Visa fullständig version : Fullvärdigt protein - igen
Hade startat en tråd för en tid sedan men tycker att jag inte fick tillräckligt med utförliga och bra svar så jag försöker ställa om frågan..
Låt säga att jag käkar en portion pasta och låt säga att den portionen har 15 gram protein. Om jag dricker en halvliter mjölk till det, som ger cirka 15 gram fullvärdigt protein, blir hela måltidens sammanlagda protein (30 g) fullvärdigt då?
Hur mycket fullvärdigt protein behövs för att komplettera icke-fullvärdigt? Jag misstänker att man inte kan komplettera 20 gram icke-värdigt protein med bara ett glas mjölk som ger cirka 3-4 gram fullvärdigt protte?
King Grub
2003-11-21, 17:20
Du tar upp allt och ett glas mjölk räcker.
Tack Grub för svaret!
Så du menar att jag kan käka en portion ickevärdig protein-mat (i detta fall pasta) som ska innehålla t ex 20 gram protein och det räcker med ett glas mjölk för att "fullvärdiga" hela proteinbunten?
Fy fan va bra isåfall! Jävlar
King Grub
2003-11-21, 19:30
Originally posted by AnabolicProtein
Tack Grub för svaret!
Så du menar att jag kan käka en portion ickevärdig protein-mat (i detta fall pasta) som ska innehålla t ex 20 gram protein och det räcker med ett glas mjölk för att "fullvärdiga" hela proteinbunten?
Fy fan va bra isåfall! Jävlar
Ja. Om du får i dig, säg, 10 gram protein från ett glas med 3 deciliter mjölk i så kommer du att ta upp bra många procent av de 30 grammen protein.
Jag är ingen expert på det området men det går ju att räkna fram när man läser SLVs Livsmedelstabell.
Använd vassleproteinet eg. vassle eller Messmör som referens och räkna därefter på veteproteinet och mjölken.
Jag går själv sedan mycket lång tid tillbaka,och tror att det stämmer rätt bra, ett gram mjölkprotein för varje gram protein från vete, havre eller ris.
Ursäkta men det här låter väldigt intressant fast jag försår inte riktigt vad ni pratar om.. Skulle va snällt om någon kunde förklara.. :)
King Grub
2003-11-22, 17:29
Originally posted by leinad
Ursäkta men det här låter väldigt intressant fast jag försår inte riktigt vad ni pratar om.. Skulle va snällt om någon kunde förklara.. :)
Vegetabiliskt protein är inte fullvärdigt om det äts för sig, eftersom deras aminosyreprofiler inte är kompletta. Om man kombinerar dem med andra livsmedel så blir de kompletta. Är man t ex vegan måste man ha extra koll på detta, eftersom man inte får i sig några kompletta, animaliska proteiner, utan får lita till kombinationer. Ris och bönor, t ex, innehåller inte fullvärdigt protein om man äter dem var för sig, men om man kombinerar dem i ett och samma mål kompletterar aminosyreprofilerna varandra och man erhåller ett fullvärdigt protein.
okej, så det du säger är att man alltid ska dricka nån dl mjölk när man äter för att få allt att bli fullvärdigt? :)
King Grub
2003-11-23, 14:37
okej, så det du säger är att man alltid ska dricka nån dl mjölk när man äter för att få allt att bli fullvärdigt? :)
Det kan väl vara ett sätt att få proteinerna fullvärdiga... om man äter en måltid bestående av bara en enskild vegetabilisk proteinkälla. Men hur ofta gör man det? Äter du någorlunda varierat behöver du inte ägna saken en tanke. :)
Ibland äter jag bara kisella eller tonfisk. Ska jag dricka mjölk till det då?
King Grub
2003-11-23, 20:01
Ibland äter jag bara kisella eller tonfisk. Ska jag dricka mjölk till det då?
Alla animaliska proteinkällor är fullvärdiga i sig.
Bump för en bra tråd :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.