Visa fullständig version : Benmosardags - I think I went too far
Lillstrumpa
2011-02-22, 22:28
Jag gjorde 99 squats (utan vikter och böj tills låren var parallella med golvet) och nu (en timme senare) kan jag nästan inte böja på benen. Hur länge sitter detta i? Har jag gjort något dumt? Ska jag begå självkritik och späka mig själv med kokt bandspagetti? :D
vicarious
2011-02-22, 22:32
Gör de igen imorgon.
:laugh: :hbang:
Lillstrumpa
2011-02-22, 22:47
lol, jag återkommer med rapport... eller ett utdrag ur Mankoskis skala där jag markerat hur j-a ont jag har i benen. Just nu är det väl en nia. :D
Bibliotekarien
2011-02-23, 00:35
Bered dig på sjuk träningsvärk. Nog för att man kan vara bra öm efter tunga knäböj eller utfall, men det värsta träningsvärken jag någonsin varit med om var efter 100 såna 90-graders knäböj på raken med bara kroppen som vikt som avslutning på ett thai-pass. Har aldrig varit i närheten igen, kunde inte gå ner för trappor på flera dagar*cry*
Men att det skulle skada kroppen och vara farligt? Det tror jag inte.
bear.flowertwig
2011-02-23, 01:07
Jag är tillräckligt dum, men framför allt nyfiken, för att få lust att prova.
JJOHANSSON
2011-02-23, 10:25
99 problems but a squat aint one
Larsson92
2011-02-23, 10:37
Varför gjorde du inte 100?!! ;)
Lillstrumpa
2011-02-23, 10:39
Varför gjorde du inte 100?!! ;)
Jag tänkte faktiskt göra 100, men frugan skrattade så högt åt mina stön där hon satt i soffan och kollade på, så jag föll genom helt när jag gick ner på den hundrade. Det fanns liksom ingen kraft kvar. :D
Ny dag och benen känns fortfarande helt stumma och kraftlösa. Det här var intressant! Sjuk träningsvärk låter ju lite otrevligt, men man vet åtminstone att man lever.
Om någon undrar varför jag gjorde något så galet så beror det på att jag gett mig på utmaningarna
http://www.hundredpushups.com/
och
http://www.twohundredsquats.com/
Tänkte ge mig på 200 sit-ups och 25 pull-ups när jag är klar med armhävningar och knäböj. Vi får se hur det går...
Igår gjorde jag "initial test" för squats och drog till med a whopping 99 reps, relativt otränad (fick barn runt jul och har inte gjort många pass sedan dess). Över 41 reps är tydligen "excellent" för min ålder (30-39 år) så jag är ganska nöjd med 99. Skönt att få lyckas med _något_. :)
Lillstrumpa
2011-02-23, 10:41
99 problems but a squat aint one
Ska köra Jay-Z nästa gång. :)
kettlebellGuden
2011-02-23, 11:02
99 kv böj ena dagen.
Tunga 3:or andra dagen.
upprepa för bra win.
Do it!
Annars är 100-200 hindu squats om dagen lugna puckar. Typ det du gjorde, men i princip djupare.
Du glömde http://fiftypullups.com/ :)
Gör de igen imorgon.Jag älskar din attityd nuförtiden.
Lillstrumpa
2011-02-23, 12:54
Du glömde http://fiftypullups.com/ :)
Jag tänkte göra pull-ups och sit-ups när jag är klar med push-ups och squats. ;)
Nitrometan
2011-02-23, 13:09
Jag tror inte att du gjorde för mycket. Bara att upprepa igen. Snart vänjer du dig.
Däremot så var det ett par fångar som dog i ett fängelse i USA efter en kroppsviktsknäböjsutmaning för över tio år sen. Uppgifterna varierar men de gjorde nånstans 1200-2000 böjar. Blodförsörjningen blev inte vad den skulle och de dog innan de fick rätt vård.
Jag tror inte att du gjorde för mycket. Bara att upprepa igen. Snart vänjer du dig.
Däremot så var det ett par fångar som dog i ett fängelse i USA efter en kroppsviktsknäböjsutmaning för över tio år sen. Uppgifterna varierar men de gjorde nånstans 1200-2000 böjar. Blodförsörjningen blev inte vad den skulle och de dog innan de fick rätt vård.
Det går att få sådana skador även om repsantalet inte är så högt, det finns t o m förvånande många som lyckas med konststycket vilket tyder på att de gör för mycket för fort eller väljer övningar som inte alls är lämpliga att köra höga reps i.
Börjar man pissa blod eller brunt så åk till sjukhuset.
Lillstrumpa
2011-02-23, 21:35
Rhabdomyolysis. Fock, varför tänkte jag inte på det. Nu blev jag ju alldeles nojig. Måste gå och pinka och kolla färgen. Ja ja, känns bättre ikväll iaf. Får väl hoppas att jag inte gjorde något dumt. :(
nocantdo
2011-02-23, 21:40
Haha dö av för mycket böjar vilken ädel död :laugh:
Föresten börjar du Thai boxning får du göra Hundra böj som avslutning av träningen varje gång det va goa tider när man körde det!!
Dö av knäböj, haha. Fan vad coolt.
Intressanta sidor för övrigt. Ska nog ge mig på detta och andra kroppsvikts(skryt)övningar när jag slutat deffa!
någon som har länk till filmen på han som gjorde 99reps på kroppsvikten i böj?
fan ska man behöva vänta mer än en minut nu för tiden
QvgabJF8aXU
PepzAdept
2011-02-23, 23:04
Shit... och jag som tyckte att det var jobbig mjölksyra när jag gjorde 78 reps på 100kg igår på 10 minuter. Då gjorde jag 10 år gången bara :P Det där såg helt galet ut.
Det går att få sådana skador även om repsantalet inte är så högt, det finns t o m förvånande många som lyckas med konststycket vilket tyder på att de gör för mycket för fort eller väljer övningar som inte alls är lämpliga att köra höga reps i.
Börjar man pissa blod eller brunt så åk till sjukhuset.
Kan du utveckla? Menar du att en frisk person kan få livshotande skador av något sådant? Vilka övningar är inte lämpliga som högreps, och varför inte?
snatch914
2011-02-24, 00:16
now that's HARDCORE !! :hbang:
nocantdo
2011-02-24, 00:39
fan ska man behöva vänta mer än en minut nu för tiden
QvgabJF8aXU
Fy fan jag får Spykänsla och tunnelseende av att bara titta på den där videon hardcore!
Ingen fara alls, gör det igem några ggr så vänjer du dig. Under min tid som spinkig bandyspelare så gjorde jag 100 stycken varje kväll med två 4kgs hantlar, funkade skitbra.
Lillstrumpa
2011-02-24, 08:47
Kan du utveckla? Menar du att en frisk person kan få livshotande skador av något sådant? Vilka övningar är inte lämpliga som högreps, och varför inte?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis
Tydligen kan det vara mer riskabelt att göra högreps i excentriska övningar, t.ex. negativa chins eller liknande, och/eller med stora muskelgrupper. Detta är dock inget jag läst i några vetenskapliga avhandlingar. Här kanske bumbi eller någon annan kan hjälpa till med länkar.
Jag kom i kontakt med rhabdo när jag började träna CrossFit. Inte så att jag råkade ut för det, men de hade några artiklar om det på sin hemsida.
http://library.crossfit.com/free/pdf/38_05_cf_rhabdo.pdf
Man tog det lite lugnt som nybörjare när man hade läst det där. Känner mig lite :em: som inte tänkte alls på det när jag gav mig på knäböjarna i förrgår. Ja ja, det man inte har i huvudet får benen lida av (eller nåt sånt).
Nåja, inge brunt piss idag, bara en helvetisk träningsvärk och ben som känns som ekstockar. Jag överlever nog.
Tack Pintan för peppningen. :)
Idag är det pass två för armhävningarna. 14-19-14-14-max (minst 19). 90 sekunder vila mellan varje set. Får se hur jag klarar det. Hade lite problem med förra passet så jag kanske ska backa en vecka i programmet tills jag fått bättre uthållighet.
Lillstrumpa
2011-02-24, 09:03
Några kommentarer till artikeln från CrossFit Journal.
http://journal.crossfit.com/2005/10/crossfit-induced-rhabdo-by-gre.tpl#comments
När man hör hur folk beskriver smärtan låter det ungefär som hos de där två forskarna som blev brända av Irukandjimaneter och hamnade på sjukhus. Konstant smärta i 2-6 dagar. Gick en dokumentär om det på Discovery för några månader sedan och filmteamet var med på sjukhuset när de låg och vred sig i smärtor. Då var man inte så fräck efteråt och jag bestämde mig på stället att jag aldrig ska åka och bada söder om Östersjön. :D
http://www.youtube.com/watch?v=GK_Cl_54Qh8
Ger det bra träning på något sätt med så många reps?
Det är väl mest en kul grej antar jag.
Lillstrumpa
2011-02-24, 13:42
Ja, för mig är det en kul grej helt enkelt. Jag är en person som behöver något att sikta på och gör det här vid sidan av min vanliga träning som för tillfället riktar sig mot styrka med bra uthållighet. Dock inte tokhögreppare som 100-200 reps. ;)
Nitrometan
2011-02-24, 13:59
Ger det bra träning på något sätt med så många reps?
Bra och bra. Det är tufft. Räcker inte det?
Bra och bra. Det är tufft. Räcker inte det?
Nja, jag vill att det ska vara både och:cool:
Nja, jag vill att det ska vara både och:cool:
Man bli väl oftast bra på det man tränar på, så är hans mål att kunna göra 200 så är det väl vettigt att träna på det tills han kommer dit och du får väl träna för att uppnå dina mål, eller har jag missförstått nått?
Menar du att en frisk person kan få livshotande skador av något sådant? Vilka övningar är inte lämpliga som högreps, och varför inte?
Ja men det krävs oftast ett högt antal reps totalt, om man sen väljer att göra dem i en följd eller uppdelat på flera set verkar kvitta. Träningsgraden avgör också dvs om man har byggt upp sig för uppgiften på ett vettigt sätt eller helt plötsligt kör en övning man inte har kört på några månader för maxreps.
Övningar där muskler som inte är avsedda att belastas på det sättet verkar vara vanligare, t ex att man förlänger rörelsebanan mycket samtidig som man kör höga belastningar jämfört med vad muskeln är avsedd och/eller tränande för. Det finns ett fåtal dokumenterade fall bland idrottare i USA där "tränarna" kört straffträningar där det troligen har inträffat bara pga av den vansinniga volymen som helhet även om det även där verkar visa sig i vissa specifika muskler.
Men det är så pass ovanligt att det inte finns drivor av information och i vanlig träningssliteratur brukar det t ex aldrig nämnas och det antar jag beror på att det är så ovanligt.
Sen är det crossfit som pga av usla program och tränare lyckas att få massor av människor att drabbas. I början skämtade de t o m om det och tyckte det var kul fast det var de själva som var så usla på att programmera så att de skapade problemen.
Lillstrumpa
2011-02-25, 09:02
Liten uppdatering: :)
Benen känns som om jag gått 5x5 minuter mot José Aldo och han fick bara sparka mot benen och jag fick inte blocka. Har aldrig någonsin kännt en sån smärta i lårmusklerna. Sovit riktigt dåligt under två nätter eftersom det skär till ordentligt i musklerna varje gång jag böjer lite i knäleden. Försökte gå en liten promenad igår och jag måste ha sett ut som en 95-årig gubbe med knä- och höftledsproblem. Att sätta sig på en stol, på toa, i bilen eller i soffan är omöjligt om jag inte kan hålla i mig med båda händerna. Ipren tar udden av smärtan, men hjälper inte särskilt mycket. Hoppas att det kulminerar idag så att jag kan börja ta hand om min familj snart igen. Sådär, dumstruten är på och jag är ett levande exempel på hur man gör för att överträna en muskelgrupp. FAIL som någon sa en gång. Hoppas att jag lär mig något av detta den här gången. _Varför_ stannade jag inte på 41? :D
Långsmal
2011-02-25, 10:50
Liten uppdatering: :)
Benen känns som om jag gått 5x5 minuter mot José Aldo och han fick bara sparka mot benen och jag fick inte blocka. Har aldrig någonsin kännt en sån smärta i lårmusklerna. Sovit riktigt dåligt under två nätter eftersom det skär till ordentligt i musklerna varje gång jag böjer lite i knäleden. Försökte gå en liten promenad igår och jag måste ha sett ut som en 95-årig gubbe med knä- och höftledsproblem. Att sätta sig på en stol, på toa, i bilen eller i soffan är omöjligt om jag inte kan hålla i mig med båda händerna. Ipren tar udden av smärtan, men hjälper inte särskilt mycket. Hoppas att det kulminerar idag så att jag kan börja ta hand om min familj snart igen. Sådär, dumstruten är på och jag är ett levande exempel på hur man gör för att överträna en muskelgrupp. FAIL som någon sa en gång. Hoppas att jag lär mig något av detta den här gången. _Varför_ stannade jag inte på 41? :D
haha, låter ganska onice. Gillar din liknelse med att vara söndersparkad av José Aldo ;)
Hoppas det släpper snart för dig!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.