handdator

Visa fullständig version : Nu söker jag hjälp av alla LÅNGA muskelbyggare där ute!

Tompa.H
2011-02-22, 19:43
Smack! Precis som titeln lyder så söker jag hjälp, gärna av en professionell person, eller en person med erfarenhet!

Jag har det problemet som troligtvis många långa personer har, ett stort problem att bygga ben muskler, jag har ingen rumpa samt fågelben.
Jag är 195cm lång, och har väldigt långa ben. även för att vara 195 lång.

Jag är 18 år och har fått väldigt bra resultat på resterande delar av kroppen. men benen vill inte.

Rent genetiskt så är vi "män" i min släkt väldigt bredaxlade, och ett par smala långa ben på det... ja ni förstår.

Så nu skulle jag bli överlycklig om jag kunde få tips av en person som besegrat detta hemska fenomen. Jag vill ha ett riktigt killerworkout schema för ben byggning. Jag tänker lägga resten av kroppen i lite av en "vila" och fokusera bara på ben, om det är det som krävs!

Jag har tränat ben minst 1 gång i veckan.
4 set knäböj 8-10 reps eller frontsquat
3-4 set stela marklyft 8-10 reps
3 set benspark 8-10 reps
3 set lårcurls 8-10 reps

Bild kan läggas upp om så önskas!
Var snäll och hjälp mig någon! är trött på att se ut som en rullstolsburen.

sandberg93
2011-02-22, 19:52
kolla tekniken på benböjen, har samma problem som dig men med lite teknik på böjjen så börjar det gå bättre:P

davvvan
2011-02-22, 19:52
Hur mycket väger du? En bild vore väldigt bra.

Fredron
2011-02-22, 19:53
Bild är alltid trevligt.

Tompa.H
2011-02-22, 20:31
En Bild kommer upp.

18 år, 195cm, väger 94kg för tillfället! Har tränat i 1,5 år.
Tycker själv att jag har utvecklats bra, förutom benen!78480

davvvan
2011-02-22, 20:36
Benen ser ut att släpa en del sett till överkroppen, ja. Du får nog utöka ditt benpass, kanske flera pass i veckan om du har möjlighet till det.

Pungis
2011-02-22, 21:16
Kör 10 set tunga böj/benpress i veckan så ska du nog se att dom börjar växa :)

debbe
2011-02-22, 21:20
Är lika lång som dig. Hade fågelben tidigare :) Hade helt ok resultat i marklyft och knäböj men som sagt... fågelben.

Började cykla rätt flitigt och det fick benen att växa, sen dess har jag haft bra ben. Prova ett par spinningpass per vecka och se om benen svarar. Fortsätt med knäböj och andra tunga basövningar.

Långsmal
2011-02-22, 21:26
Har dessvärre inte erfarenhet av denna träningsmetod själv men "Super Squat" är en metod jag har hört mycket gott om. Den bygger på att man kör Mördarpass på benen med 20 reps (minns ej hur många set). Finns viss stöd för att benen svarar bra på högrepsträning eftersom man ändå kan köra relativt tungt.

Blev rekommenderad att prova detta av en personlig tränare/body builder på ett gym jag tränade på tidigare men kom aldrig till skott. Jag är själv ungefär i din längd och har således liknande problem (även om min överkropp är lika jävlig, hehe)

ChrisDEFC
2011-02-22, 23:50
Är 201 och har äntligen fått benen att börja växa. Det som fick det att komma igång är tunga knäböj 2ggr/vecka och då många set. 5-10 set på arbetsvikt. Sen kompletterade jag bara med lite utfall och nån mer benövning då och då. Jag tror att 1gång/vecka med benträning är lite för dåligt. Vill du inte ha rena bendagar så kan du exempelvis dra 10tunga set och sen köra bröstpasset eller liknande.

TheGhr
2011-02-23, 00:13
Rent genetiskt så är vi "män" i min släkt väldigt bredaxlade, och ett par smala långa ben på det... ja ni förstår.

Så nu skulle jag bli överlycklig om jag kunde få tips av en person som besegrat detta hemska fenomen. Jag vill ha ett riktigt killerworkout schema för ben byggning. Jag tänker lägga resten av kroppen i lite av en "vila" och fokusera bara på ben, om det är det som krävs!

Bild kan läggas upp om så önskas!
Var snäll och hjälp mig någon! är trött på att se ut som en rullstolsburen.
Haha, du är en skön och funny guy. Lycka till med allt! :hbang:

Krogbyggaren
2011-02-23, 12:43
Läst trådar som denna förut och något som tycks komma upp i alla är just att Benpress är ''bättre'' för långa personer. Pröva att verkligen lägga ner energi på benpressen och återkom sen!

Mapa
2011-02-23, 14:15
Läst trådar som denna förut och något som tycks komma upp i alla är just att Benpress är ''bättre'' för långa personer. Pröva att verkligen lägga ner energi på benpressen och återkom sen!

Det går hur bra som helst att köra knäböj om man är 195cm.. jag själv är 194cm och böjer okej iaf. Det handlar bara om att lära sig böja ordentligt. om jag va du skulle jag försöka träna framsidan 2-3 pass i veckan. typ 2 tunga pass med böjövningar och ett högreps pass med typ benpress och utfall.. sen 1/2 vecka 2. det kommer va jäkligt jobbigt i början, men du kommer anpassa dig

Tompa.H
2011-02-23, 17:25
Tack för all feedback,

Att böja är inget problem, problemet i såfall är att pga knäskada inte kan gå ned i "full squat" men går ned till 90graders vinkel.

körde ett benpass idag, som endast bestod av knäböj, är sjuk men var så förbaskat sugen på ett pass.
Vet inte varför, men fick för mig att köra slut på benen totalt, så valde att dropsetta passet.
1x20 reps
1x15 reps
1x10 reps
3x5 reps
och som avslutning en 1x10reps

Jag är ingen pussy, utan jag tar i tills jag spyr i stort sett, men förbaskat nog känner jag att mina ben kunde varit tröttare!

Kanske borde man starta en träningsjournal?

Mapa! om du kunde utveckla det du skrev om benpassen skulle jag bli glad, förstod inte riktigt vad du menade, men det lät intressant!