa,snäppet "mildare" än ted bundy som försvarades utav kvinliga advokater?är det pengar eller är det rent intresse som får dom att skydda dessa äckel?

sorry för offtopic,men jag kom att tänka på det när jag såg bilden.

ontopic: bra att han utlämnas så han kan forskas kring och få sitt straff om han nu är skyldig.

forslund
2011-03-10, 11:02
Det kanske är så enkelt att de tror att Assange är oskyldig?
Sedan lär det inte vara ett allt för dåligt case för sin karriär att få vara med om...

Nitrometan
2011-03-10, 11:12
lite offtopic..
men nått som jag tänkt på ang dessa advokater,hur tänker egenligen kvinliga försvars advokater när dom ställer upp för en våldtäktsman?hur tänker dom när dom tar sej an fallet?
De flesta försvarsadvokater ser det som sitt jobb att försvara personer. Alla har rätt till en försvarsadvokat oavsett om de är skyldiga eller oskyldiga. Försvarsadvokaten vill göra ett så bra jobb som möjligt. Deras jobb är inte att ta ställning till om personen är skyldig utan att ge dem det bästa försvar de kan.

Är Julians bästa försvar att inte komma till Sverige för ett förhör i en förundersökning innan han ens har blivit åtalad för något?

Manta
2011-03-10, 11:18
lite offtopic..
men nått som jag tänkt på ang dessa advokater,hur tänker egenligen kvinliga försvars advokater när dom ställer upp för en våldtäktsman?hur tänker dom när dom tar sej an fallet?det kan ju inte bara vara pengar som driver dom.den där advokaten som skyddade honom var ju rätt så attraktiv,får hon inte lite obehagliga känslor när hon sitter brevid en som hon vet är anklagad för våldtäkt?

Det kan ju vara så att de, till skillnad från dig, såg till bevisen och ansåg att den anklagade troligen var oskyldig. Jag vet, jag vet, craaazy! Men det kan ju vara så.

mini
2011-03-10, 11:23
Försvarsadvokater ska även försvara skyldiga för att säkerställa att straffet blir rätt och rättvist. Inte alla kvinnor blir östroemotionella så snart någon säger våldtäkt. Nästan så jag tror att det är tvärt om. De som brukar skrika högst om arkebusering för våldtäktsmän är killar.

Asdf
2011-11-02, 15:14
Tycker att en kommentar på Di.se var klockren med tanke på den misstro som finns i england mot det svenska rättsystemet

"26. Hur ska det gå

Det är lärorikt för svenskar att ta del av den misstro mot det svenska rättssystemet som kommit fram i England i samband med Assange-affären. Bristande förutsägbarhet, omotiverade hemliga sessioner, risk för utlämning till tredje land, korrupta poliser, åklagare och utredare som är lierade med anmälarna, politiskt inflytande på rättskipningen, dåliga kunskaper i engelska är bara några av invändningarna.

Svenska journalister kritiserar just nu det etiopiska rättsystemet häftigt. De har små, kvava lokaler, frisläppande före rättegång accepteras inte trots omfattande påtryckningar, de är dåliga på engelska, de kan inte koppla ihop pc och högtalare."

+1

Nitrometan
2011-11-02, 15:21
Svenska journalister kritiserar just nu det etiopiska rättsystemet häftigt.
...
de kan inte koppla ihop pc och högtalare."[/I]

Åklagaren lägger på ljud på filmen som de vill använda som bevis.

Försvaret får inte ta del av allt bevismaterial.

Försvaret har begärt att få se allt beslagtaget videomaterial, som uppges vara en timme långt, och inte bara den klippta version som hittills visats. Man begärde även att få tillgång till de stillbilder som åklagaren nu lade fram. Domaren nekade dock försvarets begäran på grund av att åklagaren säger att det är hans bevismaterial.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/videobevis-mot-svenska-journalister-vantas-pa-nytt-i-dag

Julian Assange lär väl överklaga till ytterligare en instans.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/besked-om-assanges-utlamning

Osten80
2011-11-02, 15:27
Hela den här härvan stinker så mycket av rutten skit att man helst skulle vilja tro att det är på låtsas.

stevebc
2011-11-02, 17:31
Hela den här härvan stinker så mycket av rutten skit att man helst skulle vilja tro att det är på låtsas.Jag undrar även om fallet Dominic Strauss-Kahn. Slump att han våldtar en kvinna som favoritkandidat strax innan presidentvalet i Frankrike? Nu lades ju åtalet ner men han är ju praktiskt taget dömd och ute ur leken. Även om åtalet mot Assange skulle läggas ner skulle fortfarande hans trovärdighet få en törn, "han måste ha gjort något".

EkarN
2011-11-02, 17:52
Jag tror iaf inte en sekund på att Julian Assange är skyldig. En hjälte i mina ögon.

Rellos_87
2011-11-02, 21:20
Han är misstänkt mot brott mot svenska medborgare på svenskt territorium. Självklart ska Sverige utöva sin jurisdiktion. Nojjan över ett eventuellt utlämnande till USA och risken för "dötsstraf" tror jag inte på, Sverige tillämpar europakonventionen vilken förbjuder utlämnande till stater där individen riskerar sådan påföljd. Ska bli intressant att se huruvida han får prövningstillstånd i Europadomstolen.

Att Sverige har en skev lagstiftning när det gäller sexualbrott låter jag vara osagt.

G_lund
2012-08-16, 18:09
XinYJS-WVp4

thunder
2012-08-16, 18:39
XinYJS-WVp4

Haha, så bra :laugh:

Bättre än en dokusåpa denna härva. Jag håller på Julian, men det känns svårt att han ska kunna undgå iallafall ett förhör med extremfeministerna i Sverige.

Endumen
2012-08-16, 18:56
Julian Assange är en skamfläck på jorden... Han har ingen respekt för rättsordningen och tror att han kan fly undan genom att ta sig till Ecuador. SKAMLIGT!

Phil Heath
2012-08-16, 19:02
Hahaha, episk film! :D

stevebc
2012-08-17, 11:00
Rafael Correa - försvarare av pressfrihet. Vad ska ske härnäst? Erdogan försvarar mänskliga rättigheter? Visstja, det har han redan gjort.

Deceiver85
2012-08-17, 11:18
Det som stör mig mest är hela den här prestigen att man MÅÅÅÅÅSTE få Assange till Sverige för förhör, trots att det inte är ovanligt att man skickar åklagare och advokater runt hela jordklotet på förhörsuppdrag.

Arne Persson
2012-08-17, 11:33
Julian Assange är en skamfläck på jorden... Han har ingen respekt för rättsordningen och tror att han kan fly undan genom att ta sig till Ecuador. SKAMLIGT!

Håller med! En ynklig stackare som inte vågar stå för sina gärningar på något plan.

WHITEFOLKS
2012-08-17, 12:04
Det som stör mig mest är hela den här prestigen att man MÅÅÅÅÅSTE få Assange till Sverige för förhör, trots att det inte är ovanligt att man skickar åklagare och advokater runt hela jordklotet på förhörsuppdrag.

Det går väl om det finns giltiga skäl som inte är "jag vill inte".

Från Assanges sida är det hela bara ett spel för gallerierna om "buhu vågar inte för de kanske lämnar ut mig till USA", det är större risk att UK skulle göra det än Sverige.

Granatgiraffen
2012-08-17, 12:04
Håller med! En ynklig stackare som inte vågar stå för sina gärningar på något plan.

Vilka gärningar?

Ludwig
2012-08-17, 12:13
Han visar vad USA verkligen håller på med för världen och blir passande nog sedan anklagad för våldtäkt i Sverige, landet som är absolut bäst på att böja sig framåt när USA lyfter telefonluren. Och att Sverige inte skulle lämna ut honom är lite skrattretande som resten av historien. Säg det till de torterade egyptierna som blev hämtade av CIA på Bromma 2001.

WHITEFOLKS
2012-08-17, 12:32
Han visar vad USA verkligen håller på med för världen och blir passande nog sedan anklagad för våldtäkt i Sverige, landet som är absolut bäst på att böja sig framåt när USA lyfter telefonluren. Och att Sverige inte skulle lämna ut honom är lite skrattretande som resten av historien. Säg det till de torterade egyptierna som blev hämtade av CIA på Bromma 2001.

England har inte lämnat ut någon till USA någonsin?

Mental
2012-08-17, 12:34

Mm, jag tror det skulle vara otroligt mycket lättare att begära ut honom från UK än sverige.

Alox
2012-08-17, 13:30

Vilka gärningar? Han är inte åtalad för något. Syftar du på de påstådda gärningar som extremfeministen Anna Ardin med vän anmälde honom för, flera dagar efter den påstådda händelsen? När hon och hennes kompis efter lite diskuterande beslöt sig för att gå till polisstationen och anmäla tillsammans? När förhörsledaren Irmeli Krans, som precis som Ardin brinner starkt för feministiska frågor och är vän med Ardin på Facebook (behöver vi ens diskutera jäv-situationen), förhörde de två kvinnorna (samtidigt) och tog beslutet att inte spela in intervjun vilket annars alltid görs?

Ardin är ju så upprörd över den omtalade kondomen också. Kondomen som Assange enligt Ardin medvetet ska ha gjort hål i (hur kommer man ens på sådana fantasier? Vad skulle det finnas för anledning till att ta hål i en kondom?) för att sedan ha kommit inne i henne. I samma kondom kunde polisen inte ens hitta tillräckligt med DNA för att det skulle kunna analyseras. Något som inte går ihop här va?

Sen är det ju som du säkerligen känner till inte denna röran som Assange håller sig undan, utan det är USA.

Tänk till Arne.

Grahn
2012-08-17, 13:34
Varför skulle det betyda att USA ligger bakom allt för att målet mot Assange är rätt tunnt?

Alox
2012-08-17, 13:43
Varför skulle det betyda att USA ligger bakom allt för att målet mot Assange är rätt tunnt?

Det är nog få som tror att USA ligger bakom våldtäkts-soppan. Problemet med USA för Assange är att han genom sitt arbete med Wikileaks ansvarat för att ha släppt hemligstämplade dokument. Något som USA inte ser lätt på, vi snackar livstids fängelse. Det är för mig fullt förståeligt att man flyr från det.

pragmatist
2012-08-17, 13:49
Jag skulle vilja veta varför risken är större för utlämning från Sverige än från Storbritannien, USA:s mest trogna vapendragare. Finns det inte ett utlämningsavtal mellan USA och Storbritannien? Jo, det gör det. Har USA begärt att få Assange utlämnad? Nej, det har man inte.

Det konspirationsteoretikerna vill få oss att tro är att USA på något sätt fått två sossekvinnor att anmäla Assange och sedan pressat svenska regeringen att tvinga en åklagare åtala honom så han kan bli utlämnad till Sverige och därefter deporterad till USA. Detta snarare än att helt sonika be britterna skicka över honom. Låter inte det en aning skruvat? Varför omvägen över Sverige över huvud taget?

Grahn
2012-08-17, 13:49
Det är nog få som tror att USA ligger bakom våldtäkts-soppan. Problemet med USA för Assange är att han genom sitt arbete med Wikileaks ansvarat för att ha släppt hemligstämplade dokument. Något som USA inte ser lätt på, vi snackar livstids fängelse. Det är för mig fullt förståeligt att man flyr från det.

Fast han flyr ju från ngt annat under täckmanteln av att fly från USA's påstådda intresse av att få honom åtalad. Jag förstår att han inte vill resa till USA men det betyder ju faktiskt inte att han skall vara oantastbar för alla rättsystem över hela världen.

Asdf
2012-08-24, 10:44
Okej det har onekligen tagit fler vändningar än senast. Kommer assange lyckas ta sig till ecuador? Själv förstår jag inte varför marianne ny drar ut på det och inte förhör honom på plats?

Asdf
2012-08-24, 10:45

Jag gillar ironin :)

Exdiaq
2012-10-18, 23:00
Assange och WikiLeaks är sina egna största fiender. Den mängd skitsnack och propaganda de pumpar ut är helt sanslös.

Var tidigare en "anhängare" av de båda. Men inte nu längre.

EpicLloyd
2012-10-18, 23:20
Auktoritära organisationer tenderar att förfalla med sina ledares galenskap. Wikileaks är 2000-talets Bysans...

Jag tror egentligen inte att Assange behöver oroa sig för att bli utlämnad till USA. Han är alldeles för vit och berömd för det...

PixelMiner
2015-03-14, 16:25
Nu skall tydligen Assange förhöras i London till slut:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/aklagare-begar-assange-forhor-i-london/

Jag har inte riktigt hängt med i nyhetsrapporteringen. Men i DN's text står det att "flera av de brott som Wikileaks-grundaren är misstänkt för preskriberas i augusti 2015".

Vad innebär detta rent konkret? Är det några brott som inte preskriberas i Augusti? Eller kommer han kunna lämna ambassaden helt fritt?

PixelMiner
2015-03-18, 00:36
En före detta åklagare sågar den nuvarande åklagaren i debattartikel i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/aklagaren-i-assange-fallet-bor-bytas-ut_4414639.svd

En intressant detalj i artikeln är att högsta domstolen har begärt yttrande ifrån åklagaren om varför utredningen inte drivits framåt. Så gissningsvis kommer begäran att hålla förhör i London pga åklagaren är rädd att HD efter detta yttrande skulle lägga ner åtalet med hänvisning till att åklagaren inte har fullföljt "skyldigheten att driva utredningen framåt".

davve
2015-03-18, 10:46
HD kan inte besluta att åtalet(Assange är inte åtalad öht än) ska läggas ned däremot skulle häktningsbeslutet kunna hävas.

Men ja, HD's begär om RÅ's yttrande är nog det som fått åklagaren att agera. Precis som länken beskriver känns inte det tidigare agerandet klockrent.