handdator

Visa fullständig version : Alternativ till rodd?

ANIKI
2011-02-22, 19:45
Jag håller på att rehabilitera en instabil skuldra (fortfarande!!!!!) som inte vill bli bättre. Jag måste ha med någon roddövning i mitt ryggpass. Dock finns ett problem. Jag måste använda en bred stång eftersom att jag håller lika brett som i bänkpress. Det finns bara en stång till kabelmaskinerna som används till latsdrag. Denna stång är formad så att den buktar inåt, vilket resulterar i att när jag drar den mot bröstet så tar det stop för tidigt. Jag får inte ihop skulderbladen nog mycket.
Jag har testat en övning där jag använder min egna kroppsvikt. Jag höjer stången något från marken i en smithmaskin, fattar ett brett grepp och sätter fotsulorna/hälarna i marken, sen drar jag bröstet mot stången med rak överkropp. Alltså denna övning fungerar väl så där. Jag känner att rörligheten minskar markant på något vis. Det kanske bara blir för tungt helt enkelt? Vad vet jag.

Finns det någon eller några övningar som är liknande till rodd? I mitt nuvarande schema har jag latsdrag, hantelrodd + övningen i smithmaskinen.

PS: Jag har haft detta problem med vingscapula tidigare, rättare sagt så återkom problemet ca 1 månad efter första rehabiliteringsperioden. Tidigare tränade jag på ett annat gym där det fanns en helt rak stång till kabelmaskinerna. När jag tränade rodd så kändes det riktigt bra i bägge skuldror. Jag fick sådan bra kontakt då rörligheten inte var något problem.
/Mvh

EDIT: I övningen med smithmaskinen så ligger jag alltså under stången, bröstet i linje med stången och drar mig uppåt.

mpersson
2011-02-22, 19:48
Skivstångsrodd
Liggande skivstångsrodd
Inverted row
Framåtlutade sidolyft med hantlar (ingen rodd men samma princip)

ANIKI
2011-02-22, 19:49
Dessa övningar tar på samma ställen som rodd?

mpersson
2011-02-22, 19:55
Dessa övningar tar på samma ställen som rodd?

Beror på bredden. Men varierar du bredden på de övningar behöver du inte oroa dig :)

ANIKI
2011-02-22, 20:01
Så pass. Tack så mycket för snabbt och effektivt svar (: