handdator

Visa fullständig version : Första Deffen :)

Larsson92
2011-02-23, 10:52
Tjenare :)

Har tränat seriöst i 1 år och drygt 7 månader nu och tänkte dra igång första deffen, självklart inför sommaren.
Detta är min första deff och undrar lite hur jag ska göra, lite om mig först:

Vikt: 98 kg
Längd: 190 cm
Fett %: 15-16 %
Ålder: Drygt 19 år

Såhär har jag lagt upp det:

Träningsschema:
Måndag: Underkropp
Tisdag: Vila
Onsdag: Intervall & Bröst/rygg & Biceps/Triceps
Torsdag: Mage, Axlar & Nedre rygg
Fredag: Simning
Lördag: Bröst & Rygg
Söndag: Intervall & Armar

Promenad varje dag 45 min – 1 tim

Mat:
Frukost: 2 dl Havregrynsgröt, 2 dl mjölk, Omega-3
Mellanmål: Proteinpulver el. Bcaa
Lunch: Skolmat, äter då enbart kött, fisk samt en hel del grönsaker
Mellanmål: Tonfisk/keso
Före promenad: Kaffe, Bcaa
Middag: 300-400 g kyckling/kött samt Broccoli & 3 dl mjölk
Kvällsmat: 2 ägg/Proteinpulver
Innan sängdags: Bcaa

Om jag tränar intervaller/gympass/simning så tar jag 50 g malto samt Eaa direkt efter, samt 30 g malto före intervaller och simning.

Får även i mig lite kaffe under dagen på olika tillfällen.. :)

Vad tycker ni? Något fel? Bör något ändras?
Eftersom detta är första gången så vet jag inte riktigt hur mkt jag hinner gå ner på 2-3 månader, men ska bli roligt att test :)

Jag använder mig inte av några ätar dagar och får i mig större delen av mina kalorier under middagen då skolmat inte har super bra näringsvärde (enligt mig). :)

Mvh Larsson

mikaelj
2011-02-23, 11:11
Låt bli maltodextrin helt och hållet. Helt poänglöst.

I övrigt är det helt normal mat. Går du upp äter du för mycket, går du ner äter du lagom.

Personligen hade jag följt följande riktlinjer istället: http://paleonu.com/get-started

Larsson92
2011-02-23, 11:25
Varför är malto helt meningslöst? Hjälper väl till med återhämtningen efter tuffare pass?

Inge Enveten
2011-02-23, 11:25
Varför är malto helt meningslöst? Hjälper väl till med återhämtningen efter tuffare pass?

Ät mat

Larsson92
2011-02-23, 11:29
Ät mat

18 år = student = Fattig som fan..

Malto kostar drygt 30-35 kr/kg, något bra livsmedel som du kan tipsa med som kostar ungefär samma och lätt att ta med? :)

stevebc
2011-02-23, 11:31
18 år = student = Fattig som fan..

Malto kostar drygt 30-35 kr/kg, något bra livsmedel som du kan tipsa med som kostar ungefär samma och lätt att ta med? :)Ta med var?

Du behöver inte få i dig kolhydrater i gymmet. Din kropp har glykogenförråd som du tar energi ifrån. Väl hemma kan du käka potatis, havregryn och andra stärkelserika livsmedel för att fylla på förråden.

Larsson92
2011-02-23, 11:51
Har fått lära mig att malto efter träningen ska vara bra för återhämtningen och man ska ta det direkt efter träning, snabba direkt efter och långsamma senare.

http://www.******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/5_research/5_research.asp

http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

daloatf
2011-02-23, 14:55
Om du hade fastat en bra stund, säg över 12h och ska träna kan malto vara bra vid en kraftfull ansträngning.

Om du ska träna något väldigt nära inpå kan malto vara bra efteråt.

Rätta mig om jag har fel.

Sheogorath
2011-02-23, 15:16
Har fått lära mig att malto efter träningen ska vara bra för återhämtningen och man ska ta det direkt efter träning, snabba direkt efter och långsamma senare.

http://www.******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/5_research/5_research.asp

http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

Det är meningslöst om du inte ska träna igen samma dag (nära inpå, dessutom). Om du exempelvis ska träna nästa dag är det fullt tillräckligt/så opti som det blir att ta en vassledrink (eller en fri aminosyraprofil (BCAA/EAA)) direkt efter träningen, sedan i lugn och ro åka hem och slänga ihop (och äta) lite käk bestående av förslagsvis pasta/bröd/potatis/couscous/bulgur/ris med kött/fisk/fågel/ägg/mjölk till.

salmiak
2011-02-23, 15:56
Malto har vissa fördelar t.ex enkelt att ta med sig, enkelt att få i sig, snabb återhämtning.

De flesta är väl på den nivån av träning då många andra livsmedel fungerar nog så bra och dessutom kanske smakar gott och ger lite näring.

Jag äter malto när jag tränat så pass hårt att jag inte kan få i mig "normal föda" :)

Eddie Vedder
2011-02-23, 16:03

Om du menar att den texten rekommenderar att man ska ta malto efter träningen, och att det gäller personer på så låg nivå som 90% av Kolozzeum, så har du tolkat den texten fel.

Jag tror jag vet vad skribenten där syftar på.

Librish
2011-02-23, 17:25
Hur säker är du på din bf? 15-16% på 98kg om du är 190 är rätt så bitigt för att vara 19 om man säger så.

Gosti123
2011-02-23, 17:35
Det är meningslöst om du inte ska träna igen samma dag (nära inpå, dessutom). Om du exempelvis ska träna nästa dag är det fullt tillräckligt/så opti som det blir att ta en vassledrink (eller en fri aminosyraprofil (BCAA/EAA)) direkt efter träningen, sedan i lugn och ro åka hem och slänga ihop (och äta) lite käk bestående av förslagsvis pasta/bröd/potatis/couscous/bulgur/ris med kött/fisk/fågel/ägg/mjölk till.

Säg att man tränar bröst på en måndag, och ska inte träna dom igen förräns fredag, kvittar det om man får i sig kolhydrater nära inpå passen då? Är inte så haj på det här med återhämtning och hur stor roll den spelar in ifall passen ligger långt ifrån varandra.

Eddie Vedder
2011-02-23, 20:41
Säg att man tränar bröst på en måndag, och ska inte träna dom igen förräns fredag, kvittar det om man får i sig kolhydrater nära inpå passen då?

Jag tveklöst. Om du bara orkar äta tillräckligt. Och orkar du inte det så finns fortfarande massor av andra mycket bättre alternativ än malto för att höja energiintaget.

Gosti123
2011-02-24, 15:02
Hur är det om man tränar bröst på måndag och inte ska träna dom förräns fredag igen, man börjar träna kl. 15.00 och avslutar passet 17.00 och det enda man får i sig efter passet är 250 g kvarg.

Kommer detta att missgynna träningen då?

hejhopp79
2011-02-24, 15:17
Hur är det om man tränar bröst på måndag och inte ska träna dom förräns fredag igen, man börjar träna kl. 15.00 och avslutar passet 17.00 och det enda man får i sig efter passet är 250 g kvarg.

Kommer detta att missgynna träningen då?

Va?

Nej.